Przejdź do treści

08 marca 2021

15 statystyk o MŚP, które powinien znać każdy Właściciel małej lub średniej firmy

Wierzymy, że analiza danych zapewnia Właścicielom firm znaczną przewagę nad konkurencją. Dane są wszędzie i warto z nich korzystać. Aby ułatwić to zdanie przedsiębiorcom, postanowiliśmy zebrać ważne i ciekawe statystyki z wielu raportów w jeden artykuł. Życzymy miłej lektury!

Ogólne informacje o małych i średnich firmach (MŚP)

1. Czym jest sektor MŚP?

Według definicji Polskiej Izby Handlu, sektor MŚP to sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Ogólnie przyjęty podział wygląda następująco:

Mikroprzedsiębiorstwo:

  • Zatrudnia mniej niż 10 pracowników
  • Osiąga roczny obrót poniżej 2 milionów euro
  • Jego całkowity roczny bilans nie przekracza 2 milionów euro

Małe przedsiębiorstwo:

  • Zatrudnia mniej niż 50 pracowników
  • Osiąga roczny obrót poniżej 10 milionów euro
  • Jego całkowity roczny bilans nie przekracza 10 milionów euro.

Średnie przedsiębiorstwo:

  • Zatrudnia mniej niż 250 pracowników
  • Osiąga roczny obrót poniżej 50 milionów euro
  • Jego całkowity roczny bilans nie przekracza 50 milionów euro

(Polska Izba Handlu)

2. Ile jest w Polsce małych i średnich firm?

Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w 2018 roku w Polsce aktywnych było 2,1 miliona przedsiębiorstw. Zdecydowana większość z nich to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

(PARP, 2020)

3. Ile osób zatrudniają w Polsce MŚP?

W firmach sektora MŚP w 2018 roku pracowało prawie 7 milionów osób – 68% ogólnej liczby osób pracującej w sektorze przedsiębiorstw. Warto zauważyć, że grupy przedsiębiorstw istotnie zwiększyły swoje nominalne przychody w latach 2004-2022, co miało wpływ na zatrudnienie w mikrofirmach, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstwach.

(PARP, 2020)

4. Jaki procent polskich firm upada w pierwszym roku?

W Polsce w 2018 roku powstało i rozpoczęło działalność 283 914 przedsiębiorstw.

Do 2019 roku przetrwało o z nich 191 818 podmiotów.

Oznacza to, że w Polsce prawie 1/3 przedsiębiorstw upada w pierwszym roku swojej działalności.

(PARP, 2020)

5. Jak finansują się MŚP?

Według najnowszych danych, większość firm segmentu MŚP jest finansowana środkami własnymi (70%).

Drugim najbardziej popularnym sposobem finansowania jest finansowanie kredytem lub pożyczką (ok. 18%).

(PARP, 2020)

6. Dlaczego Polacy otwierają firmy?

Główny powodem, dla którego Polacy zakładają firmy jest potrzeba niezależności i samodzielności.

Do ważnych powodów należą również chęć poprawy sytuacji materialnej – Perspektywa wyższych zarobków oraz osobista ambicja (potrzeba osiągnięć, których nie da się realizować bez założenia działalności).

(InPost, 2018)

Problemy i bariery małych i średnich przedsiębiorstw:

7. Największy problem w małych i średnich przedsiębiorstwach – Płynność finansowa

Jak podaje Business Insider, aż 82% firm upada ze względu na niewłaściwe zarządzanie finansami lub problemy z płynnością finansową. Oznacza to, że nawet firmy, które osiągnęły sukces i wykazały zysk księgowy, upadają, ze względu na brak faktycznej płynności finansowej.

Quickbooks Intuit podaje, że aż 70% Właścicieli małych firm przynajmniej raz nie mogło spać, ponieważ martwiło się o płynność finansową. Problemy z płynnością finansową są jednym z największych wyzwań prowadzenia działalności, co często prowadzi do upadku firm.

Przeczytaj więcej o płynności finansowej: Płynność Finansowa – Dlaczego 82% małych firm upada?

(Business Insider, 2017, Quickbooks Intuit, 2020)

8. Zatory płatnicze

Badanie przeprowadzone przez BACS pokazało, że ponad co druga mała i średnia firma (54%) spotyka się ze spóźnionymi płatnościami ze strony swoich klientów. To niepokojące biorąc pod uwagę, że sektor MŚP przedsiębiorstwa działające w Polsce odgrywają kluczową rolę w gospodarce, wspierając znaczną część PKB.

Aż 34% małych i średnich przedsiębiorstw ma problemy z opłaceniem faktur z powodu spóźnionch płatności.

2/3 przedsiębiorców mówi, że opóźnienia w płatnościach sprawiają, że prowadzenie biznesu sprawia im mniej przyjemności.

(BACS, 2020)

Zobacz jak rozwiązaliśmy problemy z płynnością w gdańskim software house.

Case study

9. Największe wady bycia przedsiębiorcą

Z badań Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) wynika, że polscy przedsiębiorcy najbardziej narzekają na wysokie koszty pracy i składki ZUS. Takią wadę widzi ponad 50% przedsiębiorców.

Do innych, często wymienianych wad należą:

  • Nieregularne zarobki (41% badanych)
  • Odpowiedzialność finansowa i prawna (40% badanych)
  • Wysokie podatki (40% badanych)
  • Duży poziom stresu (37% badanych)
  • Nadmiar obowiązków biurokratycznych (23% badanych)
  • Niestabilność prawa (22% badanych)

(ZPP, 2020)

10. Bariery rozwoju w małych i średnich firmach:

Według badań Grant Thorton, największą przeszkodą dla rozwoju firm w Polsce jest zbyt rozwinięta biurokracja i administracja. Do tej kategorii zaliczane są czasy trwania postępowań, procedury ubiegania się o środki pomocowe i ich rozliczanie, liczba wymaganych pozwoleń, zezwoleń, koncesji i licencji, obowiązki w zakresie deklaracji przekazywanych do organów administracyjnych i przepisy mocy prawa.

(Grant Thorton, 2013)

11. Największe obawy przedsiębiorców:

Według badania Grant Thornton, do 5 największych obaw przedsiębiorców związanych ze zmianami wprowadzanymi przez rząd jest:

  • Zwiększenie obciążenia wynagrodzeń pracowniczych
  • Podniesienie stawki podatku dochodowego od osób prawnych
  • Dalsze rozszerzanie katalogu wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodu
  • Podniesienie podstawowoej staki VAT lub innych podatków pośrednich (np. Akcyzy)
  • Brak możliwości rozliczenia strat podatkowych

(Grant Thorton, 2013)

 

Ciekawostki o polskich przedsiębiorcach

12. Płeć przedsiębiorców w Polsce

Niemal co trzeci polski przedsiębiorca (29%) jest kobietą – to o dwa punkty procentowe więcej niż średnia w Unii Europejskiej. Ekonomiści Międzynarodowego Funduszu Walutowego przewidują przyspieszenie wzrostu PKB Polski w nadchodzących latach, co może mieć pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorczości wśród kobiet.

(PRB, 2018)

13 Ile przeciętnie pracuje polski przedsiębiorca?

Przedsiębiorca w Polsce poświęca na pracę około 47 godzin tygodniowo – to aż o 7 godzin więcej niż średnia dla pracowników najemnych. Warto również zauważyć, że liczba polskich przedsiębiorstw zajmujących się eksportem i importem jest stosunkowo niska, co może wpływać na obciążenie pracą i konieczność dłuższych godzin pracy.

Aż 37% polskich przedsiębiorców deklaruje, że pracuje „po godzinach”

  • 20% pracuje 50-59 godzin tygodniowo
  • 12,5% pracuje 60-69 godzin tygodniowo
  • 5% pracuje 70 lub więcej godzin tygodniowo

Ponadto 7,3% przedsiębiorców dobrowolnie pracuje w niedziele.

(PRB, 2018)

14. Nieuczciwa konkurencja (według konkurencji)

Polscy przedsiębiorcy pytani o formy nieuczciwych zachowań, które dostrzegają w firmach swoich konkurentów, wskazują następujące:

  • Zatrudnianie pracowników “na czarno” – 44%
  • Nieewidencjonowanie części wynagrodzeń pracowników – 38%
  • Zatrudnianie pracowników bez odpowiednich uprawnień – 37%
  • Nieewidencjonowanie części sprzedaży – 32%
  • Ukrywanie części produkcji – 13%
  • Zawyżanie kosztów w księgach rachunkowych – 11%

W obszarze aktywności przedsiębiorstw, szczególnie w kontekście korzystania z technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych, takie praktyki mogą mieć znaczący wpływ na konkurencyjność.

(PRB, 2018)

15. Doradztwo finansowe

Aż 35% polskich przedsiębiorców korzysta z usług co najmniej jednego doradcy finansowego.

Co więcej, polskie przedsiębiorstwa z biegiem lat coraz częściej korzystają z doradztwa dla małych firm.

(PRB, 2018)

Firmy, które korzystają z pomocy doradców rosną szybciej. Zobacz czym jest doradztwo finansowe dla firm.

Doradztwo finansowe

Źródła danych i statystyk:

  • Podpunkt 1 – Polska Izba Handlowa. Definicja MŚP [dokument elektroniczny]. Źródło

  • Podpunkty od 2 do 5 – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2020). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020 [raport].  Źródło

  • Podpunkt 6 – inFakt (2018). Badanie Polskiej Mikroprzedsiębiorczości inFakt [badanie]. Źródło

  • Podpunkt 7 – BusinessInsider (2017). Here’s why small businesses fail [artykuł]. Źródło

  • Podpunkt 7 – QuickBooks Intuit (2020). Small business cash flow [raport]. Źródło

  • Podpunkt 8 – BACS (2020). Mental Health Cost of Late Payments [badanie]. Źródło

  • Podpunkt 8 – BACS (2020). 26 Billion Owed In Late Payments [artykuł]. Źródło

  • Podpunkt 9 – Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (2020). Warto Prowadzić Biznes [artykuł na podst. badania]. Źródło

  • Podpunkt 10 i 11 – Grant Thorton (2013). Bariery rozwoju przedsiębiorstw, czyli co najbardziej hamuje wzrost polskich firm [raport]. Źródło

  • Podpunkty od 12 do 15 – Polska Rada Biznesu (2018). Przedsiębiorca odczarowany. Kim są twórcy polskiej gospodarki? [raport]. Źródło

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
29 stycznia 2025

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczense

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczesne W ciągu ostatnich kilku miesięcy dosłownie nie dało się uciec od zalewu informacji związanych z nowoczesnymi technologiami – czy to AI czy automatyzacją, czy uczeniem maszynowym… Ale dziś przychodzę z nieco innym komunikatem. Mianowicie – wcale nie potrzebujesz nowoczesnych narzędzi w finansach. A ten artykuł, który wyjaśnia dlaczego, został napisany na podstawie 81. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  […]

Więcej
Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!