Przejdź do treści

22 marca 2021

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy – przewodnik po usłudze

Jest wiele sytuacji, w których Zewnętrzny Dyrektor Finansowy może pomóc Ci rozwiązać kluczowe wyzwania, z którymi mierzy się Twoja firma. Z tego artykułu dowiesz się kim jest Zewnętrzny Dyrektor Finansowy, czym się zajmuje i jak może usprawnić Twój biznes.

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy

Rozwój technologii oraz coraz większa popularność outsourcingu pozwalają firmom na zlecanie funkcji, które zazwyczaj były realizowane wewnątrz firmy. Nikogo nie dziwi w tych czasach korzystanie z usług biura rachunkowego lub agencji marketingowej. Dzięki tej zmianie nawet małe firmy mogą zacząć korzystać również z usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy sprawia, że możesz skupić się w firmie na tym, w czym czujesz się dobry. Zamiast uczyć się od zera finansów, otrzymujesz od zewnętrznego eksperta pełną i zrozumiałą informację na temat kondycji Twojej firmy oraz gotowe do wdrożenia rekomendacje.

Zatrudnienie Zewnętrznego CFO (czasem nazywanego również Dyrektorem Finansowym na Godziny) rodzi wiele pytań – jak taka usługa może mi pomóc? Ile to kosztuje? Jak wybrać Zewnętrznego Dyrektora Finansowego?

W związku z tym wyciągamy pomocną dłoń – zebraliśmy w jednym miejscu odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania.

Czym zajmuje się Zewnętrzny Dyrektor Finansowy i po co się go zatrudnia?

Małe firmy zatrudniają Zewnętrznego Dyrektora Finansowego na ogół wtedy, kiedy chcą lepiej zarządzać swoimi finansami.

Właściciele firm, którzy nie mają “zaplecza” finansowego często czują, że gdzieś uciekają im pieniądze, ale nie są w stanie powiedzieć gdzie. Na to pytanie może znaleźć odpowiedź Dyrektor Finansowy na Godziny.

Mówiąc bardzo prostym językiem, Zewnętrzny CFO:

  • Kontroluje Twoje wydatki i pomaga Ci je obniżyć,
  • alarmuje Cię o ryzyku utraty płynności finansowej i pokazuje Ci, co możesz zrobić, aby ich uniknąć,
  • tworzy wiarygodne prognozy Twoich przychodów i kosztów,
  • pomaga Ci w tworzeniu budżetu, dzięki czemu znasz swoje koszty z wyprzedzeniem,
  • pokazuje różne możliwości optymalizacji kosztów,
  • wyciąga więcej informacji i wniosków z danych Twojej firmy,
  • wyznacza i kontroluje ważne wskaźniki, które mówią, czy Twoja firma jest w dobrej kondycji,
  • przenosi Twój biznes na konkretne liczby, które pokazują, co możesz zrobić, aby rozwijać firmę.

Oprócz powyższych, Dyrektor Finansowy na Godziny odpowiada na wszystkie Twoje pytania w zakresie finansów firmy – np. dotyczące wycen, zatrudnienia, inwestycji itd.

Jakim firmom przyda się Zewnętrzny CFO?

Zanim przejdziesz dalej, ważne jest, żebyś zrozumiał, w jakiej firmie sprawdzi się Zewnętrzny CFO. Kryteriów jest wiele, ale w tym artykule przedstawimy tylko te, które uważamy za najważniejsze.

Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie zatrudniasz pracowników, Zewnętrzny Dyrektor Finansowy prawdopodobnie nie jest dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem. Dużo bardziej skorzystasz na konsultacjach i doradztwie finansowym.

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy sprawdza się najlepiej w firmach, które już od pewnego czasu działają na rynku i zatrudniają pracowników. W takich firmach Zewnętrzny Dyrektor Finansowy może zapewnić prawdziwą przewagę konkurencyjną. Według nas, najwięcej z usługi Dyrektora Finansowego na Godziny wyciągną firmy, które:

  • Zatrudniają powyżej 5 pracowników
  • Osiągają miesięczne przychody powyżej 80.000 PLN

Z drugiej strony są również firmy, które są za duże na outsourcing usług finansowych. Oczywiście w tym zakresie nie ma „twardych zasad”, ale na ogół firmy, które powinny zacząć budować kompetencje w tym zakresie wewnątrz swojej firmy, osiągają przychody rzędu 80 milionów PLN rocznie.

Aby ułatwić Ci określenie, czy Zewnętrzny Dyrektor Finansowy jest odpowiednią usługą dla Twojej firmy, stworzyliśmy bezpłatny test.

>> Test: Czy potrzebujesz Zewnętrznego Dyrektora Finansowego?

Czy warto zatrudnić Zewnętrznego Dyrektora Finansowego?

Na ten temat przygotowaliśmy oddzielny artykuł: CFO Na Godziny – czy warto korzystać z jego usług?

Abyś mógł ocenić, czy warto zatrudnić Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, przedstawimy Ci dokładniej jego rolę w Twojej firmie.

Kto najczęściej korzysta z usług Zewnętrznego Dyrektora Finansowego?

Z usług Zewnętrznego CFO korzystają przedsiębiorstwa z każdej branży, ale firmy, które decydują się na outsourcing finansów często:

  • Osiągają niższe zyski, niż było to zakładane (np. przez wysokie koszty),
  • dobrze znają swoich klientów i skupiają się na dostarczaniu im wysokiej jakości usług i produktów, nie przywiązują dużej uwagi do kwestii finansowych,
  • ich właściciele są mocno zaangażowani w rozwijanie firmy (np. sprzedaż, marketing, działalność operacyjną) i po prostu nie mają czasu na tworzenie analiz i prognoz finansowych,
  • tworzą już pewne analizy finansowe, ale czują, że mogłyby ze swoich danych wyciągać więcej informacji i wniosków.

Masz pytania? Chętnie na nie odpowiemy podczas bezpłatnej konsultacji!

Zamawiam bezpłatną konsultację.

Jakie problemy rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny CFO pomaga rozwiązywać bieżące bolączki Twojej firmy. W zależności od branży, problemy, które rozwiązuje ta usługa to:

  • chwilowe lub powracające problemy z płynnością finansową,
  • wysokie koszty stałe lub zmienne,
  • niska lub nieznana marża,
  • osiąganie niższych zysków niż było to zakładane,
  • nieznajomość kosztów,
  • problemy w wycenianiu projektów lub produktów.

Dyrektor Finansowy na Godziny będzie dla Ciebie pomocą, jeżeli masz poczucie, że gdzieś „uciekają” Ci pieniądze lub wydaje Ci się, że coś w Twoich finansach po prostu się „nie spina”.

Co jeszcze dostarcza Zewnętrzny CFO?

Dyrektor Finansowy na Godziny wnosi do swojej firmy niezależną perspektywę.

Nawet jeżeli prowadzisz już analizy finansowe i znasz dobrze swoje koszty, Twoim problemem może być to, że stykasz się z nimi codziennie i jesteś w nie mocno zaangażowany. Informacje, które masz „pod nosem” mogą pozostać niewidoczne. Osoba z zewnątrz często znajduje możliwości optymalizacji tam, gdzie nikt inny w firmie nawet ich nie szuka.

Aby zobaczyć las trzeba wyjść z lasu.

Nie ma nic lepszego dla Twojej firmy niż wiedza i doświadczenie ludzi. Kiedy będziesz stał przed ważną decyzją dotyczącą finansów, Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pokaże Ci realny wpływ tej decyzji na dalsze funkcjonowanie firmy.

Na jakie pytania odpowiada Dyrektor Finansowy na Godziny?

Niektóre z pytań, na które odpowiada w Twojej firmie Zewnętrzny Dyrektor Finansowy to:

  • „Gdzie uciekają mi pieniądze?”
  • „Czy moi pracownicy są wydajni?”
  • „Czy będzie mnie stać na wypłaty dla pracowników?”
  • „Jak mogę obniżyć koszty firmy?”
  • „Na czym najwięcej zarabiam?”
  • „Czy stać mnie na większe biuro?”
  • „Na ile powinienem wycenić ten projekt?”
  • „Czy stać mnie na otwarcie kolejnego punktu?”

Jeżeli błyskawiczna odpowiedź na te pytania byłaby dla Ciebie cenna, warto rozważyć zatrudnienie Zewnętrznego CFO.

Czym nie zajmuje się Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy nie zajmuje się kwestiami prawnymi, zatrudnianiem i zwalnianiem ludzi w Twojej firmie, optymalizacją podatkową, ani księgowością.

 

Czym różni się Zewnętrzny Dyrektor Finansowy od Głównej Księgowej?

Zakresem obowiązków.

Głównym zadaniem biura księgowego jest, jak sama nazwa wskazuje, prowadzenie ksiąg. Jego głównym celem jest wspieranie przedsiębiorcy w wyliczeniu podatków. Wynik księgowy nie zawsze pokrywa się z rzeczywistym stanem konta. Nawet firma, która wykazuje duży zysk księgowy, może upaść, ponieważ zabraknie jej gotówki (np. jeżeli kontrahenci jej nie płacą).

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy, w przeciwieństwie do księgowości, dba o rzeczywistą płynność finansową i wyniki firmy. To właśnie on zwróci uwagę na to, że klienci za wolno Ci płacą, że koszty Twojej firmy rosną w niebezpiecznym tempie i że Twoje stany magazynowe są zdecydowanie zbyt duże.

Zobacz także: 8 pytań finansowych, na które nie odpowie Ci księgowa.

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy – ile kosztuje?

Zatrudnienie do Twojej firmy doświadczonego wewnętrznego dyrektora finansowego wiąże się z kosztem przynajmniej 250.000 PLN rocznie. Istnieje natomiast wiele małych lub średnich firm, które skorzystałaby na wsparciu w zakresie finansów, ale nie mogą sobie pozwolić na taki wydatek.

Właśnie dla takich firm świetnym rozwiązaniem może okazać się Zewnętrzny CFO.

Usługa Zewnętrznego Dyrektora Finansowego jest wyceniana na podstawie ustalonych z Tobą potrzeb Twojej firmy w zakresie finansów, ale koszty zaczynają się generalnie od 6000 złotych miesięcznie. Zestawiając to z kwotą, którą trzeba przeznaczyć na rekrutację wewnętrznego dyrektora do firmy, widać wprost, że outsourcing pomaga zaoszczędzić nawet 70% kosztu.

Jak wybrać Zewnętrznego Dyrektora Finansowego?

Najważniejsze kryterium – doświadczenie w Twojej branży.

Każda branża jest wyjątkowa i ma swoje problemy. Branża IT ma zdecydowanie inne problemy niż branża budowlana. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić, czy firma, której usługami jesteś zainteresowany, ma doświadczenie w Twoim sektorze. Warto również zerknąć, czy firma, której usługi Cię interesują, publikuje case study i pokazuje jakie osiąga efekty.

Jaki jest następny krok?

Jeżeli zastanawiasz się jak Zewnętrzny Dyrektor Finansowy może pomoże Ci w skutecznym zarządzaniu firmą i zwiększaniu jej wyników, chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem, podczas której wspólnie ocenimy, czy możemy wesprzeć Twoją firmę w rozwoju. Podczas spotkania damy Ci również gotowe rozwiązania finansowe, które będziesz mógł wdrożyć do firmy, nawet jeżeli nie zdecydujemy się na dalszą współpracę.

Chcę zamówić bezpłatną konsultację!

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!