Przejdź do treści

28 września 2022

Pełna księgowość – co warto o niej wiedzieć i co skrywa?

Co skrywa pełna księgowość? Co warto o niej wiedzieć jako Przedsiębiorca? Jak różni się od KPiR? O tym wszystkim posłuchasz w 19. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Pełna księgowość – co warto o niej wiedzieć?

„Pełna księgowość – co warto o niej wiedzieć i co skrywa?” – poniższy artykuł został napisany na podstawie 19. odcinka podcastu Finanse w Twojej firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Co na temat pełnej księgowości zauważamy w naszej działalności?

Tematem  19 odcinka podcastu jest księgowość – a konkretnie, co kryje pełna księgowość, a o czym często przedsiębiorcy często nie mają pojęcia. Temat dzisiejszego odcinka, jak zwykle, jest wynikiem tego, co widzimy w naszej codziennej działalności.

Jako firma, która świadczy usługę Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, często słyszymy od Przedsiębiorców prowadzących spółkę z o.o., że nie do końca wiedzą, jak mogą rozmawiać z księgowością, aby wyciągać z niej więcej informacji lub wartości dla swojej firmy. Nie znają możliwości, nie wiedzą o co mogą zapytać lub jak mogliby tę współpracę usprawnić. Nie wiedzą co tak naprawdę kryje się w księgowości.

A z drugiej strony, rzadko które biuro rachunkowe samo wyjdzie z inicjatywą, aby porozmawiać o nowych możliwościach, czy rozwiązaniach ze swoimi klientami. Bardzo szanujemy pracę księgowych i to, czym się zajmują – absolutnie nie chodzi o to, że wina leży po ich stronie. Bo przecież gdyby księgowi mieli rozmawiać z każdym swoim klientem o tym, jak działa księgowość i jakie są możliwości, to mieliby bardzo mało czasu na poprawne księgowanie.

W efekcie, często zdarza się sytuacja, w której wewnętrzna księgowość lub biuro rachunkowe, które obsługuje daną firmę, działa od dawna w pewien określony sposób. Sposób do którego wszyscy są przyzwyczajeni, bo „tak to po prostu jest” i tak już się utarło.

Dlaczego wspominamy o pełnej księgowości?

W Plona Consulting bardzo mocno wierzymy w podważanie statusu quo. Dlatego właśnie dzisiejszy odcinek podcastu finanse w Twojej firmie oraz artykuł zawierają listę kwestii, które skrywa pełna księgowość spółki z o.o., aby podzielić się z Tobą tym, jakie masz możliwości.

W poniższym materialne przejdziemy też przez kilka pojęć księgowych, które warto lepiej poznać i mocniej rozwinąć. Naszym celem jest  zwiększanie świadomości w tym temacie. Bo pomimo tego, że w naszej firmie nie zajmujemy się stricte księgowością, to wiemy, że jeżeli chcesz dobrze zrozumieć finanse Twojej firmy, musisz chociaż w podstawowym zakresie rozumieć księgowość.

Pełna księgowość a KPiR – jakie są różnice?

Nasz artykuł oraz podcast dotyczą firm działających w oparciu o pełną księgowość. Różnica pomiędzy księgowością w jednoosobowej działalności, a księgowością w spółce z o.o. często polega na tym, jak księgowana jest firma, czyli jakie i w jaki sposób zbierane są informacje finansowe.

Spółka z o.o. musi korzystać z pełnej księgowości, która znacząco różni się od książki przychodów i rozchodów, w oparciu o którą działa większość jednoosobowych działalności.

Pełna księgowość charakteryzuje się tym, że rejestruje wszystkie zdarzenia, które pozwalają na odzwierciedlenie tego, co dzieje się w firmie, zapewnia przejrzystość transakcji, ale też, co bardzo ważne, daje możliwość prowadzenia rozszerzonych analiz finansowych.

Plan kont w pełnej księgowości

Wszystko co się dzieje w firmie powinno być rejestrowane przy pomocy dokumentów księgowych. Następnie – każdy dokument, który trafia do księgowości, jest przypisywany do kont księgowych – które w uproszczeniu, dzielą dokumenty na kategorie. Konta księgowe są poukładane zgodnie z tak zwanym planem kont.

Wyobraź sobie że masz kuwetkę na dokumenty. Każda kuwetka ma też swoją półkę. Plan kont to taka struktura kuwetek i półek.

Jeżeli masz odpowiednio opisane i uporządkowane to informacje, których poszukujesz jesteś w stanie znaleźć bardzo szybko, jeżeli nie masz odpowiedniego porządku i struktury szukając odpowiednich danych i liczb musisz przebić się przez stosy dokumentów, które nie są w tej chwili ważne.

Struktura planu kont

Poniżej opisana została najczęściej spotykana przez nas struktura planu kont i zespołów kont. Pamiętaj jednak, że taki plan kont nie musi występować w każdej działalności w dokładnie takiej samej strukturze.

Konta zespołu 0 – Aktywa trwałe – wartości niematerialne i prawne – znaki towarowe, patenty licencje, siedziba, samochody, prowadzone inwestycje.

Konta zespołu 1 – Środki pieniężne, rachunki bankowe oraz krótkoterminowe aktywa finansowe – z tego konta dowiesz się się ile jest pieniędzy w kasie, ile było na kontach firmowych. Jeżeli dobrze przeanalizujesz to konto, będziesz w stanie określić, jak zmieniała się płynność finansowa Twojej firmy.

Konta zespołu 2 – Rozrachunki i roszczenia – z tego konta dowiesz się komu musisz zapłacić, i ile inni muszą zapłacić Tobie. Nie tylko w układzie „klienci – dostawcy”, ale tez pracownicy, urzędy i inni.

Konta zespołu 3 – Materiały i towary – rozliczenia magazynu – wartość magazynu, czyli ile masz materiałów produkcyjnych, rozliczenia zakupów.

Konta zespołu 4 – Koszty według rodzajów i ich rozliczenie – wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, pozostałe koszty rodzajowe, podatki, amortyzacja.

Konta zespołu 5 – Koszty według typów działalności i ich rozliczenie – koszty działalności podstawowe oraz wydziałowe – czyli koszty, które ciężko przyporządkować do jednej usługi lub produktu.

Konta zespołu 6 – Produkty i rozliczenia międzyokresowe – tu znajdziesz wyroby gotowe, półfabrykaty i produkcję, która jest niezakończona.

Konta zespołu 7 – Przychody i koszty związane z ich osiąganiem – przychody ze sprzedaży, koszty wytworzenia usług produktów – jeżeli księgowość jest sumiennie prowadzona to w firmach handlowych jesteś w stanie na podstawie tej grupy kont określić swoją marżę.

Konta zespołu 8 – Kapitały własne, fundusze specjalne, rezerwy i wynik finansowy – kapitały – inaczej finanse które spółka wypracowała przez lata funkcjonowania.

W jaki sposób możesz rozbudowywać plan kont przy pełnej księgowości?

Przy rozwoju planu kont w pełnej księgowości warto pamietać o tym, że

  1. Możesz zbierać tam informacje o poszczególnych projektach lub grupach projektów,
  2. Możesz określić, jaki jest koszt wytworzenia przypisując konta w określony sposób,
  3. Możesz określić marżę na poszczególnych liniach biznesowych.

Kluczowa kwestia w rozbudowie planu kont, to odpowiedzenie sobie na pytanie „Jakich informacji finansowych potrzebuję, aby dobrze zarządzać firmą?” – a następnie dostosowanie planu kont tak, aby właśnie takie informacje móc z niego wyciągać.

Jak możesz lepiej poznać pełną księgowość w praktyce?

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki, gotowy do wdrożenia plan działań, który możesz wykonać w przeciągu najbliższego tygodnia, a który może być dla Ciebie przydatny do lepszego poznania księgowości. A oto on…

Po pierwsze poproś księgowość o obrotówkę i plan kont – zostanie przedstawione zestawienie z wartościami pieniężnymi, które pozwoli Ci określić to, jakie są wartości na poszczególnych kontach.

Po drugie sprawdź, czy plan kont odwzorowuje to, co chciałbyś wiedzieć w swojej firmie – w szczególności należy pochylić się nad zespołem kont oraz podziałem kosztów – na kontach 4 i 5. A jeżeli nie, to określ różnicę pomiędzy Twoimi potrzebami a stanem faktycznym.

Po trzecie sprawdź pozycje takie jak:

  • Kasa,
  • stan należności i zobowiązań,
  • wartość magazynu i produktów gotowych,
  • porównanie poziomów kosztów
  • konto (rozrachunki z właścicielem

Zdarza się często, że księgowość nie dostaje od nas odpowiednich dokumentów i wrzuca to na rozliczenia z Właścicielem, a my często o tym nie wiemy.

Poznaj Plona Consulting.

Jeżeli szukasz informacji o tym, jak skutecznie zarządzać firmowymi finansami, poznaj Plona Consulting.

Inne nasze artykuły, które mogą Cię zainteresować to:

A dodatkowo, zachęcamy do sprawdzenia naszego podcastu – Finanse w Twojej Firmie. Czyli pierwszego w Polsce podcastu skupionego wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami.

Sprawdzam podcast!

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

Skalowanie firmy przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego Tematem dzisiejszego artykułu jest wsparcie Zewnętrznego Dyrektora Finansowego w skalowaniu firmy. Artykuł został napisany na podstawie 63. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy wspomaga Cię w skalowaniu […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga w optymalizacji kosztów?

Jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga optymalizować koszty? Tematem dzisiejszego artykułu jest optymalizacja kosztów przy wsparciu Zewnętrznego Dyrektora Finansowego. Artykuł został napisany na podstawie 62. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Optymalizacja kosztów nabiera na znaczeniu Jak […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!