13 sierpnia 2025
Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych
Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Czy w finansach firm handlowych istnieją nisko wiszące owoce?
W praktyce, zarządzanie finansami firmy handlowej to znacznie więcej niż „kup taniej, sprzedaj drożej”. Firmy handlowe mierzą się z ogromnymi wyzwaniami takimi jak zarządzanie płynnością, magazynem czy rotacją… Ale nawet w firmach handlowych, od czasu do czasu można natknąć się na „nisko wiszące owoce”. W których miejscach? Zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu – napisanego na podstawie 95. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie:
Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts
Czym są finansowe quick-winy?
Finansowe „Quick-winy” to tzw. „nisko wiszące owoce” – czyli działania, które można wdrożyć w przeciągu kilku dni albo maksymalnie tygodnia, które nie wymagają dużych zasobów do ich wdrożenia, ani wywracania Twojej firmy do góry nogami – i które przynoszą do Twojej firmy pozytywne zmiany.
Ale uwaga: stosowanie wyłącznie tych prostych wskazówek NIE zmieni w sposób transformacyjny Twoich finansów – bo to trochę jak z nauką języka. Jeżeli dopiero zaczynasz uczyć się angielskiego, to przyspieszony, 8-godzinny kurs zrobiony jednego dnia prawdopodobnie nie sprawi, że będziesz nagle świetnie się w nim porozumiewał. Ale jeżeli od jakiegoś czasu uczysz się już danego języka, to zrobienie na przykład raz w miesiącu dłuższej, pogłębionej lekcji, prawdopodobnie przyspieszy Twoje rezultaty. I to samo dotyczy finansów.
Jeżeli brakuje Ci filarów poukładanych finansów – bo nie ma u Ciebie w firmie osoby, która będzie za nie odpowiedzialna, brakuje Ci wiarygodnych narzędzi lub nie patrzysz na nie cyklicznie – te quick-winy mogą także niewiele Ci pomóc lub ich wpływ będzie Ci ciężko zauważyć. I dlatego quick-winy to coś, co świetnie sprawdza się w rękach Zewnętrznego Dyrektora Finansowego – który dołącza je jako dodatkową wartość dla firm, z którymi pracujemy, mając na uwadze, że na początku trzeba zadbać o podstawy.
Quick-win #1 – Wyprzedaż zalegających zapasów
Zasada jest prosta – jeżeli coś zalega na Twojej półce dłużej niż pół roku, to prawdopodobnie nie powinno tam być. Więc często nie ma nic prostszego, niż znalezienie takich produktów u Ciebie i zrobienie „wiosennych porządków”. W formie na przykład wyprzedaży czy popularnego „wietrzenia magazynów”.
I tak, jak normalnie nie jesteśmy wielkimi fanami udzielania rabatów, tak w tym przypadku odmrożona gotówka jest często tego po prostu warta.
Quick-win #2 – Przegląd rabatów udzielanych dla Klientów
Drugi quick-win dla firmy handlowej – nawiązując do rabatów, aby nie było tak kolorowo – to właśnie przegląd rabatów dla Klientów.
Pzeanalizuj WSZYSTKIE rabaty, obniżki i inne specjalne warunki cenowe przyznawane Klientom – i sprawdź, czy są one nadal uzasadnione. Na przykład w odniesieniu do obrotów danego Klienta oraz jego potencjału. I co ciekawe – w ten sposób wielu Klientów Plona Consulting dowiaduje się, że ma Klientów, którym historycznie udzielono niemałych rabatów – na które dziś nie da się znaleźć dobrego uzasadnienia. I bardzo często w takich przypadkach będziesz mógł podnieść ceny wybranym klientom, dzięki czemu podbijesz marżę o kilka procent – ale co ważne, zrobisz to bez wpływu na relację z Twoimi kluczowymi Klientami.
Przeczytaj także: Ile kosztują Cię rabaty? 6 rzeczy, które musisz pamiętać o rabatach.
Quick-win #3 – Analiza rentowności asortymentu metodą ABC
Idąc dalej, mamy trzeci nisko wiszący owoc, czyli analizę rentowności asortymentu metodą ABC. Czyli – dzielisz swoje produkty na trzy grupy:
- Grupę A – czyli 20% produktów, przynoszących 80% zysku.
- Grupę B – czyli produkty o średniej rentowności.
- I grupę C – czyli produkty o niskiej rentowności – lub jak się czasem zdarza produkty nierentowne.
I dzięki takiej analizie – którą wiele firm da radę wykonać w dzień – może okazać się, że Twoim najmniej rentownym produktom poświęcasz najwięcej czasu. Więc takie ćwiczenie pomaga bardzo dobrze nakierować naszą uwagę na odpowiednie produkty.
Quick-win #4 – Optymalizacja dostaw
Wyobraź sobie, że gotujesz obiad. I zamiast raz pójść na zakupy i kupić wszystko, co jest potrzebne, chodzisz osobno po każdy składnik. Brzmi to jak szaleństwo? A dokładnie w ten sposób wiele firm handlowych organizuje swoje zakupy – płacąc oczywiście za transport przy każdej maleńkiej dostawie. A dodatkowo – omijając skutecznie wszelkie rabaty naliczane przy wyższych zamówieniach. Więc za tym quick-winem stoją potencjalnie właśnie niższe koszty transportu – oraz zniżki ilościowe u dostawców.
Quick-win #5 – Minimalne progi zamówień
Czyli wprost – ustalenie minimalnej wartości albo ilości produktów dla zamówień od Klientów, poniżej której doliczana jest opłata manipulacyjna lub transportowa. Trochę na zasadzie tego, jak działają restauracje, które wymagają zamówienia na określoną kwotę, abyś mógł zamówić jedzenie z dowozem.
Dzięki takiemu ruchowi nierzadko uda Ci się wyeliminować małe, nierentowne zamówienia, które generują wysokie koszty obsługi – oraz podnieść średnią wartość zamówienia.
Ale tutaj stawiamy gwiazdkę – że jest to obszar dla nieco bardziej zaawansowanych finansowo firm, bo są pewne przypadki, gdzie ten ruch może być strzałem w stopę. Dlatego tutaj mocno zaznaczamy – że bez wsparcia dobrego finanisty czy Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, lepiej zacząć od innych punktów tej listy… Czyli na przykład od punktu szóstego:
Quick-win #6 – Wyznaczenie progów minimalnych i maksymalnych dla zapasów
A więc określenie dla każdego kluczowego produktu MINIMALNEGO oraz MAKSYMALNEGO poziomu zapasów oraz oznaczenie tego fizycznie w magazynie albo w systemie. Bo dzięki temu prostemu ruchowi po pierwsze zredukujemy sytuacje braku towaru – i utraconych w ten sposób szans sprzedaży – a jednocześnie nie będziemy blokować zbyt dużo gotówki w nadmiernych zapasach. Twój system zamawiania będzie po prostu lepszy.
Quick-win #7 – Wprowadzenie mechanizmu zaliczek dla dużych zamówień
Kolejny quick-win dla firmy handlowej to wprowadzenie mechanizmu zaliczek dla dużych zamówień. A jeżeli brzmi to zbyt ryzykownie – to warto chociaż spróbować przy nowych Klientach. Chodzi o oznaczenie w Twojej firmie kwoty, od której po prostu pobierasz zaliczkę – w wysokości na przykład 30 lub 50% wartości zamówienia.
Bo z jednej strony – znacząco poprawiamy w ten sposób cash-flow. Ale to nie jedyna korzyść – bo znacząco zmniejszamy dzięki temu także ryzyko niewypłacalności Klientów. Bo jest tylko jedna rzecz gorsza niż niewypłacalny Klient. Mianowicie DUŻY niewypłacalny Klient. A w ten sposób – nie zbijemy oczywiście ryzyka do zera – ale znacząco je zmniejszymy.
Quick-win #8 – Opracowanie pakietów dla wolno rotujących towarów
Czyli na przykład – tworzenie i sprzedaż ZESTAWÓW produktów, w ramach których połączysz towary bardzo popularne z tymi wolniej rotującymi. I niedość, że w ten sposób osiągniesz korzyści z perspektywy szybszej rotacji towaru, to możesz też wyróżnić się takim zestawem na tle konkurencji.
Jest w Polsce pewna sieć sklepów, która sprzedaje herbatę. Ale przy każdej większej okazji, jak na przykład święta Bożego Narodzenia albo Dzień Babci, w ich salonach można znaleźć na przykład zestawy prezentowe – gdzie oprócz herbaty są dorzucone tam też inne dodatki, które już tak łatwo nie rotują – na przykład słoiki z konfiturami, słoiki miodu i tak dalej. Bardzo ciekawy pomysł na to, jak można zaspokoić potrzeby Klienta – jednocześnie realizując własne cele.
Inspirujące pomysły… Ale wymagają za dużo czasu?
Powyższe pomysły brzmią ciekawie – ale czujesz, że nie masz przestrzeni, aby je wdrażać? Właśnie dlatego wiele firm handlowych korzysta z usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, który pomaga im sukcesywnie i całościowo układać finanse.
Chcesz sprawdzić, czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy jest dla Ciebie? Zamów także bezpłatną konsultację, podczas której sprawdzimy, czy Twój biznes mógłby skorzystać na wsparciu z naszej strony.

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.
Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.
Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.
>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy
Zacznij zarządzać firmowymi finansami
Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!



