Przejdź do treści

30 marca 2021

Dlaczego nie masz czasu w biznesie?

Bycie wiecznie zapracowanym i zajętym potrafi szybko prowadzić do wypalenia zawodowego. Dodatkowo poczucie, że cały czas „harujesz” nie znaczy wcale, że jesteś produktywny. W tym tekście przedstawiam dwa powody, przez które cały czas czujesz stres związany z goniącymi Cię terminami. Oczywiście postaram się również wesprzeć Cię w rozwiązaniu tego problemu. Zapraszam do lektury!

Brak czasu w biznesie

Czy masz czasami poczucie, że Twoja doba jest za krótka? Ciągle wyrabiasz nadgodziny, a wydaje się, jakbyś miał przed sobą coraz więcej pracy? Nie jesteś sam.

Moje doświadczenie w pracy z Właścicielami małych i średnich firm pokazuje, że chroniczny brak czasu w biznesie jest dużym problemem.

Według statystyk Przedsiębiorca w Polsce pracuje średnio 47 godzin tygodniowo. Aż 37% przedsiębiorców deklaruje, że pracuje „po godzinach”. Badania pokazują też, że prawie 60% Właścicieli i kierowników firm czuje, że jest w jakiś sposób połączona ze swoją pracą przez ponad 13 godzin dziennie, również w weekendy.

Dlaczego zatem Właściciele firm, skoro pracują tyle godzin, dalej tak często mają poczucie, że pracy w ogóle nie ubywa? Według mnie są trzy przyczyny takiego stanu rzeczy: planowanie, priorytety oraz delegowanie.

Po pierwsze – planowanie

Może to banał, ale podstawą skutecznego działania ZAWSZE jest dobry plan. Według mnie planowanie powinno odbywać się w firmie na każdym kroku. Zarówno w długim, jak i w krótkim okresie.

Planowanie w długim okresie to przede wszystkim wyznaczanie odpowiednich celów strategicznych dla całej organizacji. Jeżeli przez wiele miesięcy będziesz dążyć do realizacji pewnych dużych założeń, muszą być one istotne, Twoi pracownicy powinni je znać, a do ich realizacji musi dążyć każdy dział firmy. Oczywiście zawsze warto korzystać z popularnej metody SMART. Dzięki dobrze postawionym celom, nie będziesz tracić miesięcy (dosłownie) na realizowanie zadań, które nie przyczynią się w żaden sposób do rozwoju Twojej firmy.

Planowanie w krótkim okresie to przede wszystkim odpowiednie planowanie projektów w sposób, który pozwoli na oddanie go w terminie i unikanie poprawek. Zdarzyło Ci się kiedyś, że pracując nad projektem spędziłeś kilka, czy kilkanaście godzin na coś, co finalnie musiałeś i tak zrobić od nowa? To właśnie kwestia mało dokładnego planowania.

Kiedy masz już dobrze określone plany, musisz nadać im pewien porządek, kolejność realizacji. Tutaj pojawia się kwestia priorytetów, którą jeszcze mocniej rozwiniemy w punkcie 2.

Planowanie jest wszystkim, plan jest niczym.

W kontekście braku czasu warto zaplanować sobie priorytety na poziomie strategicznym – co jest ważne i co chce zrealizować, a następnie przekładać te kwestie na poszczególne miesiące i tygodnie. Zastanawiałeś się dlaczego postanowienia noworoczne rzadko doczekały się realizacji? Masz odpowiedź!

Podczas planowania jesteś w stanie określić co jest dla Ciebie ważne, a co chcesz oddelegowywać. Masz czas, aby w spokoju przemyśleć, jak powinien wyglądać Twój tydzień i na czym chcesz się skupić. Dlatego polecam to robić na koniec tygodnia (np. w piątek lub niedzielę wieczorem) lub na początek (poniedziałek rano).

Zwróć też uwagę, aby nie wrzucać na siebie zbyt wiele. Sam często wyznaczam sobie tylko 3 albo 4 rzeczy priorytetowe na cały tydzień. Co więcej rezerwuję sobie na to czas w kalendarzy, aby mój zespół wiedział, że wówczas nie jestem dostępny. W tym czasie mnie nie ma dla klientów ani pracowników. Po prostu robię rzeczy, które są ważne. Kiedy planujesz tydzień, zwróć uwagę, aby Twój kalendarz nie był zbyt mocno obładowany i zaplanowany na tzw. zakładkę. Pamiętaj, że musisz mieć czas na jedzenie, na dojazdy i przestrzeń na zebranie myśli między spotkaniami.

Po drugie – priorytety

Każda czynność, którą wykonujesz, ma w sobie ukryty tzw. koszt alternatywny – w czasie kiedy ją wykonujesz, nie możesz robić nic innego. Możesz wyrabiać nawet dwa etaty, ale jeżeli pracujesz nad realizowaniem niewłaściwych zadań, Twój czas idzie na marne…

Jest jedna rzecz, której nienawidzą wszyscy przedsiębiorcy – marnowanie czasu.

Twoja produktywność zależy od tego, jak dobrze wyznaczasz priorytety. I nie dotyczy to tylko Ciebie osobiście, ale także wszystkich pracowników Twojej firmy.

Poświęcasz Twój czas jedynie na rzeczy, które wydają Ci się istotne, ale mimo tego warto od czasu do czasu świadomie przyjrzeć się swojej pracy i uczciwie określić, które z realizowanych przez Ciebie działań faktycznie mają znacznie dla rozwoju Twojej firmy. Często, kiedy rozmawiam z Właścicielami firm, okazuje się, że poświęcają oni więcej czasu na zakup nowych krzeseł do biura niż na strategiczne, ważne sprawy ich spółki.

Czytałem ostatnio, że większość osób zarządzających poświęca powyżej 3 godzin dziennie na zajmowanie się sprawami administracyjnymi i mało istotnymi.

Pomyśl o Twoim ostatnim tygodniu pracy – ile godzin spędziłeś na:

  • Umawianie i odbywanie spotkań, po których nie powstały żadne wnioski,
  • „gaszenie pożarów” (sprawy pilne, ale mało ważne),
  • odpisywanie na maile,
  • wypełnianie dokumentów,
  • inne czynności, które są czasochłonne, ale nie mają przełożenia na faktyczny biznes.

To wszystko przykłady czynności, które warto oddelegować, aby zająć się pożytecznymi czynnościami.

No właśnie…

Po trzecie – delegowanie

Jeżeli patrząc na Twoją firmę, stale masz poczucie, że „nikt nie zrobi tego lepiej ode mnie”, to mam dwie wiadomości. Jedną złą, a drugą dobrą.

Zła wiadomość: Musisz nauczyć się delegować obowiązki i odpowiedzialność.

Dobra wiadomość: Kiedy nauczysz się skutecznie delegować, będziesz mógł rozwijać swoją firmę szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

To bez sensu zatrudniać mądrych ludzi, aby potem mówić im, co mają robić. My zatrudniamy mądrych ludzi po to, aby to oni mówili nam co mamy robić.

~ Steve Jobs

To dla wielu przedsiębiorców naprawdę trudne do przełknięcia, ale… W pewnym momencie po prostu nie dasz rady robić wszystkiego samemu. I co więcej, nie powinieneś, ponieważ są ludzie, którzy większość Twoich obowiązków wykonają znaczenie lepiej od Ciebie!

To wcale nie znaczy, że jesteś niepotrzebny w firmie. Wręcz przeciwnie! Delegowanie pozwoli Ci po prostu poświęcać więcej czasu na czynności, które są dla Twojej firmy najważniejsze, a których nie zrobi za Ciebie nikt inny.

Zamiast pracować w swojej firmie, powinieneś pracować NAD swoją firmą.

Dlaczego warto delegować?

Delegowanie zapewnia Ci kilka korzyści:

  • daje Ci czas na robienie istotnych rzeczy w firmie i osiąganie strategicznych celów,
  • pozwala się rozwijać członkom Twojego zespołu,
  • sprawia, że Twoi pracownicy częściej robią to, w czym czują się dobrzy,
  • podnosi efektywność całej firmy,
  • „oduzależnia” całą firmę od Ciebie.

Co delegować w firmie?

Skoro wiesz, że delegowanie pomoże Twojej firmie rosnąć, pewnie pojawia się w Twojej głowie pytanie: „Co tak naprawdę mogę oddelegować?”. Poniżej znajdziesz 3 propozycje ode mnie:

1. Wszystko, co kiedyś będziesz chciał oddelegować

Jeżeli chcesz, żeby ktoś inny niż Ty zajął się w przyszłości w Twojej firmie danym obszarem, warto zacząć delegować choć część zadań już teraz. Tylko w ten sposób Twój zespół nauczy się je dobrze realizować, zamiast oddasz mu za niego pełną odpowiedzialność.

A poza tym, uwierz mi –  Twoi pracownicy są na ogół szczęśliwsi, kiedy przydzielasz im odpowiedzialne zadania.

2. Wszystko, czego musisz się uczyć od zera

Jesteś Właścicielem firmy – sam ten tytuł pewnie napawa Cię dumą. Jesteś świetny w wielu obszarach. Na tym właśnie powinieneś się skupiać. Rozwijanie swojej wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie od zera, będzie Cię kosztować wiele czasu… Czasu, który jest niestety potrzebny w innych obszarach firmy.

Skuteczny szef nie może zajmować się w pojedynkę zarządzaniem firmą, marketingiem, logistyką, sprzedażą, obsługą klienta, składaniem zamówień i pakowaniem towaru.

Wielu naszych klientów próbowało, przed zgłoszeniem się do nas, na własną rękę wdrażać do firmy controlling lub analizy finansowe. Po kilku tygodniach lub miesiącach okazywało się jednak, że nabywanie od zera kompetencji w tym obszarze wiąże się ze zbyt dużą inwestycją czasową. Uważam, że właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszy się usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.

3. Wszystko, co już dobrze działa

Jeżeli masz w danym obszarze firmy stworzone niezawodne procesy, staraj się w nie angażować Twoich podwładnych. Twórz listy kontrolne lub instrukcje, które przeprowadzą pracownika przez dany proces krok po kroku i oddawaj odpowiedzialność za tę czynność członkom zespołu – zwłaszcza jeżeli wiesz, że chcą się rozwijać w tym zakresie.

Jeżeli interesuje Cię tworzenie skutecznych procesów, które będziesz mógł oddelegować pracownikom, dużą wartość wyciągniesz z lektury Potęgi Checklisty.

Podsumowanie

Wiem – delegowanie jest trudne. Twoi pracownicy na pewno będą popełniać błędy i będzie Cię to po prostu wkurzać. Pamiętaj jednak, że w ten sposób ludzie uczą się najszybciej.

W ramach „pracy domowej” spisz wszystko, co robisz w ciągu swojego typowego dnia i pomyśl o tym, które z tych czynności możesz oddelegować.

Możesz spróbować także pracy z tzw. „macierzą odpowiedzialności” – wypisz kluczowe obszary firmy (marketing, sprzedaż, administracja, zarządzanie projektami itd.), a obok dopisz, kto jest za nie obecnie odpowiedzialny, a kto ma być za nie odpowiedzialny docelowo – takie spojrzenie na Twoją firmę może prowadzić do bardzo ciekawych wniosków!

Jeżeli po przeczytaniu powyższego artykułu masz pytania lub chcesz się ze mną podzielić swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami (albo przywitać!), skontaktuj się ze mną za pośrednictwem LinkedIn!

>> Link do mojego profilu 

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!