Jak podsumować rok w finansach firmy?

Jakie informacje warto zweryfikować pod koniec roku? Jaką wiedzę warto zaktualizować jako Przedsiębiorca o swojej firmie? Jakie wskaźniki wziąć pod uwagę w rocznym podsumowaniu finansów? Tego wszystkiego dowiesz się z 25. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie!

Jak podsumować rok w finansach firmy?

Poniższy artykuł dotyczący finansowego podsumowania roku i został napisany na podstawie 25. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Kiedy jest właściwy czas, aby podsumować finanse firmy?

Dzień premiery 25. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie to 21. grudnia 2022. Nowy rok już za 10 dni, co oznacza, że jest to ostatni odcinek podcastu finanse w Twojej Firmie w tym roku.

Ten odcinek, dotyczący podsumowywania roku w finansach nieprzypadkowo pojawia się dopiero pod koniec grudnia. Część słuchaczy zapewne zastanawia się dlaczego dopiero teraz i że czas rocznych podsumowań w sumie już za nami. Jednak patrząc po naszych Klientach, końcówka roku jest dla biznesów bardzo różnym czasem.

Podczas kiedy jedne firmy trochę się nudzą, narzekają na brak zamówień i faktycznie mają czas na podsumowania, tak inni mają wtedy urwanie głowy. Na przykład nasi Klienci z branży e-commerce sprzedający produkty konsumenckie, takie jak ubrania, czy kosmetyki, nie wiedzą w co włożyć ręce, ponieważ mają czarne piątki, black week’i, czy „czarn miesiąc”, po czym zaraz nadchodzą Święta, które są u nich czasem mocno zwiększonych obrotów.

ZOBACZ TAKŻE: Finanse w e-commerce – 7 częstych wyzwań finansowych sklepów online

Druga kwestia jest następująca: że żeby podsumować rok, to warto mieć dostęp do danych rocznych.

Co jest istotną kwestią, ponieważ cały poniższy tekst będzie bazować na założeniu, że będziesz miał niedługo dostęp do takich danych. Jeżeli natomiast tak nie jest i na wiarygodne dane z 2022 roku będziesz czekać do czerwca 2023 – to uznaj to proszę za sygnał ostrzegawczy i cofnij się do poprzednich postów na blogu, w których często wspominamy o tym, jak ważny jest szybki dostęp do wiarygodnych danych. Mając to za sobą, przejdźmy zatem do tego, co faktycznie warto podsumować, na jakie wskaźniki warto zwrócić uwagę w rocznym podsumowaniu i którą wiedzę warto sobie zaktualizować.

Różnica między analizą rok do roku, a miesiąc do miesiąca

Pierwsze, na co warto zwrócić uwagę, to co w zasadzie chcemy porównać. I tutaj rekomendujemy dwa podejścia, z których możemy wyciągnąć bardzo dużo informacji.

Porównanie rok do roku (Year over Year)

Pierwsze podejście to porównanie rok do roku – czyli na przykład dany wskaźnik z całego 2021 versus z całego 2022.

To podejście przyda Ci się, żeby zobaczyć bardziej ogólne informacje i porównać ze sobą ważne, strategiczne wskaźniki albo zobaczyć pewne trendy w Twojej firmie.

Porównanie miesiąc do miesiąca (Month over Month)

Drugie podejście to porównanie miesiąc do miesiąca – czyli jak zachowywał się dany wskaźnik albo grupa wskaźników na przestrzeni roku, który analizujemy. To podejście pozwoli Ci się zagłębić w większe szczegóły. Na przykład zobaczyć, jak w ciągu roku zmieniała się marża i z czego to konkretnie wynika, albo czy w naszym biznesie, albo w jakiejś jego gałęzi występuje sezonowość.

Taka analiza jest szczególnie ważna w planowaniu kolejnego roku, aby móc odkryć sezonowość, ocenić czy ludzie i zasoby, które posiadaliśmy były wystarczające, czy w danych miesiącach lub kwartałach działy się niepokojące rzeczy.

Dlaczego warto wprowadzić takie rozróżnienie?

Rozróżniamy te dwa podejścia, bo jedną kwestią jest wiedzieć to, że cały nasz biznes przyniósł w tym roku np. 2 miliony zysku, a drugą kwestią jest wiedzieć, że 1,5 miliona wygenerował tylko w ciągu listopada i grudnia. Jest to istotne rozróżnienie, którego świadomość jest bardzo pomocna w podsumowywaniu roku.

Jakie wskaźniki warto analizować w rocznym podsumowaniu finansów?

Jeżeli chodzi o konkretne czynniki czy KPI finansowe, które warto zamieścić w swoim rocznym podsumowaniu, to zacznijmy od najprostszego:

1. Przychody ze sprzedaży

Wartość przychodów ze sprzedaży, ogółem jak i z podziałem na linie biznesowe lub grupy produktowe – tu można śmiało odnieść się do tego czy nasze plany biznesowe i strategia jest realizowana, czy założenia z początku roku np. o wejściu w dany segment lub usługę mają faktyczne odwzorowanie w liczbach.

Dzięki podsumowaniu przychodów, będziesz miał lepsze pojęcie o tym, czy Twój biznes rośnie czy się kurczy, a porównanie kilku lat pomoże Ci tez określić, jak wygląda tempo rozwoju – czyli na przykład zauważyć, że Twoja firma rośnie, ale z roku na rok rośnie coraz wolniej, co może być sygnałem ostrzegawczym. To, co jeszcze warto zrobić, to podzielić przychody pod kątem linii biznesowych.

2. Koszty bezpośrednie i marża pierwszego stopnia

Zarówno ogółem, jak i w rozbiciu na poszczególne linie biznesowe lub grupy produktowe. Przy rocznym podsumowaniu finansów firmy warto zweryfikować czy usługa, produkt, rynek, który był kluczowy w kontekście osiągania marzy dalej nim jest. Czy może występuje zasada Pareto, w myśl której za 80% marży odpowiada 20% usług lub produktów.

Podobnie jak w przypadku pierwszego punktu, warto odnieść to do linii biznesowych – czyli jeżeli prowadzisz firmę handlowo-usługową, to warto abyś widział jak wyglądała marża działalności handlowej, a jak marża działalności usługowej. Bo tutaj bywają często niespodzianki.

3. Alokacja zasobów lub inaczej struktura kosztów

W rocznym podsumowaniu firmowych finansów warto przypomnieć sobie, gdzie dzisiaj kierujesz środki w Twojej firmie – na jakie działania, na jakie usługi i na jakie produkty, czy to odpowiada Twoim planom i strategii.

Należy pamiętać, że „koszty” są dla firmy niezbędne do uzyskania przychodu – warto więc sprawdzić, czy te koszty, które ponosi Twoja firma, faktycznie służą właśnie temu. Początek roku to także dobry okres na optymalizację kosztów w firmie.

4. Realizacja budżetu

Lubimy zwracać uwagę Klientów na realizacje budżetu, ponieważ pokazuje to, jak daleko są oni od tego, co myśleli rok wcześniej.

Wiele osób mówi, że budżety są sztywne, nie można do końca przewidzieć przyszłości i tak dalej i tak dalej. Jednak dla nas to jest podstawowe narzędzie do oceny kilku aspektów: przede wszystkim jak bardzo się mylimy – czy dzisiaj Twoja wiedza na temat jak działa firma jest dobra czy totalnie się mylisz i czy koszty stałe które zaplanowałeś są realizowane, czy jednak ponoszą Cię co chwile nowe fantazje zakupowe. A może jednak faktycznie pilnujesz kosztów bo wiesz, że odpowiednia dyscyplina doprowadzi Cię do oczekiwanego wyniku.

Spojrzenie na realizacje budżetu w tył to świetne narzędzie do weryfikacji swojej determinacji, systematyczności w prowadzeniu firmy i wydawaniu pieniędzy.

5. Efektywność pracowników

W całorocznym podsumowaniu warto sprawdzić to, czy efektywność Twoich pracowników rośnie czy spada rok do roku. Dzięki temu nabędziesz istotną świadomość.

Z innej strony naszym Klientom zwracamy też często uwagę na to, ile kosztów stałych przypada na 1 złotówkę wydaną na realizacje projektów. To często pokazuje, czy obciążenie administracyjne jest stabilne i czy produktywność całej organizacji rośnie, czy spada.

6. Wynik finansowy i wskaźniki rentowności.

Wynik finansowy, to jak wiadomo zyska albo strata. Jednak ten wynik powinien iść w kierunku zysku, a zysk w kierunku odpowiedniej rentowności.

Na jednym ze szkoleń pokazywaliśmy kiedyś przykładowo, że bez odpowiedniej rentowności możemy się „kręcić w kółko” i naprawdę mało zarabiać nawet o tym nie wiedząc, co podkreślał Wojciech Plona w jednym z wywiadów na kanale Przygody Przedsiębiorców.

Z drugiej strony, mając wyniki roczne warto zagłębić się w „meandry analizy finansowej” i zobaczyć jak wyglądają wskaźniki rentowności kapitału własnego czy majątku, czyli tak naprawdę ile zysku wygenerowałeś w odniesieniu do tego, co ma Twoja firma.

Podsumowanie

Podsumowanie finansów firmy jest dla Przedsiębiorców ważnym zadaniem. Jako Przedsiębiorca warto jest cyklicznie aktualizować swoją wiedzę na temat finansów swojej firmy i zostawać z tą kwestią na bieżąco.

Sensownym minimum w zakresie rocznego podsumowania finansów są następujące czynniki:

  1. Przychody ze sprzedaży,
  2. Koszty bezpośrednie i marża 1. stopnia,
  3. Alokacja zasobów (struktura kosztów),
  4. Realizacja budżetu,
  5. Efektywność pracowników,
  6. Wynik finansowy oraz wskaźniki rentowności.

Warto jednak pamiętać o tym, że powyższe zestawienie nie wyczerpuje tej kwestii, a jedynie stanowi dla niej fundament.

Jeżeli uważasz, że Finanse w Twojej Firmie jest wartościowym podcastem – zostaw mu proszę ocenę w serwisie streamingowym z którego korzystasz. A jeżeli chcesz otrzymywać mailowe powiadomienia o podcaście, możesz zapisać się na nasz newsletter, który znajdziesz w stopce tej strony.

Brakuje Ci twardych danych finansowych?

Zastanawiasz się nad tym, jak uporządkować finanse Twojej firmy?

Plona Consulting to firma, która wspiera Przedsiębiorców w skutecznym zarządzaniu firmowymi finansami na postawie twardych danych. Przekazujemy Ci dane, dzięki którym wiesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o rentowności, płynności i wynikach finansowych Twojego biznesu.

Jeżeli chcesz z nami porozmawiać, możesz zamówić bezpłatną konsultację.

Brakuje Ci
twardych danych finansowych?

Wspieramy Przedsiębiorców w zarządzaniu finansami ich firm. Jeżeli szukasz wsparcia w tym obszarze, zostaw swój numer, a my oddzwonimy do Ciebie i sprawdzimy, jak możemy wesprzeć Twoją firmę w dalszym, bezpiecznym rozwoju!