Przejdź do treści

19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Różnica między marżą a narzutem

Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Marża to nie narzut, a narzut to nie marża

Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie okazało się dla części osób zaskoczeniem na początku tego odcinka, to te dwa słowa, te dwa pojęcia NIE – SĄ ze sobą tożsame. Pomimo, że oba odnoszą się do tej samej kwestii – czyli tego ile zarabiasz sprzedając.

Zawsze, kiedy poruszamy ten temat, na przykład podczas wystąpień na dużych biznesowych konferencjach, to widzimy pewne ciekawe zjawisko. Czyli pewna część osób uważa to za rzecz oczywistą, że te dwa słowa nie mają identycznego znaczenia, a za to druga część, na przykład na afterparty, podchodzi do mnie i mówi, że jest im trochę wstyd, że dowiedzieli się o tym tak późno. Ale zawsze mówię wtedy, że lepiej późno… Niż wcale.

Więc clue dzisiejszego odcinka, rzecz do zapamiętania – marża to nie narzut, a narzut to nie marża.

Na czym polega ta różnica między tymi pojęciami?

Marża to stosunek ZYSKU do PRZYCHODU.

A narzut to stosunek ZYSKU do KOSZTU.

Ot cała różnica.

Jak wygląda różnica na przykładzie?

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę e-commerce, która sprzedaje na przykład karmę dla psów innych producentów. I załóżmy, że pewna paczka karmy kosztuje Cię 100 złotych w zakupie, a sprzedajesz ją za 200 złotych. Czyli Twój zysk na takim produkcie to 100 złotych.

Marża w przykładzie

Zacznijmy w takim razie od marży. Marża to stosunek zysku do przychodów. Więc zysk – 100 złotych, przychód to 200 złotych. Czyli marża wynosi w tym przypadku 50%.

Narzut w przykładzie

Natomiast narzut to stosunek zysku do kosztów. Skoro zysk to 100 złotych, a koszty to też 100 złotych, to narzut wynosi 100%. Więc różnica w tym przypadku jest ogromna. Marża to 50%, narzut to 100%.

Rozróżnianie marży i narzutu jest kluczowe

Wyobraź sobie, że rozmawiasz ze wspólnikiem. I jeden z Was mówi o marży, a drugi o narzucie. A takie pomyłki się zdarzają – zwłaszcza, że to, co ZOSTAJE z przychodu po odliczeniu kosztach, czyli w naszym przykładzie było to 200 złotych przychodów minus 100 złotych kosztów – i zostawało nam 100 złotych – i to sto złotych, jeżeli mówimy o nim WARTOŚCIOWO, a nie procentowo, można nazwać zarówno marżą, jak i narzutem.

Masz 100 złotych marży – masz 100 złotych narzutu. Ale marża wynosi 50%, a narzut 100%. I patrząc na ten przykład – nie dziwi nas, że część osób ma trudność z rozróżnieniem, czy zapamiętaniem tego, co i jak się nazywa. Ale z drugiej strony – naprawdę warto. Bo jak wspomniałem – marżę liczy się inaczej od narzutu, a mylenie tych pojęć może prowadzić do nieporozumień w kontekście finansów.

Bo na przykład okazuje się, że kiedy opowiadasz Twojemu zespołowi o wynikach finansowych, część Twojego zespołu myśli o marży, a część o narzucie. I jeżeli Twój dział handlowy sam dokonuje wyceny zamówień, a dokonuje jej na przykład właśnie na podstawie tego, jaka ma być procentowa marża lub procentowy narzut – i część zespołu myli te pojęcia – to fuckup jest gwarantowany. I po czasie okazuje się, że na przykład „kręcisz pieniędzmi” zamiast zarabiać, bo część zespołu liczy narzut, a część marżę. I myślę, że ta błędna komunikacja i wynikające z niej potencjalne błędne zyski, błędne wyceny, czy błędne PRZECENY – to naprawdę solidne argumenty.

Brak zrozumienia to utracone pieniądze

A o przecenach warto wspomnieć – bo znów, pracowaliśmy przykładowo z firmą e-commerce, w której za ustalanie cen i wysokości promocji odpowiadała pewna osoba z działu marketingu, która żeby ustalić maksymalny próg tej promocji pytała Zarząd o to, jaka jest marża na określonych produktach – kiedy chodziło jej o narzut. Więc na język w tym przypadku bardzo trzeba uważać.

Nie strać respektu!

Ale takie finansowe nieporozumienia to nie wszystko – bo jest część Przedsiębiorców, dla których ten temat jest oczywistą oczywistością. Pewnym elementem biznesowej etykiety, który każdy Przedsiębiorca powinien znać. I jeżeli taka osoba usłyszy, jak mylisz marżę z narzutem, to dochodzi do naszej układanki pewien poziom wizerunkowej starty.

I to zjawisko widać aż nadto wyraźnie na przykład, kiedy w grupie Przedsiębiorców jeden z rozmówców powie, że ma marże na poziomie 200%. I w tym momencie na twarzach części rozmówców pojawia się delikatny uśmieszek.

Marża nie może przekroczyć 100%

To jest kolejna rzecz do zapamiętania z dziś – że skoro MARŻA to stosunek ZYSKU do PRZYCHODÓW, to pamiętaj, że nie może ona przekraczać stu procent. Bo nie możesz zarabiać więcej, niż kwota, za którą coś sprzedasz. Narzut może być w teorii nieskończenie wysoki, natomiast marża zatrzymuje się na stu procentach. Czyli przykładowo – jeżeli dany produkt kupujesz za złotówkę, a sprzedajesz za 20 złotych, to Twoja marża wynosi 95%. Natomiast Twój narzut wynosi już 1900%.

Więc od dziś, kiedy będziesz słyszał, że ktoś ma 700% marży – możesz założyć, że po prostu się pomylił. I może ma 700% narzutu.

Masz trudność z zapamiętaniem? Skup się na marży.

Jeżeli tak jak wielu Przedsiębiorców masz czasami problem, żeby odróżnić od siebie marżę i narzut – zacznij po prostu wszędzie gdzie to możliwe korzystać z marży. Przynajmniej chwilowo zapomnij o narzucie. MARŻA jest mimo wszystko dużo częściej spotykanym, dużo bardziej popularnym wskaźnikiem, którym na co dzień posługuje się więcej Przedsiębiorców.

Jeżeli chodzi o Przedsiębiorców, jeżeli chodzi o księgowość, jeżeli chodzi o finansistów – większość osób posługuje się mimo wszystko marżą. I na dziś to byłoby tyle.

Zanim ostatecznie zamkniemy ten odcinek, to mój apel na dziś brzmi – jeżeli znasz kogoś, kto myli marżę z narzutem – po prostu wyślij mu ten odcinek podcastu. Niezależnie od tego, czy to Twój znajomy, partner, przyjaciel, wspólnik, mąż, żona, pracownik, czy ktokolwiek inny. Po prostu wyślij mu lub jej ten odcinek – i gwarantuje Ci, że jeżeli go przesłucha, to za parę miesięcy po prostu Ci za to podziękuje.

Poznaj podcast Finanse w Twojej Firmie

Jeżeli chcesz skutecznie zarządzać finansami Twojej firmy, poznaj podcast Finanse w Twojej Firmie, w którym raz na dwa tygodnie możesz poznać nową wiedzę, która umożliwi Ci kontrolowanie firmowych finansów.

Przejdź do podcastu.

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
29 stycznia 2025

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczense

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczesne W ciągu ostatnich kilku miesięcy dosłownie nie dało się uciec od zalewu informacji związanych z nowoczesnymi technologiami – czy to AI czy automatyzacją, czy uczeniem maszynowym… Ale dziś przychodzę z nieco innym komunikatem. Mianowicie – wcale nie potrzebujesz nowoczesnych narzędzi w finansach. A ten artykuł, który wyjaśnia dlaczego, został napisany na podstawie 81. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  […]

Więcej
Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!