Przejdź do treści

04 stycznia 2023

Procesy w firmie – jak wpływają na marżę?

W jaki konkretny sposób procesy wpływają na rentowność? Co warto zrobić przed wdrożeniem systemu ERP, CRM, czy MES? Od czego zacząć optymalizację procesów w Twojej firmie? O tym wszystkim posłuchasz w 26. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie!

Procesy w firmie – jak wpływają na marżę?

Poniższy artykuł dotyczący procesów biznesowych został napisany na podstawie 26. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Jakie są najczęstsze błędy w procesach firm, które przeszkadzają w optymalizacji?

Według Marcina Jurczyńskiego głównym problemem lub błędem w obszarze procesów biznesowych jest złe podejście. Ponieważ wiele firm widząc problemy w procesach zaczynają od pomysłu wdrożenia systemu.

Jest to błędne podejście, ponieważ niepoukładane procesy w firmie jest bardzo ciężko przełożyć do systemu. Do takich systemów mogą należeć między innymi ERP, MES, czy CRM.

Należy pamiętać, że system to jedynie narzędzie, które wspiera już działające w firmie procesy. Wśród Przedsiębiorców często funkcjonuje mit, że firma musi mieć system, aby mieć proces. Pamiętaj, że nie jest ono do końca zgodne z rzeczywistością.

Jaki jest koszt nieudanego wdrożenia systemów?

Wiele firm popełnia błąd polegający na wdrażaniu wielu systemów, z których następnie nie korzysta. Koszty nieudanego wdrożenia to m.in.:

  • Koszty samego oprogramowania,
  • Koszty wdrożenia i dostosowania,
  • Czas osób w firmie, które brały udział w procesie wdrożenia,
  • Koszty alternatywne – czyli m.in. efektywność pracowników.

Jak zatem zacząć pracę z optymalizacją procesów w Twojej firmie?

Według Marcina, lepszym początkiem będzie identyfikacja i zmapowanie procesów, aby wiedzieć jak one w ogóle wyglądają i móc poszukać w nich słabych stron i możliwości optymalizacji. Marcin sądzi, że 80% procesów w firmach produkcyjnych nie zostało nigdy opisanych, ani zmierzonych.

Dlaczego dobre procesy zwiększają rentowność?

Sposobów tego, w jaki sposób właściwe procesy zwiększają rentowność jest wiele.

Przykładowo, dobre procesy mogą pomóc w skróceniu procesu produkcji. Chociażby dzięki temu, że podczas optymalizacji można wychwycić wąskie gardła, które ograniczają efektywność całego procesu.

Innym sposobem w jaki dobre procesy zwiększają marżę jest zarządzanie zapasami – to, w jaki sposób dbamy o to ile wykorzystujemy materiałów do produkcji. Nawet taki proces jak zarzadzanie odpadami. Marcin w podcaście opowiada o przykładzie firmy, która przez brak wdrożonego w firmie procesu zarządzania odpadami składowała pokaźne ilości stali, która nie była wykorzystywana.

Kolejnym istotnym sposobem, w jaki procesy pomagają Twojej firmie lepiej zarabiać może być lepsze zarządzanie magazynem i rotacją produktów – aby firma była świadoma i wiedziała ile towaru jest w magazynie i jaki procent magazynu nie rotuje. Często małe firmy handlowe, które nie rozliczają na bieżąco magazynu nie są w stanie określić tego, ile i na czym zarabia.

W wielu przypadkach inwentaryzacje w podobnych firmach pokazują bardzo duże straty lub nieścisłości.

 Na jakie kwestie w obszarze procesów w firmie szczególnie mocno warto zwrócić uwagę na samym początku?

Często okazuje się, że bardzo dużą optymalizację mogą dać bardzo proste usprawnienia. Chociażby takie, jak „zarządzanie wizualne” zaopatrzeniem – czyli przykładowo oznaczanie regałów z towarami kolorami, które określają to, jaki jest ich stock.

Inną kwestią na która warto zwrócić uwagę jest pomiar czasu poszczególnych etapów produkcji.

Szczególnie w produkcji warto… posprzątać.

Brak porządku w fizycznej przestrzeni firmy potrafi także być źródłem nieefektywności. Pracownicy między innymi tracą czas na szukanie swoich narzędzi, przebieranie materiałów, a nawet fizyczne omijanie nieużywanych maszyn.

Posprzątanie fizycznej przestrzeni i wdrożenie sposobów na to, aby pracownicy codziennie dbali o czystość miejsca pracy (np. poprzez wdrożenie tablicy cieni) jest stosunkowo prostym sposobem na podniesienie efektywności.

Dlaczego pracownicy nie wychodzą z inicjatywą optymalizacji procesów?

Czy też miewasz takie wrażenie, że ludzie bardzo skupiają się na własnej pracy i nie zastanawiają się nad tym, jak mogliby podnosić poprzeczkę i jak mogą optymalizować procesy w firmie? Z czego może to wynikać?

Z kilku kwestii. Często starsze pokolenie ma takie coś, że „nie możemy pracować szybciej, bo podniosą nam normy i będziemy musieli pracować ciężej”. Ja uważam, że w wielu firmach produkcyjnych jest nie to, że procesy nie są poukładane, tylko to, że brakuje komunikacji. Bo gdyby ludzie zajmujący się procesami się ze sobą komunikowali, to procesy można by lepiej optymalizować. Wiele osób ma wrażenie, że ich słowo nie zostanie wysłuchane, więc nie zgłasza swoich pomysłów. „Bo kierownik i tak mnie nie posłucha”. A to często pracownicy najlepiej znają procesy w firmie, to oni się nimi zajmują i w ich interesie jest to, żeby te procesy były dobre i lekkie – bo każdy z nas chce żeby jego praca była lekka. Dlatego to sami pracownicy często mają najlepsze pomysły na optymalizację procesów.

Poznaj NanoTest!

Gościem odcinka jest Marcin Jurczyński – założyciel firmy NanoTest.

Kliknij tutaj, aby przejść do strony NanoTest!

Brakuje Ci twardych danych finansowych?

Zastanawiasz się nad tym, jak uporządkować finanse Twojej firmy?

Plona Consulting to firma, która wspiera Przedsiębiorców w skutecznym zarządzaniu firmowymi finansami na postawie twardych danych. Przekazujemy Ci dane, dzięki którym wiesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o rentowności, płynności i wynikach finansowych Twojego biznesu.

Jeżeli chcesz z nami porozmawiać, możesz zamówić bezpłatną konsultację.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!