Przejdź do treści

06 października 2021

Budżet firmy – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?

Budżet firmy jest jednym z podstawowych narzędzi, które umożliwią Ci skuteczne zarządzanie finansami firmy. Mimo tego, małe firmy, wciąż często nie dbają o jego tworzenie i aktualizacje. Dowiedz się czym jest budżet, jak go zbudować i jakie korzyści płyną z jego prowadzenia.

Budżet firmy

Poniższy artykuł został napisany na podstawie 16 odcinka podcastu „Finanse w Twojej Firmie”!

Aby posłuchać nagrania w całości, możesz skorzystać z jednego z poniższych odnośników:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Jak małe firmy podchodzą do budżetowania?

Budżet firmy jest wciąż niewystarczająco często wykorzystywanym narzędziem. Jeżeli czytasz ten artykuł – nasze gratulacje. Należysz do 50% bardziej świadomych przedsiębiorców. Dlaczego? Ponieważ według najnowszych badań przeprowadzonych przez agencję Clutch, aż połowa małych firm nie prowadziła w 2020 roku budżetu, mimo, że budżet to narzędzie niezbędne do efektywnego prowadzenia biznesu.

50% małych firm nie prowadzi budżetu!

Z naszego doświadczenia wynika, że właściciele mniejszych firm nie budżetują głównie ze względu na dwa powody. Boją się, że budżet ograniczy ich elastyczność lub nie wiedzą jak zabrać się za tworzenie budżetu.

To samo badanie pokazuje, że im mniejsza jest firma, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że posiada ona spisany, sformalizowany budżet. Im większy jest biznes, tym więcej pojawia się w nim kosztów i przychodów, które coraz trudniej jest śledzić jedynie w pamięci i tym częściej Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z potrzeby wdrożenia budżetu.

Jeżeli czujesz, że Twoja firma jest obecnie w momencie, w którym potrzebujesz budżetu, aby przestać działać jedynie na podstawie intuicji i chciałbyś zacząć zarządzać na podstawie twardych danych, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Po przeczytaniu poniższego artykułu dowiesz się czym jest budżet i jakie korzyści zapewnia prowadzenie go.

Budżet firmy – czym jest?

Budżet firmy to najprościej mówiąc zestawienie przewidywanych przychodów z przewidywanymi kosztami. Jest to plan finansowy, który pokazuje jakie firma będzie uzyskiwać przychody i jakie będzie ponosić koszty w danym okresie. Dobrze skonstruowany budżet zapewnia Ci wiele korzyści i odblokowuje nowe możliwości.

Przykładowo, jeżeli wiesz dokładnie, jakie koszty będzie ponosić Twoja firma, możesz ustalić cele handlowe, które pozwolą Twojej firmie zarabiać. Jeżeli wiesz jakie będziesz osiągać przychody i marżę, możesz łatwo zweryfikować, czy stać Cię na daną inwestycję. Przykłady zastosowań budżetu można by mnożyć.

Jakie korzyści zapewnia prowadzenie budżetu firmowego?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie dlaczego Twoja firma potrzebuje budżetu, oto ona:

Zaplanujesz ile zarobisz

Zestawiając nadchodzące przychody z kosztami, możesz zaplanować ile zarobi Twoja firma w danym okresie. Dzięki dobremu budżetowi, możesz sprawdzić też, jak zmiana danego kosztu lub osiągnięcie większych przychodów, wpłynie na zysk firmy.

Zoptymalizujesz koszty

Pomyśl, o ile łatwiej jest obniżać koszty, kiedy znasz je z dużym wyprzedzeniem. Prowadzenie budżetu pozwala Ci na określenie struktury nadchodzących kosztów, która pokazuje na co Twoja firma będzie wydawać pieniądze w nadchodzącym okresie. Ta wiedza jest bardzo pomocna przy optymalizacji kosztów.

Sprawdzisz, czy i ile możesz inwestować

Wiedza o tym, jakie koszty będziesz ponosić w przyszłości i jaką uzyskasz marżę, pomoże Ci sprawdzić, czy stać Twoją firmę na kolejne inwestycje. Dzięki budżetowaniu, możesz określić także bezpieczny poziom kosztów inwestycyjnych, które możesz ponieść.

Wyznaczysz cele dla działów

Jeżeli znasz swoją marżę i wiesz jakie będziesz ponosić koszty, będziesz w stanie wyliczyć dokładnie, jakie przychody musi osiągnąć Twoja firma, aby zarobić określoną ilość pieniędzy. Znajomość budżetu pozwoli Ci prawidłowo określać cele dla poszczególnych działów, m.in. sprzedaży, marketingu, produkcji, projektów itd.

Jednocześnie, wiarygodny budżet jest podstawą dla wyceniania projektów i wyznaczania stawek swojego zespołu. Znając przychody, koszty i marżę, możesz wyliczyć o ile trzeba podnieś stawki, aby przy planowanym wolumenie sprzedaży zarobić tyle ile chcesz zarobić.

Zabezpieczysz cash flow

Jeżeli oznaczasz w swoim budżecie rzeczywiste daty wpływów i wypływów, jesteś w stanie zaprognozować jak będzie wyglądać płynność finansowa Twojej firmy. Więcej informacji o prognozach finansowych uzyskasz z artykułu „Prognozy finansowe – 3 powody, dla których Twoja firma ich potrzebuje”.

Prowadzenie i zaglądanie do budżetu sprawi jednocześnie, że nie zapomnisz o rzadko ponoszonych kosztach, takich jak opłata za hosting i domenę strony WWW, oprogramowanie, za które rozliczasz się raz w roku, czy ubezpieczenia.

Skupisz się na tym co ważne

Tworzenie budżetu wymaga określenia priorytetów firmy. Często dopiero przy budżetowaniu pojawiają się ważne pytania, takie jak:

  • Ile powinienem wydać na marketing?
  • O ile muszą wzrosnąć moje przychody, jeżeli będę chciał zatrudnić dodatkowe osoby do firmy?
  • Kiedy będę chciał otwierać kolejny punkt stacjonarny?
  • Czy będę wypłacać pod koniec roku premie uznaniowe?

Jak zbudować budżet dla Twojej firmy?

Jeżeli chcesz zbudować budżet firmy, ale nie wiesz jak się za to zabrać, możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji z naszym ekspertem, który podpowie Ci jak zbudować budżet dla firmy w Twojej branży.

Tak jak wspominaliśmy, budżet to zestawienie przyszłych przychodów z przyszłymi kosztami. Oznacza to, że budżet musi uwzględniać właśnie te 2 elementy.

Jeżeli chodzi o przyszłe przychody, podejść jest kilka. Możesz bazować między innymi na:

  • danych historycznych,
  • prognozach sprzedaży,
  • pewnych zyskach (podpisanych umowach).

W kwestii kosztów, rekomendujemy rozpisanie wszystkich swoich kosztów, zaczynając od kosztów stałych, idąc przez koszty zmienne i kończąc na kosztach jednorazowych.

Następnym krokiem jest badanie odchyleń od budżetu (plan vs realizacja) i korygowanie go na bieżąco tak, aby jak najbliżej oddawał rzeczywistość.

Aby budżet był użyteczny, muszą zostać spełnione 3 konkretne warunki. Budżet powinien być:

  • wiarygodny,
  • powinno się działać na jego podstawie,
  • ktoś powinien być za niego odpowiedzialny.

Jeżeli w przeszłości próbowałeś budżetować, ale to narzędzie nie weszło na stałe do życia firmy, to możesz potraktować powyższe 4 punkty jako listę kontrolną.

Podsumowanie

Budżet firmowy to jedno z najbardziej podstawowych, a zarazem najważniejszych narzędzi finansowych, z których powinien korzystać właściciel każdej firmy. Prowadzenie budżetu zapewnia szereg korzyści. Ogólnie rzecz biorąc to narzędzie ułatwia prowadzenie biznesu i pozwala szybciej skalować swoją firmę.

Wdrażanie budżetowania do swojej firmy potrafi być przytłaczające, a jego prowadzenie może przysporzyć (zwłaszcza na początku) niemało problemów. Jeżeli podczas wdrażania lub prowadzenia budżetu, napotykasz na problemy, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji, czyli 30 minut, podczas których możesz zadać nam dowolne pytanie dotyczące finansów firmy.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!