Przejdź do treści

30 sierpnia 2022

Prognozy finansowe – 3 powody, dla których Twoja firma ich potrzebuje

Każda mała i średnia firma powinna dokładnie określić swoje cele. Pytanie „gdzie widzisz swoją firmę za X lat?” jest jednym z fundamentów, na których zbudujesz przyszłość swojego przedsiębiorstwa. Nie wystarczy jednak sama znajomość celu. Musisz też wiedzieć, jak do niego dotrzeć. Czy prognoza finansowa może w tym pomóc? Jak wpływa na rozwój firmy?

Prognozy finansowe firmy – dlaczego Twoja firma ich potrzebuje?

„Prognozy finansowe firmy” – poniższy artykuł został napisany na podstawie 17. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Czym są prognozy finansowe firmy?

Prognozy finansowe są podstawowym narzędziem, które pomaga zwiększyć bezpieczeństwo każdej firmy. Istnieją dla nich dziesiątki zastosowań, które mogą stać się użyteczne w zależności od obecnej sytuacji i fazy rozwoju Twojej firmy.

Wielu Właścicieli firm zna ogólny kierunek rozwoju swojego przedsiębiorstwa oraz posiada wyznaczony cel, który chce osiągnąć w ciągu najbliższych lat. Przykładowo, firma musi wprowadzić 3 nowe produkty na rynek, dokonać ekspansji zagranicznej, osiągnąć 4 miliony rocznego przychodu itd.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że do osiągnięcia sukcesu nie wystarczy sama znajomość takiego celu. Musisz także dobrze znać drogę do jego osiągnięcia i wiedzieć jakie nakłady się z tym wiążą.

Prognozy finansowe podpowiadają, jak przejść od jednego kamienia milowego do drugiego. Zatrudnienie ludzi, zaangażowanie dostawców, delegacje itp. to często koszty rozwoju i realizacji celów. Jeżeli Twoja firma nie korzysta z wiarygodnych prognoz, zachodzi duża szansa, że marnuje ona spore ilości zasobów oraz czasu.

Jakie prognozy warto tworzyć w firmie?

Jeżeli masz dostęp do danych historycznych oraz masz już wyznaczone cele, możesz prognozować między innymi:

1. Płynność finansową

Prognozy płynności finansowej sprawiają, że wiesz dokładnie, jak będzie wyglądać płynność Twojej firmy w najbliższych miesiącach. Pomagają one wychwycić z wyprzedzeniem zagrożenia finansowe i ocenić, czy możesz dokonać danej inwestycji i jak odbije się ona na bezpieczeństwie Twojej firmy.

Takie prognozy pokażą Ci między innymi ile pieniędzy będzie na koncie Twojej firmy za 1,5 miesiąca i czy będzie Cię stać na terminowe wypłaty dla pracowników.

Pobierz bezpłatny poradnik i zobacz jak rozwiązać problemy z płynnością finansową w Twojej firmie!

Pobieram poradnik

2. Sprzedaż

Takie prognozy pokazują Ci, jak będzie kształtować się poziom przychodów ze sprzedaży Twojej firmy w najbliższych miesiącach. Dzięki takim prognozom możesz ocenić, czy Twój dział sprzedaży jest na dobrej drodze do osiągania wyznaczonych, długoterminowych celów handlowych.

Prognozy sprzedaży pozwalają z wyprzedzeniem zweryfikować, czy wyniki, które osiąga Twój dział handlowy, są wystarczające, aby realizować zaplanowane inwestycje lub wypłacić Właścicielowi oczekiwany zysk.

Takie prognozy odpowiedzą Ci między innymi na pytania:

  • Jakie będą moje przychody ze sprzedaży w danym miesiącu?
  • Ilu nowych klientów pozyskam przez najbliższe 2 miesiące?
  • Ilu pracowników będę potrzebować do realizacji sprzedanych w następnym miesiącu zleceń?

3. Rentowność inwestycji

Prognozy rentowności inwestycji pozwalają z dużym wyprzedzeniem określić potencjał danej inwestycji do wygenerowania zwrotu. Ich wykonywanie pozwala na wybieranie najkorzystniejszych inwestycji spośród dostępnych.

4. Podatki

Właściciele małych, a nawet średnich firm, często oddają całe swoje finanse w ręce księgowej. Taka sytuacja może mieć wiele negatywnych skutków, a jednym z nich jest sytuacja, w której na koniec roku są do zapłacenia podatki, a na koncie firmowym brakuje pieniędzy.

Księgowa co do zasady nie odpowie Ci na pytanie „Ile podatku będę miał do zapłacenia w danym okresie?”.

Zobacz także: Czego nie powie Ci księgowa o finansach Twojej firmy? 8 pytań finansowych, na które nie odpowie Ci księgowa.

Prognozy finansowe – dlaczego Twoja firma ich potrzebuje?

Wielu Właścicieli małych i średnich firm popełnia błąd polegający na przywiązywaniu większej uwagi do obecnych i historycznych danych niż do prognoz i planów na przyszłość.

Oczywiście, patrzenie wstecz jest niezbędne. Bez niego nie uda się między innymi określić obecnej kondycji przedsiębiorstwa. Patrzenie na dane historyczne pozwala sprawdzić, czy obecny sposób funkcjonowania firmy przynosił do tej pory zyski i czy organizacja jest obecnie wypłacalna. Jednak to dopiero posiadanie dokładnej prognozy finansowej pozwala patrzeć przed siebie.

Wiele firm ma nadzieję, że spełni się najlepszy dla nich scenariusz i nie przygotowują się na to, co faktycznie może nastąpić. Skutki takiego podejścia były wyraźnie widoczne w 2020 roku. Zamiast prognozować przyszłość, Właściciele firm usiłują zarządzać tym, co w danym momencie stawia przed nimi los.

Prognoza finansowa pozwala natomiast stworzyć szkic przyszłych wydarzeń – swego rodzaju plan podróży z punktu A do punktu B, na którym wyraźnie widać wszelkie, potencjalne przeszkody.

Poniżej przedstawiamy trzy najważniejsze powody, dla których Twoja firma potrzebuje profesjonalnie przygotowanej prognozy i wyjaśniamy, jak taka analiza pozwala Ci kształtować przyszłość, zamiast tylko na nią reagować.

Powód pierwszy – prognozy finansowe pomagają Ci zabezpieczyć firmę.

Jeżeli często zastanawiasz się, ile pieniędzy będzie na Twoim koncie firmowym za 2, czy 3 tygodnie, na to pytanie odpowiedzą Ci prognozy płynności finansowej.

Znając prognozowany poziom kosztów i przychodów oraz zakładane terminy rzeczywistych wpływów i wydatków, możesz z wysoką dokładnością określić, jak przez najbliższe miesiące będzie kształtować się płynność finansowa Twojej firmy. Na poniższym obrazku możesz zobaczyć, jak wygląda przykładowa prognoza stanu konta.

Przykładowa prognoza płynności finansowej w branży IT

Dzięki takim prognozom możesz już dziś sprawdzić, jak inwestycja, której chcesz dokonać, wpłynie na płynność finansową Twojej firmy w okresie najbliższych 6 miesięcy.

Przykład zastosowania #1

Twoja firma usługowa dobrze prosperuje, dzięki efektywnemu działowi sprzedaży. Aby skalować działalność, chcesz zacząć inwestować w marketing. Zatrudnienie osoby, która będzie zarządzać marketingiem w Twojej firmie, będzie kosztować Cię 6 000 PLN miesięcznie. Koszty związane z powstawaniem działu marketingu (np. tworzeniem strony internetowej, materiałów reklamowych, budżet reklamowy itd.) wyniosą 5 000 PLN miesięcznie. Efekty takiej inwestycji są natomiast bardzo niepewne. Zastanawiasz się, czy Twoją firmę stać obecnie na wydatek rzędu 11 000 PLN miesięcznie i jak wpłynie on na wypłacalność Twojej firmy przez najbliższy rok.

Dzięki prognozom płynności, możesz sprawdzić, czy taka inwestycja stwarza jakiekolwiek zagrożenia dla funkcjonowania i wypłacalności Twojej firmy.

Przykład zastosowania #2

Twojej firmie zaproponowano wykonanie dużego zlecenia. Zlecenie na pierwszy rzut oka wygląda na niesamowicie zyskowne, ponieważ zamawiającym jest międzynarodowa korporacja. Ten projekt będzie jednak wymagać zaangażowania znacznej części Twojego zespołu. Prace potrwają 2 miesiące, a termin płatności jest ustalony na 2 tygodnie po zakończeniu prac. Te warunki nie są negocjowalne. Długi termin płatności może stanowić ryzyko dla płynności Twojej firmy (w tym czasie będziesz musiał dwa razy wypłacić wynagrodzenia Twoim pracownikom), ale potencjalny zysk jest niezwykle wysoki.

Po wpisaniu do modelu zakładanych kosztów związanych z wykonaniem zlecenia będziesz dokładnie wiedzieć, czy zaakceptowanie tej oferty wiąże się z ryzykiem i jakiej powinieneś dokonać decyzji.

Powód drugi – prognozy finansowe pokazują, czy stąpasz po właściwej ścieżce.

Twoja firma rośnie i szybko zwiększa się jej zatrudnienie. Zaczynasz pracować z coraz bardziej prestiżowymi klientami. W związku z tym stwierdzasz, że Twoje stare biuro zaczyna być zbyt małe i przestaje odpowiadać Twoim potrzebom. Decydujesz się na „przeprowadzkę” do większego biura w centrum miasta. Do Twojego zespołu dołączają nowi managerowie oraz zaczynasz budować dział HR. W związku z tymi zmianami bardzo gwałtownie rosną koszty, które miesiąc w miesiąc ponosi Twoja firma. Prognozy finansowe pokażą Ci w takiej sytuacji dokładnie jakie cele handlowe muszą spełniać Twoi handlowcy, aby przychody wystarczyły na utrzymanie firmy i osiąganie oczekiwanego zysku.

W przypadku, kiedy prognozy pokażą, że występuje w Twojej firmie ryzyko utraty płynności finansowej, pozwolą Ci one także określić, które zadania są priorytetowe, aby utrzymać płynność i zapewnić firmie bezpieczeństwo.

Zbyt ogólna wizja lub jej brak nie pozwoli Ci precyzyjnie określić środków niezbędnych do budowy Twojego sukcesu. Może też sprawić, że w ogóle do tego rozmytego, dalekiego celu nie trafisz – będzie się on odsuwał za każdym razem, gdy poczynisz ku niemu kilka kroków. Możesz o tym pomyśleć jak o budowie domu. Aby go zbudować, musisz znać dokładnie koszty jego budowy na przestrzeni czasu oraz wiedzieć skąd weźmiesz na nie środku. Jeżeli po postawieniu fundamentów okaże się, że nie masz wystarczającego kapitału, aby kontynuować budowę, zmarnujesz czas i pieniądze.

Prognozy finansowe są jednym z podstawowych narzędzi, którymi możesz się posłużyć, aby zweryfikować, czy Twoja firma jest na dobrej drodze do osiągania swoich celów. Szczegółowe i profesjonalnie przygotowane dadzą Ci wgląd w przyszłą kondycję firmy. Wytyczysz dzięki nim drogę prowadzącą do osiągnięcia pożądanych rezultatów rozwoju.

Powód trzeci – prognozy finansowe ułatwiają pozyskiwanie kapitału.

Niezależnie, czy o dodatkowy kapitał będziesz zabiegać u inwestorów, aniołów biznesu, funduszy venture capital, czy poprzez pożyczki i kredyty, decyzja o przyznaniu Ci środków zależy od tego, jak przedstawisz swoją firmę osobom decyzyjnym. Każdy inwestor szuka bowiem pewnego sposobu na ulokowanie swoich środków. Żadnego inwestora nie zadowoli firma, której rozwój jest dziełem przypadku.

„Geniusz wciąż może się zgubić bez mapy. Nawet głupek pokona geniusza, o ile ma mapę i plan”.

Prognozy finansowe w przypadku pozyskiwania środków pomogą Ci przekonać potencjalnego inwestora, że Twoja firma radzi sobie dobrze bez dodatkowego kapitału, a jej Zarząd dokładnie wie, co musi się zadziać, aby taką sytuację utrzymać. Szczegółowe przedstawienie tego, gdzie jesteś i jak udało Ci się tu znaleźć oraz określenie dokładnego Twojego celu i nakreślenie prowadzącej do niego drogi to podstawy, których będzie oczekiwał od Ciebie każdy, kto będzie weryfikował Twoją firmę pod kątem inwestycji. Dla inwestorów ważne jest to, czy wiesz, w jaki dokładnie sposób Twoja firma odniesie sukces, jeżeli dostanie dodatkowy kapitał.

Podsumowanie

Jak widzisz, prognozy finansowe mają szerokie spektrum zastosowań. Sprawiają one, że firma staje się dużo bardziej bezpieczna, a jej Właściciel dokładnie zna potencjalne zagrożenia i wie z wyprzedzeniem, jak może się na nie przygotować.

Jeżeli po przeczytaniu tekstu uważasz, że wiarygodne prognozy finansowe mogą stanowić wartość dla Ciebie i Twojej firmy, możesz bezpłatnie porozmawiać z naszym ekspertem, który odpowie na Twoje pytania i  opowie Ci o tym, jak w praktyce wygląda wdrożenie prognoz finansowych oraz jakie są ich koszty.

Aby zamówić bezpłatną konsultację, skorzystaj z poniższego przycisku.
Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!