Przejdź do treści

05 czerwca 2024

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego Tematem dzisiejszego artykułu jest wsparcie Zewnętrznego Dyrektora Finansowego w skalowaniu firmy. Artykuł został napisany na podstawie 63. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy wspomaga Cię w skalowaniu […]

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Tematem dzisiejszego artykułu jest wsparcie Zewnętrznego Dyrektora Finansowego w skalowaniu firmy. Artykuł został napisany na podstawie 63. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy wspomaga Cię w skalowaniu firmy?

Tak.

Natomiast od samego początku zwracamy uwagę: WSPOMAGA. Ale nie zrobi tego za Ciebie. Bo postawmy przed sobą pytanie…

Kim w ogóle jest Przedsiębiorca?

I pewnie teraz w Twojej głowie pojawiła się jakaś odpowiedź – tak samo jak w głowie pozostałych tysięcy czytelników. I prawdopodobnie jest tak, że Twoja odpowiedź jest znacząco inna, niż odpowiedź pozostałych. Zawsze mówi się o tym, że tak ważne w biznesie jest delegowanie (oczywiście nie da się temu zaprzeczyć), ale stawiamy pewną tezę, że PRZEDSIĘBIORCA to osoba w organizacji, która nią przewodzi i odpowiada za wizję i za strategię. A zarówno strategia jak i wizja MUSZĄ BYĆ oparte o wyniki finansowe. Dlatego w małej, czy średniej firmie, w pewnym sensie szaleństwem byłoby wskazywanie na przykład Dyrektora i powiedzenie, że od dziś to on ma odpowiadać za wskazywanie kierunków rozwoju firmy. To nie byłoby delegowanie, a zrzucanie z siebie odpowiedzialności.

Właściciel jest odpowiedzialny

To Właściciel odpowiada za rozwój firmy. To na nim jest za to odpowiedzialność. I finanse są takim elementem, który pomaga w tym, żeby jego wizja i strategia miały swoje osadzenie w rzeczywistości. A oczywiste jest, że jeżeli chcemy rosnąć to inwestujemy w rozwój firmy i decydujemy o zwiększeniu nakładów na ten cel . Więc rola finansów i skalowania, rozwoju firmy, strategii jest praktycznie nierozerwalna.

Czy biznes da się skalować bez poukładanych finansów?

Są oczywiście takie firmy, takie rynki, w których da się to robić bez finansów. Ale umówmy się, że większość rynków tak nie wygląda.

Oczywiście można skalować firmę bez poukładanych finansów… Ale po co to sobie robić?

Można oczywiście robić yolo management i po prostu strzelać, zobaczyć gdzie to pójdzie ale jeżeli chcesz robić to profesjonalnie, mieć dużo większą pewność związaną z tym co robisz i w którym kierunku rozwijasz firmę, to podstawą są decyzje na podstawie TWARDYCH DANYCH. Więc finanse, a przede wszystkim wnioski z analiz finansowych, są danymi wejściowymi, na podstawie których taka strategia powstaje.

Jak można poukładać obszar finansów?

Jeżeli prowadzisz małą lub średnią firmę, funkcję finansową możesz „poukładać” na wiele sposobów:

Sposób pierwszy – zrób to sam

Po pierwsze – możesz oczywiście robić to samemu. Ale zauważamy, że mało który Przedsiębiorca ma czas, żeby naprawdę porządnie się tym zająć – zwłaszcza, jeżeli chce szybko skalować firmę. Bo zadań do zrealizowania jest po prostu za dużo – szczególnie, jeżeli nie masz z tym poprzednich doświadczeń i musisz nauczyć się wszystkiego niejako od zera.

Sposób drugi – zaangażuj finance managera

Druga możliwość to zaangażowanie do swojej firmy kogoś na kształt finance managera. Tylko tu pojawia się problem – że patrząc po Klientach Plona Consulting, którzy mieli wcześniej na pokładzie finance managera, a później trafili do nas – okazuje się, że pojawiają się często wyzwania dotyczące kontroli ich pracy.

Czyli skąd w zasadzie wiedzieć, czy taki finance manager odpowiednio liczy te nasze najważniejsze biznesowe wskaźniki? I czy jest to faktycznie właściwie poukładane?

Bo często nie będzie to człowiek, który ma kilkanaście lat doświadczenia w finansach. Bo taki człowiek to już raczej Dyrektor Finansowy. Gdzie w firmie o skali kilku, czy nawet kilkunastu milionów złotych taki pełnoprawny, etatowy Dyrektor Finansowy po pierwsze będzie prawdopodobnie za drogi – a po drugie, w wielu firmach po prostu nie będzie miał co robić. Więc dla rosnących film w tej skali między 5 a 50 milionów złotych, zostają tak naprawdę dwa wybory – sposób trzeci i czwarty.

Sposób trzeci – dobierz finansowego wspólnika

Możesz zaangażować do współpracy finansowego wspólnika, który zna się na finansach i na biznesie. A zaangażowanie wspólnika, to na tyle skomplikowany temat, że prawdopodobnie zostawimy go sobie na oddzielny odcinek. Ale w ramach inspiracji zadaj sobie pytanie: Po co brać wspólnika, którego kompetencje możesz po prostu kupić na rynku?

Sposób czwarty – skorzystaj ze wsparcia Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Czyli dedykowanego, zewnętrznego konsultanta, który wspiera firmy w układaniu ich finansów.

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga firmom się skalować?

Zewnętrzny CFO wspiera realizację funkcji finansowej na masę sposobów. Oto niektóre z nich:

Wsparcie w określeniu tego ile i na czym zarbiasz

Więc po pierwsze – dzięki temu widzisz gdzie masz realnie najwyższe marże i na czym tak naprawdę zarabiasz. Dzięki czemu Ty jako Właściciel możesz określić, który z obszarów powinieneś skalować.

Część Klientów Plona Consulting zauważa duże rozterki dotyczące tego, które linie biznesowe warto w ich przypadku rozwijać. Dane finansowe bardzo potrafią te decyzje rozjaśnić. Bo na przykład moment, w którym widzisz, że linia biznesowa, która przynosi Ci dzisiaj najwięcej przychodu, najwięcej się z nią męczysz, w której jest największa konkurencja, to Twoja najgorzej zarabiająca linia biznesowa, bo przez walkę cenową, przez tę silną konkurencję mało co zostaje w Twojej firmie i tak naprawdę kręcisz tam tylko kasą, to moment, kiedy z zupełnie inaczej zaczynasz postrzegać dalszy rozwój firmy.

Określenie strategicznych kierunków rozwoju na podstawie wyników

Bardzo mocno wierzymy, że w biznesie efekty masz tam, gdzie się skupiasz – co prowadzi nas do drugiego punktu – że te wyniki finansowe dostarczane przez Zewnętrznego CFO pozwalają się skupić i zweryfikować, czy my w ogóle idziemy w dobrym kierunku i czy rozwijamy te linie biznesowe, w których faktycznie jest dzisiaj największy potencjał.

Czyli czy nasze dzisiejsze decyzje – które podejmujemy na poziomie deklaracji, mają swoje realne odzwierciedlenie w finansach. Skoro na przykład mówimy, ze od dziś naszym celem jest pozyskiwanie Klientów abonamentowych – to jak wygląda struktura klientów – i czy faktycznie ulega zmianie?

Określenie granic wydatkowania

A kiedy decydujemy się na skalowanie tych właśnie priorytetowych linii to pojawia się kolejna, trzecia kwestia – że skalując się, mamy zawsze masę pomysłów na to, co możemy zrobić.

Gdybyś dzisiaj poszedł do dowolnej agencji marketingowej i spytał, czy wydadzą w Twoim imieniu na Twoją markę pięćdziesiąt milionów złotych w najbliższe 12 miesięcy – uwierz mi, że chętni na stworzenie planu na wydanie tej kasy się znajdą.

Więc Zewnętrzny CFO pomaga Ci też określić granice wydatkowania. Czyli masz informacje, która pomoże Ci nie wydać za dużo.

Weryfikacja budżetu

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy z Plona Consulting wesprze Cię w budżetowaniu i weryfikacji czy idziesz na dany wynik oraz dostosowaniu czy aktualizacji budżetu to zmieniających się warunków.

W rosnących firmach z dużymi ambicjami, zmiany są ciągle. Tutaj pozyskamy nowych Klientów, tutaj kilku stracimy, tutaj ktoś nam nie zapłaci, tutaj mamy inwestycje – później trzeba do niej coś dołożyć, nikt tego nie liczy i koniec końców, po trzech miesiącach już nikt nie pamięta naszej pięknie zapisanej strategii. Więc budżet, który będzie aktualizowany pozwoli Ci określić kiedy możesz DOLEWAĆ koszty, a kiedy musisz je ograniczać. Na podstawie tego na jakie wyniki idziesz.

Na przykład jeżeli zarobiłeś więcej niż zakładałeś – może możesz jeszcze bardziej zwiększyć nakłady na marketing. Albo odwrotnie – zarobiłeś mniej niż się spodziewałeś, już w kwietniu czy w maju wiesz, że na koniec roku idziesz na stratę, więc jest czas, żeby pewne koszty, które są nice-to-have ograniczać? W tym między innymi pomaga właśnie CFO w rosnących firmach.

Urealnienie wizji i planów

Punkt piąty polega na tym, że Zewnętrzny CFO pozwoli Ci urealnić Twoje plany i wizje. Przełożyć je na Excela i powiedzieć na ile Twoje plany, wizje, marzenia schodzą się z rzeczywistością. To jest w ogóle bardzo ciekawy wątek, który zauważamy w okolicach czwartego kwartału, kiedy podchodzimy do planowania – że CFO bywa pewnego rodzaju przeciwwagą.

Bo na przykład Przedsiębiorca mówi, że w kolejnym roku jego firma pozyska w przyszłym roku 150 nowych Klientów – bo to taka ładna, okrągła liczba. Na co CFO zadaje pytanie – czy to realne, żeby Twoja firma pozyskiwała miesiąc w miesiąc po dwunastu czy trzynastu nowych Klientów skoro w zeszłym miesiącu rekord to było ośmiu. Po czym patrząc w dane za ostatnie lata widać wyraźnie, że zazwyczaj są około trzy miesiące w roku, gdzie pozyskiwanie Klientów praktycznie staje – na przykład od czerwca do sierpnia – czyli okazuje się, że firma musi pozyskiwać tak naprawdę tak już koło 17 klientów w tych pozostałych miesiącach. Zaczynając już od pierwszego miesiąca roku.

Więc jak widzisz, zdarza się tak, że CFO pomaga zweryfikować na ile plany firmy są realne.

Wsparcie w kwestii finansowania

W ramach rozmowy o skalowaniu i rozwoju firmy, często słyszymy, że “skalowanie to palenie pieniędzy” – i to faktycznie ma dużo wspólnego z prawdą. I tu pojawia się punkt szósty – czyli wsparcie w kwestii finansowania.

Bo finansowanie się własnymi pieniędzmi to nie jest jedna możliwość. W końcu są także różne możliwość zewnętrznego finansowania. I wielu Przedsiębiorców ma realny problem, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie – czy warto czy nie warto. Na przykład mają na stole propozycję od inwestora – no i teraz czy w to wchodzić? Czy przedstawione warunki są korzystne? Jak wypadają w porównaniu z alternatywami? Czy ta inwestycja ma po prostu finansowo ręce i nogi?

To właśnie niektóre z pytań, na które odpowiedzi pomaga szukać Zewnętrzny CFO. I wielu Przedsiębiorców docenia takie wsparcie za to, że mają dzięki niemu dużo większe poczucie bezpieczeństwa. Bo mają do swojej dyspozycji eksperta, który tego typu oceny dokonywał już niejeden raz i wie chociażby na co zwracać uwagę.

Analizy i prognozy cashflow

A mówiąc już o poczuciu bezpieczeństwa – to wynika ono nie tylko z faktu, że mają wsparcie przy kwestiach takich jak ocena sensowności danego rodzaju finansowania – ale też z punktu siódmego – czyli analiz i prognoz cashflow.

Czyli w skrócie – wiesz na ile wystarczy Ci kasy, na ile efektywnie układasz swoje wpływy i wypływy – no i czy to, jak jest ten obszar dziś poukładany pozytywnie wpływa na Twoje możliwości związane ze skalowaniem – czy może w pewnym momencie stanie się to Twoją kulą u nogi, która spowolni dalszy rozwój.

Podsumowanie

I to byłoby właśnie 7 punktów dotyczących tego, w jaki sposób Zewnętrzny Dyrektor Finansowy z Plona Consulting wspiera firmy w bezpiecznym skalowaniu. Czyli dla przypomnienia:

  1. Widzisz dzięki niemu marżę i lepiej rozumiesz, na czym możesz się skupić.
  2. Wiesz, czy idziesz w dobrym kierunku i czy Twoje skupienie przekłada się na wyniki finansowe.
  3. Masz wsparcie w określeniu granicy wydatków w zależności od aktualnej sytuacji
  4. Będziesz dzięki niemu lepiej budżetować i z wyprzedzeniem określisz, czy idziesz na wynik, czy nie.
  5. Pomoże Ci przełożyć Twoje ambitne plany na liczby i określić czy są one realne do zrealizowania – albo czasem pokaże też co musiałoby się stać, żebyś mógł dane cele zrealizować
  6. Wesprze Cię w ocenie opcji finansowania
  7. Zapewni CI poczucie bezpieczeństwa dzięki analizowaniu i prognozowaniu cash flow.

Skaluj firmę ze wsparciem Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Jeżeli szukasz aktualnie partnera, który wesprze Cię w skalowaniu Twojego biznesu, zachęcamy do zamówienia bezpłatnej konsultacji z Dyrektorem Finansowym, żeby omówić to, jak możemy Cię wesprzeć w dojściu do takich efektów!

Zamawiam konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!