Przejdź do treści

09 czerwca 2021

Optymalizacja kosztów w firmie – jak mądrze optymalizować koszty?

Koszty firmy, które wymykają się spod kontroli, w zależności od skali, mogą stanowić ogromne zagrożenie dla funkcjonowania firmy. Dlatego ważne jest, aby świadomie dążyć do jak największej kontroli nad kosztami i ich minimalizacji. Optymalizacja kosztów w firmie jest procesem, który pomaga właśnie w tym.

Optymalizacja kosztów w firmie

Hasło „Optymalizacja kosztów w firmie” jest obecnie na językach. Według raportu Deloitte, Polska jest na czele krajów, w których kierownicy przedsiębiorstw chcą zmniejszać koszty. Polskie firmy chcą dzięki temu uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku, polepszyć swoje ceny oraz zyskać środki na dalszy rozwój firmy. Posiadanie wiedzy o sposobach optymalizacji kosztów jest zatem coraz bardziej istotne.

Skuteczne zarządzanie finansami Twojej firmy, w tym także odpowiednie podejście do optymalizacji kosztów w firmie jest ogromną dźwignią. To jeden z czynników, który najmocniej decyduje o tym, czy firma odniesie sukces.

Nawet przedsiębiorstwo, które osiąga ogromne przychody może zostać bankrutem, jeżeli jego koszty wymkną się spod kontroli. Kadra zarządzająca musi zatem przywiązywać dużą uwagę do kwestii płynności finansowej, poziomu kosztów, marży i osiąganych wyników finansowych.

Czym jest optymalizacja kosztów w firmie?

Optymalizacja kosztów nic innego, jak ciągłe i systematyczne dążenie do obniżania kosztów funkcjonowania firmy, przy utrzymaniu pożądanych czynników.

Optymalizując koszty, należy zatem mieć na uwadze, jak ich obniżenie wpłynie na jakość produktów i usług, czy zadowolenie klientów i pracowników.

Optymalizacja kosztów w firmie może odbywać się na parę sposobów – przykładowo poprzez szukanie dostawców oferujących najniższe ceny kupowanych produktów lub usług, optymalizację procesów biznesowych lub automatyzowanie powtarzalnych zadań.

Nadwyżki finansowe, które pojawiają się w firmie dzięki właściwie przeprowadzonej optymalizacji kosztów, można wykorzystać na przykład do zatrudniania kolejnych osób lub finansowania inwestycji. Mądrze przeprowadzona optymalizacja potrafi sprawić, że firma, która jest na krawędzi rentowności, staje się rentowna i zaczyna generować zyski.

Dlaczego warto optymalizować koszty w firmie?

Optymalizacja kosztów w firmie prowadzi bezpośrednio do obniżenia kosztów funkcjonowania. A jak na pewno wiesz, im niższe są koszty, tym niższe jest ryzyko, a tym większe są możliwości. Dzięki większej ilości gotówki w firmie, możesz chociażby zwiększać nakłady przeznaczane na rozwój.

Dzięki niższym kosztom, zmniejsza się tzw. Burn rate, czyli tempo, w jakim Twoja firma „przepala” swoje pieniądze. Dzięki temu, możesz w znacznie prostszy sposób budować finansową poduszkę bezpieczeństwa, która znacznie redukuje ryzyko na biznesowym oraz osobistym poziomie.

Niższe koszty pozwalają także zdobyć przewagę nad konkurencją. Przykładowo niższe koszty produkcji sprawiają, że możesz obniżyć finalną cenę produktu, utrzymując wysoki poziom marży. Będzie to szczególnie ważne w branżach, w których nabywcy charakteryzują się dużą wrażliwością cenową.

Obniżenie kosztów funkcjonowania firmy daje ogromne możliwości dotyczące inwestycji i skalowania firmy. Wyobraź sobie, że nie zwiększając zupełnie obecnego poziomu sprzedaży, możesz zatrudnić dodatkowych ludzi lub więcej inwestować – na przykład w budżet reklamowy czy nowe maszyny.

Jak mądrze optymalizować koszty?

Przede wszystkim, redukcja kosztów powinna wynikać z rzetelnie przygotowanych analiz finansowych. Intuicja bywa zawodna, a działanie wyłącznie na jej podstawie może być katastrofalne w skutkach. Redukowanie niewłaściwych kosztów, może prowadzić do znacznego obniżenia jakości produktów lub usług, spadku sprzedaży lub zmniejszenia poziomu zadowolenia własnych pracowników. Błędnie przeprowadzona optymalizacja kosztów może być zatem hamulcem w rozwoju Twojej firmy.

Aby przeprowadzić proces optymalizacji kosztów, nie hamując tym samym rozwoju, w pierwszej kolejności trzeba dobrze zrozumieć obecną sytuację finansową firmy oraz czynniki takie jak:

  • Struktura kosztów,
  • Obecny poziom marży pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia,
  • Stan zapasów pod względem ich wielkości i wartości,
  • Analiza kluczowych dostawców pod względem stawek i warunków umowy,
  • Potencjalne obszary marnotrawstwa (np. niewłaściwa organizacja czasu pracy)

Optymalizacja kosztów w firmie nie polega jedynie na szukaniu tańszych dostawców.

Chcesz obniżyć koszty prowadzenia Twojej firmy i zwiększyć zyski? Możesz zamówić bezpłatną konsultację, aby dowiedzieć się, jak to zrobić w Twojej branży.

Więcej informacji

Może ona obejmować, w zależności od specyfiki danej branży, wiele różnych czynności. Dla firma handlowych może oznaczać ona uwolnienie kapitału zamrożonego w zapasach, dla firm usługowych właściwą organizację pracy podwładnych. Podejście do optymalizacji powinno być zależne od obecnej sytuacji Twojej firmy.

Zobacz także: Jak oszczędzać w firmie? 10 praktycznych wskazówek.

Na co należy uważać przy optymalizacji kosztów w firmie?

Optymalizacja kosztów, która nie jest popierana odpowiednimi analizami finansowymi i wiedzą, może dać wynik odwrotny do zmierzonego.

Przykładowo – jeżeli przez optymalizację kosztów produkcji, jakość Twoich produktów znacząco spadnie, Twoi wierni klienci mogą przestać je u Ciebie kupować. To zaś, wiąże się ze spadkiem sprzedaży.

Jeżeli redukcja kosztów, będzie odbijać się na Twoich pracownikach (np. skomplikuje ich pracę lub znacząco obniży komfort ich pracy), może zwiększyć się wskaźnik rotacji pracowników, czyli w uproszczeniu, odsetek pracowników, którzy odchodzą z Twojej firmy. To zaś, niesie za sobą wysokie koszty w postaci rekrutacji, szkolenia nowych osób itd.

Warto pamiętać też, że stawka to nie wszystko – tańszy dostawca może oferować na przykład dużo krótsze terminy płatności faktur, które negatywnie wpłyną na Twoją płynność finansową.

Podsumowanie

Właściwie przeprowadzona optymalizacja kosztów w firmie potrafi zmienić firmę z walczącej o przetrwanie, w firmę, która prężnie się rozwija i przynosi Właścicielowi zadowalające zyski. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dobra redukcja kosztów nigdy nie jest dziełem przypadku. Powinna być ona przeprowadzana na podstawie twardych danych i analiz finansowych.

Przed zabraniem się do optymalizacji kosztów w Twojej firmie, warto zasięgnąć rady u doświadczonego konsultanta. Jeżeli masz pytania lub chciałbyś, aby ktoś z zewnątrz zerknął na Twoje finanse i pokazał Ci obszary do optymalizacji, zamów bezpłatną konsultację z ekspertem, klikając

>> Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!