Przejdź do treści

28 lipca 2022

Jak rozwijać firmę dzięki uporządkowanym finansom? Finanse w szybko rosnącej firmie

W ostatnim odcinku Serii Eksperckiej na kanale Przygody Przedsiębiorców, Wojciech Plona opowiadał o tym jak prowadzić finanse w rosnącej firmie. Chcesz pewnie i przewidywalnie rozwijać rosnącą firmę? Zależy Ci na zwiększeniu przychodów ze sprzedaży? Sprawdź przed jakimi 8 wyzwaniami musisz stanąć i jak sobie z nimi poradzić.

Jak rozwijać firmę dzięki uporządkowanym finansom?

Artykuł został napisany na podstawie trzeciego odcinka Serii Eksperckiej z Wojciechem Ploną na kanale Przygody Przedsiębiorców. Poniżej znajduje się pełna wersja materiału w firmie video!

Wyzwania finansowe rosnących firm

Trzeci odcinek Serii Eksperckiej na kanale Przygody Przedsiębiorców poświęcony był finansom rosnących firm oraz wyzwaniom przed którymi muszą one stanąć. W ramach bezpłatnych konsultacji finansowych rozmawiamy miesięcznie z kilkudziesięcioma przedsiębiorcami. W poprzednim roku rozmawialiśmy z ponad 300 firmami, które mierzyły się z szybkim wzrostem. Dzięki temu doświadczeniu stwierdziliśmy, że istnieją pewne powtarzające się wyzwania, o które warto zadbać, żeby móc mieć lepszą kontrolę nad rozwojem firmy. W tym materiale opisaliśmy właśnie te wyzwania. Zastanawiasz się jak rozwijać rosnącą firmę, aby jej wzrost był bezpieczny? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

1. Rentowność – określenie tego na czym zarabiasz

Rentowność określa to, ile faktycznie pieniędzy zostaje w Twojej firmie, w odniesieniu do osiąganych przychodów. Pilnowanie rentowności jest więc kluczową kwestią, jeżeli chodzi o rosnące firmy. Bo przecież rozwój firmy wymaga dokonywanie inwestycji, które w jakiś sposób musimy sfinansować.

Więcej o mierzeniu rentowności przeczytasz w artykule: Jak zarządzać finansami w firmie? 3 filary uporządkowanych finansów

Właściciele małych i średnich firm opierający się wyłącznie na swojej intuicji, często mają przekonanie, że ich firma jest rentowna, ale nie są w stanie dokładnie określić ile ona wynosi. Co więcej, mają oni znaczące trudności z określeniem tego na czym dokładnie zarabiają, na czym zarabiają najwięcej i co faktycznie zwiększa zyski. Pierwsze wyzwanie, polega więc na zbadaniu rentowności, określeniu na czym się dobrze zarabia i skalowaniu tego obszaru.

Istotny wniosek

Jeżeli prowadzisz kilka linii biznesowych (np. handel oraz usługi), warto określić rentowność każdej z nich osobno. Aby wiedzieć, czy nie występuje sytuacja, w której jedna linia biznesowa finansuje drugą.

2. Pilnowanie produktywności operacji

Pozostając w temacie rentowności stajemy przed kolejnym wyzwaniem. Aby móc skalować firmę w sposób pewny i kontrolowany, należy badać wskaźniki produktywności.

Jeżeli nie znamy wskaźników produktywności może dojść do sytuacji, w której zatrudniamy bardzo dużo pracowników i ciężko jest nam określić granicę produktywności, do której możemy maksymalnie zejść. Nowi pracownicy wymagają czasu, zanim zaczną być dla Twojej firmy produktywni. Jak wiesz, nie będą pracować tak, jak Ci który są już w firmie od dłuższego czasu. Kiedy zatrudniamy zbyt dużo osób, występuje ryzyko spadku marży. Drugie wyzwanie, polega więc na pilnowaniu produktywności operacji poprzez badanie wskaźników produktywności.

Istotny wniosek

Pamiętaj – nowi członkowie zespołu najczęściej na początku obniżają produktywność zespołu. Zbyt szybkie zatrudnienie potrafi mocno obniżyć marżę.

3. Zarządzanie gotówką

Jest to kluczowe wyzwanie, przed którym stają rosnące firmy.

Rosnące firmy często reinwestują większość swojej gotówki w dalszy rozwój. Zwłaszcza, jeżeli Właściciel, chce rozwijać firmę najszybciej jak jest to możliwe. Problem pojawia się wtedy, kiedy nie wiemy, jak nasza decyzja o kolejnej inwestycji w rozwój wpłynie na płynność firmy. Przedsiębiorcy, który reinwestują pieniądze, zwykle sądzą, że robią dobrze, bo to pozwala rozwijać firmę. W długim terminie faktycznie może przyspieszać to tempo wzrostu, ale w krótkim terminie, jeżeli generowane są zbyt wysokie koszty, może ucierpieć płynność. Trzecie wyzwanie, polega więc na zarządzaniu stanem gotówki.

Istotny wniosek

Brak wiedzy o płynności finansowej potrafi prowadzić do sytuacji, w której na koncie zabraknie pieniędzy na kluczowe przelewy. Przeczytaj więcej w artykule Prognozy finansowe – 3 powody, dla których Twoja firma ich potrzebuje.

4. Określenie bezpiecznego poziomu inwestycji

Wyzwanie to, łączy się z zarządzaniem gotówką. Aby bezpiecznie skalować firmę, musisz określić, co możesz poświęcić i jakie środki możesz przeznaczać, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której na koniec miesiąca zabraknie Ci pieniędzy na wypłaty czy regulowanie swoich zobowiązań. Im wyższe tempo wzrostu firmy tym większe zapotrzebowanie na kapitał, nawet przy dobrej rentowności. Czwarte wyzwanie, polega więc na określeniu bezpiecznego poziomu inwestycji.

Istotny wniosek

Nie zapominaj o prowadzeniu budżetu firmy. To narzędzie jest niezbędne, aby właściwie planować inwestycje.

5. Alokacja budżetu na inwestycje

Błędnym stwierdzeniem jest to, że gdy mamy budżet to należy go wydawać. Warto przemyśleć czy to co zaplanowaliśmy na inwestycje, jest w odpowiedni sposób alokowane. Nie należy ślepo wydawać pieniędzy, nawet jeżeli było to wcześniej zaplanowane. Trzeba dostosować się do zmieniających się sytuacji. Jeżeli zaplanowaliśmy inwestycję w reklamy na Facebooku, ale widzimy, że jest inny kanał, dzięki któremu pozyskujemy Klientów w sposób bardziej opłacalny, to należy zmienić zaplanowane działania i właśnie tam alokować swój budżet.

Piąte wyzwanie, polega więc na odpowiednim alokowaniu budżetu na inwestycje i w miarę potrzeby modyfikowaniu tej alokacji.

Istotny wniosek

Warto mierzyć KPI takie jak koszt pozyskania klienta per kanał marketingowy, LTV Klientów oraz ROMI.

6. Osadzenie marketingu i sprzedaży w prognozach finansowych

W szybko rosnących firmach warto ułożyć kwestie marketingu i sprzedaży w odniesieniu do finansów.

Małe i średnie firmy muszą kłaść nacisk na zrozumienie, opomiarowanie i kontrolowanie swoich procesów marketingowo-sprzedażowych. Warto odpowiedzieć sobie na przykład na pytanie – ilu pozyskamy klientów, inwestując w marketing kwotę X?

Mając tego typu informacje, możesz z większą dokładnością tworzyć prognozy finansowe. Jeżeli nie znasz efektywności Twojego marketingu i sprzedaży, będziesz palić budżety. W takim przypadku, ciężko jest ocenić, czy w marketing powinniśmy inwestować więcej, czy też mniej.

Szóstym wyzwaniem jest więc osadzenie marketingu i sprzedaży w prognozach finansowych, żeby prognozować nasze wyniki i dostępność gotówki.

Istotny wniosek

Zadbaj o dobre uporządkowanie i opomiarowanie procesów marketingowo-sprzedażowych.

7. Zapewnienie jak największej produktywności ludzi

W małym zespole przepływ komunikacji jest bardzo prosty. W momencie, kiedy zespół się powiększa, liczba interakcji rośnie, co przekłada się na działanie firmy.

Warto dbać o budowanie systemu pracy, dzięki któremu Twój zespół będzie jak najbardziej efektywny. Produktywność pracowników łączy się z Twoją rentownością i płynnością. Tak więc jeżeli mówimy o produktywności, warto mieć wskaźniki które określają to, czy dani pracownicy realizują założenia biznesowe, czyli czy po prostu na nich zarabiamy.

Siódme wyzwanie polega więc na zapewnieniu jak największej produktywności ludzi poprzez wskaźniki, pomiarowanie pracy i budowanie procesów które pozwolą pracować w łatwiejszy sposób.

Istotny wniosek

Dbaj o wewnętrzne procesy. Twój checklisty i korzystaj z narzędzi, które ułatwią lub zautomatyzują część pracy Twojego zespołu. A przy najbliższej okazji, przeczytaj książkę Potęga Checklisty.

8. Zapewnienie odpowiedniego zespołu i dbanie o jakość

Jeżeli poukładasz marketing i sprzedaż, Twoje firma będzie rosła. Załóżmy, że masz pod kontrolą rentowność i płynność i nic nie stoi na przeszkodzie, aby skalować działalność. Sytuacja wygląda więc tak: Twoja firma rośnie. Klientów i projektów jest coraz więcej. A Twoich ludzi w pewnym momencie robi się zbyt mało. Rozwiązań tego problemu jest conajmniej kilka. Mamy małą podpowiedź: wybierz to, które pozwoli Ci zachować jakość.

Wysoka jakość i dostarczenie Klientom dużej wartości pozwoli Ci rosnąć jeszcze szybciej. Dzięki rekomendacjom, przedłużanym współpracom oraz lojalnym klientom, którzy często do Ciebie wracają.

Istotny wniosek

Marża to czasami nie wszystko. W pogoni za zyskami, nie możesz zapomnieć o tym, że po drugiej stronie stołu jest Klient, który wydaje na Twoje produkty lub usługi swoje pieniądze i oczekuje wysokiej jakości. A jeżeli nie otrzyma tego, co zostało mu obiecane… chętnie powie o tym swoim znajomym.

Podsumowanie

Jak widzisz, udało się nam zebrać wyzwania z którymi zmagają się rosnące firmy. Jeżeli zauważyłeś, że któreś w tych wyzwań jest obecne w Twojej firmie, warto się mu przyjrzeć.

Nasz zespół specjalizuje się w porządkowaniu finansów w małych i średnich firmach. Wspieramy Przedsiębiorców właśnie z tego segmentu, aby mogli oni zarządzać finansami firmowymi na podstawie twardych danych. Jeżeli temat porządkowania firmowych finansów jest dla Ciebie interesujący, możesz zamówić bezpłatną konsultację z naszym zespołem, korzystając z poniższego przycisku!

Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!