Przejdź do treści

13 kwietnia 2022

Jak właściwie wyznaczać stawki Twojego zespołu?

Jak wyznaczać stawki po których Twój zespół pracuje dla Twoich klientów? Z czego powinny wynikać stawki? Na co musisz uważać wyznaczając stawki?

Jak właściwie wyznaczać stawki Twojego zespołu?

Posłuchaj artykułu w formie podcastu!

Jak wyznaczać stawki za Twoich pracowników – poniższy artykuł został napisany na podstawie siódmego odcinka podcastu „Finanse W Twojej Firmie”.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts


Jak wyznaczać stawki pracowników?

Na potrzeby poniższego artykułu stawki są rozumiane jako kwota, którą pobierasz za godzinę pracy osób „produkcyjnych”.

Wyznaczanie stawek jest jednym z komponentów, który składa się na tworzenie właściwych wycen, którym poświęcony był szósty odcinek podcastu – Jak wyceniać projekty, aby na nich zarabiać?

Zauważamy, że ten temat budzi wiele wątpliwości, a wiele małych i średnich firm wciąż wycenia swoje stawki wyłącznie w oparciu o konkurencję lub metodą „na oko”. Jest to ryzykowne w kontekście osiągania pożądanych poziomów marży. Dlatego dziś wyjaśniamy ten temat.

>> Aby wyciągnąć z tego artykułu jak najwięcej, możesz pobrać prosty kalkulator stawek, klikając TUTAJ.

Z czego powinny wynikać Twoje stawki?

Właściwie wyznaczone stawki są pochodną kilku składowych – między innymi z budżetu, zakładanej efektywności pracownika, faktycznie wykonywanej przez niego pracy oraz realizowanych kosztów. Istotne jest to, aby zestawiać ze sobą dwie perspektywy – czyli plan i faktyczną jego realizację. Ponieważ nawet dobrze policzone stawki, wynikające z budżetu mogą się mieć nijak w stosunku do rzeczywistości, jeżeli na przykład efektywność naszych pracowników znacząco spada.

Zanim zabierzesz się do wyznaczania stawek, powinieneś znać:

  • Listę pracowników i ich całkowite wynagrodzenie (koszt całkowity pracodawcy lub wartość netto z faktury B2B)
  • Nominalną liczbę godzin, którą mają oni do przepracowania
  • Poziom utylizacji Twoich pracowników (efektywna praca vs wszystkie dostępne godziny)
  • Efektywną ilość godzin Twojego zespołu (nominalna ilość godzin * poziom utylizacji)

Przelicz stawki krok po kroku

Poniżej znajdziesz listę czynności, które pozwolą Ci krok po kroku właściwie oszacować stawkę.

  1. Policz całkowite wynagrodzenie zespołu produkcyjnego – czyli łączny koszt całkowity pracodawcy / wartość netto faktur z umów B2B).
  2. Policz ilość nominalnych godzin – czyli tych, które są mają zapisane w umowach Twoi pracownicy
  3. Na tym etapie możesz policzyć „stawkę nominalną” – dzieląc całkowite wynagrodzenie zespołu na ilość nominalnych godzin.
  4. Przelicz ilość godzin efektywnych – czyli tych, które Twoi pracownicy spędzają w ciągu miesiąca na pracy dla klientów.
  5. Na tym etapie możesz policzyć „stawkę efektywną” – dzieląc całkowite wynagrodzenie zespołu na ilość efektywnych godzin. Tyle praktycznie płacisz pracownikowi na godzinę, uwzględniając jego nieefektywności.
  6. Policz stawkę narzutu – podziel liczbę kosztów stałych na ilość efektywnych godzin.
  7. Na tym etapie możesz policzyć „stawkę kosztową” – dodając do siebie stawkę efektywną i stawkę narzutu. Jest to stawka, po której praca pozwoli Twojej firmie zarobić na własne koszty. Twój zespół nigdy nie powinien pracować poniżej tej stawki.
  8. Określ oczekiwany przez firmę poziom zysku – procentową lub wartościową.
  9. Na tym etapie możesz policzyć ostateczną stawkę – dodając oczekiwany zysk do stawki kosztowej.

Jakich błędów należy unikać wyznaczając stawki?

Właściwe określenie stawki w firmach usługowych jest niezbędne do osiągania oczekiwanych zysków. W związku z tym, wyznaczając stawkę musisz uważać na poniższe błędy.

1. Wyznaczanie stawek „na oko”

Intuicja w biznesie jest ważna – ale bywa ona zawodna. Jeżeli chcesz mieć pewność co do tego, że Twoje stawki pozwolą Ci osiągnąć pożądany poziom marży – staraj się bazować na twardych danych.

2. Wyznaczanie stawek wyłącznie w oparciu o konkurencję

Stawki konkurencji są istotne – natomiast zawsze należy pamiętać, że konkurencja ma inne koszty, innych pracowników i inną efektywność. Firma, która ma duże biuro i 15 pracowników administracyjnych musi mieć inne stawki niż taka, która zatrudnia obecnie 6 osób i nie ma biura, ponieważ wszyscy pracują zdalnie.

3. Strach przed podnoszeniem stawek

To naturalne zjawisko – w niektórych przypadkach dopiero zmiana segmentu klientów pozwoli Ci pracować po wyższych stawkach. Musisz jednak pamiętać, że jeżeli chcesz, aby Twoja firma rosła, musisz pracować na odpowiednich stawkach.

4. Brak aktualizowania stawek

Stawki łatwo się dezaktualizują. Należy je możliwie często aktualizować, aby nie narażać firmy na kilkumiesięczny spadek marży.

5. Ujmowanie wszystkich kosztów w stawce

Najczęściej koszty zmienne, nie powinny być zawarte w stawce – natomiast tutaj nie ma sztywnej zasady i ten punkt jest zależny od konkretnego przypadku.

6. Nieuwzględnianie efektywności pracowników w stawce

Jeżeli Twój pracownik ma wpisane w umowie 168 godzin, to nigdy nie będzie pracować 168 godzin dla Twoich klientów. W związku z tym, maksymalna liczba godzin, które możesz sprzedać jest zawsze niższa od tej nominalnej. Jeżeli masz jednego pracownika produkcyjnego zatrudnionego na pełen etat, a jego efektywność wynosi zazwyczaj 50%, to 84 godziny jego pracy muszą utrzymać całą firmę. Stawka zawsze powinna uwzględniać nieefektywność.

7. Ujmowanie wszystkich pracowników w stawce

Pamiętaj, że na całą firmę muszą zarobić wyłącznie stawki osób produkcyjnych – ponieważ siłą rzeczy, tylko te godziny możesz sprzedawać. Nie możesz zatem dzielić narzutu przez ilość dostępnych godzin wszystkich pracowników. W ten sposób zaniżysz stawkę, co sprawi, że nie osiągniesz oczekiwanych zysków.

Szukasz wsparcia w obszarze wyznaczania stawek?

Możesz zamówić bezpłatną konsultację korzystając z przycisku poniżej.
Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
29 stycznia 2025

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczense

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczesne W ciągu ostatnich kilku miesięcy dosłownie nie dało się uciec od zalewu informacji związanych z nowoczesnymi technologiami – czy to AI czy automatyzacją, czy uczeniem maszynowym… Ale dziś przychodzę z nieco innym komunikatem. Mianowicie – wcale nie potrzebujesz nowoczesnych narzędzi w finansach. A ten artykuł, który wyjaśnia dlaczego, został napisany na podstawie 81. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  […]

Więcej
Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!