Przejdź do treści

19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Różnica między marżą a narzutem

Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Marża to nie narzut, a narzut to nie marża

Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie okazało się dla części osób zaskoczeniem na początku tego odcinka, to te dwa słowa, te dwa pojęcia NIE – SĄ ze sobą tożsame. Pomimo, że oba odnoszą się do tej samej kwestii – czyli tego ile zarabiasz sprzedając.

Zawsze, kiedy poruszamy ten temat, na przykład podczas wystąpień na dużych biznesowych konferencjach, to widzimy pewne ciekawe zjawisko. Czyli pewna część osób uważa to za rzecz oczywistą, że te dwa słowa nie mają identycznego znaczenia, a za to druga część, na przykład na afterparty, podchodzi do mnie i mówi, że jest im trochę wstyd, że dowiedzieli się o tym tak późno. Ale zawsze mówię wtedy, że lepiej późno… Niż wcale.

Więc clue dzisiejszego odcinka, rzecz do zapamiętania – marża to nie narzut, a narzut to nie marża.

Na czym polega ta różnica między tymi pojęciami?

Marża to stosunek ZYSKU do PRZYCHODU.

A narzut to stosunek ZYSKU do KOSZTU.

Ot cała różnica.

Jak wygląda różnica na przykładzie?

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę e-commerce, która sprzedaje na przykład karmę dla psów innych producentów. I załóżmy, że pewna paczka karmy kosztuje Cię 100 złotych w zakupie, a sprzedajesz ją za 200 złotych. Czyli Twój zysk na takim produkcie to 100 złotych.

Marża w przykładzie

Zacznijmy w takim razie od marży. Marża to stosunek zysku do przychodów. Więc zysk – 100 złotych, przychód to 200 złotych. Czyli marża wynosi w tym przypadku 50%.

Narzut w przykładzie

Natomiast narzut to stosunek zysku do kosztów. Skoro zysk to 100 złotych, a koszty to też 100 złotych, to narzut wynosi 100%. Więc różnica w tym przypadku jest ogromna. Marża to 50%, narzut to 100%.

Rozróżnianie marży i narzutu jest kluczowe

Wyobraź sobie, że rozmawiasz ze wspólnikiem. I jeden z Was mówi o marży, a drugi o narzucie. A takie pomyłki się zdarzają – zwłaszcza, że to, co ZOSTAJE z przychodu po odliczeniu kosztach, czyli w naszym przykładzie było to 200 złotych przychodów minus 100 złotych kosztów – i zostawało nam 100 złotych – i to sto złotych, jeżeli mówimy o nim WARTOŚCIOWO, a nie procentowo, można nazwać zarówno marżą, jak i narzutem.

Masz 100 złotych marży – masz 100 złotych narzutu. Ale marża wynosi 50%, a narzut 100%. I patrząc na ten przykład – nie dziwi nas, że część osób ma trudność z rozróżnieniem, czy zapamiętaniem tego, co i jak się nazywa. Ale z drugiej strony – naprawdę warto. Bo jak wspomniałem – marżę liczy się inaczej od narzutu, a mylenie tych pojęć może prowadzić do nieporozumień w kontekście finansów.

Bo na przykład okazuje się, że kiedy opowiadasz Twojemu zespołowi o wynikach finansowych, część Twojego zespołu myśli o marży, a część o narzucie. I jeżeli Twój dział handlowy sam dokonuje wyceny zamówień, a dokonuje jej na przykład właśnie na podstawie tego, jaka ma być procentowa marża lub procentowy narzut – i część zespołu myli te pojęcia – to fuckup jest gwarantowany. I po czasie okazuje się, że na przykład „kręcisz pieniędzmi” zamiast zarabiać, bo część zespołu liczy narzut, a część marżę. I myślę, że ta błędna komunikacja i wynikające z niej potencjalne błędne zyski, błędne wyceny, czy błędne PRZECENY – to naprawdę solidne argumenty.

Brak zrozumienia to utracone pieniądze

A o przecenach warto wspomnieć – bo znów, pracowaliśmy przykładowo z firmą e-commerce, w której za ustalanie cen i wysokości promocji odpowiadała pewna osoba z działu marketingu, która żeby ustalić maksymalny próg tej promocji pytała Zarząd o to, jaka jest marża na określonych produktach – kiedy chodziło jej o narzut. Więc na język w tym przypadku bardzo trzeba uważać.

Nie strać respektu!

Ale takie finansowe nieporozumienia to nie wszystko – bo jest część Przedsiębiorców, dla których ten temat jest oczywistą oczywistością. Pewnym elementem biznesowej etykiety, który każdy Przedsiębiorca powinien znać. I jeżeli taka osoba usłyszy, jak mylisz marżę z narzutem, to dochodzi do naszej układanki pewien poziom wizerunkowej starty.

I to zjawisko widać aż nadto wyraźnie na przykład, kiedy w grupie Przedsiębiorców jeden z rozmówców powie, że ma marże na poziomie 200%. I w tym momencie na twarzach części rozmówców pojawia się delikatny uśmieszek.

Marża nie może przekroczyć 100%

To jest kolejna rzecz do zapamiętania z dziś – że skoro MARŻA to stosunek ZYSKU do PRZYCHODÓW, to pamiętaj, że nie może ona przekraczać stu procent. Bo nie możesz zarabiać więcej, niż kwota, za którą coś sprzedasz. Narzut może być w teorii nieskończenie wysoki, natomiast marża zatrzymuje się na stu procentach. Czyli przykładowo – jeżeli dany produkt kupujesz za złotówkę, a sprzedajesz za 20 złotych, to Twoja marża wynosi 95%. Natomiast Twój narzut wynosi już 1900%.

Więc od dziś, kiedy będziesz słyszał, że ktoś ma 700% marży – możesz założyć, że po prostu się pomylił. I może ma 700% narzutu.

Masz trudność z zapamiętaniem? Skup się na marży.

Jeżeli tak jak wielu Przedsiębiorców masz czasami problem, żeby odróżnić od siebie marżę i narzut – zacznij po prostu wszędzie gdzie to możliwe korzystać z marży. Przynajmniej chwilowo zapomnij o narzucie. MARŻA jest mimo wszystko dużo częściej spotykanym, dużo bardziej popularnym wskaźnikiem, którym na co dzień posługuje się więcej Przedsiębiorców.

Jeżeli chodzi o Przedsiębiorców, jeżeli chodzi o księgowość, jeżeli chodzi o finansistów – większość osób posługuje się mimo wszystko marżą. I na dziś to byłoby tyle.

Zanim ostatecznie zamkniemy ten odcinek, to mój apel na dziś brzmi – jeżeli znasz kogoś, kto myli marżę z narzutem – po prostu wyślij mu ten odcinek podcastu. Niezależnie od tego, czy to Twój znajomy, partner, przyjaciel, wspólnik, mąż, żona, pracownik, czy ktokolwiek inny. Po prostu wyślij mu lub jej ten odcinek – i gwarantuje Ci, że jeżeli go przesłucha, to za parę miesięcy po prostu Ci za to podziękuje.

Poznaj podcast Finanse w Twojej Firmie

Jeżeli chcesz skutecznie zarządzać finansami Twojej firmy, poznaj podcast Finanse w Twojej Firmie, w którym raz na dwa tygodnie możesz poznać nową wiedzę, która umożliwi Ci kontrolowanie firmowych finansów.

Przejdź do podcastu.

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego Tematem dzisiejszego artykułu jest wsparcie Zewnętrznego Dyrektora Finansowego w skalowaniu firmy. Artykuł został napisany na podstawie 63. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy wspomaga Cię w skalowaniu […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga w optymalizacji kosztów?

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga optymalizować koszty? Tematem dzisiejszego artykułu jest optymalizacja kosztów przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego. Artykuł został napisany na podstawie 62. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Optymalizacja kosztów nabiera na znaczeniu Jak […]

Więcej
Wojciech Plona
18 maja 2024

Rentowność kanałów w e-commerce – jak ją mierzyć?

O czym powinieneś pamiętać chcąc zbadać rentowność kanałów w ecommerce?

Więcej
Wojciech Plona
18 maja 2024

Co zabija płynność finansową w małych i średnich firmach?

8 kwestii, które zabijają Twoją płynność finansową

Więcej
Wojciech Plona
27 marca 2024

7 dźwigni biznesu, które powinien znać każdy Przedsiębiorca

Poznaj 7 dźwigni biznesu, które pomogą Ci określić, nad którymi wskaźnikami i obszarami warto pracować w Twojej firmie.

Więcej
Wojciech Plona
13 marca 2024

System premiowy w firmie – o czym pamiętać przy jego projektowaniu?

Jakie błędy popełniają (z perspektywy finansisty) firmy projektując i wdrażając swój system premiowy?

Więcej
Wojciech Plona
28 lutego 2024

Czego możesz wymagać od księgowości?

Jak wygląda współpraca biznesu z księgowością? Czego możesz wymagać od księgowości?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!