Przejdź do treści

03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – na co zwrócić uwagę?

Tematem poniższego artykułu jest rekrutacja dyrektora finansowego do Twojej firmy. Artykuł został napisany na podstawie 66. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

Błędy w tej rekrutacji słono kosztują

Dzisiejszy temat jest o tyle istotny, że dyrektor finansowy to często jedna z najlepiej wynagradzanych osób w całej organizacji. Szczególnie jeżeli mówimy o małych czy średnich firmach. Co za tym idzie, błędy popełnione w rekrutacji takiej osoby będą słono kosztować. Dlatego do tej rekrutacji warto się solidnie przygotować.

Co ciekawe, jako firma, która świadczy usługę Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, część naszych Klientów zastanawia się na przykład – czy to już odpowiedni moment na zatrudnienie, czy być może na obecnym stadium rozwoju, wystarczy im ktoś taki jak właśnie Zewnętrzny CFO. Więc liczymy na to, że dzisiejszy odcinek będzie pomocny właśnie w takich przypadkach. A takich przypadków jest stosunkowo dużo – ponieważ nie istnieją w firmie żadne zero-jedynkowe przesłanki, które będą mówić o tym, że właśnie teraz, właśnie w tym momencie, przyszła pora na rekrutację CFO do wewnątrz Twojej firmy. Są pewne sygnały, które mogą sugerować, że taka osoba prawdopodobnie będzie generować dla Ciebie wartość, ale te sygnały nie zawsze będą zero-jedynkowe.

Sygnały świadczące o tym, że warto przemyśleć rekrutację CFO

I pewnie część osób zastanawia się jakiego rodzaju to mogą być sygnały – więc jeżeli rozważasz taki ruch, to zacznijmy od kilku słów dotyczących tego, kiedy prawdopodobnie warto takiego dyrektora zatrudnić do wewnątrz.

Sygnał 1 – potrzeby Przedsiębiorcy

Po pierwsze – takim sygnałem, który z mojej perspektywy jest jednym z najbardziej istotnych jest potrzeba Przedsiębiorcy, żeby móc na co dzien rozmawiać z kimś, kto nie tylko pokazuje liczby, ale też potrafi osadzić je w środowisku biznesowym. W biznesie dużo mówi się o analizie danych – i zauważam, że coraz więcej osób czy działów stara się działać na podstawie danych – natomiast Dyrektor Finansowy jest często w organizacji osobą, która te dane – operacyjne, codzienne, szczegółowe, przekłada na biznes i pokazuje Ci ich wpływ na Twoją sytuację i Twoje plany.

Czyli przykładowo – Twój dział marketingu mówi Ci, że wzrósł w zeszłym kwartale koszt pozyskania Klienta. I podaje Ci możliwe wyjaśnienia takiego stanu rzeczy. Ale to właśnie Dyrektor Finansowy po pierwsze zweryfikuje rzetelność tych danych – czy przypadkiem nie są one podkolorowane, bo koszty są na potrzeby tej kalkulacji liczone wybiórczo, a po drugie pomoże Ci określić, czy ten poziom jest dla Twojej firmy akceptowalny – i co będzie się działo, jeżeli Twoja organizacja zostanie na tym poziomie. A na koniec dnia to właśnie na tej informacji zależy Przedsiębiorcom.

Sygnał 2 – księgowość przestaje Ci wystarczać w obszarze analiz finansowych

Drugi sygnał, który mówi o tym, że warto rozważyć zatrudnienie CFO to moment, kiedy zauważasz, że rozmowy z Twoją księgową przestają Ci wystarczać jeżeli chodzi o finanse. Być może zmieniasz któryś raz biuro rachunkowe, ale widzisz, że żadne z biur nie wykazuje proaktywności w działaniach, albo może zwyczajnie nie możesz doprosić się określonych analiz od księgowości. Ta sytuacja jest stosunkowo częsta, z tego względu, że analizy finansowe co do zasady są poza obszarem odpowiedzialności księgowości.

Sygnał 3 – duże plany rozwojowe

Sygnał trzeci to duże plany rozwojowe. Czyli moment, w którym widzisz, że Twój biznes w ciągu najbliższych lat czy miesięcy będzie przechodził dużą transformację i dużo zmian. Taki moment, kiedy wiesz, że będziesz chciał wchodzić na nowe rynki, realizować duże inwestycje, zmieniać lub rozwijać zespół, skalować zatrudnienie i tak dalej i tak dalej. W tego typu firmach – firmach wysokiego wzrostu, rzeczywistość z miesiąca na miesiąc wygląda zupełnie inaczej i Przedsiębiorca, który ma na głowie milion innych spraw, jak to bywa w tego typu firmach, zwyczajnie nie będzie miał czasu na rzetelne przyglądanie się finansom i wyciąganie wniosków.

I w takiej sytuacji bardzo dużym wsparciem będzie zaangażowany Dyrektor Finansowy, który takie analizy będzie mógł wykonywać za Ciebie. Poza tym realnie zwiększa to bezpieczeństwo takiej firmy.

Sygnał 4 – skala i poziom skomplikowania biznesu

Co do zasady, nie ma wprost określonej skali, która sugeruje, że akurat wtedy warto zaangażować dyrektora finansowego na pełen etat, bo znów – istotny jest poziom skomplikowania biznesu. Firmy o zbliżonych przychodach mogą mieć zupełnie inny poziom skomplikowania finansów – bo niektóre firmy o skali na przykład pięciu milionów złotych rocznie, tego typu przychody osiągają obsługując trzech Klientów, inne obsługując trzystu, a jeszcze inne obsługując 30 000.

ALE – gdyby trochę pogeneralizować, to patrząc na nasze poprzednie doświadczenia zauważamy, że:

W usługach, skala, przy której Przedsiębiorcy rozważają zatrudnienie CFO w biznesach usługowych to około 10 milionów rocznego przychodu.

W produkcji mniej więcej pomiędzy trzydziestym a pięćdziesiątym milionem.

W handlu zazwyczaj około stu milionów rocznie.

Chociaż często kluczowa jest potrzeba właściciela firmy w tym zakresie. Czy ona jest – czy jej nie ma.

Sygnał 5 – Zewnętrzne przesłanki (wejście inwestora, restrukturyzacja)

Dodatkowo, mogą pojawiać się także inne sygnały, które są nieco bardziej obiektywne – na przykład kiedy do firmy wchodzi inwestor i niejako “wymusza” zaangażowanie osoby od finansów albo firma przechodzi restrukturyzację i musi bardziej patrzeć na swoją rentowność.

Nie ma „Obiektywnie dobrego momentu” na zatrudnienie dyrektora finansowego

Takich sygnałów jest pewnie jeszcze wiele więcej – natomiast warto wyraźnie podkreślić, że nie ma obiektywnie “właściwego” momentu na taką rekrutację. A co ciekawe, nasze doświadczenia pokazują, że Przedsiębiorcy, którzy powinni zdecydować się na taki krok, w zdecydowanej większości robią to za późno. Bo na przykład – zdają sobie doskonale sprawę, że nie lubią liczb, nie lubią analiz, nie chcą uczyć się finansów, mogą pozwolić sobie na zatrudnienie takiej osoby… Ale tego nie robią.

Wiele razy słyszeliśmy historie, w których Właściciel miał czas, żeby się tym zająć, a później gorączkowo szukał pomocy, bo coś poszło nie tak jak się spodziewał i paru rzeczy się nie doliczył. I przez takie sytuacje nie znają dobrze ryzyka, które w ich biznesie występuje. A są też i tacy Przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje własne “tabelki” – i czują podskórnie, że coś jest z nimi nie tak. I rozwijają firmę bazując na błędnych danych – i dopiero w momencie, kiedy przychodzi do ich biznesu taki profesjonalny dyrektor finansowy dowiadują się, że od dłuższego czasu – na przykład – jedna z ich linii biznesowych, bez ich wiedzy, generowała firmie duże straty.

Skutki niewłaściwej rekrutacji dyrektora finansowego

Ale oczywiście nie jest też tak, że zatrudnienie CFO do Twojej firmy rozwiąże Ci z dnia na dzień wszystkie finansowe problemy – bo niewłaściwe rekrutacje też się zdarzają. A skutki błędnej rekrutacji bywają niemałe. Bo jeżeli zatrudnisz nowego dyrektora finansowego, który po trzech miesiącach zrezygnuje z pracy u Ciebie – albo to Ty zrezygnujesz ze współpracy z nim, to oprócz tego, że zmarnujesz czas na prowadzenie rekrutacji – oprócz tego, że część firm korzysta ze wsparcia firm rekrutacyjnych czy headhunterów, którzy tani nie są – oprócz tego, że wydasz minimum kilkadziesiąt tysięcy złotych na pensję takiego człowieka – to być może najbardziej bolesny okaże się fakt, że mija kolejne 3 – 6 albo 9 miesięcy, w trakcie których Twoje finanse dalej są na takim samym poziomie jak dotychczas.

Więc dwie kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy rekrutacji, to po pierwsze…

Na to zwróć uwagę: Dopasowanie kompetencyjne

dopasowanie kompetencyjne. Czyli w skrócie – na ile kompetencje tego człowieka odpowiadają temu, czego dziś potrzebujesz. Czy potrzebujesz Dyrektora czy analityka? Czy ta osoba realizowała do tej pory podobne rzeczy, których potrzebujesz. Czy pracowała może z firmami podobnymi do Twojej? Jeżeli prowadzisz firmę usługową – to jakie ma doświadczenie w usługach. W skrócie – istotne jest to, żeby dopasować osobę do Twoich potrzeb, a nie na odwrót.

Na to zwróć uwagę: Dopasowanie kulturowe

A druga kwestia, na którą warto zwracać uwagę, która jest nieco mnie oczywista to dopasowanie kulturowe. Bo ludzie, którzy zajmują się finansami – no właśnie… To ludzie. Którzy mają swój charakter, swoje preferencje, swoje nawyki, swój styl bycia. I pytanie – czy osoba, której kandydaturę rozważasz, jest dopasowana do tego, czego potrzebujesz.

Przykładowo – są ludzie, którzy są introwertyczni i nastawieni na zadania, są ludzie, którzy są bardzo metodyczni i – można powiedzieć – biurokratyczni, są ludzie, którzy będą wszystko drążyć. I teraz pytanie – czego w zasadzie oczekujesz. I czy styl bycia i pracy tej osoby, będzie Ci odpowiadał na takim ludzkim poziomie. W związku z tym – zakładając, że wiesz już, że potrzebujesz do Twojej firmy CFO, że możesz sobie na to pozwolić i że chcesz uniknąć błędów – jak powinieneś podejść do tego zadania?

Jak podejść do rekrutacji CFO?

W tym zakresie też mamy kilka wskazówek. I wskazówka pierwsza brzmi…

Określ Twoje cele i potrzeby

Co ma zostać zrealizowane w ramach tego stanowiska? W jakim celu faktycznie zatrudniasz takie wsparcie? Jakiej zmiany oczekujesz w związku z zatrudnieniem dyrektora finansowego? Czy Twoje potrzeby są dzisiaj wyraźnie określone – w stylu, że chcesz polepszyć płynność albo może lepiej zarządzać magazynem, czy jesteś raczej na dość mglistym poziomie – to znaczy Twój cel brzmi “poukładać firmowe finanse”.

Jeżeli jesteś w tym drugim miejscu – przed rekrutacją naprawdę mocno polecam zastanowić się nad celami tej rekrutacji, zanim podejmiesz pierwsze konkretne kroki lub kogoś zatrudnisz. Oczywiście w tym celu – serdecznie polecamy kilkadziesiąt wcześniejszych odcinków podcastu Finanse w Twojej Firmie, które na pewno pomogą doprecyzować te cele i efekty, bo w ten sposób unikniesz rozczarowania i lepiej dopasujesz kandydata do Twojej firmy – i do wskazówki drugiej – czyli zakresu obowiązków.

Ustal zakres obowiązków

Który wynika oczywiście z celów. Biorąc pod uwagę Twoje potrzeby i biznesowe cele – czym ta osoba będzie miała się zajmować? Bo to znów pomoże Ci lepiej dopasować kandydata do Twoich oczekiwań. Jeżeli wiesz, że będziesz potrzebował na przykład kogoś, kto pomoże Ci poukładać plan kont, szukaj kogoś, kto wie jak układać plany kont. No i trzecia kwestia…

Ustal cechy charakteru lub pożądane postawy

Czyli jaka powinna być ta osoba, żeby pasować po pierwsze do Ciebie, ale być może patrząc szerzej – też do Twojej kultury organizacyjnej.

Sprawdź z jakim typem dyrektora rozmawiasz

Na zakończenie tego artykułu mamy dla Ciebie jedną złotą radę. Mianowicie: zweryfikuj, czy osoba, z którą rozmawiasz jest dyrektorem-managerem, czy dyrektorem z zacięciem operacyjnym. Czyli – czy jest osobą, która potrzebuje dookoła siebie ludzi i finansowego zespołu – czy jest osobą, która zmiany wprowadzi sama lub sama z Twoim zespołem. Żaden z tych modeli nie jest lepszy ani gorszy. Czasem potrzebny będzie jeden, czasem drugi – ale koniec-konców warto mieć tego świadomość, jak myśli taka osoba.

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy jako alternatywa dla rekrutacji

Pierwsze zatrudnienie dyrektora finansowego do swojej firmy bywa dużym krokiem w życiu Przedsiębiorcy. I nierzadko wymaga to sporej zmiany nastawienia i swojego sposobu działania, więc na pewno jest to moment “symboliczny” – ale z drugiej strony, to co zauważam rozmawiając z różnymi Przedsiębiorcami, którzy mają różny biznesowy staż, firmy różnej skali i różne doświadczenia, to fakt, że stosunkowo łatwo jest się zrazić w przypadku błędów.

Dlatego jeżeli rozważasz dziś zatrudnienie dyrektora finansowego – i robisz to pierwszy raz lub masz za sobą właśnie złe doświadczenia, to na koniec tego odcinka chcielibyśmy przedstawić Ci alternatywę, która w Twojej sytuacji może być dobrym stanem przejściowym. Mianowicie – skorzystanie ze wsparcia Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.

Bo zaczynanie nowej pracy, szczególnie jako Dyrektor Finansowy, nie jest czymś, co robi się w życiu często. I realnie, mało kto przychodzi do pracy z rozpisanym planem na pierwsze 90, 180 czy 360 dni, które mają prowadzić Cię do określonych efektów. Natomiast firma taka jak Plona Consulting, na ten moment ma doświadczenie w startowaniu ponad 400 finansowych projektów. Więc jak możesz się domyślać – metodyka Plona Consulting bardzo dokładnie opisuje to, jak rozpocząć projekt, jak powinien wyglądać pierwszy miesiąc współpracy, jak powinny wyglądać kolejne okresy, żeby nasz Klient jak najszybciej doszedł do określonych efektów współpracy.

Rzeczywistość jest też taka, że wiemy jakich błędów unikać, co też ma dużą wartość. A dodatkowo – w każdym projekcie, nasz Zewnętrzny Dyrektor Finansowy ma wsparcie koordynatora merytorycznego, który weryfikuje jego efekty i sposób pracy. I właśnie z tego powodu, część firm, zanim zdecydują się na wewnętrznego dyrektora finansowego, w pierwszym kroku, przez kilka miesięcy pracują z Zewnętrznym Dyrektorem – który przy okazji też chętnie wspiera takie firmy w określaniu zakresu obowiązków czy wypracowaniu profilu kompetencji osoby, która będzie miała przejąć po nim odpowiedzialność za finanse. Więc postrzegamy to jako naprawdę dobrą alternatywę, która pomaga uniknąć błędów i dobrze wejść w proces układania finansów. Szczególnie, jeżeli do tej pory to Ty się nimi zajmowałeś.

Więc jeżeli chcesz sprawdzić, czy tego typu usługa jest dla Ciebie, zamów bezpłatną konsultację, podczas której my dowiemy się więcej o Twojej sytuacji, a Ty dowiesz się, jak wygląda tego typu usługa i sprawdzisz, czy jest ona dla Ciebie odpowiednia.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finanista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej
Wojciech Plona
23 kwietnia 2025

Zasada Pareto w Finansach Firmy – poznaj 20% obszarów, które zapewnią Ci 80% rezultatów

Zasada Pareto w finansach – 20% działań daje 80% wyników Być może słyszałeś kiedyś o zasadzie Pareto. I jeżeli trochę o niej poczytałeś, to pewnie nie zdziwi Cię, że w finansach także ma ona zastosowanie. I dziś będziemy omawiać te metaforyczne 20% obszarów w finansach, które dadzą Ci 80% finansowych rezultatów. Poniższy artykuł powstał na podstawie 87. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wprowadzenie do zasady Pareto w finansach […]

Więcej
Wojciech Plona
16 kwietnia 2025

Modele biznesowe – teoria vs praktyka

W dynamicznym środowisku biznesowym odpowiedni model biznesowy stanowi klucz do sukcesu lub porażki przedsiębiorstwa. Często obserwujemy, jak firmy walczą z dostosowaniem teorii do rzeczywistych warunków rynkowych. Różnica między teorią a praktyką bywa przepaścią trudną do pokonania. Model biznesowy – definicja Model biznesowy to fundamentalna koncepcja określająca, w jaki sposób przedsiębiorstwo tworzy i dostarcza wartość oraz czerpie z niej zyski. Innymi słowy jest to opis tego, jak firma […]

Więcej
Wojciech Plona
09 kwietnia 2025

Gdzie tracisz czas analizując finanse firmy?

Jak NIE tracić czasu w finansach? Są dwie rzeczy, których nie cierpią Przedsiębiorcy: tracenie pieniędzy i tracenie czasu. Pytanie tylko – czego bardziej? W ostatnich 80+ odcinkach podcastu Finanse w Twojej Firmie opowiadaliśmy o tym, jak nie tracić pieniędzy. Dziś przyszła więc pora na CZAS. Poniższy artykuł został napisany na podstawie 86. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
27 marca 2025

Przeczytaj to to, jeżeli Twoje analizy finansowe są mało wiarygodne

Czy analizy Twojej firmy są wiarygodne? W życiu każdego Przedsiębiorcy, który dba o swoje finanse, przychodzi taki moment, w którym patrzy on w swoje finansowe tabelki – i nagle orientuje się, że coś w nich nie gra. I dziś porozmawiamy o tym, co zrobić w takiej sytuacji. Na podstawie 85. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie; Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Działanie bez danych jest złe. Działanie z błędnymi […]

Więcej
2025-03-11-Podcast 84
Wojciech Plona
12 marca 2025

Jak SZYBCIEJ analizować firmowe finanse?

Analizuj finanse SZYBCIEJ i wyciągaj z nich maksimum wniosków – z tymi ośmioma poradami.

Więcej
Wojciech Plona
12 lutego 2025

Firmy rodzinne: Jakie są ich wyzwania w finansach?

Podobno z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach… Ale pomimo tego powiedzenia, wiele firm rodzinnych w Polsce świetnie sobie radzi. Jakie są wyzwania firm rodzinnych w finansach? Posłuchaj 82. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!