Przejdź do treści

16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce?

Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

Czym są finansowe quick-winy?

W naszej definicji „quick-win” to coś, co:

  • po pierwsze, można wdrożyć w ciągu kilku dni lub tygodnia,
  • po drugie, nie jest przesadnie skomplikowane i nie wymaga dużych zmian w organizacji – a co za tym idzie, ryzyko takich przedsięwzięć jest stosunkowo nieduże,
  • po trzecie wymaga niewielkich zasobów do wdrożenia
  • po czwarte przynosi zauważalne, pozytywne efekty dla firmy.

Więc oczywiście – jest to swego rodzaju święty gral – ale żeby nie było tak pięknie, to pewnie warto jeszcze podkreślić, że takie quick-winy same w sobie nie zmienią życia Twojej firmy o 180 stopni. Są one świetne dla firm, które sukcesywnie pracują nad swoimi finansami – i filary finansów mają dobrze poukładane. Natomiast same w sobie, tak potężnych rezultatów mogą już nie dać. Dlatego na przykład bardzo lubimy, kiedy nasi Zewnętrzni Dyrektorzy Finansowi szukają takich finansowych quick-winów u Klientów Plona Consulting. Bo wtedy, do tych dobrze poukładanych filarów, które same w sobie robią gigantyczną różnicę, dokładamy jeszcze bonusową wartość.

Quick-win #1 – Znajdź „złotych” i „toksycznych” klientów

Mając to za sobą, pora ruszać do pierwszego finansowego quick-wina dla firm usługowych – czyli znalezienia swoich “złotych” oraz swoich “toksycznych” klientów.

Wyciągnij listę wszystkich Twoich Klientów i zaznacz tam pięciu Klientów, którzy generują u Ciebie najwięcej zysku – i to są właśnie Twoi ZŁOCI Klienci.

Następnie zaznacz pięciu Klientów, którzy praktycznie jedyne co robią to “wysysają” Twoje zasoby.

Żartobliwie mówimy, że to przegląd swojego ogródka – sprawdzamy, które kwiaty pięknie kwitną, a w których miejscach pojawiają się chwasty. I czasami nawet prosta świadomość tego, którzy Klienci są dla Ciebie priorytetowi pozwala przestać tracić swój czas i energię na Klientów, którzy nie są tego warci.

Quick-win #2 – Ustal cenowe minimum

Finansowy quick-win numer dwa to ustalenie swojego minimum cenowego. Czyli wyznaczenie takiej czerwonej linii w negocjacjach, poniżej której nie schodzimy, cokolwiek by się nie działo. I moment wyznaczenia tego cenowego minimum (które swoją drogą musi mieć swoje uzasadnienie na przykład w średniej marży danego rodzaju usług) to taki moment, kiedy skończymy raz na zawsze ze znanym “tym razem zróbcie taniej, to my Wam dowieziemy później tyle biznesu, że i tak zarobicie”. Kluczowe jest natomiast to, żeby tej wyznaczonej czerwonej linii, po prostu się trzymać.

Quick-win #3 – Wywiad dotyczący stawek

Trzeci finansowy quick-win to wywiad terenowy dotyczący stawek – czyli weryfikacja, ile faktycznie biorą konkurenci. Bo bardzo często okazuje się, że “oficjalne” cenniki to jedno, ale faktycznie pobierane później stawki to drugie. I w taki sposób da się często zweryfikować, czy przypadkiem nie wyceniamy się zbyt tanio. A znamy niejeden przypadek, gdzie po takiej krótkiej weryfikacji, Właściciele decydowali się podnieść ceny – co w dosłownie kilka tygodni podnosiło ich marżę i pozwalało więcej zarabiać.

Quick-win #4 – Analiza udzielanych rabatów

Czwarty quick-win to wykonanie analizy swoich rabatów. Czyli w skrócie – przejrzyj wszystkie zniżki i promocje, których udzielasz Klientom i odpowiedz sobie na jedno pytanie – czy FAKTYCZNIE przyciągają one więcej biznesu – czy może udzielasz ich dlatego, że każdy inny ich udziela, z przyzwyczajenia, ze strachu przed utratą Klientów, albo nawet z niskiego poczucia własnej wartości. I często patrząc na rabaty w ten sposób, możemy po prostu przestać oddawać za nic 10, 20 albo 30% swoich przychodów z określonych usług.

Quick-win #5 – Utworzenie mapy gotówki

Nisko wiszący owoc numer pięć – to stworzenie mapy gotówki na kolejny miesiąc. Czyli przygotowanie prostego arkusza, który pokaże Ci, kiedy w przeciągu najbliższych czterech tygodni WPŁYNĄ do Ciebie pieniądze, a kiedy będziesz musiał coś zapłacić. Bo dzięki temu, skończymy z niespodziankami w stylu tak zwanych “nieoczekiwanych wypływów” – o których od dawna wiedzieliśmy, że będą, ale po prostu zapomnieliśmy.

Tak jak co roku zima zaskakuje kierowców, tak VAT i ZUS co miesiąc zaskakuje niektórych Przedsiębiorców. I ten punkt piąty to niezły sposób, żeby tego ominąć.

Quick-win #6 – szybsze i częstsze fakturowanie

Finansowy quick-win numer sześć to częstsze i szybsze fakturowanie. Czyli na przykład – jeżeli bierzemy dziś 100% wartości usługi po jej wykonaniu, zacznijmy pobierać 50% wartości w połowie projektu. Część z nas prawdopodobnie może zacząć brać część pieniędzy z góry — a jeżeli nie, to chociaż lepiej dzielić wynagrodzenie w trakcie trwania projektu. Bo jeżeli pieniądze będą wpływać do naszej firmy szybciej – to zdecydowanie rzadziej będziemy musieli korzystać z jakichkolwiek kredytów, czy własnych oszczędności, żeby opłacać bieżące zobowiązania.

Quick-win #7 – Wdrożenie prostego sposobu przypominania o płatnościach

Siódmy finansowy quick-win na dzisiejszej liście także jest związany z płynnością – bo jest to wprowadzenie prostego systemu przypominania o płatnościach. Czyli przykładowo – przypomnienia 7 dni przed terminami płatności, 3 dni przed terminami płatności i w dniu płatności. Bo bardzo często takie przypomnienia działają dużo lepiej, niż ściganie o opłacenie faktury po tym, jak termin minął.

Quick-win #8 – Optymalizowanie terminów płatności dla Twoich dostawców

Idąc dalej – ósmy finansowy quick-win to zoptymalizowanie terminów płatności dla dostawców. Czyli zadanie sobie pytania, czy nie możemy lepiej rozłożyć naszych płatności dla innych. Bo bardzo często spotykamy się z firmami usługowymi, które z jednej strony same dostają wynagrodzenie z dołu – a z drugiej strony same wszystko płacą z góry. A to jest prosta recepta na problemy z płynnością – nawet w rentownych firmach.

Quick-win #9 – Realizacja mini-kursu finansów dla Twojego zespołu

Kolejny na liście, dziewiąty finansowy quick-win to zrobienie mini-kursu finansów dla naszego zespołu. Bo mamy dalej wrażenie, że wielu Właścicieli firm wymaga finansowej wiedzy od swojego zespołu – a jednocześnie mało kto faktycznie  uczy swojego zespołu o tym, jak działają finanse i jakie są najważniejsze finansowe wskaźniki firmy oraz jak można na nie wpływać przez codzienne decyzje. Więc nawet takie 60-minutowe mini-szkolenie z finansów to już krok w dobrym kierunku.

Quick-win #10 – Uporządkowanie kategorii kosztów

I tak dochodzimy do numeru 10 na dzisiejszej liście – czyli zrobienia porządku w kategoriach naszych kosztów. Bo bardzo często, kategorie kosztów w analizach finansowych firm, to jest taki obszar, który zostaje zbudowany raz – na przykład, kiedy firma jest maleńka – a później całymi latami pozostaje bez zmian.

Proste pytanie, które powinniśmy sobie zadać jeżeli dzielimy nasze koszty na kategorie – czy te kategorie faktycznie oddają to, na co wydajemy dziś pieniądze, czy wszystkie z nich są potrzebne, czy nie ma żadnych dubli – i co też istotne, czy kategorie są dobrze opisane. Bo nie raz nie dwa widzieliśmy sytuację, w której dwie osoby różnie rozumiały nazwy kategorii kosztowych firmy i obie te osoby, ten sam koszt przypisywały do dwóch różnych kategorii. Więc jeżeli u Ciebie może występować podobna sytuacja – pora to rozwiązać.

Quick-win #11 – Weryfikacja ostatniej inwestycji

Quick-win jedenasty – to weryfikacja naszych ostatnich inwestycji. Mamy często takie doświadczenia, że Przedsiębiorcy bardzo intensywnie zastanawiają się nad zasadnością danej inwestycji czy większego zakupu PRZED jego dokonaniem – natomiast PO, już mało kto wraca myślami na przykład do wykonanych estymacji, żeby sprawdzić, jak mają się one względem rzeczywistości. Więc jedenasty quick-win to właśnie taka trochę “analiza pomeczowa”. Co zadziałało w ostatniej inwestycji, a co nie – i jak wyszły finalnie jej efekty. Dzięki czemu przestaniemy powtarzać te same błędy przy następnych decyzjach biznesowych.

Quick-win #12 – Audyt wykorzystania czasu kierownictwa

Idąc dalej – mamy dwunasty quick-win, czyli audyt wykorzystania czasu pracy kierownictwa. Czyli poświęcenie chwili czasu na to, czym faktycznie zajmuje się w naszej firmie kadra kierownicza albo kluczowy zespół – i identyfikacja ich zadań, które nie dodają wartości. I płynąca z tego optymalizacja kalendarzy to coś, czego potrzebuje wiele firm, żeby uwolnić czas kluczowych osób na działania strategiczne i rozwojowe.

Quick-win #13 – Analiza opłacanych subskrypcji i licencji

I na dziś ostatni już, trzynasty quick-win – to przejrzenie naszych subskrypcji oraz licencji. Bo chociażby wśród Klientów Plona Consulting, nie raz zdarza się, że dzięki temu zidentyfikowany został jakiś software, którego w firmie nikt nie używa, a za który i tak firma płaci od wielu miesięcy. To trochę jak z Netflixem – mnóstwo osób za niego płaci, pomimo że od wielu miesięcy ani razu nic nie oglądali. Albo w innym przypadku – z karnetem na siłownię. I takich Netflixów czy karnetów na siłownię w średniej firmie bywa całe mnóstwo.

Łatwo powiedzieć… A jak przejść do wdrażania?

Jeżeli prowadzisz firmę usługową – to mamy ogromną nadzieję, że w najbliższym tygodniu spróbujesz wdrożyć chociaż jeden z powyższych quick-winów.

Natomiast oczywiście – zdajemy sobie sprawę, że w zależności od Twojej sytuacji, ich wdrożenie może nie być tak proste jak ich wylistowanie. I to właśnie jeden z powodów, dla którego wielu Przedsiębiorców tak docenia pracę z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym. Bo dzięki temu ciężar szukania tych quick-winów, które dadzą największe efekty, leży właśnie po stronie Zewnętrznego CFO – który później także bardzo mocno ułatwia wdrożenie.

Zatem jeżeli prowadzisz firmę i chciałbyś ułatwić sobie maksymalnie zarządzanie finansami i wdrażanie takich rozwiązań jak te, które omawialiśmy dziś, to wystarczy kliknąć w poniższy przycisk, aby – i zamówić bezpłatną konsultację finansową. A dalej – wszystkim zajmiemy się już my.

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej
Wojciech Plona
23 kwietnia 2025

Zasada Pareto w Finansach Firmy – poznaj 20% obszarów, które zapewnią Ci 80% rezultatów

Zasada Pareto w finansach – 20% działań daje 80% wyników Być może słyszałeś kiedyś o zasadzie Pareto. I jeżeli trochę o niej poczytałeś, to pewnie nie zdziwi Cię, że w finansach także ma ona zastosowanie. I dziś będziemy omawiać te metaforyczne 20% obszarów w finansach, które dadzą Ci 80% finansowych rezultatów. Poniższy artykuł powstał na podstawie 87. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wprowadzenie do zasady Pareto w finansach […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!