Przejdź do treści

30 sierpnia 2022

Prognozy finansowe – 3 powody, dla których Twoja firma ich potrzebuje

Każda mała i średnia firma powinna dokładnie określić swoje cele. Pytanie „gdzie widzisz swoją firmę za X lat?” jest jednym z fundamentów, na których zbudujesz przyszłość swojego przedsiębiorstwa. Nie wystarczy jednak sama znajomość celu. Musisz też wiedzieć, jak do niego dotrzeć. Czy prognoza finansowa może w tym pomóc? Jak wpływa na rozwój firmy?

Prognozy finansowe firmy – dlaczego Twoja firma ich potrzebuje?

„Prognozy finansowe firmy” – poniższy artykuł został napisany na podstawie 17. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Czym są prognozy finansowe firmy?

Prognozy finansowe są podstawowym narzędziem, które pomaga zwiększyć bezpieczeństwo każdej firmy. Istnieją dla nich dziesiątki zastosowań, które mogą stać się użyteczne w zależności od obecnej sytuacji i fazy rozwoju Twojej firmy.

Wielu Właścicieli firm zna ogólny kierunek rozwoju swojego przedsiębiorstwa oraz posiada wyznaczony cel, który chce osiągnąć w ciągu najbliższych lat. Przykładowo, firma musi wprowadzić 3 nowe produkty na rynek, dokonać ekspansji zagranicznej, osiągnąć 4 miliony rocznego przychodu itd.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że do osiągnięcia sukcesu nie wystarczy sama znajomość takiego celu. Musisz także dobrze znać drogę do jego osiągnięcia i wiedzieć jakie nakłady się z tym wiążą.

Prognozy finansowe podpowiadają, jak przejść od jednego kamienia milowego do drugiego. Zatrudnienie ludzi, zaangażowanie dostawców, delegacje itp. to często koszty rozwoju i realizacji celów. Jeżeli Twoja firma nie korzysta z wiarygodnych prognoz, zachodzi duża szansa, że marnuje ona spore ilości zasobów oraz czasu.

Jakie prognozy warto tworzyć w firmie?

Jeżeli masz dostęp do danych historycznych oraz masz już wyznaczone cele, możesz prognozować między innymi:

1. Płynność finansową

Prognozy płynności finansowej sprawiają, że wiesz dokładnie, jak będzie wyglądać płynność Twojej firmy w najbliższych miesiącach. Pomagają one wychwycić z wyprzedzeniem zagrożenia finansowe i ocenić, czy możesz dokonać danej inwestycji i jak odbije się ona na bezpieczeństwie Twojej firmy.

Takie prognozy pokażą Ci między innymi ile pieniędzy będzie na koncie Twojej firmy za 1,5 miesiąca i czy będzie Cię stać na terminowe wypłaty dla pracowników.

Pobierz bezpłatny poradnik i zobacz jak rozwiązać problemy z płynnością finansową w Twojej firmie!

Pobieram poradnik

2. Sprzedaż

Takie prognozy pokazują Ci, jak będzie kształtować się poziom przychodów ze sprzedaży Twojej firmy w najbliższych miesiącach. Dzięki takim prognozom możesz ocenić, czy Twój dział sprzedaży jest na dobrej drodze do osiągania wyznaczonych, długoterminowych celów handlowych.

Prognozy sprzedaży pozwalają z wyprzedzeniem zweryfikować, czy wyniki, które osiąga Twój dział handlowy, są wystarczające, aby realizować zaplanowane inwestycje lub wypłacić Właścicielowi oczekiwany zysk.

Takie prognozy odpowiedzą Ci między innymi na pytania:

  • Jakie będą moje przychody ze sprzedaży w danym miesiącu?
  • Ilu nowych klientów pozyskam przez najbliższe 2 miesiące?
  • Ilu pracowników będę potrzebować do realizacji sprzedanych w następnym miesiącu zleceń?

3. Rentowność inwestycji

Prognozy rentowności inwestycji pozwalają z dużym wyprzedzeniem określić potencjał danej inwestycji do wygenerowania zwrotu. Ich wykonywanie pozwala na wybieranie najkorzystniejszych inwestycji spośród dostępnych.

4. Podatki

Właściciele małych, a nawet średnich firm, często oddają całe swoje finanse w ręce księgowej. Taka sytuacja może mieć wiele negatywnych skutków, a jednym z nich jest sytuacja, w której na koniec roku są do zapłacenia podatki, a na koncie firmowym brakuje pieniędzy.

Księgowa co do zasady nie odpowie Ci na pytanie „Ile podatku będę miał do zapłacenia w danym okresie?”.

Zobacz także: Czego nie powie Ci księgowa o finansach Twojej firmy? 8 pytań finansowych, na które nie odpowie Ci księgowa.

Prognozy finansowe – dlaczego Twoja firma ich potrzebuje?

Wielu Właścicieli małych i średnich firm popełnia błąd polegający na przywiązywaniu większej uwagi do obecnych i historycznych danych niż do prognoz i planów na przyszłość.

Oczywiście, patrzenie wstecz jest niezbędne. Bez niego nie uda się między innymi określić obecnej kondycji przedsiębiorstwa. Patrzenie na dane historyczne pozwala sprawdzić, czy obecny sposób funkcjonowania firmy przynosił do tej pory zyski i czy organizacja jest obecnie wypłacalna. Jednak to dopiero posiadanie dokładnej prognozy finansowej pozwala patrzeć przed siebie.

Wiele firm ma nadzieję, że spełni się najlepszy dla nich scenariusz i nie przygotowują się na to, co faktycznie może nastąpić. Skutki takiego podejścia były wyraźnie widoczne w 2020 roku. Zamiast prognozować przyszłość, Właściciele firm usiłują zarządzać tym, co w danym momencie stawia przed nimi los.

Prognoza finansowa pozwala natomiast stworzyć szkic przyszłych wydarzeń – swego rodzaju plan podróży z punktu A do punktu B, na którym wyraźnie widać wszelkie, potencjalne przeszkody.

Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze powody, dla których Twoja firma potrzebuje profesjonalnie przygotowanej prognozy i wyjaśniamy, jak taka analiza pozwala Ci kształtować przyszłość, zamiast tylko na nią reagować.

Powód pierwszy – prognozy finansowe pomagają Ci zabezpieczyć firmę.

Jeżeli często zastanawiasz się, ile pieniędzy będzie na Twoim koncie firmowym za 2, czy 3 tygodnie, na to pytanie odpowiedzą Ci prognozy płynności finansowej.

Znając prognozowany poziom kosztów i przychodów oraz zakładane terminy rzeczywistych wpływów i wydatków, możesz z wysoką dokładnością określić, jak przez najbliższe miesiące będzie kształtować się płynność finansowa Twojej firmy. Na poniższym obrazku możesz zobaczyć, jak wygląda przykładowa prognoza stanu konta.

Przykładowa prognoza płynności finansowej w branży IT

Dzięki takim prognozom możesz już dziś sprawdzić, jak inwestycja, której chcesz dokonać, wpłynie na płynność finansową Twojej firmy w okresie najbliższych 6 miesięcy.

Przykład zastosowania #1

Twoja firma usługowa dobrze prosperuje, dzięki efektywnemu działowi sprzedaży. Aby skalować działalność, chcesz zacząć inwestować w marketing. Zatrudnienie osoby, która będzie zarządzać marketingiem w Twojej firmie, będzie kosztować Cię 6 000 PLN miesięcznie. Koszty związane z powstawaniem działu marketingu (np. tworzeniem strony internetowej, materiałów reklamowych, budżet reklamowy itd.) wyniosą 5 000 PLN miesięcznie. Efekty takiej inwestycji są natomiast bardzo niepewne. Zastanawiasz się, czy Twoją firmę stać obecnie na wydatek rzędu 11 000 PLN miesięcznie i jak wpłynie on na wypłacalność Twojej firmy przez najbliższy rok.

Dzięki prognozom płynności, możesz sprawdzić, czy taka inwestycja stwarza jakiekolwiek zagrożenia dla funkcjonowania i wypłacalności Twojej firmy.

Przykład zastosowania #2

Twojej firmie zaproponowano wykonanie dużego zlecenia. Zlecenie na pierwszy rzut oka wygląda na niesamowicie zyskowne, ponieważ zamawiającym jest międzynarodowa korporacja. Ten projekt będzie jednak wymagać zaangażowania znacznej części Twojego zespołu. Prace potrwają 2 miesiące, a termin płatności jest ustalony na 2 tygodnie po zakończeniu prac. Te warunki nie są negocjowalne. Długi termin płatności może stanowić ryzyko dla płynności Twojej firmy (w tym czasie będziesz musiał dwa razy wypłacić wynagrodzenia Twoim pracownikom), ale potencjalny zysk jest niezwykle wysoki.

Po wpisaniu do modelu zakładanych kosztów związanych z wykonaniem zlecenia będziesz dokładnie wiedzieć, czy zaakceptowanie tej oferty wiąże się z ryzykiem i jakiej powinieneś dokonać decyzji.

Powód drugi – prognozy finansowe pokazują, czy stąpasz po właściwej ścieżce.

Twoja firma rośnie i szybko zwiększa się jej zatrudnienie. Zaczynasz pracować z coraz bardziej prestiżowymi klientami. W związku z tym stwierdzasz, że Twoje stare biuro zaczyna być zbyt małe i przestaje odpowiadać Twoim potrzebom. Decydujesz się na „przeprowadzkę” do większego biura w centrum miasta. Do Twojego zespołu dołączają nowi managerowie oraz zaczynasz budować dział HR. W związku z tymi zmianami bardzo gwałtownie rosną koszty, które miesiąc w miesiąc ponosi Twoja firma. Prognozy finansowe pokażą Ci w takiej sytuacji dokładnie jakie cele handlowe muszą spełniać Twoi handlowcy, aby przychody wystarczyły na utrzymanie firmy i osiąganie oczekiwanego zysku.

W przypadku, kiedy prognozy pokażą, że występuje w Twojej firmie ryzyko utraty płynności finansowej, pozwolą Ci one także określić, które zadania są priorytetowe, aby utrzymać płynność i zapewnić firmie bezpieczeństwo.

Zbyt ogólna wizja lub jej brak nie pozwoli Ci precyzyjnie określić środków niezbędnych do budowy Twojego sukcesu. Może też sprawić, że w ogóle do tego rozmytego, dalekiego celu nie trafisz – będzie się on odsuwał za każdym razem, gdy poczynisz ku niemu kilka kroków. Możesz o tym pomyśleć jak o budowie domu. Aby go zbudować, musisz znać dokładnie koszty jego budowy na przestrzeni czasu oraz wiedzieć skąd weźmiesz na nie środku. Jeżeli po postawieniu fundamentów okaże się, że nie masz wystarczającego kapitału, aby kontynuować budowę, zmarnujesz czas i pieniądze.

Prognozy finansowe są jednym z podstawowych narzędzi, którymi możesz się posłużyć, aby zweryfikować, czy Twoja firma jest na dobrej drodze do osiągania swoich celów. Szczegółowe i profesjonalnie przygotowane dadzą Ci wgląd w przyszłą kondycję firmy. Wytyczysz dzięki nim drogę prowadzącą do osiągnięcia pożądanych rezultatów rozwoju.

Powód trzeci – prognozy finansowe ułatwiają pozyskiwanie kapitału.

Niezależnie, czy o dodatkowy kapitał będziesz zabiegać u inwestorów, aniołów biznesu, funduszy venture capital, czy poprzez pożyczki i kredyty, decyzja o przyznaniu Ci środków zależy od tego, jak przedstawisz swoją firmę osobom decyzyjnym. Każdy inwestor szuka bowiem pewnego sposobu na ulokowanie swoich środków. Żadnego inwestora nie zadowoli firma, której rozwój jest dziełem przypadku.

„Geniusz wciąż może się zgubić bez mapy. Nawet głupek pokona geniusza, o ile ma mapę i plan”.

Prognozy finansowe w przypadku pozyskiwania środków pomogą Ci przekonać potencjalnego inwestora, że Twoja firma radzi sobie dobrze bez dodatkowego kapitału, a jej Zarząd dokładnie wie, co musi się zadziać, aby taką sytuację utrzymać. Szczegółowe przedstawienie tego, gdzie jesteś i jak udało Ci się tu znaleźć oraz określenie dokładnego Twojego celu i nakreślenie prowadzącej do niego drogi to podstawy, których będzie oczekiwał od Ciebie każdy, kto będzie weryfikował Twoją firmę pod kątem inwestycji. Dla inwestorów ważne jest to, czy wiesz, w jaki dokładnie sposób Twoja firma odniesie sukces, jeżeli dostanie dodatkowy kapitał.

Podsumowanie

Jak widzisz, prognozy finansowe mają szerokie spektrum zastosowań. Sprawiają one, że firma staje się dużo bardziej bezpieczna, a jej Właściciel dokładnie zna potencjalne zagrożenia i wie z wyprzedzeniem, jak może się na nie przygotować.

Jeżeli po przeczytaniu tekstu uważasz, że wiarygodne prognozy finansowe mogą stanowić wartość dla Ciebie i Twojej firmy, możesz bezpłatnie porozmawiać z naszym ekspertem, który odpowie na Twoje pytania i  opowie Ci o tym, jak w praktyce wygląda wdrożenie prognoz finansowych oraz jakie są ich koszty.

Aby zamówić bezpłatną konsultację, skorzystaj z poniższego przycisku.
Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!