Przejdź do treści

06 października 2021

Budżet firmy – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?

Budżet firmy jest jednym z podstawowych narzędzi, które umożliwią Ci skuteczne zarządzanie finansami firmy. Mimo tego, małe firmy, wciąż często nie dbają o jego tworzenie i aktualizacje. Dowiedz się czym jest budżet, jak go zbudować i jakie korzyści płyną z jego prowadzenia.

Budżet firmy

Poniższy artykuł został napisany na podstawie 16 odcinka podcastu „Finanse w Twojej Firmie”!

Aby posłuchać nagrania w całości, możesz skorzystać z jednego z poniższych odnośników:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Jak małe firmy podchodzą do budżetowania?

Budżet firmy jest wciąż niewystarczająco często wykorzystywanym narzędziem. Jeżeli czytasz ten artykuł – nasze gratulacje. Należysz do 50% bardziej świadomych przedsiębiorców. Dlaczego? Ponieważ według najnowszych badań przeprowadzonych przez agencję Clutch, aż połowa małych firm nie prowadziła w 2020 roku budżetu, mimo, że budżet to narzędzie niezbędne do efektywnego prowadzenia biznesu.

50% małych firm nie prowadzi budżetu!

Z naszego doświadczenia wynika, że właściciele mniejszych firm nie budżetują głównie ze względu na dwa powody. Boją się, że budżet ograniczy ich elastyczność lub nie wiedzą jak zabrać się za tworzenie budżetu.

To samo badanie pokazuje, że im mniejsza jest firma, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że posiada ona spisany, sformalizowany budżet. Im większy jest biznes, tym więcej pojawia się w nim kosztów i przychodów, które coraz trudniej jest śledzić jedynie w pamięci i tym częściej Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z potrzeby wdrożenia budżetu.

Jeżeli czujesz, że Twoja firma jest obecnie w momencie, w którym potrzebujesz budżetu, aby przestać działać jedynie na podstawie intuicji i chciałbyś zacząć zarządzać na podstawie twardych danych, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Po przeczytaniu poniższego artykułu dowiesz się czym jest budżet i jakie korzyści zapewnia prowadzenie go.

Budżet firmy – czym jest?

Budżet firmy to najprościej mówiąc zestawienie przewidywanych przychodów z przewidywanymi kosztami. Jest to plan finansowy, który pokazuje jakie firma będzie uzyskiwać przychody i jakie będzie ponosić koszty w danym okresie. Dobrze skonstruowany budżet zapewnia Ci wiele korzyści i odblokowuje nowe możliwości.

Przykładowo, jeżeli wiesz dokładnie, jakie koszty będzie ponosić Twoja firma, możesz ustalić cele handlowe, które pozwolą Twojej firmie zarabiać. Jeżeli wiesz jakie będziesz osiągać przychody i marżę, możesz łatwo zweryfikować, czy stać Cię na daną inwestycję. Przykłady zastosowań budżetu można by mnożyć.

Jakie korzyści zapewnia prowadzenie budżetu firmowego?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie dlaczego Twoja firma potrzebuje budżetu, oto ona:

Zaplanujesz ile zarobisz

Zestawiając nadchodzące przychody z kosztami, możesz zaplanować ile zarobi Twoja firma w danym okresie. Dzięki dobremu budżetowi, możesz sprawdzić też, jak zmiana danego kosztu lub osiągnięcie większych przychodów, wpłynie na zysk firmy.

Zoptymalizujesz koszty

Pomyśl, o ile łatwiej jest obniżać koszty, kiedy znasz je z dużym wyprzedzeniem. Prowadzenie budżetu pozwala Ci na określenie struktury nadchodzących kosztów, która pokazuje na co Twoja firma będzie wydawać pieniądze w nadchodzącym okresie. Ta wiedza jest bardzo pomocna przy optymalizacji kosztów.

Sprawdzisz, czy i ile możesz inwestować

Wiedza o tym, jakie koszty będziesz ponosić w przyszłości i jaką uzyskasz marżę, pomoże Ci sprawdzić, czy stać Twoją firmę na kolejne inwestycje. Dzięki budżetowaniu, możesz określić także bezpieczny poziom kosztów inwestycyjnych, które możesz ponieść.

Wyznaczysz cele dla działów

Jeżeli znasz swoją marżę i wiesz jakie będziesz ponosić koszty, będziesz w stanie wyliczyć dokładnie, jakie przychody musi osiągnąć Twoja firma, aby zarobić określoną ilość pieniędzy. Znajomość budżetu pozwoli Ci prawidłowo określać cele dla poszczególnych działów, m.in. sprzedaży, marketingu, produkcji, projektów itd.

Jednocześnie, wiarygodny budżet jest podstawą dla wyceniania projektów i wyznaczania stawek swojego zespołu. Znając przychody, koszty i marżę, możesz wyliczyć o ile trzeba podnieś stawki, aby przy planowanym wolumenie sprzedaży zarobić tyle ile chcesz zarobić.

Zabezpieczysz cash flow

Jeżeli oznaczasz w swoim budżecie rzeczywiste daty wpływów i wypływów, jesteś w stanie zaprognozować jak będzie wyglądać płynność finansowa Twojej firmy. Więcej informacji o prognozach finansowych uzyskasz z artykułu „Prognozy finansowe – 3 powody, dla których Twoja firma ich potrzebuje”.

Prowadzenie i zaglądanie do budżetu sprawi jednocześnie, że nie zapomnisz o rzadko ponoszonych kosztach, takich jak opłata za hosting i domenę strony WWW, oprogramowanie, za które rozliczasz się raz w roku, czy ubezpieczenia.

Skupisz się na tym co ważne

Tworzenie budżetu wymaga określenia priorytetów firmy. Często dopiero przy budżetowaniu pojawiają się ważne pytania, takie jak:

  • Ile powinienem wydać na marketing?
  • O ile muszą wzrosnąć moje przychody, jeżeli będę chciał zatrudnić dodatkowe osoby do firmy?
  • Kiedy będę chciał otwierać kolejny punkt stacjonarny?
  • Czy będę wypłacać pod koniec roku premie uznaniowe?

Jak zbudować budżet dla Twojej firmy?

Jeżeli chcesz zbudować budżet firmy, ale nie wiesz jak się za to zabrać, możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji z naszym ekspertem, który podpowie Ci jak zbudować budżet dla firmy w Twojej branży.

Tak jak wspominaliśmy, budżet to zestawienie przyszłych przychodów z przyszłymi kosztami. Oznacza to, że budżet musi uwzględniać właśnie te 2 elementy.

Jeżeli chodzi o przyszłe przychody, podejść jest kilka. Możesz bazować między innymi na:

  • danych historycznych,
  • prognozach sprzedaży,
  • pewnych zyskach (podpisanych umowach).

W kwestii kosztów, rekomendujemy rozpisanie wszystkich swoich kosztów, zaczynając od kosztów stałych, idąc przez koszty zmienne i kończąc na kosztach jednorazowych.

Następnym krokiem jest badanie odchyleń od budżetu (plan vs realizacja) i korygowanie go na bieżąco tak, aby jak najbliżej oddawał rzeczywistość.

Aby budżet był użyteczny, muszą zostać spełnione 3 konkretne warunki. Budżet powinien być:

  • wiarygodny,
  • powinno się działać na jego podstawie,
  • ktoś powinien być za niego odpowiedzialny.

Jeżeli w przeszłości próbowałeś budżetować, ale to narzędzie nie weszło na stałe do życia firmy, to możesz potraktować powyższe 4 punkty jako listę kontrolną.

Podsumowanie

Budżet firmowy to jedno z najbardziej podstawowych, a zarazem najważniejszych narzędzi finansowych, z których powinien korzystać właściciel każdej firmy. Prowadzenie budżetu zapewnia szereg korzyści. Ogólnie rzecz biorąc to narzędzie ułatwia prowadzenie biznesu i pozwala szybciej skalować swoją firmę.

Wdrażanie budżetowania do swojej firmy potrafi być przytłaczające, a jego prowadzenie może przysporzyć (zwłaszcza na początku) niemało problemów. Jeżeli podczas wdrażania lub prowadzenia budżetu, napotykasz na problemy, zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji, czyli 30 minut, podczas których możesz zadać nam dowolne pytanie dotyczące finansów firmy.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
29 stycznia 2025

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczense

Finanse Twojej Firmy NIE muszą być nowoczesne W ciągu ostatnich kilku miesięcy dosłownie nie dało się uciec od zalewu informacji związanych z nowoczesnymi technologiami – czy to AI czy automatyzacją, czy uczeniem maszynowym… Ale dziś przychodzę z nieco innym komunikatem. Mianowicie – wcale nie potrzebujesz nowoczesnych narzędzi w finansach. A ten artykuł, który wyjaśnia dlaczego, został napisany na podstawie 81. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  […]

Więcej
Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!