Przejdź do treści

30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce?

Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

Czym są finansowe quick-winy?

W naszej definicji „quick-win” to coś, co:

  • po pierwsze, można wdrożyć w ciągu kilku dni lub tygodnia,
  • po drugie, nie jest przesadnie skomplikowane i nie wymaga dużych zmian w organizacji – a co za tym idzie, ryzyko takich przedsięwzięć jest stosunkowo nieduże,
  • po trzecie wymaga niewielkich zasobów do wdrożenia
  • po czwarte przynosi zauważalne, pozytywne efekty dla firmy.

Więc oczywiście – jest to swego rodzaju święty gral – ale żeby nie było tak pięknie, to pewnie warto jeszcze podkreślić, że takie quick-winy same w sobie nie zmienią życia Twojej firmy o 180 stopni. Są one świetne dla firm, które sukcesywnie pracują nad swoimi finansami – i filary finansów mają dobrze poukładane. Natomiast same w sobie, tak potężnych rezultatów mogą już nie dać. Dlatego na przykład bardzo lubimy, kiedy nasi Zewnętrzni Dyrektorzy Finansowi szukają takich finansowych quick-winów u Klientów Plona Consulting. Bo wtedy, do tych dobrze poukładanych filarów, które same w sobie robią gigantyczną różnicę, dokładamy jeszcze bonusową wartość.

Quick-win #1 – Analiza strat materiałowych

Czyli analiza wszystkich etapów produkcji pod kątem strat materiałowych – a więc odpadów, braków albo nadmiernego zużycia. I bardzo często okazuje się, że takie nawet kilkudniowe poprzyglądanie się naszym procesom pod kątem strat materiałowych pozwala obniżyć koszty materiałowe – o wartość od trzech do siedmiu procent. Bo jeżeli uda nam się odkryć nawet jedno miejsce, gdzie aktualnie marnotrawimy zasoby – to bardzo często okaże się, że problemem wcale nie są braki technologiczne – a na przykład zwyczajne złe nawyki, które stosunkowo niewielkim nakładem pieniężnym możemy zmienić.

Z tym quick winem możemy także pójść o krok dalej – czyli stworzyć prosty system raportowania strat produkcyjnych – takich jak braki, przestoje, czy nadmierne zużycie materiałów, żeby móc zachowywać nad tym stałą kontrolę, a nie tylko doraźną. A to faktycznie pozwoli Ci ocenić skalę strat, które w wielu firmach są ukryte, rozproszone i po prostu niewidziane.

Quick-win #2 – Optymalizacja zużycia energii

Drugi z nisko wiszących owoców to przegląd i optymalizacja zużycia energii w produkcji. Tyle mówi się o tym, że prąd jest drogi – a jednak nasze doświadczenia pokazują, że wiele firm traktuje to jako zło konieczne. I nawet nie starają się szukać w swoich zakładach największych pożeraczy energii. Bo tutaj znów okazuje się, że nawet proste zmiany w harmonogramach pracy konkretnych maszyn, mogą realnie wpłynąć na obniżkę kosztów energii o kilka czy kilkanaście procent. Co przy energochłonnej produkcji może być już potężną kwotą.

A na marginesie – może okazać się, że dzięki takiej analizie znajdziesz maszynę, którą będziesz mógł w firmie wymienić… Za darmo. Bo w przypadku bardzo przestarzałych sprzętów może zdarzyć się tak, że nowszy model będzie zużywał o tyle mniej energii, że szybko się dzięki tej zmianie spłaci.

Quick-win #3 – Kategoryzacja surowców i komponentów

Trzeci quick-win dla firm produkcyjnych to kategoryzacja surowców i komponentów według zasady ABC. Gdzie:

  • kategoria A oznacza materiały i komponenty “kluczowe i kosztowne”,
  • kategoria B oznacza “istotne, ale tańsze”,
  • kategoria C oznacza “mało istotne i tanie”.

Zasada jest banalna – a okazuje się, że przypisanie każdego surowca czy komponentu do kategorii pozwala bardzo dobrze dobrać strategię zarządzania do każdej z tych kategorii – bo nie wszystkie materiały zasługują na to, żeby traktować je jednakowo. I co się okazuje – często firmom udaje się dzięki temu zmniejszyć KAPITAŁ, który jest zamrożony w zapasach – bez ryzyka dla ciągłości produkcji.

Quick-win #4 – Optymalizacja przestrzeni magazynowej

Czwarty nisko wiszący owoc to optymalizacja przestrzeni magazynowej. Zdajemy sobie sprawę, że takie przedsięwzięcie może wydawać się gigantycznym projektem, a nie żadnym nisko wiszącym owocem – ale często nawet małe zmiany, takie jak zamienienie ze sobą miejscami dwóch materiałów, tak, aby te, które są używane częste były łatwo dostępne, a te, które są używane rzadziej były umieszczone na przykład gdzieś dalej, potrafi działać jak zbawienie. A czasami w magazynie warto kierować się też zasadą “mniej znaczy więcej” – i na przykład usunąć z magazynu zbędne przedmioty. I już taka zmiana sprawi, że te właściwe będzie łatwiej odnaleźć. Takie proste rzeczy bardzo często działają cuda – bo nawet zwykłe wprowadzenie oznaczeń potrafi często kilkukrotnie usprawnić pracę i eliminować zbędne ruchy naszej załogi.

Quick-win #5 – Analiza zbędnego transportu

Kolejny, piąty już quick-win dla produkcji to analiza zbędnego transportu wewnątrz Twojej firmy. Czyli chociażby – prześledzenie ruchu materiałów i półproduktów w hali produkcyjnej, identyfikacja zbędnych przemieszczeń i reorganizacja stanowisk pracy tak, aby uniknąć niepotrzebnego przenoszenia i transportu. Bo transport ma to do siebie, że to właśnie w transporcie często zdarzają się uszkodzenia i wypadki. I z jednej strony – jeżeli transportu nie będzie, to wypadków w transporcie także z automatu nie będzie – ale idąc o krok dalej, uwolnimy także czas naszych pracowników związany z przenoszeniem materiałów z miejsca na miejsce, bez większej potrzeby.

Quick-win #6 – Wdrożenie procedur przezbrajania maszyn

Szóstym quick-winem na liście jest wdrożenie procedury szybkiego przezbrajania maszyn. Pozdrawiamy z tego miejsca serdecznie fanów formuły 1 – bo Wam zapewne szczególnie bliskie jest porównanie tego quick-wina do pit-stopu. Przezbrajanie maszyn – tak samo jak i pit-stop – to niezbędna czynność… Ale taka, która powinna trwać jak najkrócej. I zespoły Formuły 1 rozumieją to doskonale. Natomiast firmy produkcyjne często aż tak poważnie tego procesu nie traktują. Co za tym idzie, wiele firm mogłoby skrócić ten proces o 50 czy 70% — znów, bez gigantycznych nakładów — a jedynie dzięki lepszemu przygotowaniu, szkoleniom i organizacji. A w niektórych przypadkach – szczególnie, jeżeli produkujemy dużo zamówień niestandardowych – będzie miało to bardzo duży wpływ na naszą rentowność.

Quick-win #7 – Analiza najczęstszych wad produktów

Nisko wiszący owoc numer siedem to analiza najczęstszych wad produktów. Spisywanie nawet przez TYDZIEŃ czy dwa wszystkich WAD naszych produktów, to już będzie konkretne źródło danych, które powie nam o tym, jakiego rodzaju wady mają nasze produkty. I co ciekawe – mając taką listę bardzo możliwe, że będziemy w stanie posortować je od najbardziej kosztownych – do najmniej kosztownych. I od tego momentu właściwie poukładamy swoje priorytety w ich redukcji. Bo już stamtąd droga jest zazwyczaj dość jasna – szczególnie, jeżeli będziemy mieli przed sobą dane na temat tego, ile dane wady nas kosztowały. A mniej wad to oczywiście niższe koszty poprawek i reklamacji, wyższa satysfakcja Klientów, mniej zwrotów – i pewnie jeszcze szereg innych korzyści, o których doskonale zdajesz sobie sprawę.

Quick-win #8 – Kalkulacja RZECZYWISTYCH kosztów produkcji

Ósmy quick-win to kalkulacja rzeczywistych kosztów produkcji. Nie ma chyba drugiego tak często błędnie liczonego albo szacowanego wskaźnika jak koszty produkcji.

Zaczynając od tego, że mnóstwo firm kieruje się wyłącznie szacunkami i przybliżeniami, które zazwyczaj mocno odbiegają od prawdy – to nawet, kiedy w firmie ten wskaźnik jest faktycznie liczony, bardzo często jego kalkulacja polega na tym, że bierzemy koszt materiałów potrzebnych do produkcji jednej sztuki – i ot mamy koszt produkcji. To trochę jakby powiedzieć, że jedynym kosztem jazdy samochodem jest kupno samochodu – zapominając o ubezpieczeniu, naprawach czy paliwie. Policzenie realnego kosztu produkcji, uwzględniającego także koszty pośrednie, to jest coś, co właściciele takich firm doceniają najbardziej we współpracy z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting.

Quick-win #9 – Aktualizacja wycen

Wyceny na produkcji to jest często taki obszar, który raz zostanie zrobiony – a później długimi miesiącami, a czasem nawet latami jest zostawiany bez aktualizacji. A w produkcji przecież czasami z tygodnia na tydzień albo z miesiąca na miesiąc zmienia się otoczenie – stawki godzinowe są inne, wydajność jest inna, narzuty są inne, koszty surowców są inne – i tak dalej. Więc jeżeli dłuższy czas nie aktualizowałeś parametrów do wycen – to prawdopodobnie najwyższa pora do tego przysiąść. Bo z jednej strony – zmniejszysz w ten sposób ryzyko wzięcia nieretnownego zamówienia – ale z drugiej strony, jest szansa, że przestaniesz tracić Klientów ze względu na zbyt wysokie wyceny. Bo oczywiście w czasie nie wszystkie koszty rosną.

Historyczne założenia mają to do siebie, że są HISTORYCZNE – a co za tym idzie, bardzo często po prostu nieaktualne.

Quick-win #10 – Identyfikacja nadprodukcji

I ostatni na dziś quick-win to identyfikacja i eliminacja nadprodukcji. Bo często nasi CFO w firmach zauważają – patrząc na analizę poziomów zapasów wyrobów gotowych – że są produkty, które systematycznie są produkowane w ilościach większych niż zamówienia. Powodów są oczywiście setki – ale słyszeliśmy na przykład o firmie meblowej, w której… po prostu do produkcji nie dotarła informacja, że danego rodzaju stołu już nie sprzedajemy. I tak przez pół roku, miesiąc w miesiąc produkowane było X sztuk stołów, które były później przerzucane na inny magazyn. A to oczywiście zamrożony kapitał – i para w gwizdek.

Pomysły może i niezłe – ale brakuje na nie czasu?

Sukcesywne układanie finansów i szukanie sposobów na dalszą optymalizację, to nie jest coś, na co łatwo jest właścicielowi firmy produkcyjnej wygospodarować czas. Dlatego jedną z naszych specjalizacji jako Zewnętrznego Dyrektora Finansowego są właśnie firmy produkcyjne. Dlatego jeżeli prowadzisz firmę produkcyjną – zeknij na zakładkę „Dla firm produkcyjnych”, gdzie znajdziesz zestaw przykładowych analiz dla Twojego typu firm.

A jeżeli chcesz od razu pójść o krok dalej i sprawdzić, czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy jest dla Ciebie – to zamów także bezpłatną konsultację, podczas której sprawdzimy, czy Twój biznes mógłby skorzystać na wsparciu z naszej strony.

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej
Wojciech Plona
23 kwietnia 2025

Zasada Pareto w Finansach Firmy – poznaj 20% obszarów, które zapewnią Ci 80% rezultatów

Zasada Pareto w finansach – 20% działań daje 80% wyników Być może słyszałeś kiedyś o zasadzie Pareto. I jeżeli trochę o niej poczytałeś, to pewnie nie zdziwi Cię, że w finansach także ma ona zastosowanie. I dziś będziemy omawiać te metaforyczne 20% obszarów w finansach, które dadzą Ci 80% finansowych rezultatów. Poniższy artykuł powstał na podstawie 87. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wprowadzenie do zasady Pareto w finansach […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!