Przejdź do treści

18 stycznia 2023

Czy Twój zespół powinien znać wyniki finansowe firmy?

Zastanawiasz się, ile Twój zespół powinien realnie wiedzieć o finansach firmy, w której pracuje? Stoisz przed decyzją, czy pokazywać mu wyniki? Posłuchaj 27. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, aby poznać plusy i minusy i podjąć optymalną dla Ciebie decyzję.

Ile Twój zespół powinien wiedzieć o finansach firmy?

Poniższy artykuł dotyczący transparentności w finasnch został napisany na podstawie 27. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Czy dzielisz się wynikami finansowymi z zespołem?

Tematem dzisiejszego odcinka jest to, czy warto dzielić się wynikami finansowymi firmy z zespołem.

Temat jest interesujący z tego względu, że rozmawiając o nim z Przedsiębiorcami, spotykamy się z bardzo skrajnymi opiniami.

Jedna strona mówi, że warto dzielić się wynikami firmy z zespołem, że zespół powinien dobrze znać kondycję finansową firmy i że trzeba podchodzić do tematu transparentnie.

Z drugiej strony są zaś osoby, które mówią, że zespół powinien wiedzieć o finansach tak niewiele jak to możliwe, bo to nie ich interes. A są też oczywiście i tacy, którzy prawdy szukają gdzieś pośrodku.

Dlatego właśnie w 27. odcinku podcastu Wojciech Plona opowiada o transparentności w finansach i jej ramach.

Czy warto pokazywać Twojemu zespołowi finanse firmy „od kuchni”?

Jak możesz się domyślać – na to pytanie nie ma jednej prostej odpowiedzi.

Nikt nie powie Ci „tak, dziel się takimi informacjami” lub „nie, nie dziel się nimi”. Bo nikt nie zna Twojej organizacji lepiej niż Ty sam.

Dlatego właśnie celem poniższego tekstu oraz odcinka podcastu nie jest to, aby przekonywać Cię za którąkolwiek opcją, a to, aby przekazać Ci informacje, które sprawią, że sam podejmiesz doinformowaną decyzję.

Korzyści – dlaczego warto dzielić się wynikami z zespołem?

Zacznijmy zatem od tego, dlaczego warto dzielić się kwestiami finansowymi z Twoim zespołem.

Twój zespół zacznie lepiej rozumieć biznes.

Po pierwsze Twój zespół zacznie lepiej rozumieć Twój biznes.

Jeżeli zatrudniasz przynajmniej 10 osób, to prawdopodobnie w Twoim zespole jest przynajmniej kilku ludzi, którzy nigdy nie prowadzili własnego biznesu, u których w rodzinie nie było przedsiębiorczych tradycji i którzy generalnie nie mieli do tej pory wiele wspólnego z przedsiębiorczością.

Nieco generalizując, tacy pracownicy często nie do końca mogą wiedzieć, jak operuje biznes i skąd biorą się Twoje różne biznesowe decyzje. Tacy pracownicy mogą nadmiernie zwracać uwagę na przychody, nie widzieć kosztów marketingu i sprzedaży czy kosztów ogólnych i mieć mylne przekonanie, że firma zarabia miliony. Co ciekawe, niektórzy twierdzą nawet, że jak jest wystawiona faktura to od razu jest ona opłacona.

W związku z tym, edukacja w zakresie finansów – polegająca chociażby właśnie na pokazywaniu danych finansowych sprawia, że Twoi ludzie zaczynają lepiej rozumieć swoją rolę w biznesie oraz swój wpływ na ten biznes.

Przykładowo – handlowcy widząc koszty funkcjonowania firmy zrozumieją skąd biorą się ich targety. Bo okaże się, że wcale nie są one tylko po to, bo ktoś tak sobie wymyślił, tylko po to, żeby firma mogła spokojnie się utrzymać i żeby ich koledzy z innego działu mogli dostać terminowo swoją wypłatę.

Zbudujesz poczucie odpowiedzialności

Po drugie – dane finansowe mogą być dla Ciebie narzędziem budowania poczucia odpowiedzialności. Bo dzięki temu, że pokazujesz zespołowi na przykład ogólne wyniki finansowe – przychody, koszty i poziom zysku lub straty, pomagasz ludziom zrozumieć ich wkład w budowanie firmy. Bo nagle okazuje się, że ich decyzje i to, czy pracują efektywnie, nie wpływa tylko na to, czy ich manager będzie z nich zadowolony albo czy dostaną premię, ale mają one wpływ na funkcjonowanie organizacji jako całości.

Dzięki temu pracownik może faktycznie zacząć się zastanawiać nad pewnymi kwestiami. Na przykład nad tym, że koszty materiałów są wysokie – co w konsekwencji może sprawić, że dokonując zakupów będzie miał z tyłu głowy to, że pieniądze, którymi dysponuje nie biorą się znikąd. I być może dzięki temu kupi on następnym razem towar nieco korzystniej. Bo będzie miał poczucie tego, że faktycznie ma to wpływ na funkcjonowanie firmy i że te jego codzienne decyzje odbijają się na całym zespole.

Wyznaczysz właściwe cele

Po trzecie – Dane finansowe są bardzo dobrą podstawą do wyznaczania celów. Cele finansowe mogą mieć swoje źródło w głowie Właściciela, ambicjach firmy, wynikać ze struktury finansowej firmy lub składowej każdego z poprzednich. Dobrze skonstruowane cele, które korelują z biznesem pomagają rosnąć firmom.

A dodatkowo, cele oparte o finanse dużo łatwiej jest komunikować.

Argumenty przeciwko – jakie mogą być ryzyka transparentności w finansach?

Teraz przyjrzyjmy się kilku argumentom przeciwko – czyli potencjalnym ryzykom, przez które wiele osób sądzi, że nie warto dzielić się tego typu danymi z zespołem.

Reakcja zespołu na słabe wyniki

Pierwszy powód, którego obawia się wielu Przedsiębiorców to reakcja zespołu na pogarszające się wyniki finansowe lub generowanie straty. Czyli taka obawa przed tym, że ludzie zobaczą, że firma wcale nie rozwija się tak prężnie, jak może się wydawać z uwagi na ilość pracy.

I tutaj wielu Przedsiębiorców widzi ryzyko, że stracą zaufanie zespołu i że ich pracownicy uznają osoby zarządzające za niekompetentne.

Reakcja zespołu na świetne wyniki i nadwyżki finansowe

Drugi powód przez który wielu Przedsiębiorców nie chce dzielić się danymi finansowymi z zespołem to fakt, wynikający z przeciwnej sytuacji – czyli kiedy wyniki są bardzo dobre. I na przykład firma wygenerowała bardzo duży zysk, pracownicy mogą:

  1. „wrzucić na luz” i zacząć mniej się przykładać do pracy. Bo nie czują potrzeby – skoro firmie idzie tak dobrze, to po co wkładać dodatkowy wysiłek.
  2. Bardziej interesować się podziałem tego zysku. Czyli Przedsiębiorcy chcą uniknąć pytania „dlaczego moje zarobki stoją w miejscu, a kiedy firma zarabia coraz więcej?”.

(Nie)bezpieczeństwo informacji

Trzeci argument przeciwko dzieleniu się informacjami finansowymi z zespołem to bezpieczeństwo tych informacji. Czyli to, że jeżeli pracownicy mają daną informację, to może ona stosunkowo łatwo pocztą pantoflową wyjść poza organizację.

Jak podjąć tę decyzję?

Jak widzisz – są bardzo dobre argumenty za i przeciw. Dlatego właśnie każdy Przedsiębiorca musi w zgodzie z własnym sumieniem podjąć tę decyzję.

Jeżeli masz jakichś znajomych przedsiębiorców, to jest to świetny temat, który warto przedyskutować także z nimi – zapytać jakie mają w tym temacie doświadczenia i jak do tego pochodzą.

WAŻNE: Przede wszystkim, niezależnie od Twojej decyzji warto zweryfikować, które dane finansowe są niezbędne, aby Twoi ludzie mogli efektywnie pracować. I to są dane, którymi warto się dzielić.

Na przykład efektywny zespół handlowych musi dobrze znać marżowość produktów – aby wiedzieć w jakich ramach może się poruszać.

Chcesz skuteczniej zarządzać finansami Twojej firmy?

Finanse w Twojej Firmie to pierwszy w Polsce podcast skupiony wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami.

Jego odcinki raz na dwa tygodnie pomagają Ci lepiej zrozumieć finanse oraz na własną rękę wprowadzić do firmy narzędzia, które usprawnią Twoje analizy.

Jeżeli chcesz przesłuchać kolejnych jego odcinków na przykład w temacie budżetowania, KPI finansowych, czy elektronicznego obiegu dokumentów, skorzystaj z poniższego przycisku!

Posłuchaj podcastu

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!