Przejdź do treści

08 listopada 2022

Efektywność pracowników – największa dźwignia w marży?

Jaki wpływ ma efektywność pracowników na marżę? Jak podnosić efektywność Twojego zespołu? Czy faktycznie efektywność jest najlepszym sposobem podnoszenia marży? Właśnie o tym mówi 22. odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie!

Efektywność pracowników – największa dźwignia w marży?

„Efektywność pracowników” to tytuł 22. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego został napisany poniższy artykuł.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Efektywność pracowników – dlaczego warto się jej przyjrzeć?

Tematem poniższego artykułu jest efektywność pracowników. Dotyczy on zatem wszystkich małych i średnich firm, które… zatrudniają pracowników. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę usługową, handlową, czy produkcyjną i niezależnie od tego czy działasz w branży energetycznej, nieruchomości, e-commerce, czy doradczej – efektywność pracowników dotyczy Ciebie i Twojej firmy.

Być może w tym momencie zastanawiasz się, co efektywność pracowników ma wspólnego z zarządzaniem firmowymi finansami. Już wyjaśniamy.

Jak efektywność pracowników pływa na marżę i rentowność?

Jednym z bardzo częstych celów, które chcą osiągnąć Klienci we współpracy z nami jest podniesienie rentowności firmy. I zwłaszcza, jeżeli firma się rozwija, to najczęściej chcą to zrobić bez cięcia kosztów. I bardzo często w tej sytuacji efektywność pracy i pracowników to temat, który stanowi największą dźwignię dla podnoszenia marży.

Wszędzie tam, gdzie wynagrodzenia mają znaczący udział w kosztach, efektywność pracowników jest potężnym źródłem, które może zwiększać (lub oczywiście zmniejszać) rentowność.

Wyobraź sobie na przykład, że 40% rocznych kosztów, które ponosi Twoja firma to wynagrodzenia, a roczne koszty Twojej firmy to 5 milionów. W takiej sytuacji wynagrodzenia będą stanowić rocznie koszt 2 milionów złotych. Co oznacza, że optymalizacja 10% kosztów w tym obszarze przekłada się na 200 000 PLN.

Dzisiejszy artykuł oraz odcinek podcastu Wojciech Plony są więc właśnie o tym – czyli o utylizacji pracowników, ich efektywności oraz tym, jak końcowo wpływa ona na marżę i rentowność.

Efektywność pracowników a marża – na przykładzie Pana Janka

Aby lepiej zobrazować to, jak efektywność pracowników wpływa na marżę, poniżej rozpisaliśmy przykład pewnego pracownika umysłowego – Pana Janka.

Jak wygląda codzienna praca Pana Janka?

Pan Janek jest konsultantem/prawnikiem/programistą/marketingowcem lub przedstawicielem innego zawodu w usługach czy na produkcji, który pracuje 160 godzin miesięcznie i zarabia 8 000 zł netto na umowie B2B. Z prostych wyliczeń wychodzi nam, że stawka godzinowa tego pracownika wynosi 50 zł za 1h.

Pan Janek raportuje czas pracy i wie, że czas poświęcony Klientom to ok. 80h miesięcznie. Co przekłada się na 50% całego czasu. W takiej sytuacji rzeczywista stawka tego pracownika rośnie do 100 zł za 1h.

ZOBACZ TEŻ: Jak właściwie wyznaczać stawki Twojego zespołu?

Dodatkowo warto ująć także to, że urlopy wypoczynkowe oraz chorobowe Twojego pracownika także obniżają jego dostępność. Przy dodatkowym natłoku kwestii związanych z nadmierną administracją, spotkaniami wewnętrznymi i innymi tym podobnymi kwestiami, dostępność pracownika dla klienta, od którego pobieramy wynagrodzenie drastycznie spada.

Pamiętaj, że liczy się każda godzina – 1h dziennie to jest około 12,5% całego dnia Twojego pracownika.

50% efektywności pracy dla Klienta świadczy o tym, że dana osoba pracuje 4h dziennie dla Klienta, a pozostałe 4h średnio wykorzystywane są przez urlop, spotkania administracyjne i inne kwestie.

Pan Janek po odkryciu, że 50% czasu spędza nad Klientami zaczął się zastanawiać nad dwoma kwestiami:

  1. W jaki sposób mogę wykonywać te same czynności szybciej?
  2. Co mogę zrobić, aby czas „nieefektywny” był mniejszy?

Poniżej zawarliśmy wskazówki na to, jak bardziej efektywnie wykonywać zadania dla Klienta oraz jak ograniczać nieefektywność.

Jak szybciej wykonywać zadania dla Klientów?

1. Lepsza komunikacja z klientem

Poczynienie odpowiednich ustaleń i akceptacja Klienta może oszczędzić często wielu niepotrzebnych godzin pracy.

2. Lepszy i powtarzalny proces świadczenia usługi

Rozumiany jako sekwencja powtarzalnych działań realizowaną w oparciu o np. checklistę lub przygotowaniem szablonów powtarzalnych prac.

3. Lepsze planowanie prac

Aby nie zaskakiwały nas zadania i ich terminy.

Jak ograniczać nieefektywność?

1. Robienie krótszych lub bardziej treściwych spotkań

Każde spotkanie powinno mieć agendę, która jest pilnowana. Każde spotkanie powinno też kończyć się konkretnymi ustaleniami.

Co ciekawe, Jeff Bezos jest podobo fanem zasady „Dwóch Pizz” – czyli że spotkanie powinno mieć maksymalnie tylu członków, żeby wszyscy najedli się nie więcej niż dwiema pizzami.

2. Okienka czasowe na odbieranie maili i dzwonienie

Podobno prawie 30% czasu Twoich pracowników jest poświęcanych na maile.

Wojciech wspomina w odcinku podcastu, że sam godziny 14:00 ma wyłączoną skrzynkę pocztową, co zaoszczędziło mu około 4 godzin tygodniowo.

3. Korzystać z możliwości spotkań online i ograniczać dojazdy

Samo przejście do auta, stanie w korkach, czy nawet szukanie miejsca parkingowego pomiędzy spotkaniami to często stracony czas.

4. Wiele innych kwestii związanych z produktywnością i automatyzacją codziennej pracy.

Warto szukać usprawnień – nawet w małych, codziennych działaniach.

Efekty działań optymalizacyjnych u Pana Janka i ich wpływ na marżowość

W efekcie tych działań, w skali miesiąca Pan Janek zwiększył liczbę godzin przepracowywanych dla Klienta z 80 do 120. Co bezpośrednio przełożyło się na spadek stawki rzeczywistej stawki ze 100 zł za 1h na 66 zł za 1h.

Załóżmy, że za 1h Pana Janka u Klienta firma otrzymywała wynagrodzenie w wysokości 150 zł netto. Czyli Pan Janek przepracowując 80 godzin wygenerował 12 000 zł przychody ze sprzedaży. W krótkim szacunku, marża jaką generował wynosiła 4 000 zł co przekładało się na 33% marży.

W momencie kiedy Pan Janek zwiększył liczbę godzin w układzie miesięcznym do 120 godzin, generowane przychody podskoczyły do 18 000 zł, marża do 10 000 zł, a w ujęciu procentowym do 56%.

Jeżeli przeliczymy na dodatkową marżę w skali roku, to szybko przekonamy się, że 6 000 zł w ujęciu rocznym to przecież 72 000 zł rocznie. Kiedy mamy 10 pracowników to ponad 700 000 tysięcy złotych.

Oczywiście w tym przykładzie podaliśmy bardzo dużą optymalizacje czasu pracy i może ona być nieco zakrzywiona, jednak naszą intencją jest to, aby uświadomić Ci, jakie może mieć to znaczenie dla marży.

Jak widzisz, temat jest po prostu istotny i w niektórych przypadkach ma bardzo duży wpływ na marżę.

Jak podnieść efektywność pracowników?

Przykładów tego, jak można zwiększać efektywność pracy jest oczywiście multum, a to, który z nich warto wdrażać zależy od wielu czynników. Dlatego dziś chcemy podzielić się z Tobą tylko jednym sposobem, ale takim, którego wdrożenie dało efekty w dużej liczbie firm z którymi mieliśmy przyjemność pracować. A są to… wewnętrzne warsztaty. Jest to coś, co wdrożyliśmy u nas oraz coś, co często rekomendujemy Klientom.

Chodzi o to, aby raz w miesiącu spotkać się całym zespołem lub w ramach określonego działu i zadać sobie 3 proste pytania:

  • Co blokuje nas przed osiągnięciem celów?
  • Co obniża naszą efektywność?
  • Co nas irytuje w codziennej pracy?

A następnie spisanie na tablicy tych problemów, przedyskutowanie możliwości ich rozwiązania i przydzielenie osoby, która będzie za to odpowiedzialna oraz terminu dokonania tejże zmiany. I kiedy zespół znów spotyka się za miesiąc, update odnośnie poprzednich kwestii i omówienie kolejnych. Jest to prosta metoda, ale skuteczna.

Podczas podobnych warsztatów u jednego z naszych Klientów okazało się na przykład, że osoby, które zajmują się obsługą zapytań, muszą przepisywać wiele informacji ręcznie z systemu automatyzacji marketingu do systemu CRM. Krótkie podliczenie pokazało, że przepisywanie tych informacji zajmowało ok. 5 minut na zapytanie. A że była to firma handlowa, która miała wtedy dużo zapytań to okazało się, że 1 hanldowiec obsługując w dni robocze po 6 zapytań dziennie, przeznaczał około 10 godzin w skali miesiąca na przepisywanie danych.

Wprowadzenie tutaj bardzo prostej automatyzacji, która sama przepisywała te dane sprawiło, że każdy z handlowców odzyskał przynajmniej kilka godzin pracy w ciągu miesiąca co przełożyło się na zwiększenie sprzedaży o ok 17%.

Dodatkowe materiały z zakresu efektywności

Jeżeli zainteresowało Cię to o czym opowiadał Wojciech Plona w 22. odcinku podcastu, prawdopodobnie chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o kwestiach związanych z efektywnością pracowników. Polecane dla Ciebie artykuły to:

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało się nam zainspirować Cię do myśleniu o efektywności Twoich pracowników oraz że po przeczytaniu tego artykułu wiesz, jak efektywność wpływa na marżowość.

Efektywność pracowników to jedna z setek możliwości na zwiększenie marżowości Twojej firmy. Bardzo trudno jest natomiast optymalizować finanse, nie mając najpierw dobrej diagnozy.

Jeżeli chcesz lepiej poznać finanse Twojej firmę, dokładnie mierzyć marżę, dowiedzieć się gdzie mogą uciekać Twoje pieniądze – jest to dokładnie to, w czym wspieramy na co dzień Przedsiębiorców. Jeżeli chcesz dowiedzieć się co możemy Ci zaproponować, możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji, korzystając z poniższego przycisku!

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!