Przejdź do treści

02 maja 2021

Doradztwo dla małych firm – czy Twoja firma potrzebuje doradcy?

Doradztwo dla małych firm to narzędzie, z którego warto skorzystać, jeżeli zauważasz w swoim przedsiębiorstwie występowanie barier rozwoju. W jakich obszarach działalności może pomóc zewnętrzne doradztwo? Kiedy warto skorzystać z doświadczenia doradcy? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule.

Doradztwo dla małych firm

Każda mała firma na pewnym etapie swojego rozwoju natrafia na wyzwania, które są dla niej trudne do rozwiązania. Mogą one dotyczyć między innymi kwestii finansów, marketingu czy sprzedaży.

Jeżeli samodzielne uporanie się z daną przeszkodą jest czasochłonne, kosztowne lub zwyczajnie niemożliwe, warto skierować się do zewnętrznego doradcy, który ma doświadczenie w rozwiązywaniu tego konkretnego problemu. Doradztwo dla małych firm pozwala rozwiązywać najbardziej istotne wyzwania, przed którymi staje firma, dzięki czemu może stanowić prawdziwą dźwignię dla jej rozwoju.

Dlaczego małe firmy korzystają z doradztwa?

Problemem, który często obserwujemy w mniejszych przedsiębiorstwach, jest zbyt duże zaangażowanie właściciela w każdy aspekt jego działalności.

Może udało Ci się zaobserwować to zjawisko na swoim przykładzie, kiedy zamiast delegować obowiązki, starasz się mieć oko na wszystko. Niezliczone godziny spędzone w ten sposób mogą powodować zmęczenie fizyczne oraz psychiczne i sprawić, że jako właściciel staniesz się nieefektywny.

Taki stan rzeczy prowadzi często do zaniedbywania i odkładania na później kluczowych kwestii dotyczących rozwoju i skalowania firmy. Czas właściciela jest niezwykle cenny ,dlatego powinien być przeznaczany wyłącznie na najistotniejsze czynności. Oczywiście mogą utrudniać to ograniczenia finansowe, ale w miarę rozwoju firmy, coraz ważniejsze staje się delegowanie kolejnych funkcji oraz zadań.

Jeżeli zauważasz, że całe Twoje życie kręci się wokół biznesu, dobrym rozwiązaniem dla Ciebie może okazać się profesjonalne doradztwo dla małych firm.

Czy warto korzystać z doradztwa?

Według statystyk, aż 35% polskich przedsiębiorców korzysta z usług przynajmniej jednego doradcy.

Profesjonalne doradztwo dla małych firm jest w stanie szybko rozwiązać konkretny problem, z jakim mierzy się przedsiębiorstwo. Wynika to doświadczenia konsultanta oraz wypracowanych przez lata, sprawdzonych metod pracy.

Koszty zatrudnienia zewnętrznych doradców są często niższe, niż w przypadku zatrudnienia wewnętrznych ekspertów. Dla przykładu, zatrudnienie dyrektora finansowego to dla przedsiębiorstwa zazwyczaj koszt około 200.000 PLN rocznie. Koszty zatrudnienia Zewnętrznego Dyrektora Finansowego zaczynają się natomiast już od 2000 PLN miesięcznie.

Dodatkowo, spojrzenie z zewnątrz często ułatwia dostrzeżenie problemów, które w innym przypadku pozostałyby niezidentyfikowane. Np. doradztwo marketingowe może pomóc Ci określić, że Twoja marka dziś nie pokazuje swoich najlepszych wyróżników. Aby lepiej zrozumieć, jak w praktyce konsultanci mogą identyfikować  istotne dla firmy problemy, możesz przeczytać opisane przez nas case study doradztwa dla szybko rosnącej firmy z branży IT.

Które małe firmy powinny korzystać z doradztwa?

Twój czas, jako Właściciela, jest niezwykle cenny. Można samodzielnie poszukiwać najlepszych rozwiązań w każdym obszarze funkcjonowania firmy i po godzinach pracy dokształcać się z zakresu księgowości, marketingu czy prawa, ale takie podejście stanowi najczęściej hamulec rozwoju.

Dzięki zewnętrznemu doradztwu Właściciel jest w stanie szybciej rozwiązywać bariery wzrostu, pomagając firmie ugruntować jej pozycję na rynku oraz skalować jej działalność.

Kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że Twoja firma potrzebuje doradcy:

  • zauważasz, że w Twojej firmie występuje istotny problem, ale nikt w Twoim zespole nie ma wystarczającej wiedzy, aby go rozwiązać,
  • chciałbyś, aby ktoś z zewnątrz powiedział Ci, czy Twój biznes dobrze funkcjonuje i jak można usprawnić jego działanie,
  • wiesz jak rozwiązać dany problem, ale nie masz do tego wystarczających zasobów (np. czasu),
  • chciałbyś rozwijać dany obszar Twojej firmy, ale nie wiesz jak to zrobić,
  • masz w biznesie konkretne pytania, na które wciąż bezskutecznie szukasz odpowiedzi.

W jakich obszarach może pomóc Ci doradca?

Korzystanie z doradztwa dla małych firm może dotyczyć wielu obszarów działalności, służąc Ci pomocą w przezwyciężeniu barier rozwoju przedsiębiorstwa. Doradcy oferują usługi pod kątem między innymi:

Finansów, gdzie analizy podpowiedzą:

  • gdzie „uciekają” pieniądze Twojej firmy,
  • jak długo utrzymasz płynność finansową przy obecnych kosztach i poziomie sprzedaży,
  • co zrobić, by na stałe obniżyć koszty,
  • jak wyceniać realizowane projekty w odniesieniu do kosztów, aby utrzymać wysoką marżę.

Więcej o doradztwie finansowym dla firm przeczytasz tutaj.

Księgowości, gdzie doradca pomoże Ci:

  • wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania oraz dogodny program księgowy,
  • upewnić się, że odprowadzasz podatki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i w odpowiedniej wysokości.

Marketingu, gdzie konsultant wesprze Cię w:

  • rozpoznaniu Twoich przewag nad obecną na rynku konkurencją,
  • lepszym określeniu oraz poznaniu Twojej grupy docelowej i jej potrzeb,
  • tworzeniu odpowiednich treści marketingowych i kreowaniu wizerunku oraz języka komunikacji,
  • zwiększaniu skuteczności pozyskiwania klientów.

Sprzedaży, gdzie z pomocą konusltanta:

  • zbudujesz strategię sprzedaży,
  • zwiększysz efektywność swojego działu sprzedaży,
  • dobierzesz system CRM (Customer Relationship Management – Zarządzanie Kontaktami z Klientem) do potrzeb przedsiębiorstwa.

Prawa, gdzie doradca pomoże Ci:

  • upewnić się, że Twoja firma funkcjonuje w jego granicach,
  • zwiększyć skuteczność dochodzenia roszczeń i wierzytelności.

Doradztwo finansowe

Z naszej perspektywy, szczególnie istotnym obszarem, w którym warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych ekspertów, jest doradztwo finansowe. Aż 82% małych firm upada przez problemy związane z płynnością finansową. Gotówka jest w końcu prawdziwą krwią każdego biznesu – kiedy przestaje płynąć, cała firma przestaje funkcjonować.

Doradztwo finansowe dla firm lub usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, pomaga zabezpieczyć firmę przed ryzykiem związanym z utratą płynności finansowej.

W Plona Consulting realizowaliśmy 173+ projekty doradcze w prawie 40 branżach, dzięki czemu znamy najlepsze praktyki stosowane w polskich przedsiębiorstwach i mamy wiedzę dotyczącą wszystkich aspektów działalności przedsiębiorstwa. To właśnie sprawia, że skutecznie usprawniamy działanie małych i średnich firm.

Zastanawiasz się czy Twojej firmie opłaca się skorzystać z doradztwa? Omów jej wyzwania podczas bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą.

Zamawiam bezpłatną konsultację.

Czy Twoja firma potrzebuje doradcy finansowego?

Decyzja o podjęciu współpracy z zewnętrznym doradcą nie jest łatwa. Zwłaszcza, jeżeli nigdy nie korzystałeś z podobnych usług.

Jeżeli zastanawiasz się, czy to dobry moment dla Twojej firmy na skorzystanie z doradztwa, zachęcamy do skorzystania z naszej bezpłatnej konsultacji. Podczas rozmowy zweryfikujesz na własną rękę, czy faktycznie potrzebujesz doradztwa. Otrzymasz także porady, które będziesz mógł wykorzystać nawet, jeżeli nie zdecydujesz się na współpracę z naszą firmą.

>> Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego Tematem dzisiejszego artykułu jest wsparcie Zewnętrznego Dyrektora Finansowego w skalowaniu firmy. Artykuł został napisany na podstawie 63. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy wspomaga Cię w skalowaniu […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga w optymalizacji kosztów?

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga optymalizować koszty? Tematem dzisiejszego artykułu jest optymalizacja kosztów przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego. Artykuł został napisany na podstawie 62. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Optymalizacja kosztów nabiera na znaczeniu Jak […]

Więcej
Wojciech Plona
18 maja 2024

Rentowność kanałów w e-commerce – jak ją mierzyć?

O czym powinieneś pamiętać chcąc zbadać rentowność kanałów w ecommerce?

Więcej
Wojciech Plona
18 maja 2024

Co zabija płynność finansową w małych i średnich firmach?

8 kwestii, które zabijają Twoją płynność finansową

Więcej
Wojciech Plona
27 marca 2024

7 dźwigni biznesu, które powinien znać każdy Przedsiębiorca

Poznaj 7 dźwigni biznesu, które pomogą Ci określić, nad którymi wskaźnikami i obszarami warto pracować w Twojej firmie.

Więcej
Wojciech Plona
13 marca 2024

System premiowy w firmie – o czym pamiętać przy jego projektowaniu?

Jakie błędy popełniają (z perspektywy finansisty) firmy projektując i wdrażając swój system premiowy?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!