Czy Twój zespół powinien znać wyniki finansowe firmy?

Zastanawiasz się, ile Twój zespół powinien realnie wiedzieć o finansach firmy, w której pracuje? Stoisz przed decyzją, czy pokazywać mu wyniki? Posłuchaj 27. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, aby poznać plusy i minusy i podjąć optymalną dla Ciebie decyzję.

Ile Twój zespół powinien wiedzieć o finansach firmy?

Poniższy artykuł dotyczący transparentności w finasnch został napisany na podstawie 27. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Czy dzielisz się wynikami finansowymi z zespołem?

Tematem dzisiejszego odcinka jest to, czy warto dzielić się wynikami finansowymi firmy z zespołem.

Temat jest interesujący z tego względu, że rozmawiając o nim z Przedsiębiorcami, spotykamy się z bardzo skrajnymi opiniami.

Jedna strona mówi, że warto dzielić się wynikami firmy z zespołem, że zespół powinien dobrze znać kondycję finansową firmy i że trzeba podchodzić do tematu transparentnie.

Z drugiej strony są zaś osoby, które mówią, że zespół powinien wiedzieć o finansach tak niewiele jak to możliwe, bo to nie ich interes. A są też oczywiście i tacy, którzy prawdy szukają gdzieś pośrodku.

Dlatego właśnie w 27. odcinku podcastu Wojciech Plona opowiada o transparentności w finansach i jej ramach.

Czy warto pokazywać Twojemu zespołowi finanse firmy „od kuchni”?

Jak możesz się domyślać – na to pytanie nie ma jednej prostej odpowiedzi.

Nikt nie powie Ci „tak, dziel się takimi informacjami” lub „nie, nie dziel się nimi”. Bo nikt nie zna Twojej organizacji lepiej niż Ty sam.

Dlatego właśnie celem poniższego tekstu oraz odcinka podcastu nie jest to, aby przekonywać Cię za którąkolwiek opcją, a to, aby przekazać Ci informacje, które sprawią, że sam podejmiesz doinformowaną decyzję.

Korzyści – dlaczego warto dzielić się wynikami z zespołem?

Zacznijmy zatem od tego, dlaczego warto dzielić się kwestiami finansowymi z Twoim zespołem.

Twój zespół zacznie lepiej rozumieć biznes.

Po pierwsze Twój zespół zacznie lepiej rozumieć Twój biznes.

Jeżeli zatrudniasz przynajmniej 10 osób, to prawdopodobnie w Twoim zespole jest przynajmniej kilku ludzi, którzy nigdy nie prowadzili własnego biznesu, u których w rodzinie nie było przedsiębiorczych tradycji i którzy generalnie nie mieli do tej pory wiele wspólnego z przedsiębiorczością.

Nieco generalizując, tacy pracownicy często nie do końca mogą wiedzieć, jak operuje biznes i skąd biorą się Twoje różne biznesowe decyzje. Tacy pracownicy mogą nadmiernie zwracać uwagę na przychody, nie widzieć kosztów marketingu i sprzedaży czy kosztów ogólnych i mieć mylne przekonanie, że firma zarabia miliony. Co ciekawe, niektórzy twierdzą nawet, że jak jest wystawiona faktura to od razu jest ona opłacona.

W związku z tym, edukacja w zakresie finansów – polegająca chociażby właśnie na pokazywaniu danych finansowych sprawia, że Twoi ludzie zaczynają lepiej rozumieć swoją rolę w biznesie oraz swój wpływ na ten biznes.

Przykładowo – handlowcy widząc koszty funkcjonowania firmy zrozumieją skąd biorą się ich targety. Bo okaże się, że wcale nie są one tylko po to, bo ktoś tak sobie wymyślił, tylko po to, żeby firma mogła spokojnie się utrzymać i żeby ich koledzy z innego działu mogli dostać terminowo swoją wypłatę.

Zbudujesz poczucie odpowiedzialności

Po drugie – dane finansowe mogą być dla Ciebie narzędziem budowania poczucia odpowiedzialności. Bo dzięki temu, że pokazujesz zespołowi na przykład ogólne wyniki finansowe – przychody, koszty i poziom zysku lub straty, pomagasz ludziom zrozumieć ich wkład w budowanie firmy. Bo nagle okazuje się, że ich decyzje i to, czy pracują efektywnie, nie wpływa tylko na to, czy ich manager będzie z nich zadowolony albo czy dostaną premię, ale mają one wpływ na funkcjonowanie organizacji jako całości.

Dzięki temu pracownik może faktycznie zacząć się zastanawiać nad pewnymi kwestiami. Na przykład nad tym, że koszty materiałów są wysokie – co w konsekwencji może sprawić, że dokonując zakupów będzie miał z tyłu głowy to, że pieniądze, którymi dysponuje nie biorą się znikąd. I być może dzięki temu kupi on następnym razem towar nieco korzystniej. Bo będzie miał poczucie tego, że faktycznie ma to wpływ na funkcjonowanie firmy i że te jego codzienne decyzje odbijają się na całym zespole.

Wyznaczysz właściwe cele

Po trzecie – Dane finansowe są bardzo dobrą podstawą do wyznaczania celów. Cele finansowe mogą mieć swoje źródło w głowie Właściciela, ambicjach firmy, wynikać ze struktury finansowej firmy lub składowej każdego z poprzednich. Dobrze skonstruowane cele, które korelują z biznesem pomagają rosnąć firmom.

A dodatkowo, cele oparte o finanse dużo łatwiej jest komunikować.

Argumenty przeciwko – jakie mogą być ryzyka transparentności w finansach?

Teraz przyjrzyjmy się kilku argumentom przeciwko – czyli potencjalnym ryzykom, przez które wiele osób sądzi, że nie warto dzielić się tego typu danymi z zespołem.

Reakcja zespołu na słabe wyniki

Pierwszy powód, którego obawia się wielu Przedsiębiorców to reakcja zespołu na pogarszające się wyniki finansowe lub generowanie straty. Czyli taka obawa przed tym, że ludzie zobaczą, że firma wcale nie rozwija się tak prężnie, jak może się wydawać z uwagi na ilość pracy.

I tutaj wielu Przedsiębiorców widzi ryzyko, że stracą zaufanie zespołu i że ich pracownicy uznają osoby zarządzające za niekompetentne.

Reakcja zespołu na świetne wyniki i nadwyżki finansowe

Drugi powód przez który wielu Przedsiębiorców nie chce dzielić się danymi finansowymi z zespołem to fakt, wynikający z przeciwnej sytuacji – czyli kiedy wyniki są bardzo dobre. I na przykład firma wygenerowała bardzo duży zysk, pracownicy mogą:

  1. „wrzucić na luz” i zacząć mniej się przykładać do pracy. Bo nie czują potrzeby – skoro firmie idzie tak dobrze, to po co wkładać dodatkowy wysiłek.
  2. Bardziej interesować się podziałem tego zysku. Czyli Przedsiębiorcy chcą uniknąć pytania „dlaczego moje zarobki stoją w miejscu, a kiedy firma zarabia coraz więcej?”.

(Nie)bezpieczeństwo informacji

Trzeci argument przeciwko dzieleniu się informacjami finansowymi z zespołem to bezpieczeństwo tych informacji. Czyli to, że jeżeli pracownicy mają daną informację, to może ona stosunkowo łatwo pocztą pantoflową wyjść poza organizację.

Jak podjąć tę decyzję?

Jak widzisz – są bardzo dobre argumenty za i przeciw. Dlatego właśnie każdy Przedsiębiorca musi w zgodzie z własnym sumieniem podjąć tę decyzję.

Jeżeli masz jakichś znajomych przedsiębiorców, to jest to świetny temat, który warto przedyskutować także z nimi – zapytać jakie mają w tym temacie doświadczenia i jak do tego pochodzą.

WAŻNE: Przede wszystkim, niezależnie od Twojej decyzji warto zweryfikować, które dane finansowe są niezbędne, aby Twoi ludzie mogli efektywnie pracować. I to są dane, którymi warto się dzielić.

Na przykład efektywny zespół handlowych musi dobrze znać marżowość produktów – aby wiedzieć w jakich ramach może się poruszać.

Chcesz skuteczniej zarządzać finansami Twojej firmy?

Finanse w Twojej Firmie to pierwszy w Polsce podcast skupiony wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami.

Jego odcinki raz na dwa tygodnie pomagają Ci lepiej zrozumieć finanse oraz na własną rękę wprowadzić do firmy narzędzia, które usprawnią Twoje analizy.

Jeżeli chcesz przesłuchać kolejnych jego odcinków na przykład w temacie budżetowania, KPI finansowych, czy elektronicznego obiegu dokumentów, skorzystaj z poniższego przycisku!