Przejdź do treści

13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Czy w finansach firm handlowych istnieją nisko wiszące owoce?

W praktyce, zarządzanie finansami firmy handlowej to znacznie więcej niż „kup taniej, sprzedaj drożej”. Firmy handlowe mierzą się z ogromnymi wyzwaniami takimi jak zarządzanie płynnością, magazynem czy rotacją… Ale nawet w firmach handlowych, od czasu do czasu można natknąć się na „nisko wiszące owoce”. W których miejscach? Zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu – napisanego na podstawie 95. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

Czym są finansowe quick-winy?

Finansowe „Quick-winy” to tzw. „nisko wiszące owoce” – czyli działania, które można wdrożyć w przeciągu kilku dni albo maksymalnie tygodnia, które nie wymagają dużych zasobów do ich wdrożenia, ani wywracania Twojej firmy do góry nogami – i które przynoszą do Twojej firmy pozytywne zmiany.

Ale uwaga: stosowanie wyłącznie tych prostych wskazówek NIE zmieni w sposób transformacyjny Twoich finansów – bo to trochę jak z nauką języka. Jeżeli dopiero zaczynasz uczyć się angielskiego, to przyspieszony, 8-godzinny kurs zrobiony jednego dnia prawdopodobnie nie sprawi, że będziesz nagle świetnie się w nim porozumiewał. Ale jeżeli od jakiegoś czasu uczysz się już danego języka, to zrobienie na przykład raz w miesiącu dłuższej, pogłębionej lekcji, prawdopodobnie przyspieszy Twoje rezultaty. I to samo dotyczy finansów.

Jeżeli brakuje Ci filarów poukładanych finansów – bo nie ma u Ciebie w firmie osoby, która będzie za nie odpowiedzialna, brakuje Ci wiarygodnych narzędzi lub nie patrzysz na nie cyklicznie – te quick-winy mogą także niewiele Ci pomóc lub ich wpływ będzie Ci ciężko zauważyć. I dlatego quick-winy to coś, co świetnie sprawdza się w rękach Zewnętrznego Dyrektora Finansowego – który dołącza je jako dodatkową wartość dla firm, z którymi pracujemy, mając na uwadze, że na początku trzeba zadbać o podstawy.

Quick-win #1 – Wyprzedaż zalegających zapasów

Zasada jest prosta – jeżeli coś zalega na Twojej półce dłużej niż pół roku, to prawdopodobnie nie powinno tam być. Więc często nie ma nic prostszego, niż znalezienie takich produktów u Ciebie i zrobienie „wiosennych porządków”. W formie na przykład wyprzedaży czy popularnego „wietrzenia magazynów”.

I tak, jak normalnie nie jesteśmy wielkimi fanami udzielania rabatów, tak w tym przypadku odmrożona gotówka jest często tego po prostu warta.

Quick-win #2 – Przegląd rabatów udzielanych dla Klientów

Drugi quick-win dla firmy handlowej – nawiązując do rabatów, aby nie było tak kolorowo – to właśnie przegląd rabatów dla Klientów.

Pzeanalizuj WSZYSTKIE rabaty, obniżki i inne specjalne warunki cenowe przyznawane Klientom – i sprawdź, czy są one nadal uzasadnione. Na przykład w odniesieniu do obrotów danego Klienta oraz jego potencjału. I co ciekawe – w ten sposób wielu Klientów Plona Consulting dowiaduje się, że ma Klientów, którym historycznie udzielono niemałych rabatów – na które dziś nie da się znaleźć dobrego uzasadnienia. I bardzo często w takich przypadkach będziesz mógł podnieść ceny wybranym klientom, dzięki czemu podbijesz marżę o kilka procent – ale co ważne, zrobisz to bez wpływu na relację z Twoimi kluczowymi Klientami.

Przeczytaj także: Ile kosztują Cię rabaty? 6 rzeczy, które musisz pamiętać o rabatach.

Quick-win #3 – Analiza rentowności asortymentu metodą ABC

Idąc dalej, mamy trzeci nisko wiszący owoc, czyli analizę rentowności asortymentu metodą ABC. Czyli – dzielisz swoje produkty na trzy grupy:

  • Grupę A – czyli 20% produktów, przynoszących 80% zysku.
  • Grupę B – czyli produkty o średniej rentowności.
  • I grupę C – czyli produkty o niskiej rentowności – lub jak się czasem zdarza produkty nierentowne.

I dzięki takiej analizie – którą wiele firm da radę wykonać w dzień – może okazać się, że Twoim najmniej rentownym produktom poświęcasz najwięcej czasu. Więc takie ćwiczenie pomaga bardzo dobrze nakierować naszą uwagę na odpowiednie produkty.

Quick-win #4 – Optymalizacja dostaw

Wyobraź sobie, że gotujesz obiad. I zamiast raz pójść na zakupy i kupić wszystko, co jest potrzebne, chodzisz osobno po każdy składnik. Brzmi to jak szaleństwo? A dokładnie w ten sposób wiele firm handlowych organizuje swoje zakupy – płacąc oczywiście za transport przy każdej maleńkiej dostawie. A dodatkowo – omijając skutecznie wszelkie rabaty naliczane przy wyższych zamówieniach. Więc za tym quick-winem stoją potencjalnie właśnie niższe koszty transportu – oraz zniżki ilościowe u dostawców.

Quick-win #5 – Minimalne progi zamówień

Czyli wprost – ustalenie minimalnej wartości albo ilości produktów dla zamówień od Klientów, poniżej której doliczana jest opłata manipulacyjna lub transportowa. Trochę na zasadzie tego, jak działają restauracje, które wymagają zamówienia na określoną kwotę, abyś mógł zamówić jedzenie z dowozem.

Dzięki takiemu ruchowi nierzadko uda Ci się wyeliminować małe, nierentowne zamówienia, które generują wysokie koszty obsługi – oraz podnieść średnią wartość zamówienia.

Ale tutaj stawiamy gwiazdkę – że jest to obszar dla nieco bardziej zaawansowanych finansowo firm, bo są pewne przypadki, gdzie ten ruch może być strzałem w stopę. Dlatego tutaj mocno zaznaczamy – że bez wsparcia dobrego finanisty czy Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, lepiej zacząć od innych punktów tej listy… Czyli na przykład od punktu szóstego:

Quick-win #6 – Wyznaczenie progów minimalnych i maksymalnych dla zapasów

A więc określenie dla każdego kluczowego produktu MINIMALNEGO oraz MAKSYMALNEGO poziomu zapasów oraz oznaczenie tego fizycznie w magazynie albo w systemie. Bo dzięki temu prostemu ruchowi po pierwsze zredukujemy sytuacje braku towaru – i utraconych w ten sposób szans sprzedaży – a jednocześnie nie będziemy blokować zbyt dużo gotówki w nadmiernych zapasach. Twój system zamawiania będzie po prostu lepszy.

Quick-win #7 – Wprowadzenie mechanizmu zaliczek dla dużych zamówień

Kolejny quick-win dla firmy handlowej to wprowadzenie mechanizmu zaliczek dla dużych zamówień. A jeżeli brzmi to zbyt ryzykownie – to warto chociaż spróbować przy nowych Klientach. Chodzi o oznaczenie w Twojej firmie kwoty, od której po prostu pobierasz zaliczkę – w wysokości na przykład 30 lub 50% wartości zamówienia.

Bo z jednej strony – znacząco poprawiamy w ten sposób cash-flow. Ale to nie jedyna korzyść – bo znacząco zmniejszamy dzięki temu także ryzyko niewypłacalności Klientów. Bo jest tylko jedna rzecz gorsza niż niewypłacalny Klient. Mianowicie DUŻY niewypłacalny Klient. A w ten sposób – nie zbijemy oczywiście ryzyka do zera – ale znacząco je zmniejszymy.

Quick-win #8 – Opracowanie pakietów dla wolno rotujących towarów

Czyli na przykład – tworzenie i sprzedaż ZESTAWÓW produktów, w ramach których połączysz towary bardzo popularne z tymi wolniej rotującymi. I niedość, że w ten sposób osiągniesz korzyści z perspektywy szybszej rotacji towaru, to możesz też wyróżnić się takim zestawem na tle konkurencji.

Jest w Polsce pewna sieć sklepów, która sprzedaje herbatę. Ale przy każdej większej okazji, jak na przykład święta Bożego Narodzenia albo Dzień Babci, w ich salonach można znaleźć na przykład zestawy prezentowe – gdzie oprócz herbaty są dorzucone tam też inne dodatki, które już tak łatwo nie rotują – na przykład słoiki z konfiturami, słoiki miodu i tak dalej. Bardzo ciekawy pomysł na to, jak można zaspokoić potrzeby Klienta – jednocześnie realizując własne cele.

Inspirujące pomysły… Ale wymagają za dużo czasu?

Powyższe pomysły brzmią ciekawie – ale czujesz, że nie masz przestrzeni, aby je wdrażać? Właśnie dlatego wiele firm handlowych korzysta z usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, który pomaga im sukcesywnie i całościowo układać finanse.

Chcesz sprawdzić, czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy jest dla Ciebie? Zamów także bezpłatną konsultację, podczas której sprawdzimy, czy Twój biznes mógłby skorzystać na wsparciu z naszej strony.

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej
Wojciech Plona
23 kwietnia 2025

Zasada Pareto w Finansach Firmy – poznaj 20% obszarów, które zapewnią Ci 80% rezultatów

Zasada Pareto w finansach – 20% działań daje 80% wyników Być może słyszałeś kiedyś o zasadzie Pareto. I jeżeli trochę o niej poczytałeś, to pewnie nie zdziwi Cię, że w finansach także ma ona zastosowanie. I dziś będziemy omawiać te metaforyczne 20% obszarów w finansach, które dadzą Ci 80% finansowych rezultatów. Poniższy artykuł powstał na podstawie 87. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wprowadzenie do zasady Pareto w finansach […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!