Przejdź do treści

03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – na co zwrócić uwagę?

Tematem poniższego artykułu jest rekrutacja dyrektora finansowego do Twojej firmy. Artykuł został napisany na podstawie 66. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

Błędy w tej rekrutacji słono kosztują

Dzisiejszy temat jest o tyle istotny, że dyrektor finansowy to często jedna z najlepiej wynagradzanych osób w całej organizacji. Szczególnie jeżeli mówimy o małych czy średnich firmach. Co za tym idzie, błędy popełnione w rekrutacji takiej osoby będą słono kosztować. Dlatego do tej rekrutacji warto się solidnie przygotować.

Co ciekawe, jako firma, która świadczy usługę Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, część naszych Klientów zastanawia się na przykład – czy to już odpowiedni moment na zatrudnienie, czy być może na obecnym stadium rozwoju, wystarczy im ktoś taki jak właśnie Zewnętrzny CFO. Więc liczymy na to, że dzisiejszy odcinek będzie pomocny właśnie w takich przypadkach. A takich przypadków jest stosunkowo dużo – ponieważ nie istnieją w firmie żadne zero-jedynkowe przesłanki, które będą mówić o tym, że właśnie teraz, właśnie w tym momencie, przyszła pora na rekrutację CFO do wewnątrz Twojej firmy. Są pewne sygnały, które mogą sugerować, że taka osoba prawdopodobnie będzie generować dla Ciebie wartość, ale te sygnały nie zawsze będą zero-jedynkowe.

Sygnały świadczące o tym, że warto przemyśleć rekrutację CFO

I pewnie część osób zastanawia się jakiego rodzaju to mogą być sygnały – więc jeżeli rozważasz taki ruch, to zacznijmy od kilku słów dotyczących tego, kiedy prawdopodobnie warto takiego dyrektora zatrudnić do wewnątrz.

Sygnał 1 – potrzeby Przedsiębiorcy

Po pierwsze – takim sygnałem, który z mojej perspektywy jest jednym z najbardziej istotnych jest potrzeba Przedsiębiorcy, żeby móc na co dzien rozmawiać z kimś, kto nie tylko pokazuje liczby, ale też potrafi osadzić je w środowisku biznesowym. W biznesie dużo mówi się o analizie danych – i zauważam, że coraz więcej osób czy działów stara się działać na podstawie danych – natomiast Dyrektor Finansowy jest często w organizacji osobą, która te dane – operacyjne, codzienne, szczegółowe, przekłada na biznes i pokazuje Ci ich wpływ na Twoją sytuację i Twoje plany.

Czyli przykładowo – Twój dział marketingu mówi Ci, że wzrósł w zeszłym kwartale koszt pozyskania Klienta. I podaje Ci możliwe wyjaśnienia takiego stanu rzeczy. Ale to właśnie Dyrektor Finansowy po pierwsze zweryfikuje rzetelność tych danych – czy przypadkiem nie są one podkolorowane, bo koszty są na potrzeby tej kalkulacji liczone wybiórczo, a po drugie pomoże Ci określić, czy ten poziom jest dla Twojej firmy akceptowalny – i co będzie się działo, jeżeli Twoja organizacja zostanie na tym poziomie. A na koniec dnia to właśnie na tej informacji zależy Przedsiębiorcom.

Sygnał 2 – księgowość przestaje Ci wystarczać w obszarze analiz finansowych

Drugi sygnał, który mówi o tym, że warto rozważyć zatrudnienie CFO to moment, kiedy zauważasz, że rozmowy z Twoją księgową przestają Ci wystarczać jeżeli chodzi o finanse. Być może zmieniasz któryś raz biuro rachunkowe, ale widzisz, że żadne z biur nie wykazuje proaktywności w działaniach, albo może zwyczajnie nie możesz doprosić się określonych analiz od księgowości. Ta sytuacja jest stosunkowo częsta, z tego względu, że analizy finansowe co do zasady są poza obszarem odpowiedzialności księgowości.

Sygnał 3 – duże plany rozwojowe

Sygnał trzeci to duże plany rozwojowe. Czyli moment, w którym widzisz, że Twój biznes w ciągu najbliższych lat czy miesięcy będzie przechodził dużą transformację i dużo zmian. Taki moment, kiedy wiesz, że będziesz chciał wchodzić na nowe rynki, realizować duże inwestycje, zmieniać lub rozwijać zespół, skalować zatrudnienie i tak dalej i tak dalej. W tego typu firmach – firmach wysokiego wzrostu, rzeczywistość z miesiąca na miesiąc wygląda zupełnie inaczej i Przedsiębiorca, który ma na głowie milion innych spraw, jak to bywa w tego typu firmach, zwyczajnie nie będzie miał czasu na rzetelne przyglądanie się finansom i wyciąganie wniosków.

I w takiej sytuacji bardzo dużym wsparciem będzie zaangażowany Dyrektor Finansowy, który takie analizy będzie mógł wykonywać za Ciebie. Poza tym realnie zwiększa to bezpieczeństwo takiej firmy.

Sygnał 4 – skala i poziom skomplikowania biznesu

Co do zasady, nie ma wprost określonej skali, która sugeruje, że akurat wtedy warto zaangażować dyrektora finansowego na pełen etat, bo znów – istotny jest poziom skomplikowania biznesu. Firmy o zbliżonych przychodach mogą mieć zupełnie inny poziom skomplikowania finansów – bo niektóre firmy o skali na przykład pięciu milionów złotych rocznie, tego typu przychody osiągają obsługując trzech Klientów, inne obsługując trzystu, a jeszcze inne obsługując 30 000.

ALE – gdyby trochę pogeneralizować, to patrząc na nasze poprzednie doświadczenia zauważamy, że:

W usługach, skala, przy której Przedsiębiorcy rozważają zatrudnienie CFO w biznesach usługowych to około 10 milionów rocznego przychodu.

W produkcji mniej więcej pomiędzy trzydziestym a pięćdziesiątym milionem.

W handlu zazwyczaj około stu milionów rocznie.

Chociaż często kluczowa jest potrzeba właściciela firmy w tym zakresie. Czy ona jest – czy jej nie ma.

Sygnał 5 – Zewnętrzne przesłanki (wejście inwestora, restrukturyzacja)

Dodatkowo, mogą pojawiać się także inne sygnały, które są nieco bardziej obiektywne – na przykład kiedy do firmy wchodzi inwestor i niejako “wymusza” zaangażowanie osoby od finansów albo firma przechodzi restrukturyzację i musi bardziej patrzeć na swoją rentowność.

Nie ma „Obiektywnie dobrego momentu” na zatrudnienie dyrektora finansowego

Takich sygnałów jest pewnie jeszcze wiele więcej – natomiast warto wyraźnie podkreślić, że nie ma obiektywnie “właściwego” momentu na taką rekrutację. A co ciekawe, nasze doświadczenia pokazują, że Przedsiębiorcy, którzy powinni zdecydować się na taki krok, w zdecydowanej większości robią to za późno. Bo na przykład – zdają sobie doskonale sprawę, że nie lubią liczb, nie lubią analiz, nie chcą uczyć się finansów, mogą pozwolić sobie na zatrudnienie takiej osoby… Ale tego nie robią.

Wiele razy słyszeliśmy historie, w których Właściciel miał czas, żeby się tym zająć, a później gorączkowo szukał pomocy, bo coś poszło nie tak jak się spodziewał i paru rzeczy się nie doliczył. I przez takie sytuacje nie znają dobrze ryzyka, które w ich biznesie występuje. A są też i tacy Przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje własne “tabelki” – i czują podskórnie, że coś jest z nimi nie tak. I rozwijają firmę bazując na błędnych danych – i dopiero w momencie, kiedy przychodzi do ich biznesu taki profesjonalny dyrektor finansowy dowiadują się, że od dłuższego czasu – na przykład – jedna z ich linii biznesowych, bez ich wiedzy, generowała firmie duże straty.

Skutki niewłaściwej rekrutacji dyrektora finansowego

Ale oczywiście nie jest też tak, że zatrudnienie CFO do Twojej firmy rozwiąże Ci z dnia na dzień wszystkie finansowe problemy – bo niewłaściwe rekrutacje też się zdarzają. A skutki błędnej rekrutacji bywają niemałe. Bo jeżeli zatrudnisz nowego dyrektora finansowego, który po trzech miesiącach zrezygnuje z pracy u Ciebie – albo to Ty zrezygnujesz ze współpracy z nim, to oprócz tego, że zmarnujesz czas na prowadzenie rekrutacji – oprócz tego, że część firm korzysta ze wsparcia firm rekrutacyjnych czy headhunterów, którzy tani nie są – oprócz tego, że wydasz minimum kilkadziesiąt tysięcy złotych na pensję takiego człowieka – to być może najbardziej bolesny okaże się fakt, że mija kolejne 3 – 6 albo 9 miesięcy, w trakcie których Twoje finanse dalej są na takim samym poziomie jak dotychczas.

Więc dwie kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy rekrutacji, to po pierwsze…

Na to zwróć uwagę: Dopasowanie kompetencyjne

dopasowanie kompetencyjne. Czyli w skrócie – na ile kompetencje tego człowieka odpowiadają temu, czego dziś potrzebujesz. Czy potrzebujesz Dyrektora czy analityka? Czy ta osoba realizowała do tej pory podobne rzeczy, których potrzebujesz. Czy pracowała może z firmami podobnymi do Twojej? Jeżeli prowadzisz firmę usługową – to jakie ma doświadczenie w usługach. W skrócie – istotne jest to, żeby dopasować osobę do Twoich potrzeb, a nie na odwrót.

Na to zwróć uwagę: Dopasowanie kulturowe

A druga kwestia, na którą warto zwracać uwagę, która jest nieco mnie oczywista to dopasowanie kulturowe. Bo ludzie, którzy zajmują się finansami – no właśnie… To ludzie. Którzy mają swój charakter, swoje preferencje, swoje nawyki, swój styl bycia. I pytanie – czy osoba, której kandydaturę rozważasz, jest dopasowana do tego, czego potrzebujesz.

Przykładowo – są ludzie, którzy są introwertyczni i nastawieni na zadania, są ludzie, którzy są bardzo metodyczni i – można powiedzieć – biurokratyczni, są ludzie, którzy będą wszystko drążyć. I teraz pytanie – czego w zasadzie oczekujesz. I czy styl bycia i pracy tej osoby, będzie Ci odpowiadał na takim ludzkim poziomie. W związku z tym – zakładając, że wiesz już, że potrzebujesz do Twojej firmy CFO, że możesz sobie na to pozwolić i że chcesz uniknąć błędów – jak powinieneś podejść do tego zadania?

Jak podejść do rekrutacji CFO?

W tym zakresie też mamy kilka wskazówek. I wskazówka pierwsza brzmi…

Określ Twoje cele i potrzeby

Co ma zostać zrealizowane w ramach tego stanowiska? W jakim celu faktycznie zatrudniasz takie wsparcie? Jakiej zmiany oczekujesz w związku z zatrudnieniem dyrektora finansowego? Czy Twoje potrzeby są dzisiaj wyraźnie określone – w stylu, że chcesz polepszyć płynność albo może lepiej zarządzać magazynem, czy jesteś raczej na dość mglistym poziomie – to znaczy Twój cel brzmi “poukładać firmowe finanse”.

Jeżeli jesteś w tym drugim miejscu – przed rekrutacją naprawdę mocno polecam zastanowić się nad celami tej rekrutacji, zanim podejmiesz pierwsze konkretne kroki lub kogoś zatrudnisz. Oczywiście w tym celu – serdecznie polecamy kilkadziesiąt wcześniejszych odcinków podcastu Finanse w Twojej Firmie, które na pewno pomogą doprecyzować te cele i efekty, bo w ten sposób unikniesz rozczarowania i lepiej dopasujesz kandydata do Twojej firmy – i do wskazówki drugiej – czyli zakresu obowiązków.

Ustal zakres obowiązków

Który wynika oczywiście z celów. Biorąc pod uwagę Twoje potrzeby i biznesowe cele – czym ta osoba będzie miała się zajmować? Bo to znów pomoże Ci lepiej dopasować kandydata do Twoich oczekiwań. Jeżeli wiesz, że będziesz potrzebował na przykład kogoś, kto pomoże Ci poukładać plan kont, szukaj kogoś, kto wie jak układać plany kont. No i trzecia kwestia…

Ustal cechy charakteru lub pożądane postawy

Czyli jaka powinna być ta osoba, żeby pasować po pierwsze do Ciebie, ale być może patrząc szerzej – też do Twojej kultury organizacyjnej.

Sprawdź z jakim typem dyrektora rozmawiasz

Na zakończenie tego artykułu mamy dla Ciebie jedną złotą radę. Mianowicie: zweryfikuj, czy osoba, z którą rozmawiasz jest dyrektorem-managerem, czy dyrektorem z zacięciem operacyjnym. Czyli – czy jest osobą, która potrzebuje dookoła siebie ludzi i finansowego zespołu – czy jest osobą, która zmiany wprowadzi sama lub sama z Twoim zespołem. Żaden z tych modeli nie jest lepszy ani gorszy. Czasem potrzebny będzie jeden, czasem drugi – ale koniec-konców warto mieć tego świadomość, jak myśli taka osoba.

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy jako alternatywa dla rekrutacji

Pierwsze zatrudnienie dyrektora finansowego do swojej firmy bywa dużym krokiem w życiu Przedsiębiorcy. I nierzadko wymaga to sporej zmiany nastawienia i swojego sposobu działania, więc na pewno jest to moment “symboliczny” – ale z drugiej strony, to co zauważam rozmawiając z różnymi Przedsiębiorcami, którzy mają różny biznesowy staż, firmy różnej skali i różne doświadczenia, to fakt, że stosunkowo łatwo jest się zrazić w przypadku błędów.

Dlatego jeżeli rozważasz dziś zatrudnienie dyrektora finansowego – i robisz to pierwszy raz lub masz za sobą właśnie złe doświadczenia, to na koniec tego odcinka chcielibyśmy przedstawić Ci alternatywę, która w Twojej sytuacji może być dobrym stanem przejściowym. Mianowicie – skorzystanie ze wsparcia Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.

Bo zaczynanie nowej pracy, szczególnie jako Dyrektor Finansowy, nie jest czymś, co robi się w życiu często. I realnie, mało kto przychodzi do pracy z rozpisanym planem na pierwsze 90, 180 czy 360 dni, które mają prowadzić Cię do określonych efektów. Natomiast firma taka jak Plona Consulting, na ten moment ma doświadczenie w startowaniu ponad 400 finansowych projektów. Więc jak możesz się domyślać – metodyka Plona Consulting bardzo dokładnie opisuje to, jak rozpocząć projekt, jak powinien wyglądać pierwszy miesiąc współpracy, jak powinny wyglądać kolejne okresy, żeby nasz Klient jak najszybciej doszedł do określonych efektów współpracy.

Rzeczywistość jest też taka, że wiemy jakich błędów unikać, co też ma dużą wartość. A dodatkowo – w każdym projekcie, nasz Zewnętrzny Dyrektor Finansowy ma wsparcie koordynatora merytorycznego, który weryfikuje jego efekty i sposób pracy. I właśnie z tego powodu, część firm, zanim zdecydują się na wewnętrznego dyrektora finansowego, w pierwszym kroku, przez kilka miesięcy pracują z Zewnętrznym Dyrektorem – który przy okazji też chętnie wspiera takie firmy w określaniu zakresu obowiązków czy wypracowaniu profilu kompetencji osoby, która będzie miała przejąć po nim odpowiedzialność za finanse. Więc postrzegamy to jako naprawdę dobrą alternatywę, która pomaga uniknąć błędów i dobrze wejść w proces układania finansów. Szczególnie, jeżeli do tej pory to Ty się nimi zajmowałeś.

Więc jeżeli chcesz sprawdzić, czy tego typu usługa jest dla Ciebie, zamów bezpłatną konsultację, podczas której my dowiemy się więcej o Twojej sytuacji, a Ty dowiesz się, jak wygląda tego typu usługa i sprawdzisz, czy jest ona dla Ciebie odpowiednia.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego Tematem dzisiejszego artykułu jest wsparcie Zewnętrznego Dyrektora Finansowego w skalowaniu firmy. Artykuł został napisany na podstawie 63. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy wspomaga Cię w skalowaniu […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga w optymalizacji kosztów?

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga optymalizować koszty? Tematem dzisiejszego artykułu jest optymalizacja kosztów przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego. Artykuł został napisany na podstawie 62. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Optymalizacja kosztów nabiera na znaczeniu Jak […]

Więcej
Wojciech Plona
18 maja 2024

Rentowność kanałów w e-commerce – jak ją mierzyć?

O czym powinieneś pamiętać chcąc zbadać rentowność kanałów w ecommerce?

Więcej
Wojciech Plona
18 maja 2024

Co zabija płynność finansową w małych i średnich firmach?

8 kwestii, które zabijają Twoją płynność finansową

Więcej
Wojciech Plona
27 marca 2024

7 dźwigni biznesu, które powinien znać każdy Przedsiębiorca

Poznaj 7 dźwigni biznesu, które pomogą Ci określić, nad którymi wskaźnikami i obszarami warto pracować w Twojej firmie.

Więcej
Wojciech Plona
13 marca 2024

System premiowy w firmie – o czym pamiętać przy jego projektowaniu?

Jakie błędy popełniają (z perspektywy finansisty) firmy projektując i wdrażając swój system premiowy?

Więcej
Wojciech Plona
28 lutego 2024

Czego możesz wymagać od księgowości?

Jak wygląda współpraca biznesu z księgowością? Czego możesz wymagać od księgowości?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!