Przejdź do treści

26 kwietnia 2023

Dlaczego znajomość marży Twojej firmy jest kluczowa? Poznaj 6 powodów

Przychody są ważne. Ale to dopiero marża pomaga Ci zarabiać. Poznaj 6 powodów dlaczego znajomość marży Twojej firmy jest kluczowa.

Dlaczego znajomość marży Twojej firmy jest kluczowa? Poznaj 6 powodów

Przychody są ważne. Ale to dopiero marża pomaga Ci zarabiać. Poniższy artykuł dotyczący tego, dlaczego wiedza o marżowości jest krytycznie ważna, został spisany na podstawie 34. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Chcesz zarabiać? Poznaj marżę.

Tematem dzisiejszego odcinka jest omówienie tego, dlaczego znajomość marży jest faktycznie aż tak istotna w sytuacji, kiedy rozwijasz firmę i dlaczego akurat tej kwestii nie warto jest bagatelizować.

Pomimo tego, że często wspominamy o tym jak istotna jest marża mówimy i piszemy bardzo często (na przykład tutaj, tutaj, tutaj lub tutaj albo tutaj), to chyba jeszcze nigdy nie wybrzmiało to wprost. I być może dlatego czasami zdarza się nam słyszeć od Przedsiębiorców, że znają marżę “tak na oko” i taka wiedza im wystarcza.

Ten odcinek jest dla nas bardzo ważny, ponieważ patrząc przez pryzmat biznesowego doświadczenia naszych Zewnętrznych Dyrektorów Finansowych oraz setki firm, które wspieraliśmy i ponad tysiąc rozmów z Przedsiębiorcami w ramach bezpłatnej konsultacji, gdybyśmy mieli wskazać jeden obszar finansów, w którego zagłębienie się daje ogromną dźwignię, to jest to właśnie znajomość marży.

Dlaczego znajomość marży jest aż tak istotna?

Wyobraź sobie, że grasz w grę. I masz około 20 woreczków z grochem pod ręką, a na przeciwko Ciebie stoją w rzędzie 3 kubeczki. Jeżeli zdobędziesz 100 punktów, wygrywasz cenną nagrodę. Masz informacje, że trafienie do jednego z tych kubków daje Ci 1 punkt, trafienie do drugiego daje Ci 2 punkty, a trafienie do trzeciego daje Ci 10 punktów. I zadaj sobie teraz pytanie – jak istotne jest to, żebyś wiedział, który z kubeczków jest który?

No właśnie. I na tym to trochę polega – tylko w Twoim przypadku nagrodą jest zyskowna firma. Więc gra jest warta świeczki. Omijając analogię – poniżej znajdziesz sześć powodów, dla których znajomość marży jest kluczowa w rosnącym biznesie.

Powód 1 – Wiesz na czym zarabiasz, a na czym nie

To jest prawdopodobnie najbardziej oczywista korzyść z naszej listy, ale jest to korzyść sama w sobie, w związku z czym warto o niej wspomnieć.

Wiedza o marży pozwala na wprowadzanie takich zmian, które sprawiają, że Twoja firma przy podobnych przychodach zarabia więcej. Dzięki znajomości marży możesz łatwo identyfikować nierentowne produkty czy usługi, a następnie albo je „wycinać”, albo zmieniać cenę tak, żeby stawały się rentowne.

Co więcej – im szybciej pozyskasz tę wiedzę tym lepiej – bo na stracie lepiej jest być krócej, aniżeli dłużej.

Dlaczego jest to istotne?

Wśród osób, które rozmawiają z nami podczas bezpłatnej konsultacji nieraz zdarzało się, że firma prowadzi 5 swoich punktów stacjonarnych i nie znają ich rentowności per sklep. Widzą jedynie, że na koniec miesiąca jest plus i to im wystarcza. Przez to nie wiedzą, że 2 z 5 punktów są nierentowne i generują stratę, którą pozostałe punkty muszą „zasypać”.

Powód 2 – Będziesz miał świadomość tego, co musi się wydarzyć, żebyś zarobił określoną kwotę

Czyli na przykład będziesz wiedział ilu Klientów na danej usłudze musisz obsługiwać jednocześnie, aby przyniosła Ci ona 100 000 PLN zysku miesięcznie.

Ale też pozwoli Ci spojrzeć na tę kwestię od drugiej strony, co jest często niedoceniane. Czyli zwiększając koszty, będziesz w stanie powiedzieć jak wpłynie to na Twoje cele sprzedażowe.

Dzięki temu dowiesz się przykładowo, że jeżeli zwiększysz swoje koszty stałe o 20 000 PLN miesięcznie, to żeby je pokryć będziesz musiał sprzedać za 100 000 PLN więcej w ciągu każdego miesiąca. Dla niektórych Przedsiębiorców może wydawać się przerażające – ale zdecydowanie lepiej o tym wiedzieć, niż o tym nie wiedzieć.

Powód 3 – Zbudujesz lepszą strategię firmy

Mając wiedzę z poprzednich punktów – czyli ile zarabiasz na czym oraz co musi się wydarzyć w Twoim biznesie, żebyś zarobił konkretną kwotę, możesz wykorzystać ją na masę sposobów – jednym z nich jest właśnie budowanie strategii. Dzięki wiedzy o rentowności, wiesz jakie usługi mają u Ciebie w ogóle szanse bytu.

Nieraz rozmawialiśmy z Przedsiębiorcą, który miał nowy pomysł na usługę, która miała, jak to mówił, „pozamiatać konkurencję”. Ale po krótkim przeliczeniu okazywała się praktycznie niemożliwa do zrealizowania z zyskiem, nawet przy optymistycznych założeniach.

Wiedza o rentowności bardzo mocno pomaga w budowaniu strategii – bo dzięki niej szybko określisz, czego w przyszłości chcesz sprzedawać mniej, a czego więcej. No i zweryfikujesz, czy pewnie produkty lub usługi mają w Twoim biznesie w ogóle rację bytu.

Powód 4 – Wiesz w jakich granicach możesz się poruszać

Przy pewnej skali biznesu, szybka kalkulacja na zasadzie „przychody minus koszty bezpośrednie i patrzymy czy wychodzi na plus”, przestaje być właściwym narzędziem.

W momencie, kiedy struktury Twojej firmy stają się większe i rosną koszty pośrednie, trzeba znać też marżę na głębszych poziomach – bo dopiero dzięki temu wiesz jakie są granice i przy jakiej marży pierwszego stopnia Twoja firma końcowo zarobi.

Kiedy ta wiedza ma znaczenie?

Jest to bardzo ważne przy ustalaniu cen i negocjacjach. Powiedzmy, że Twoja usługa abonamentowa wymaga minimum 3 miesięcy zaangażowania ze strony Klienta. Przychodzi do Ciebie Klient i mówi, że chętnie wszedłby we wspólpracę, ale że cena jest trochę wysoka i że możecie zrobić tak, że jeżeli opuścisz cenę o 30%, to on zgodzi się z góry na półroczne zaangażowanie. I teraz pytanie, czy Ty powinieneś tę propozycję zaakceptować? Klient daje Ci coś od siebie, zgadza się na wydłużenie czasu umowy, ale… to nie znaczy, że Ty na tej usłudze zarobisz. Bo jeżeli nie wiesz, jak wygląda Twoja marża, to zachodzi w tym momencie ryzyko, że możesz podpisać umowę na pół roku dokładania do usługi.

Powód 5 – Lepiej wycenisz swoje produkty i usługi

A mają na to wpływ dwa czynniki – pierwszy to taki, że masz świadomość tego, jak realnie wyglądają u Ciebie koszty, co już od początku ustawia Cię w dobrej pozycji. A drugi jest taki, że nawet, jeżeli na początku źle wycenisz produkt czy usługę, to szybko to wyłapiesz i skorygujesz w przyszłości.

Nie chodzi o to, żeby być bezbłędnym, ale żeby w razie błędu móc go szybko wyłapać.

W końcu od tego zależy Twój zysk.

Powód 6 – Lepiej zaplanujesz przyszłość

Mając konkretną wiedzę na temat tego gdzie zarabiasz, możesz wykorzystywać ją chociażby do budowania planów marketingowo-sprzedażowych. Bo po co promować usługi, które ledwo zarabiają takie na siebie, skoro możesz promować te, które faktycznie chcesz wykonywać i na których dobrze zarabiasz.

Ogólna zasada jest taka, że kolejne miesiące dużo łatwiej jest dobrze planować, mając konkretną wiedzę o rentowności. Nie wspominając już o tworzeniu budżetu – gdzie ta wiedza pozwoli Ci szybko zweryfikować, czy Twoje założenia się ze sobą spinają, bez zbędnego wróżenia z fusów.

Podsumowanie

Jeżeli szukasz wsparcia w lepszym poznaniu rentowności, możesz umówić się na 45 minutową konsultację online. Podczas takiej rozmowy:

  • Lepiej poznamy Twój biznes,
  • Na spokojnie opowiemy Ci jak możemy wesprzeć Cię w kontroli rentowności,
  • Odpowiemy na Twoje pytania.

Formularz zapisu znajdziesz tutaj:

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!