Przejdź do treści

06 października 2021

Budżet firmy – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?

Budżet firmy jest jednym z podstawowych narzędzi, które umożliwią Ci skuteczne zarządzanie finansami firmy. Mimo tego, małe firmy, wciąż często nie dbają o jego tworzenie i aktualizacje. Dowiedz się czym jest budżet, jak go zbudować i jakie korzyści płyną z jego prowadzenia.

Budżet firmy

Poniższy artykuł został napisany na podstawie 16 odcinka podcastu „Finanse w Twojej Firmie”!

Aby posłuchać nagrania w całości, możesz skorzystać z jednego z poniższych odnośników:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Jak małe firmy podchodzą do budżetowania?

Budżet firmy jest wciąż niewystarczająco często wykorzystywanym narzędziem. Jeżeli czytasz ten artykuł – nasze gratulacje. Należysz do 50% bardziej świadomych przedsiębiorców. Dlaczego? Ponieważ według najnowszych badań przeprowadzonych przez agencję Clutch, aż połowa małych firm nie prowadziła w 2020 roku budżetu, mimo, że budżet to narzędzie niezbędne do efektywnego prowadzenia biznesu.

50% małych firm nie prowadzi budżetu!

Z naszego doświadczenia wynika, że właściciele mniejszych firm nie budżetują głównie ze względu na dwa powody. Boją się, że budżet ograniczy ich elastyczność lub nie wiedzą jak zabrać się za tworzenie budżetu.

To samo badanie pokazuje, że im mniejsza jest firma, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że posiada ona spisany, sformalizowany budżet. Im większy jest biznes, tym więcej pojawia się w nim kosztów i przychodów, które coraz trudniej jest śledzić jedynie w pamięci i tym częściej Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z potrzeby wdrożenia budżetu.

Jeżeli czujesz, że Twoja firma jest obecnie w momencie, w którym potrzebujesz budżetu, aby przestać działać jedynie na podstawie intuicji i chciałbyś zacząć zarządzać na podstawie twardych danych, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Po przeczytaniu poniższego artykułu dowiesz się czym jest budżet i jakie korzyści zapewnia prowadzenie go.

Budżet firmy – czym jest?

Budżet firmy to najprościej mówiąc zestawienie przewidywanych przychodów z przewidywanymi kosztami. Jest to plan finansowy, który pokazuje jakie firma będzie uzyskiwać przychody i jakie będzie ponosić koszty w danym okresie. Dobrze skonstruowany budżet zapewnia Ci wiele korzyści i odblokowuje nowe możliwości.

Przykładowo, jeżeli wiesz dokładnie, jakie koszty będzie ponosić Twoja firma, możesz ustalić cele handlowe, które pozwolą Twojej firmie zarabiać. Jeżeli wiesz jakie będziesz osiągać przychody i marżę, możesz łatwo zweryfikować, czy stać Cię na daną inwestycję. Przykłady zastosowań budżetu można by mnożyć.

Jakie korzyści zapewnia prowadzenie budżetu firmowego?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie dlaczego Twoja firma potrzebuje budżetu, oto ona:

Zaplanujesz ile zarobisz

Zestawiając nadchodzące przychody z kosztami, możesz zaplanować ile zarobi Twoja firma w danym okresie. Dzięki dobremu budżetowi, możesz sprawdzić też, jak zmiana danego kosztu lub osiągnięcie większych przychodów, wpłynie na zysk firmy.

Zoptymalizujesz koszty

Pomyśl, o ile łatwiej jest obniżać koszty, kiedy znasz je z dużym wyprzedzeniem. Prowadzenie budżetu pozwala Ci na określenie struktury nadchodzących kosztów, która pokazuje na co Twoja firma będzie wydawać pieniądze w nadchodzącym okresie. Ta wiedza jest bardzo pomocna przy optymalizacji kosztów.

Sprawdzisz, czy i ile możesz inwestować

Wiedza o tym, jakie koszty będziesz ponosić w przyszłości i jaką uzyskasz marżę, pomoże Ci sprawdzić, czy stać Twoją firmę na kolejne inwestycje. Dzięki budżetowaniu, możesz określić także bezpieczny poziom kosztów inwestycyjnych, które możesz ponieść.

Wyznaczysz cele dla działów

Jeżeli znasz swoją marżę i wiesz jakie będziesz ponosić koszty, będziesz w stanie wyliczyć dokładnie, jakie przychody musi osiągnąć Twoja firma, aby zarobić określoną ilość pieniędzy. Znajomość budżetu pozwoli Ci prawidłowo określać cele dla poszczególnych działów, m.in. sprzedaży, marketingu, produkcji, projektów itd.

Jednocześnie, wiarygodny budżet jest podstawą dla wyceniania projektów i wyznaczania stawek swojego zespołu. Znając przychody, koszty i marżę, możesz wyliczyć o ile trzeba podnieś stawki, aby przy planowanym wolumenie sprzedaży zarobić tyle ile chcesz zarobić.

Zabezpieczysz cash flow

Jeżeli oznaczasz w swoim budżecie rzeczywiste daty wpływów i wypływów, jesteś w stanie zaprognozować jak będzie wyglądać płynność finansowa Twojej firmy. Więcej informacji o prognozach finansowych uzyskasz z artykułu „Prognozy finansowe – 3 powody, dla których Twoja firma ich potrzebuje”.

Prowadzenie i zaglądanie do budżetu sprawi jednocześnie, że nie zapomnisz o rzadko ponoszonych kosztach, takich jak opłata za hosting i domenę strony WWW, oprogramowanie, za które rozliczasz się raz w roku, czy ubezpieczenia.

Skupisz się na tym co ważne

Tworzenie budżetu wymaga określenia priorytetów firmy. Często dopiero przy budżetowaniu pojawiają się ważne pytania, takie jak:

  • Ile powinienem wydać na marketing?
  • O ile muszą wzrosnąć moje przychody, jeżeli będę chciał zatrudnić dodatkowe osoby do firmy?
  • Kiedy będę chciał otwierać kolejny punkt stacjonarny?
  • Czy będę wypłacać pod koniec roku premie uznaniowe?

Jak zbudować budżet dla Twojej firmy?

Jeżeli chcesz zbudować budżet firmy, ale nie wiesz jak się za to zabrać, możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji z naszym ekspertem, który podpowie Ci jak zbudować budżet dla firmy w Twojej branży.

Tak jak wspominaliśmy, budżet to zestawienie przyszłych przychodów z przyszłymi kosztami. Oznacza to, że budżet musi uwzględniać właśnie te 2 elementy.

Jeżeli chodzi o przyszłe przychody, podejść jest kilka. Możesz bazować między innymi na:

  • danych historycznych,
  • prognozach sprzedaży,
  • pewnych zyskach (podpisanych umowach).

W kwestii kosztów, rekomendujemy rozpisanie wszystkich swoich kosztów, zaczynając od kosztów stałych, idąc przez koszty zmienne i kończąc na kosztach jednorazowych.

Następnym krokiem jest badanie odchyleń od budżetu (plan vs realizacja) i korygowanie go na bieżąco tak, aby jak najbliżej oddawał rzeczywistość.

Aby budżet był użyteczny, muszą zostać spełnione 3 konkretne warunki. Budżet powinien być:

  • wiarygodny,
  • powinno się działać na jego podstawie,
  • ktoś powinien być za niego odpowiedzialny.

Jeżeli w przeszłości próbowałeś budżetować, ale to narzędzie nie weszło na stałe do życia firmy, to możesz potraktować powyższe 4 punkty jako listę kontrolną.

Podsumowanie

Budżet firmowy to jedno z najbardziej podstawowych, a zarazem najważniejszych narzędzi finansowych, z których powinien korzystać właściciel każdej firmy. Prowadzenie budżetu zapewnia szereg korzyści. Ogólnie rzecz biorąc to narzędzie ułatwia prowadzenie biznesu i pozwala szybciej skalować swoją firmę.

Wdrażanie budżetowania do swojej firmy potrafi być przytłaczające, a jego prowadzenie może przysporzyć (zwłaszcza na początku) niemało problemów. Jeżeli podczas wdrażania lub prowadzenia budżetu, napotykasz na problemy, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji, czyli 30 minut, podczas których możesz zadać nam dowolne pytanie dotyczące finansów firmy.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!