Przejdź do treści

13 kwietnia 2022

Jak właściwie wyznaczać stawki Twojego zespołu?

Jak wyznaczać stawki po których Twój zespół pracuje dla Twoich klientów? Z czego powinny wynikać stawki? Na co musisz uważać wyznaczając stawki?

Jak właściwie wyznaczać stawki Twojego zespołu?

Posłuchaj artykułu w formie podcastu!

Jak wyznaczać stawki za Twoich pracowników – poniższy artykuł został napisany na podstawie siódmego odcinka podcastu „Finanse W Twojej Firmie”.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts


Jak wyznaczać stawki pracowników?

Na potrzeby poniższego artykułu stawki są rozumiane jako kwota, którą pobierasz za godzinę pracy osób „produkcyjnych”.

Wyznaczanie stawek jest jednym z komponentów, który składa się na tworzenie właściwych wycen, którym poświęcony był szósty odcinek podcastu – Jak wyceniać projekty, aby na nich zarabiać?

Zauważamy, że ten temat budzi wiele wątpliwości, a wiele małych i średnich firm wciąż wycenia swoje stawki wyłącznie w oparciu o konkurencję lub metodą „na oko”. Jest to ryzykowne w kontekście osiągania pożądanych poziomów marży. Dlatego dziś wyjaśniamy ten temat.

>> Aby wyciągnąć z tego artykułu jak najwięcej, możesz pobrać prosty kalkulator stawek, klikając TUTAJ.

Z czego powinny wynikać Twoje stawki?

Właściwie wyznaczone stawki są pochodną kilku składowych – między innymi z budżetu, zakładanej efektywności pracownika, faktycznie wykonywanej przez niego pracy oraz realizowanych kosztów. Istotne jest to, aby zestawiać ze sobą dwie perspektywy – czyli plan i faktyczną jego realizację. Ponieważ nawet dobrze policzone stawki, wynikające z budżetu mogą się mieć nijak w stosunku do rzeczywistości, jeżeli na przykład efektywność naszych pracowników znacząco spada.

Zanim zabierzesz się do wyznaczania stawek, powinieneś znać:

  • Listę pracowników i ich całkowite wynagrodzenie (koszt całkowity pracodawcy lub wartość netto z faktury B2B)
  • Nominalną liczbę godzin, którą mają oni do przepracowania
  • Poziom utylizacji Twoich pracowników (efektywna praca vs wszystkie dostępne godziny)
  • Efektywną ilość godzin Twojego zespołu (nominalna ilość godzin * poziom utylizacji)

Przelicz stawki krok po kroku

Poniżej znajdziesz listę czynności, które pozwolą Ci krok po kroku właściwie oszacować stawkę.

  1. Policz całkowite wynagrodzenie zespołu produkcyjnego – czyli łączny koszt całkowity pracodawcy / wartość netto faktur z umów B2B).
  2. Policz ilość nominalnych godzin – czyli tych, które są mają zapisane w umowach Twoi pracownicy
  3. Na tym etapie możesz policzyć „stawkę nominalną” – dzieląc całkowite wynagrodzenie zespołu na ilość nominalnych godzin.
  4. Przelicz ilość godzin efektywnych – czyli tych, które Twoi pracownicy spędzają w ciągu miesiąca na pracy dla klientów.
  5. Na tym etapie możesz policzyć „stawkę efektywną” – dzieląc całkowite wynagrodzenie zespołu na ilość efektywnych godzin. Tyle praktycznie płacisz pracownikowi na godzinę, uwzględniając jego nieefektywności.
  6. Policz stawkę narzutu – podziel liczbę kosztów stałych na ilość efektywnych godzin.
  7. Na tym etapie możesz policzyć „stawkę kosztową” – dodając do siebie stawkę efektywną i stawkę narzutu. Jest to stawka, po której praca pozwoli Twojej firmie zarobić na własne koszty. Twój zespół nigdy nie powinien pracować poniżej tej stawki.
  8. Określ oczekiwany przez firmę poziom zysku – procentową lub wartościową.
  9. Na tym etapie możesz policzyć ostateczną stawkę – dodając oczekiwany zysk do stawki kosztowej.

Jakich błędów należy unikać wyznaczając stawki?

Właściwe określenie stawki w firmach usługowych jest niezbędne do osiągania oczekiwanych zysków. W związku z tym, wyznaczając stawkę musisz uważać na poniższe błędy.

1. Wyznaczanie stawek „na oko”

Intuicja w biznesie jest ważna – ale bywa ona zawodna. Jeżeli chcesz mieć pewność co do tego, że Twoje stawki pozwolą Ci osiągnąć pożądany poziom marży – staraj się bazować na twardych danych.

2. Wyznaczanie stawek wyłącznie w oparciu o konkurencję

Stawki konkurencji są istotne – natomiast zawsze należy pamiętać, że konkurencja ma inne koszty, innych pracowników i inną efektywność. Firma, która ma duże biuro i 15 pracowników administracyjnych musi mieć inne stawki niż taka, która zatrudnia obecnie 6 osób i nie ma biura, ponieważ wszyscy pracują zdalnie.

3. Strach przed podnoszeniem stawek

To naturalne zjawisko – w niektórych przypadkach dopiero zmiana segmentu klientów pozwoli Ci pracować po wyższych stawkach. Musisz jednak pamiętać, że jeżeli chcesz, aby Twoja firma rosła, musisz pracować na odpowiednich stawkach.

4. Brak aktualizowania stawek

Stawki łatwo się dezaktualizują. Należy je możliwie często aktualizować, aby nie narażać firmy na kilkumiesięczny spadek marży.

5. Ujmowanie wszystkich kosztów w stawce

Najczęściej koszty zmienne, nie powinny być zawarte w stawce – natomiast tutaj nie ma sztywnej zasady i ten punkt jest zależny od konkretnego przypadku.

6. Nieuwzględnianie efektywności pracowników w stawce

Jeżeli Twój pracownik ma wpisane w umowie 168 godzin, to nigdy nie będzie pracować 168 godzin dla Twoich klientów. W związku z tym, maksymalna liczba godzin, które możesz sprzedać jest zawsze niższa od tej nominalnej. Jeżeli masz jednego pracownika produkcyjnego zatrudnionego na pełen etat, a jego efektywność wynosi zazwyczaj 50%, to 84 godziny jego pracy muszą utrzymać całą firmę. Stawka zawsze powinna uwzględniać nieefektywność.

7. Ujmowanie wszystkich pracowników w stawce

Pamiętaj, że na całą firmę muszą zarobić wyłącznie stawki osób produkcyjnych – ponieważ siłą rzeczy, tylko te godziny możesz sprzedawać. Nie możesz zatem dzielić narzutu przez ilość dostępnych godzin wszystkich pracowników. W ten sposób zaniżysz stawkę, co sprawi, że nie osiągniesz oczekiwanych zysków.

Szukasz wsparcia w obszarze wyznaczania stawek?

Możesz zamówić bezpłatną konsultację korzystając z przycisku poniżej.
Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!