Przejdź do treści

30 marca 2021

Dlaczego nie masz czasu w biznesie?

Bycie wiecznie zapracowanym i zajętym potrafi szybko prowadzić do wypalenia zawodowego. Dodatkowo poczucie, że cały czas „harujesz” nie znaczy wcale, że jesteś produktywny. W tym tekście przedstawiam dwa powody, przez które cały czas czujesz stres związany z goniącymi Cię terminami. Oczywiście postaram się również wesprzeć Cię w rozwiązaniu tego problemu. Zapraszam do lektury!

Brak czasu w biznesie

Czy masz czasami poczucie, że Twoja doba jest za krótka? Ciągle wyrabiasz nadgodziny, a wydaje się, jakbyś miał przed sobą coraz więcej pracy? Nie jesteś sam.

Moje doświadczenie w pracy z Właścicielami małych i średnich firm pokazuje, że chroniczny brak czasu w biznesie jest dużym problemem.

Według statystyk Przedsiębiorca w Polsce pracuje średnio 47 godzin tygodniowo. Aż 37% przedsiębiorców deklaruje, że pracuje „po godzinach”. Badania pokazują też, że prawie 60% Właścicieli i kierowników firm czuje, że jest w jakiś sposób połączona ze swoją pracą przez ponad 13 godzin dziennie, również w weekendy.

Dlaczego zatem Właściciele firm, skoro pracują tyle godzin, dalej tak często mają poczucie, że pracy w ogóle nie ubywa? Według mnie są trzy przyczyny takiego stanu rzeczy: planowanie, priorytety oraz delegowanie.

Po pierwsze – planowanie

Może to banał, ale podstawą skutecznego działania ZAWSZE jest dobry plan. Według mnie planowanie powinno odbywać się w firmie na każdym kroku. Zarówno w długim, jak i w krótkim okresie.

Planowanie w długim okresie to przede wszystkim wyznaczanie odpowiednich celów strategicznych dla całej organizacji. Jeżeli przez wiele miesięcy będziesz dążyć do realizacji pewnych dużych założeń, muszą być one istotne, Twoi pracownicy powinni je znać, a do ich realizacji musi dążyć każdy dział firmy. Oczywiście zawsze warto korzystać z popularnej metody SMART. Dzięki dobrze postawionym celom, nie będziesz tracić miesięcy (dosłownie) na realizowanie zadań, które nie przyczynią się w żaden sposób do rozwoju Twojej firmy.

Planowanie w krótkim okresie to przede wszystkim odpowiednie planowanie projektów w sposób, który pozwoli na oddanie go w terminie i unikanie poprawek. Zdarzyło Ci się kiedyś, że pracując nad projektem spędziłeś kilka, czy kilkanaście godzin na coś, co finalnie musiałeś i tak zrobić od nowa? To właśnie kwestia mało dokładnego planowania.

Kiedy masz już dobrze określone plany, musisz nadać im pewien porządek, kolejność realizacji. Tutaj pojawia się kwestia priorytetów, którą jeszcze mocniej rozwiniemy w punkcie 2.

Planowanie jest wszystkim, plan jest niczym.

W kontekście braku czasu warto zaplanować sobie priorytety na poziomie strategicznym – co jest ważne i co chce zrealizować, a następnie przekładać te kwestie na poszczególne miesiące i tygodnie. Zastanawiałeś się dlaczego postanowienia noworoczne rzadko doczekały się realizacji? Masz odpowiedź!

Podczas planowania jesteś w stanie określić co jest dla Ciebie ważne, a co chcesz oddelegowywać. Masz czas, aby w spokoju przemyśleć, jak powinien wyglądać Twój tydzień i na czym chcesz się skupić. Dlatego polecam to robić na koniec tygodnia (np. w piątek lub niedzielę wieczorem) lub na początek (poniedziałek rano).

Zwróć też uwagę, aby nie wrzucać na siebie zbyt wiele. Sam często wyznaczam sobie tylko 3 albo 4 rzeczy priorytetowe na cały tydzień. Co więcej rezerwuję sobie na to czas w kalendarzy, aby mój zespół wiedział, że wówczas nie jestem dostępny. W tym czasie mnie nie ma dla klientów ani pracowników. Po prostu robię rzeczy, które są ważne. Kiedy planujesz tydzień, zwróć uwagę, aby Twój kalendarz nie był zbyt mocno obładowany i zaplanowany na tzw. zakładkę. Pamiętaj, że musisz mieć czas na jedzenie, na dojazdy i przestrzeń na zebranie myśli między spotkaniami.

Po drugie – priorytety

Każda czynność, którą wykonujesz, ma w sobie ukryty tzw. koszt alternatywny – w czasie kiedy ją wykonujesz, nie możesz robić nic innego. Możesz wyrabiać nawet dwa etaty, ale jeżeli pracujesz nad realizowaniem niewłaściwych zadań, Twój czas idzie na marne…

Jest jedna rzecz, której nienawidzą wszyscy przedsiębiorcy – marnowanie czasu.

Twoja produktywność zależy od tego, jak dobrze wyznaczasz priorytety. I nie dotyczy to tylko Ciebie osobiście, ale także wszystkich pracowników Twojej firmy.

Poświęcasz Twój czas jedynie na rzeczy, które wydają Ci się istotne, ale mimo tego warto od czasu do czasu świadomie przyjrzeć się swojej pracy i uczciwie określić, które z realizowanych przez Ciebie działań faktycznie mają znacznie dla rozwoju Twojej firmy. Często, kiedy rozmawiam z Właścicielami firm, okazuje się, że poświęcają oni więcej czasu na zakup nowych krzeseł do biura niż na strategiczne, ważne sprawy ich spółki.

Czytałem ostatnio, że większość osób zarządzających poświęca powyżej 3 godzin dziennie na zajmowanie się sprawami administracyjnymi i mało istotnymi.

Pomyśl o Twoim ostatnim tygodniu pracy – ile godzin spędziłeś na:

  • Umawianie i odbywanie spotkań, po których nie powstały żadne wnioski,
  • „gaszenie pożarów” (sprawy pilne, ale mało ważne),
  • odpisywanie na maile,
  • wypełnianie dokumentów,
  • inne czynności, które są czasochłonne, ale nie mają przełożenia na faktyczny biznes.

To wszystko przykłady czynności, które warto oddelegować, aby zająć się pożytecznymi czynnościami.

No właśnie…

Po trzecie – delegowanie

Jeżeli patrząc na Twoją firmę, stale masz poczucie, że „nikt nie zrobi tego lepiej ode mnie”, to mam dwie wiadomości. Jedną złą, a drugą dobrą.

Zła wiadomość: Musisz nauczyć się delegować obowiązki i odpowiedzialność.

Dobra wiadomość: Kiedy nauczysz się skutecznie delegować, będziesz mógł rozwijać swoją firmę szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

To bez sensu zatrudniać mądrych ludzi, aby potem mówić im, co mają robić. My zatrudniamy mądrych ludzi po to, aby to oni mówili nam co mamy robić.

~ Steve Jobs

To dla wielu przedsiębiorców naprawdę trudne do przełknięcia, ale… W pewnym momencie po prostu nie dasz rady robić wszystkiego samemu. I co więcej, nie powinieneś, ponieważ są ludzie, którzy większość Twoich obowiązków wykonają znaczenie lepiej od Ciebie!

To wcale nie znaczy, że jesteś niepotrzebny w firmie. Wręcz przeciwnie! Delegowanie pozwoli Ci po prostu poświęcać więcej czasu na czynności, które są dla Twojej firmy najważniejsze, a których nie zrobi za Ciebie nikt inny.

Zamiast pracować w swojej firmie, powinieneś pracować NAD swoją firmą.

Dlaczego warto delegować?

Delegowanie zapewnia Ci kilka korzyści:

  • daje Ci czas na robienie istotnych rzeczy w firmie i osiąganie strategicznych celów,
  • pozwala się rozwijać członkom Twojego zespołu,
  • sprawia, że Twoi pracownicy częściej robią to, w czym czują się dobrzy,
  • podnosi efektywność całej firmy,
  • „oduzależnia” całą firmę od Ciebie.

Co delegować w firmie?

Skoro wiesz, że delegowanie pomoże Twojej firmie rosnąć, pewnie pojawia się w Twojej głowie pytanie: „Co tak naprawdę mogę oddelegować?”. Poniżej znajdziesz 3 propozycje ode mnie:

1. Wszystko, co kiedyś będziesz chciał oddelegować

Jeżeli chcesz, żeby ktoś inny niż Ty zajął się w przyszłości w Twojej firmie danym obszarem, warto zacząć delegować choć część zadań już teraz. Tylko w ten sposób Twój zespół nauczy się je dobrze realizować, zamiast oddasz mu za niego pełną odpowiedzialność.

A poza tym, uwierz mi –  Twoi pracownicy są na ogół szczęśliwsi, kiedy przydzielasz im odpowiedzialne zadania.

2. Wszystko, czego musisz się uczyć od zera

Jesteś Właścicielem firmy – sam ten tytuł pewnie napawa Cię dumą. Jesteś świetny w wielu obszarach. Na tym właśnie powinieneś się skupiać. Rozwijanie swojej wiedzy i umiejętności w danej dziedzinie od zera, będzie Cię kosztować wiele czasu… Czasu, który jest niestety potrzebny w innych obszarach firmy.

Skuteczny szef nie może zajmować się w pojedynkę zarządzaniem firmą, marketingiem, logistyką, sprzedażą, obsługą klienta, składaniem zamówień i pakowaniem towaru.

Wielu naszych klientów próbowało, przed zgłoszeniem się do nas, na własną rękę wdrażać do firmy controlling lub analizy finansowe. Po kilku tygodniach lub miesiącach okazywało się jednak, że nabywanie od zera kompetencji w tym obszarze wiąże się ze zbyt dużą inwestycją czasową. Uważam, że właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszy się usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.

3. Wszystko, co już dobrze działa

Jeżeli masz w danym obszarze firmy stworzone niezawodne procesy, staraj się w nie angażować Twoich podwładnych. Twórz listy kontrolne lub instrukcje, które przeprowadzą pracownika przez dany proces krok po kroku i oddawaj odpowiedzialność za tę czynność członkom zespołu – zwłaszcza jeżeli wiesz, że chcą się rozwijać w tym zakresie.

Jeżeli interesuje Cię tworzenie skutecznych procesów, które będziesz mógł oddelegować pracownikom, dużą wartość wyciągniesz z lektury Potęgi Checklisty.

Podsumowanie

Wiem – delegowanie jest trudne. Twoi pracownicy na pewno będą popełniać błędy i będzie Cię to po prostu wkurzać. Pamiętaj jednak, że w ten sposób ludzie uczą się najszybciej.

W ramach „pracy domowej” spisz wszystko, co robisz w ciągu swojego typowego dnia i pomyśl o tym, które z tych czynności możesz oddelegować.

Możesz spróbować także pracy z tzw. „macierzą odpowiedzialności” – wypisz kluczowe obszary firmy (marketing, sprzedaż, administracja, zarządzanie projektami itd.), a obok dopisz, kto jest za nie obecnie odpowiedzialny, a kto ma być za nie odpowiedzialny docelowo – takie spojrzenie na Twoją firmę może prowadzić do bardzo ciekawych wniosków!

Jeżeli po przeczytaniu powyższego artykułu masz pytania lub chcesz się ze mną podzielić swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami (albo przywitać!), skontaktuj się ze mną za pośrednictwem LinkedIn!

>> Link do mojego profilu 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!