Przejdź do treści

26 kwietnia 2021

Jak oszczędzać w firmie? 10 praktycznych wskazówek

Koszty, które ponosi Twoja firma, mają ogromny wpływ na jej funkcjonowanie. Jeżeli są one zbyt wysokie, Twoja firma może zacząć generować straty. Utrzymanie zdrowego poziomu kosztów, który nie ma negatywnego wpływu na płynność finansową, wiąże się w wielu firmach z szukaniem oszczędności i możliwości optymalizacji. W tym artykule znajdziesz 10 praktycznych możliwości zmniejszania kosztów firmy.

Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, z pytaniem: "Jak oszczędzać w firmie?". Tło z banknotami i logo Plona Consulting.

Jak oszczędzać w firmie?

Jak oszczędzać pieniądze w firmie? – to pytanie, które często słyszymy od Klientów. Stwierdziliśmy więc, że warto będzie na nie odpowiedzieć w formie artykułu, który pomoże przedsiębiorcom w optymalizacji kosztów i zwiększaniu marży.

Wydatki lubią się szybko nawarstwiać – zwłaszcza, kiedy firma szybko rośnie. Wysokie koszty funkcjonowania firmy mają wiele negatywnych skutków – sprawiają, że nie możesz budować poduszki finansowej, znacznie obniżają marżę, mogą prowadzić do problemów z płynnością finansową, a w rezultacie nawet do bankructwa. Regularna optymalizacja kosztów sprawia, że Twój biznes staje się dużo bardziej przewidywalny i bezpieczny.

Co więcej, jeżeli chcesz zwiększać marżowość firmy, obniżanie kosztów jest nierzadko prostsze niż zwiększanie sprzedaży.

Chcesz zoptymalizować finanse swojej firmy? Skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji i dowiedz się, jak możemy pomóc Ci w rozwoju. Nie czekaj, zacznij działać!

ZAMÓW KONSULTACJĘ!

Jak skutecznie optymalizować koszty przedsiębiorstwa?

Na ten temat napisaliśmy oddzielny artykuł: Optymalizacja kosztów w firmie – jak mądrze optymalizować koszty?

Mądre obniżanie kosztów w firmie nigdy nie jest dziełem przypadku. Powinno być ono przeprowadzone w sposób przemyślany. W przeciwnym wypadku może ono prowadzić do obniżenia jakości Twoich produktów lub usług, spadku sprzedaży, pogorszenia poziomu zadowolenia Twoich pracowników, a nawet pojawieniem się chaosu w firmie.

Nasze doświadczenie pokazuje, że nic nie zastąpi optymalizacji poprzedzonej odpowiednimi analizami finansowymi – to właśnie one przynoszą naszym klientom najlepsze rezultaty.

Aby skutecznie optymalizować koszty, musisz między innymi dowiedzieć się, co generuje w Twojej firmie nieproporcjonalnie wysokie wydatki. Czy to administracja? A może nieefektywny marketing? Wynagrodzenia pracowników? Jeżeli tak, to których pracowników? Produkcja? W znalezieniu odpowiedzi na to pytanie może Ci pomóc struktura kosztów – przedstawiony procentowo udział poszczególnych kategorii we wszystkich kosztach.

Takie narzędzie pozwoli Ci gołym okiem zobaczyć, które koszty warto zmniejszyć w pierwszej kolejności.

Jak oszczędzać w praktyce?

Jak oszczędzać w firmie

To, jakie działania warto podjąć, zawsze zależy od specyfiki Twojej firmy oraz branży. Nie ma dwóch firm, które ponoszą identyczne koszty. W związku z tym, nie istnieje niestety jedna, uniwersalna odpowiedź na pytanie „Jak oszczędzać w firmie?„.

W dalszej części artykułu przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, które mogą pokazać Ci niektóre z możliwości optymalizacji i zainspirować Cię do działania w Twojej firmie.

1. Stwórz i przeglądaj budżet

Podstawą dobrego zarządzania finansami firmy jest racjonalne zarządzanie budżetem, które obejmuje stworzenie budżetu określającego Twoje przyszłe wydatki. Dzięki spojrzeniu w budżet będziesz wiedział z wyprzedzeniem, jakie koszty będzie ponosić Twoja firma. Dzięki temu unikniesz impulsywnych wydatków, a każdy koszt będzie dobrze przemyślany.

Zobacz także: BUDŻET FIRMY – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?

Kiedy będziesz miał gotowy budżet, przynajmniej raz w miesiącu przeglądaj go i przemyśl, w jaki sposób możesz obniżać poszczególne koszty.

2. Korzystaj z darmowego oprogramowania

Oprogramowanie komputerowe pojawia się obecnie w prawie każdej firmie. Skuteczne wykorzystywanie technologii potrafi niesamowicie usprawnić działanie całej organizacji. Zanim jednak kupisz kosztowną licencję, warto sprawdzić, czy nie ma dla niego darmowych alternatyw. Część firm sprzedających oprogramowanie oferuje bezpłatne wersje, które zawierają podstawowe funkcje.

Jeżeli zdecydujesz się kupić dany program, upewnij się, że plan, który chcesz wybrać, nie przerasta potrzeb Twojej firmy. Jeżeli nie jesteś pewny, którą wersję wybrać, zacznij od zakupu niższego planu i w razie potrzeby przejdź na wyższy plan w kolejnym okresie.

3. Korzystaj z… płatnego oprogramowania

Zgadza się, ten punkt wyklucza się z poprzednim, ale „w tym szaleństwie jest metoda”. Darmowe oprogramowanie ma w prawdzie wiele zalet, ale fakt, że jest bezpłatne, pociąga za sobą także odpowiednie ograniczenia. Płatne oprogramowanie generuje koszty, ale często pozwala jednocześnie zaoszczędzić czas – Twój oraz Twoich pracowników. A jak dobrze wiesz, czas to pieniądz.

PRZYKŁAD: W jednym z naszych projektów dla małej firmy IT okazało się, że zakup oprogramowania, którego koszt wynosił 5000 zł rocznie, oszczędził 80 godzin pracy zespołu w ciągu miesiąca. To z kolei przełożyło się na oszczędność prawie 50 000 PLN w skali roku.

4. Korzystaj z outsourcingu

Outsourcing to delegowanie pewnych zadań „na zewnątrz” firmy. Zamiast zatrudniać pracowników, możesz skorzystać z usług zewnętrznej firmy, która specjalizuje się w tym konkretnym zadaniu.

Jeżeli zastanawiasz się jak oszczędzać w firmie, outsourcing może Ci się opłacić, bo pozwala uniknąć kosztów zatrudnienia wysokiej klasy specjalistów. Zaoszczędzisz także na zakupie sprzętu, licencji i szkoleniu pracowników. Co więcej, w przypadku kiedy Twoja firma szybko rośnie, nie będziesz musiał tak szybko zwiększać swojej przestrzeni biurowej.

PRZYKŁAD: Zatrudnienie dyrektora finansowego będzie Cię kosztować przynajmniej 120 000 PLN rocznie. Z drugiej strony koszty Zewnętrznego Dyrektora Finansowego zaczynają się już od 2 000 PLN miesięcznie. Jak widzisz, różnica potrafi być ogromna.

Do obszarów, które możesz zlecić zewnętrznej firmie, należą między innymi:

  • Marketing
  • Księgowość
  • IT
  • Administracja
  • Rekrutacja i sprawy kadrowe
  • Transport i logistyka
  • Tworzenie grafik lub szablonów
  • Szkolenia
  • Audyty
  • Zarządzanie finansami

5. Negocjuj warunki umów z kontrahentami

W zależności od prowadzonej przez Ciebie działalności, zewnętrzne firmy lub podwykonawcy mogą pełnić dla Ciebie różne funkcje. Być może korzystać z usług firm sprzątających, agencji marketingowych, drukarni, kancelarii prawniczych itd.

 

Warto cyklicznie przeglądać swoją bazę umów i sprawdzać jak stawki, które przyjęliśmy i płacimy, mają się do stawek rynkowych (na przykład porównując je z ofertą konkurencji).

Kiedy pomagamy naszym klientom obniżać koszty, często spotykamy sytuację, w której płacą oni dwa, trzy czy nawet cztery razy więcej niż faktycznie powinni. W rekordowych firmach zmiana tylko jednego kontrahenta pozwoliła zaoszczędzić ponad 15 000 PLN w skali miesiąca.

Najczęstszymi powodami przepłacania są:

  • Brak znajomości cen ani oferty firm konkurencyjnych,
  • Duże koszty zmiany obecnego kontrahenta,
  • Relacja między Tobą a kontrahentem,
  • Kupowanie usług, których firma wcale nie potrzebuje lub nawet nie używa,
  • Uzależnienie od jednego dostawcy

6. Kupuj używany sprzęt

„Używany” wcale nie znaczy „gorszy”. W wielu przypadkach używany sprzęt jest świetny jakościowo, jest wciąż objęty gwarancją, a dodatkowo pozwala obniżyć koszty niektórych inwestycji.
Jeżeli planujesz na przykład zatrudnienie pracownika i chcesz kupić dla niego służbowy komputer lub telefon, możesz poszukać dla niego sprzętów używanych, co jest doskonałym sposobem aby szukać oszczędności.

Szukasz oszczędności? Masz pytania? Możemy o tym porozmawiać podczas bezpłatnej konsultacji o finansach Twojej firmy.

Ciekawy, jak wyglądają finanse u innych? Ściągnij nasz raport, w którym przedstawiamy wyniki badania stanu finansów firm 301 przedsiębiorców. Sprawdź, co odpowiedzieli!

ŚCIĄGNIJ RAPORT!

Przykłady sprzętu, który możesz kupić jako używany:

  • Meble do biura lub magazynu (np. regały, szafki)
  • Wyposażenie biura (drukarki, skanery)
  • Komputery
  • Telefony
  • Samochody
  • Narzędzia
  • Sprzęt komputerowy (głośniki, monitory)

7. Przyjrzyj się spotkaniom

Każde spotkanie, które odbywa się w Twojej firmie, generuje koszty. Oczywiście, niektóre ze spotkań są niezbędne, ale badania i statystyki są szokujące.

  • Około 71% pracowników traci czas przez zbędne, nieefektywne lub odwołane spotkania.
  • Prawie połowa pracowników biur zgłasza, że przez spotkania brakuje im czasu na wykonywanie swoich obowiązków
  • 47% osób uważa, że najwięcej czasu w pracy marnuje podczas spotkań.

Jeff Bezos, prezes Amazona, który zdecydowanie wie jak oszczędzać w firmie, ma pewną zasadę dotyczącą spotkań.

W Amazonie nie powinny odbywać się spotkania, podczas których 2 pizze nie wystarczą, aby nakarmić wszystkich.

Bezos uważa, że dzięki temu, spotkania w jego firmie są efektywne i wspierają jej działanie.

Pamiętaj, że dobre spotkania:

  • Mają jasno wyznaczone cele
  • zaczynają się punktualnie,
  • mają ustaloną wcześniej agendę (program),
  • wymagają obecności tylko niezbędnych osób.

8. Optymalizuj koszty zatrudnienia

Wynagrodzenia pracowników stanowią w większości firm jeden z największych ponoszonych kosztów. Jako właściciel firmy, możesz zatrudniać pracowników w oparciu o różnorodne umowy. W zależności od tego, na którą formę współpracy się zdecydujesz, koszty zatrudnienia także ulegną zmianie. Jako przedsiębiorca, warto znać aktualne koszty zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę, umowy o staż, umowy zlecenie, umowy o dzieło oraz umowy B2B.

Forma zatrudnienia pozwala na elastyczność – warto się zastanowić czy zawsze jedynym wyjściem jest umowa o pracę. Efektywne zarządzanie finansami w firmie, szczególnie w kontekście optymalizacji umów zatrudnienia, może znacząco poprawić sytuację finansową przedsiębiorstwa.

Jedną z częstych form optymalizacji w tym zakresie jest zatrudnianie studentów. Współpraca ze studentem niesie za sobą pewne korzyści finansowe – w przypadku umowy zlecenia, pracodawca nie musi odprowadzać za studenta składki ZUS. Dzięki temu, ambitnego studenta można zatrudnić i wyszkolić przy niższych kosztach.

9. Korzystaj z dofinansowań na szkolenia lub doradztwo

W ostatnich latach prężnie działają programy dofinansowań. Jako pracodawca możesz występować do wielu instytucji z wnioskiem o środki. Przykładowo dzięki Krajowemu Funduszowi Szkoleniowemu, możesz uzyskać od 80 do 100% dofinansowania na szkolenia dla Twoich pracowników.

Warto zatem poświęcić czas na zapoznanie się z aktualnymi programami dofinansowań w Twoim województwie.

10. Zmniejsz stany magazynowe

Częstą radą, której udzielają niektórzy trenerzy, jest to, aby kupować wszystko hurtem. Ma to pomóc w oszczędzaniu pieniędzy przy zakupie. Takie podejście jest jednak czasami krótkowzroczne.

Większe zapasy generują większe koszty.

  • Twoi pracownicy pracują dłużej, aby przyjąć i rozładować dostawy.
  • Więcej towaru lub materiałów psuje się w transporcie lub w Twoim magazynie.
  • Zamrożona gotówka nie pracuje na Twoją korzyść.
  • Do ich przechowywania potrzebujesz większej powierzchni magazynowej,
  • Część Twoich niesprzedanych zapasów może po czasie przestać nadawać się do sprzedaży

Zamrażanie dużej ilości środków jako stany magazynowe może prowadzić również do problemów z płynnością finansową.

Chcesz wiedzieć jak oszczędzać w Twojej firmie? Porozmawiajmy!

Zachęcamy do odpowiedzialnego podejścia w kwestii optymalizacji kosztów. Poświęcanie jakości lub zadowolenia pracowników na rzecz oszczędności może okazać się fatalne w skutkach.

Mając to na uwadze, szukanie oszczędności w firmie potrafi jak szukanie igły w stogu siana. Często patrzysz na Twoje koszty i nie widzisz ani jednej pozycji, którą mógłbyś obniżyć bez tracenia na jakości lub zadowoleniu klientów czy pracowników?

W takiej sytuacji warto zasięgnąć rady doświadczonego konsultanta finansowego.

Plona Consulting wspiera małe firmy w zakresie finansów – w tym także optymalizacji kosztów.

Jeżeli chcesz optymalizować koszty lub masz inne pytania dotyczące finansów firmy, zachęcamy do zamówienia niezobowiązującej bezpłatnej konsultacji z naszym ekspertem finansowym, korzystając z poniższego przycisku.

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!