Przejdź do treści

02 lipca 2025

Finanista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

NIE potrzebujesz Finanisty

Jeżeli jesteś Przedsiębiorcą – a Twoim celem jest poukładanie finansów w Twojej firmie… To WCALE nie potrzebujesz finansisty. Dlaczego? Dokładnie to będziemy wyjaśniać w dzisiejszym artykule, który został napisany na podstawie 92. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

 odcinku podcastu. Zapraszamy!

Kim jest dla Ciebie „typowy finansista”?

Jakiego rodzaju osoba przychodzi Ci na myśl, kiedy słyszysz słowo „finansista”? Wielu osobom „finansista” kojarzy się na przykład, z flegmatykiem w za dużym garniturze, który nie wychyla głowy sponad Excela. A już tym bardziej w mniejszych firmach – sam „Dyrektor Finansowy” kojarzy się z czymś kompletnie korporacyjnym. Z jakimś sztywniakiem pod krawatem, który umie się poruszać tylko w bardzo poukładanym, rutynowym i hierarchicznym świecie, wykonującym cały dzień jakieś żmudne obliczenia.

Jest chyba nawet taki stereotyp, że jeżeli ktoś dobrze zna się na liczbach, to kojarzy się to wielu ludziom z niskimi kompetencjami miękkimi. No bo w końcu albo jest się matematykiem – albo humanistą.

Musimy przyznać, że pomimo tego, iż ten stereotyp jest w mnóstwie przypadków kompletnie nietrafiony… to jednak ma w sobie pewne ziarnko prawdy. I taka rynkowa opinia ma w części przypadków swoje uzasadnienie.

Bo jeżeli mamy w Plona Consulting nowego Klienta, który pracował już wcześniej z kimś od finansów – czy to z jakąś inną firmą, czy z finansowym freelancerem – to bardzo często powód zmiany jest taki, że osoba, z którą pracował taki Przedsiębiorca, używała na przykład zbyt skomplikowanego języka. Czyli zamiast mówić językiem biznesu, mówiła językiem finansów. Czyli Właściciel stara się zrozumieć, jaką ma marżę… a dostaje pytanie „w jakim ujęciu?”. Gdzie jego własny – no właśnie – FINANSISTA – wymaga od niego zaawansowanej wiedzy finansowej.

Raporty to tylko raporty

A co za tym oczywiście idzie – tego typu osoby mają później tendencję do tworzenia przesadnie skomplikowanych narzędzi, które tylko oni sami rozumieją – i to chyba też nie zawsze.

A nawet jeżeli te raporty są zrozumiałe – no to właśnie. Wciąż są TYLKO raportami. I to kolejny częsty zarzut do osób, które wcześniej wspierały naszych Klientów w finansach – że tak bardzo koncentrują się na liczbach, że przestają rozumieć, co za nimi stoi. Że mówią o liczbach i o tym, jakie one są – ale nie mówią już na przykład w ogóle o tym, co można zrobić, żeby je poprawić. Albo jeżeli mówią – to te rekomendacje są kompletnie nieżyciowe, niemożliwe do wdrożenia albo po prostu błędne. Bo na przykład – jeden z przykładów, który przychodzi nam do głowy – w firmie modowej taki finansista zaleca, żeby obciąć koszty fotografów i zamiast tego robić zdjęcia telefonami. No bo zdarzają się i takie kwiatki.

Stereotypowy, typowy finanista jest Ci zbędny

I teraz – jeżeli tak ma właśnie wyglądać finansista – to kompletnie nie potrzebujesz w Twojej firmie finansisty. Koniec, kropka. Bo jako Przedsiębiorca – zupełnie nie tego potrzebujesz. Zakładamy, że jak każdy Przedsiębiorca, masz wystarczająco „dobrych rad” płynących z każdej strony, żeby dokładać sobie jeszcze coś takiego.

Nie znaczy to, że nie potrzebujesz kompetencji finansowych. Nie znaczy to, że nie potrzebujesz ludzi, którzy je posiadają. I nie znaczy, że nie potrzebujesz nikogo, kto wesprze Cię w finansach. Natomiast chodzi o to, żeby uważnie dobierać osoby do współpracy.

Kogo zatem potrzebujesz?

W Plona Consulting, jakiś czas temu, ukuliśmy taki termin jak „finansowy partner dla zarządu” – i w zasadzie do tego sprowadza się dzisiejszy odcinek. Jeżeli masz dzisiaj osobę od finansów lub zastanawiasz się nad jej zaangażowaniem, postaraj się sam określić, czy rozmawiasz z takim stereotypowym finansistą, czy może jednak z finansowym partnerem dla zarządu, który faktycznie dodaje lub doda wartość do Twojej firmy.

Czym różni się „Typowy Finanista” od „Finansowego Partnera Zarządu”?

W tym momencie warto omówić, CZYM te dwie persony się od siebie różnią – i jak je rozpoznać.

Po pierwsze – podejście do Twoich celów

Pierwsze kryterium, które Ci zaproponujemy, to podejście do Twoich celów. Ten stereotypowy finansista po prostu ich nie zna. Albo, jeżeli je zna, to na poziomie bardzo ogólnym. Natomiast finansowy partner dla zarządu Twoje cele zna – a co więcej, stara się je wspierać i pracuje właśnie pod nie. Czyli na przykład – jeżeli wie, że Twoim celem jest podniesienie procentowego udziału przychodów abonamentowych w przychodach – to na przykład raz na miesiąc czy kwartał PRZEDSTAWIA CI taki stosunek i omawia, czy coś zmieniło się od ostatniego spotkania. Analizy takiego finansowego partnera nie są oderwane od życia firmy – wręcz przeciwnie – wyjaśniają, jak firma działa i pozwalają lepiej zrozumieć, czy idzie ona na swoje cele, czy nie.

Po drugie – podejście do finansów

Idąc dalej, drugie kryterium to to, na czym skupia się taka osoba. Bo stereotypowy finansista skupia się – jak to finansista – na liczbach i tabelkach. Mówi, co spada. Mówi, co rośnie. Sprawdza różne wskaźniki i stara się opowiadać tyle, ile mu się uda, o analizie finansowej. A na czym skupia się finansowy partner zarządu? Na Twoich wynikach i efektach biznesowych. Oczywiście, dobrze zna liczby – ale skupia się na tym, co biznes może zrobić, żeby te liczby polepszyć, żeby za 3 miesiące, przy kolejnym omówieniu, sytuacja wyglądała lepiej. To nie chodzi o pogrożenie palcem i zrobienie złej miny – ale o realne zmiany.

Być może, jeżeli Twój biznes kiepsko radzi sobie z płynnością, taki partner zarządu wprowadzi istotne zmiany w polityce dotyczącej płynności finansowej i terminów płatności, a być może nawet pomoże przy negocjacjach z dużymi dostawcami. Dla stereotypowego finansisty analizy finansowe to cel. Dla finansowego partnera zarządu analizy finansowe to droga do celu.

Po trzecie – jak pomocny jest jego/jej głos w biznesie?

Trzecie kryterium, które pomoże Ci odróżnić od siebie te dwie persony, to jest to, na ile pomocny jest ich głos w podejmowaniu biznesowych decyzji. Bardzo często jest tak, że suche analizy finansowe przygotowane przez wielbiciela liczb BĘDĄ pomocne – ale, powiedzielibyśmy, umiarkowanie. Natomiast finansowy partner zarządu wie, że jego rolą jest bardzo często to, żeby biznes mógł podjąć lepsze decyzje – i to właśnie jego głos często rozjaśnia, co powinniśmy zrobić.

Dlatego, szczególnie jeżeli pracujesz już z kimś w finansach, należy zadać sobie ważne pytanie – czy zdarzyło Ci się kiedyś, że informacje z finansów znacząco wpłynęły na Twoje decyzje dotyczące firmy? Jeżeli nie – to prawdopodobnie Twój finansista skupia się wyłącznie na przeszłości i na tym, co było, zamiast wyjść myślami w przód i pokazać Ci szerszą perspektywę.

Po czwarte – jak szeroką ma perspektywę?

Mówiąc o perspektywie – trzeba powiedzieć wprost, że czwarta różnica to różnica perspektywy. Bardzo często „finansista” to człowiek, który ma wąską perspektywę. Na przykład świetnie zna się na podatkach – jest ekspertem od prawa podatkowego – i sądzi, że daje mu to mandat, żeby wspierać firmę całościowo w finansach. Ale to trochę tak, jakby zatrudniać grafika do układania strategii marketingowej. Jak ktoś ma w ręku młotek, wszędzie widzi gwoździe.

A finansowy partner zarządu, żeby być partnerem, musi mieć szeroką perspektywę. Musi wiedzieć, po co są jego analizy, rozumieć, czego potrzebuje zarząd od finansów, rozumieć biznes i łączyć finanse oraz analizy z biznesem w taki sposób, który sprawia, że sytuacja firmy zmienia się na lepsze.

Co to oznacza dla Ciebie?

Są tak naprawdę trzy scenariusze, w jakich możesz teraz być.

Scenariusz pierwszy – nie pracujesz aktualnie z nikim w finansach, ale po wysłuchaniu odcinka wiesz, że powinieneś rozejrzeć się za solidnym finansowym partnerem. W tej sytuacji zachęcamy do zamówienia bezpłatnej konsultacji finansowej.

Scenariusz drugi – pracujesz aktualnie z kimś nad Twoimi finansami i po wysłuchaniu odcinka zrozumiałeś, że faktycznie nie jest to Twój partner. W tej sytuacji, żeby nie zachęcać Cię wyłącznie do zamówienia konsultacji, możemy zasugerować podesłanie tej osobie tego artykułu i prośbę o dokonanie samooceny… chociaż, nie ukrywamy, część osób może tego nie odebrać dobrze 😊

I oczywiście – scenariusz trzeci – pracujesz aktualnie z kimś w finansach i rozumiesz, że JEST to Twój finansowy partner. Jeżeli jesteś w takiej sytuacji… to KONIECZNIE, absolutnie i bezapelacyjnie TRZYMAJ SIĘ TEGO CZŁOWIEKA i zrób wszystko, żeby pracować z nim długo i owocnie. Uwierz nam – o takich ludzi na rynku łatwo nie jest. Po prostu – nie zepsuj tego.

Szukasz Finansowego Partnera dla Ciebie?

Jeżeli szukasz finansowego partnera, który pomoże Ci rozwijać biznes, zachęcamy do zamówienia bezpłatnej konsultacji z Dyrektorem Finansowym, podczas której będziesz mógł lepiej dowiedzieć się, jak działa usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego i jak mogłaby Ci pomóc.

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej
Wojciech Plona
23 kwietnia 2025

Zasada Pareto w Finansach Firmy – poznaj 20% obszarów, które zapewnią Ci 80% rezultatów

Zasada Pareto w finansach – 20% działań daje 80% wyników Być może słyszałeś kiedyś o zasadzie Pareto. I jeżeli trochę o niej poczytałeś, to pewnie nie zdziwi Cię, że w finansach także ma ona zastosowanie. I dziś będziemy omawiać te metaforyczne 20% obszarów w finansach, które dadzą Ci 80% finansowych rezultatów. Poniższy artykuł powstał na podstawie 87. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wprowadzenie do zasady Pareto w finansach […]

Więcej
Wojciech Plona
16 kwietnia 2025

Modele biznesowe – teoria vs praktyka

W dynamicznym środowisku biznesowym odpowiedni model biznesowy stanowi klucz do sukcesu lub porażki przedsiębiorstwa. Często obserwujemy, jak firmy walczą z dostosowaniem teorii do rzeczywistych warunków rynkowych. Różnica między teorią a praktyką bywa przepaścią trudną do pokonania. Model biznesowy – definicja Model biznesowy to fundamentalna koncepcja określająca, w jaki sposób przedsiębiorstwo tworzy i dostarcza wartość oraz czerpie z niej zyski. Innymi słowy jest to opis tego, jak firma […]

Więcej
Wojciech Plona
09 kwietnia 2025

Gdzie tracisz czas analizując finanse firmy?

Jak NIE tracić czasu w finansach? Są dwie rzeczy, których nie cierpią Przedsiębiorcy: tracenie pieniędzy i tracenie czasu. Pytanie tylko – czego bardziej? W ostatnich 80+ odcinkach podcastu Finanse w Twojej Firmie opowiadaliśmy o tym, jak nie tracić pieniędzy. Dziś przyszła więc pora na CZAS. Poniższy artykuł został napisany na podstawie 86. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
27 marca 2025

Przeczytaj to to, jeżeli Twoje analizy finansowe są mało wiarygodne

Czy analizy Twojej firmy są wiarygodne? W życiu każdego Przedsiębiorcy, który dba o swoje finanse, przychodzi taki moment, w którym patrzy on w swoje finansowe tabelki – i nagle orientuje się, że coś w nich nie gra. I dziś porozmawiamy o tym, co zrobić w takiej sytuacji. Na podstawie 85. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie; Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Działanie bez danych jest złe. Działanie z błędnymi […]

Więcej
2025-03-11-Podcast 84
Wojciech Plona
12 marca 2025

Jak SZYBCIEJ analizować firmowe finanse?

Analizuj finanse SZYBCIEJ i wyciągaj z nich maksimum wniosków – z tymi ośmioma poradami.

Więcej
Wojciech Plona
12 lutego 2025

Firmy rodzinne: Jakie są ich wyzwania w finansach?

Podobno z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach… Ale pomimo tego powiedzenia, wiele firm rodzinnych w Polsce świetnie sobie radzi. Jakie są wyzwania firm rodzinnych w finansach? Posłuchaj 82. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
29 stycznia 2025

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczense

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczesne W ciągu ostatnich kilku miesięcy dosłownie nie dało się uciec od zalewu informacji związanych z nowoczesnymi technologiami – czy to AI czy automatyzacją, czy uczeniem maszynowym… Ale dziś przychodzę z nieco innym komunikatem. Mianowicie – wcale nie potrzebujesz nowoczesnych narzędzi w finansach. A ten artykuł, który wyjaśnia dlaczego, został napisany na podstawie 81. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!