Przejdź do treści

02 lipca 2021

8 pytań finansowych, na które nie odpowie Ci księgowa

W wielu firmach, „wyrocznią” w zakresie finansów jest księgowa. Przedsiębiorcy często mają poczucie, że informacje, które zapewnia im księgowość są wystarczające, aby skutecznie zarządzać finansami. Jest jednak wiele obszarów finansowych, w które nie wnikają nawet najlepsze biura księgowe, a które mogą stanowić potencjalne ryzyko dla funkcjonowania Twojej firmy.

Dobra księgowa jest na wagę złota. To niezaprzeczalny fakt… ale jako spółka, która zajmuje się tworzeniem analiz i doradztwem finansowym dla firm, często spotykamy się z jednym, bardzo popularnym przeświadczeniem przedsiębiorców, które ma z kolei mało wspólnego z rzeczywistością. Dotyczy ono właśnie księgowości i brzmi mniej więcej tak:

Nie muszę tworzyć analiz finansowych dla mojej firmy, tym zajmuje się moja księgowa – gdyby w moich finansach było coś nie tak, to by mi przecież powiedziała.

Ta opinia jest na tyle powszechna, że zdecydowaliśmy się jej poświęcić oddzielny artykuł. Przedstawiamy 8 pytań z zakresu finansów, na które nie odpowie Ci nawet najdroższe biuro rachunkowe.

8 pytań finansowych, na które nie odpowie Ci księgowa

1. Ile pieniędzy będę miał na koncie za 2 tygodnie?

Co do zasady, księgowość zajmuje się wynikami… księgowymi.

W momencie, kiedy wystawiasz fakturę, w Twojej firmie pojawia się przychód. W rzeczywistości pieniędzy za tę transakcję możesz nie zobaczyć jeszcze na długo po wystawieniu faktury. Dopiero kiedy Twój kontrahent wykona przelew i pieniądze pojawią się na Twoim koncie firmowym, wystąpi tzw. dodatni przepływ finansowy (wpływ).

Księgowa nie zwraca więc dużej uwagi na faktyczną ilość gotówki, którą posiada Twoja firma, a jedynie na wartości, które znajdują się na fakturach. Księgowość może w prawdzie podać Ci, ile pieniędzy miałeś na koncie na koniec poprzedniego miesiąca, ale ta informacja odnosi się jedynie do przeszłości.

Ten fakt naturalnie jest powiązany z kolejnym pytaniem, mianowicie….

2. Czy w mojej firmie zachodzi ryzyko utraty płynności finansowej?

Jak na pewno wiesz, nawet firma, która osiąga na papierze wysokie zyski, może upaść, między innymi ze względu na spóźnione płatności od swoich klientów.

Księgowi nie weryfikują rzeczywistych terminów płatności i nie poinformują Cię o tym, że czas, w jakim Twoi klienci opłacają faktury, wydłuża się, co może prowadzić do utraty płynności finansowej. Twoje biuro księgowe nie przygotuje dla Ciebie także wiarygodnych prognoz płynności finansowej ani nie zbada wskaźników płynności, które pokazują Ci, ile dokładnie musisz mieć odłożonej gotówki na koncie, aby ustrzec się przed problemami z płynnością finansową.

O rzeczywistą ilość gotówki, płynność i wyniki finansowe Twojej firmy może zadbać w Twojej firmie Zewnętrzny Dyrektor Finansowy.

3. Które projekty mojej firmy są rentowne, a które nie?

Księgowa zna najczęściej ogólny poziom kosztów, które ponosi Twoja firma, ale często nie pokaże Ci, w jaki sposób są one powiązane z poszczególnymi źródłami przychodów. Nawet jeżeli Twoja księgowa prowadzi dla Ciebie bardziej rozbudowaną analitykę (księguje na zespole kont 5), może mieć problem z odpowiednim „dorzuceniem” do niej kosztów pośrednich (czyli takich, które nie dotyczą bezpośrednio realizowanych kontraktów, ale na które projekty muszą zarobić).

Informacje, których nie otrzymasz od księgowej w zakresie kontroli finansowej projektów to także:

  • Ilość zakładanych godzin vs liczba przepracowanych godzin w danym projekcie
  • Wycena vs rzeczywisty koszt projektu
  • Procentowy i bezwzględny poziom marży 1. stopnia na danym projekcie

4. Jaką marżę osiągam na poszczególnych produktach lub usługach?

To kolejne pytanie, na które najczęściej nie odpowie Ci Twoja księgowa. Wynika to z braku połączenia danych dotyczących przychodów oraz kosztów pośrednich i bezpośrednich. Mało które biuro rachunkowe prowadzi na tyle zaawansowaną analitykę, która pozwoliłaby uzyskać wiarygodną odpowiedź na to pytanie.

Twój biznes, najprawdopodobniej ma kilka źródeł przychodów, z których każde wymaga od Ciebie innego poziomu zaangażowania, innych kompetencji Twojego zespołu i przynosi inny poziom zysków.

Przykład:

Agencje marketingowe, często oferują bardzo szerokie spektrum usług – od tworzenia identyfikacji wizualnych i elementów graficznych, przez prowadzenie mediów społecznościowych i płatnych kampanii, aż po tworzenie stron lub sklepów internetowych. Tak szeroki zakres oferty może powodować problemy związane z kontrolą rentowności każdej z opisanych wcześniej linii biznesowych.

Po odpowiednich analizach finansowych może się okazać, że obszar, który wymaga największego zaangażowania Właściciela firmy (ponieważ np. nikt w firmie nie ma odpowiednich kompetencji, aby za niego odpowiadać), przynosi firmie najmniejsze zyski. Taka sytuacja jest natomiast jasnym sygnałem o tym, w jaki sposób firma powinna kształtować i rozwijać swoją ofertę. Firma otrzymuje w ten sposób wiedzę, która usprawnia biznes.

Zobacz także: CASE STUDY: Controlling finansowy dla agencji marketingowej

5. Które z moich kosztów mogę zoptymalizować i jak to zrobić?

Optymalizacja kosztów wymaga szerokiego spojrzenia na biznes i dobrego pogrupowania kosztów. Grupowanie ich w sposób, w jaki robi to księgowość, nie jest wystarczająco dokładnym systemem, aby księgowa mogła doradzać Ci w tym zakresie. Księgowa nie zasugeruje Ci zatem obszaru, w którym koszty są stosunkowo zbyt wysokie i możliwe to zoptymalizowania.

Zobacz także: Optymalizacja kosztów w firmie – jak mądrze optymalizować koszty?

Jeżeli Twoja firma szybko rośnie (pod względem osiąganych przychodów lub ilości zleceń), to w naturalny sposób wraz z przychodami, rosną także koszty. Często okazuje się, że niektóre koszty rosną znacznie szybciej niż powiązane z nimi przychody. Tej dysproporcji również nie wyłapie Twoja księgowa.

Jeżeli korzystasz z usług biura rachunkowego, jesteś prawdopodobnie jednym z dziesiątek lub setek klientów. Każda księgowa ma zatem wielu klientów, którzy często przynoszą dokumenty na ostatnią chwilę. W związku dużym ograniczeniem czasowym, które wynika z takiego układu, księgowe nie zagłębiają się najczęściej w temat analizy kosztów firmy.

6. Ile podatku będę miał do zapłacenia w danym okresie?

Nierzadko pojawia się sytuacja, w której przedsiębiorca jest informowany przez księgową, że ma do zapłacenia wysoki podatek, kiedy na koncie jego firmy nie ma wystarczającej sumy, aby go opłacić. Na tym przykładzie wyraźnie widać różnice między podejściem księgowej a rzeczywistością.

Księgowa działa na danych z przeszłości. Co się już wydarzyło, jaka była wartość wystawionych i otrzymanych faktur w poprzednim okresie. Dobre zarządzanie finansami firmy wymaga jednak także patrzenia przed siebie – tworzenia prognoz i szacowania.

W firmie warto prognozować wyniki sprzedaży, płynność finansową, a także poziom podatków, które będą do zapłacenia w danym okresie. Prognozowanie pomoże nam uniknąć pytania…

Dlaczego mam do zapłacenia podatki, skoro nie mam nic na koncie?

Ważne jest, aby informacje z prognoz wykorzystywać w praktyce – np. okładając odpowiednią ilość pieniędzy na opłacenie prognozowanych podatków.

7. Jakie powinny być stawki moich pracowników?

Wycena stawek potrafi być dla przedsiębiorców kłopotliwym tematem. Stawki pracowników (ilość pieniędzy, którą klient płaci Ci za godzinę pracy Twojego pracownika) często ustalane są na podstawie stawek konkurencji lub stawek, które uznane są przez danego przedsiębiorcę za „rynkowe”. Raczej nie zaskoczymy Cię, pisząc, że nie jest to odpowiednie podejście.

Stawki danego pracownika powinny być dostosowane przede wszystkim do kosztów Twojego biznesu – kosztów stałych, pośrednich i bezpośrednich. Dopiero biorąc pod uwagę tak podzielone koszty, możesz dobrze wycenić stawki Twoich pracowników. Księgowa nie powie Ci zatem, jak powinieneś wyceniać pracę Twoich pracowników, ani jakie błędy popełniasz w wycenach projektów.

Na przestrzeni realizacji naszych 200+ projektów doradczych zdarzało się nam napotkać księgowe, które pracowały na pełen etat i pomagały określać Właścicielom stawki ich podwładnych, ale to niezwykle rzadki przypadek.

8. Czy stać mnie na tę inwestycję?

Tak jak pisaliśmy w pytaniu o podatki – księgowość patrzy głównie w przeszłość. Inwestycje są natomiast domeną przyszłości. Słowo „inwestycja” może w tym przypadku oznaczać:

  • zatrudnienie kolejnego pracownika,
  • otwarcie kolejnego punktu stacjonarnego,
  • zakup maszyn lub kosztownego oprogramowania,
  • zakup sprzętów służbowych – samochodów, komputerów, telefonów.
  • zmiana biura na większe,
  • zwiększenie budżetu marketingowego,
  • stworzenie nowego produktu lub usługi,
  • wejście na nowy rynek,
  • i wiele więcej…

Inwestujesz w coś czas lub kapitał tu i teraz, aby w przyszłości przyniosło Ci to określone korzyści. Na tym etapie pojawiają się natomiast pytania – np. czy stać mnie na tę inwestycję? Czyli czy nie stwarza ona ryzyka utraty płynności finansowej dla mojej firmy.

Podsumowanie

Dobra księgowa zdecydowanie jest nie do zastąpienia. W każdej firmie są jednak obszary finansów, do których nie zaglądają nawet najbardziej zaangażowani księgowi. Do takich obszarów należą najczęściej płynność finansowa, cashflow, prognozowanie wyników, czy budżetowanie. Oczywiście, od każdej reguły zdarzają się wyjątki i są księgowe, które dałyby radę odpowiedzieć na powyższe pytania, ale są one rzadkością. Jednocześnie pragniemy podkreślić, że powyższy artykuł nie miał na celu urazić księgowych, a jedynie wyraźnie przedstawić różnice między księgowością, a analityką finansową i finansami zarządczymi.

Na wszystkie pytania, które padły w powyższym artykule, może odpowiedzieć Ci natomiast Zewnętrzny Dyrektor Finansowyczyli dedykowana Twojej firmie osoba, która dostarcza Ci wiedzę niezbędną do podejmowania bezpiecznych decyzji z zakresu finansów.

Więcej na temat Zewnętrznego Dyrektora Finansowego możesz się dowiedzieć, korzystając z poniższych materiałów:

>> Przewodnik po usłudze Zewnętrznego Dyrektora Finansowego

>> Czy warto skorzystać z usług CFO na godziny?

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!