Przejdź do treści

09 czerwca 2021

Optymalizacja kosztów w firmie – jak mądrze optymalizować koszty?

Koszty firmy, które wymykają się spod kontroli, w zależności od skali, mogą stanowić ogromne zagrożenie dla funkcjonowania firmy. Dlatego ważne jest, aby świadomie dążyć do jak największej kontroli nad kosztami i ich minimalizacji. Optymalizacja kosztów w firmie jest procesem, który pomaga właśnie w tym.

Optymalizacja kosztów w firmie

Hasło „Optymalizacja kosztów w firmie” jest obecnie na językach. Według raportu Deloitte, Polska jest na czele krajów, w których kierownicy przedsiębiorstw chcą zmniejszać koszty. Polskie firmy chcą dzięki temu uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku, polepszyć swoje ceny oraz zyskać środki na dalszy rozwój firmy. Posiadanie wiedzy o sposobach optymalizacji kosztów jest zatem coraz bardziej istotne.

Skuteczne zarządzanie finansami Twojej firmy, w tym także odpowiednie podejście do optymalizacji kosztów w firmie jest ogromną dźwignią. To jeden z czynników, który najmocniej decyduje o tym, czy firma odniesie sukces.

Nawet przedsiębiorstwo, które osiąga ogromne przychody może zostać bankrutem, jeżeli jego koszty wymkną się spod kontroli. Kadra zarządzająca musi zatem przywiązywać dużą uwagę do kwestii płynności finansowej, poziomu kosztów, marży i osiąganych wyników finansowych.

Czym jest optymalizacja kosztów w firmie?

Optymalizacja kosztów nic innego, jak ciągłe i systematyczne dążenie do obniżania kosztów funkcjonowania firmy, przy utrzymaniu pożądanych czynników.

Optymalizując koszty, należy zatem mieć na uwadze, jak ich obniżenie wpłynie na jakość produktów i usług, czy zadowolenie klientów i pracowników.

Optymalizacja kosztów w firmie może odbywać się na parę sposobów – przykładowo poprzez szukanie dostawców oferujących najniższe ceny kupowanych produktów lub usług, optymalizację procesów biznesowych lub automatyzowanie powtarzalnych zadań.

Nadwyżki finansowe, które pojawiają się w firmie dzięki właściwie przeprowadzonej optymalizacji kosztów, można wykorzystać na przykład do zatrudniania kolejnych osób lub finansowania inwestycji. Mądrze przeprowadzona optymalizacja potrafi sprawić, że firma, która jest na krawędzi rentowności, staje się rentowna i zaczyna generować zyski.

Dlaczego warto optymalizować koszty w firmie?

Optymalizacja kosztów w firmie prowadzi bezpośrednio do obniżenia kosztów funkcjonowania. A jak na pewno wiesz, im niższe są koszty, tym niższe jest ryzyko, a tym większe są możliwości. Dzięki większej ilości gotówki w firmie, możesz chociażby zwiększać nakłady przeznaczane na rozwój.

Dzięki niższym kosztom, zmniejsza się tzw. Burn rate, czyli tempo, w jakim Twoja firma „przepala” swoje pieniądze. Dzięki temu, możesz w znacznie prostszy sposób budować finansową poduszkę bezpieczeństwa, która znacznie redukuje ryzyko na biznesowym oraz osobistym poziomie.

Niższe koszty pozwalają także zdobyć przewagę nad konkurencją. Przykładowo niższe koszty produkcji sprawiają, że możesz obniżyć finalną cenę produktu, utrzymując wysoki poziom marży. Będzie to szczególnie ważne w branżach, w których nabywcy charakteryzują się dużą wrażliwością cenową.

Obniżenie kosztów funkcjonowania firmy daje ogromne możliwości dotyczące inwestycji i skalowania firmy. Wyobraź sobie, że nie zwiększając zupełnie obecnego poziomu sprzedaży, możesz zatrudnić dodatkowych ludzi lub więcej inwestować – na przykład w budżet reklamowy czy nowe maszyny.

Jak mądrze optymalizować koszty?

Przede wszystkim, redukcja kosztów powinna wynikać z rzetelnie przygotowanych analiz finansowych. Intuicja bywa zawodna, a działanie wyłącznie na jej podstawie może być katastrofalne w skutkach. Redukowanie niewłaściwych kosztów, może prowadzić do znacznego obniżenia jakości produktów lub usług, spadku sprzedaży lub zmniejszenia poziomu zadowolenia własnych pracowników. Błędnie przeprowadzona optymalizacja kosztów może być zatem hamulcem w rozwoju Twojej firmy.

Aby przeprowadzić proces optymalizacji kosztów, nie hamując tym samym rozwoju, w pierwszej kolejności trzeba dobrze zrozumieć obecną sytuację finansową firmy oraz czynniki takie jak:

  • Struktura kosztów,
  • Obecny poziom marży pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia,
  • Stan zapasów pod względem ich wielkości i wartości,
  • Analiza kluczowych dostawców pod względem stawek i warunków umowy,
  • Potencjalne obszary marnotrawstwa (np. niewłaściwa organizacja czasu pracy)

Optymalizacja kosztów w firmie nie polega jedynie na szukaniu tańszych dostawców.

Chcesz obniżyć koszty prowadzenia Twojej firmy i zwiększyć zyski? Możesz zamówić bezpłatną konsultację, aby dowiedzieć się, jak to zrobić w Twojej branży.

Więcej informacji

Może ona obejmować, w zależności od specyfiki danej branży, wiele różnych czynności. Dla firma handlowych może oznaczać ona uwolnienie kapitału zamrożonego w zapasach, dla firm usługowych właściwą organizację pracy podwładnych. Podejście do optymalizacji powinno być zależne od obecnej sytuacji Twojej firmy.

Zobacz także: Jak oszczędzać w firmie? 10 praktycznych wskazówek.

Na co należy uważać przy optymalizacji kosztów w firmie?

Optymalizacja kosztów, która nie jest popierana odpowiednimi analizami finansowymi i wiedzą, może dać wynik odwrotny do zmierzonego.

Przykładowo – jeżeli przez optymalizację kosztów produkcji, jakość Twoich produktów znacząco spadnie, Twoi wierni klienci mogą przestać je u Ciebie kupować. To zaś, wiąże się ze spadkiem sprzedaży.

Jeżeli redukcja kosztów, będzie odbijać się na Twoich pracownikach (np. skomplikuje ich pracę lub znacząco obniży komfort ich pracy), może zwiększyć się wskaźnik rotacji pracowników, czyli w uproszczeniu, odsetek pracowników, którzy odchodzą z Twojej firmy. To zaś, niesie za sobą wysokie koszty w postaci rekrutacji, szkolenia nowych osób itd.

Warto pamiętać też, że stawka to nie wszystko – tańszy dostawca może oferować na przykład dużo krótsze terminy płatności faktur, które negatywnie wpłyną na Twoją płynność finansową.

Podsumowanie

Właściwie przeprowadzona optymalizacja kosztów w firmie potrafi zmienić firmę z walczącej o przetrwanie, w firmę, która prężnie się rozwija i przynosi Właścicielowi zadowalające zyski. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dobra redukcja kosztów nigdy nie jest dziełem przypadku. Powinna być ona przeprowadzana na podstawie twardych danych i analiz finansowych.

Przed zabraniem się do optymalizacji kosztów w Twojej firmie, warto zasięgnąć rady u doświadczonego konsultanta. Jeżeli masz pytania lub chciałbyś, aby ktoś z zewnątrz zerknął na Twoje finanse i pokazał Ci obszary do optymalizacji, zamów bezpłatną konsultację z ekspertem, klikając

>> Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!