17 lipca 2024
Czy masz zbyt dużych Klientów?
Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?
Czy Twoja firma ma zbyt dużych Klientów?
Tematem poniższego artykułu jest dywersyfikacja Klientów Twojej firmy. Artykuł został napisany na podstawie 67. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej:
Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:
Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts
Dywersyfikacja portfela Klientów
Pozyskiwanie większych zleceń to częsty cel wśród Przedsiębiorców – ale z drugiej strony, szczególnie w małych firmach wyjątkowo istotny jest temat dywersyfikacji. I tego, czy przypadkiem taki duży, istotny kontrakt czy Klient nie ma zbyt dużego wpływu na Twoje “być” albo “nie być”.
Puentą poniższego artykułu nie jest to, aby nie brać dużych zleceń i nie starać się pozyskiwać większych kontraktów – ale chodzi o to, żebyś miał świadomość, że duże zlecenia nie zawsze są tak lukratywne, jak wydają się być na papierze. Bo to dobrze mieć dużych Klientów – Szczególnie jeżeli Ci płacą i możesz na nich zarobić. Ale jeżeli dzisiaj jeden klient może “wywrócić” Twoją firmę i decyduje o tym, czy zarabiasz czy nie – to zdecydowanie warto się nad tą sytuacją pochylić.
Bo praca z dużymi klientami – sama w sobie wcale nie jest zła.
Jak pracuje się z większymi Klientami?
Często duży klient to duży zarobek – natomiast praca wyłącznie z dużymi klientami, jest obarczona pewnym ryzykiem, związanym chociażby z tym, według jakiej polityki pracują duże firmy. Gdzie umowy są nierzadko bardzo jednostronne – terminy płatności są długie, a kary umowne, które dotyczą wyłącznie Ciebie są wysokie, a czasami można je przyznać niemalże uznaniowo.
Nierzadko, Klienci Plona Consulting, którzy pracowali przede wszystkim na dużych kontraktach, u których ta dywersyfikacja biznesu była stosunkowo mała, narzekali na trudności w utrzymaniu płynności finansowej – bo właśnie terminy płatności bywają nierynkowo długie, a nawet, co ciekawe – na rentowność. Bo na przykład w ramach ostrych negocjacji dokładają do pierwotnej wyceny duży dodatkowy zakres, przez co zlecenie, które początkowo wydawało się kurą znoszącą złote jaja, stało się mało rentowne. Czemu nie pomagają stosunkowo sztywne i ograniczające umowy, których podpisania wymagają często więksi Klienci.
Czy masz zbyt dużych Klientów? Lista kontrolna
Skoro znasz już potencjalne zagrożenia – albo może po prostu specyfikę pracy z większymi Klientami – warto zadać sobie tytułowe pytanie: czy masz zbyt dużych Klientów? I żeby to sprawdzić, przygotowaliśmy dla Ciebie na dziś listę kontrolną, która pomoże Ci określić, czy z perspektywy finansisty – Twoja biznesowa dywersyfikacja lub jej brak generuje u Ciebie ryzyko.
#1 – Struktura Twoich przychodów i udział największych Klientów w przychodach oraz marży
I zaczynając – punkt pierwszy do Twoja struktura klientów. Ilu Klientów odpowiada za jaki procent Twoich przychodów i jak przekłada się to później na rentowność. Czyli na przykład – za jaki procent Twoich przychodów odpowiada Twój największy Klient? Za jaki procent Twojej marży odpowiada Twoich trzech największych Klientów? Tego typu analizy potrafią pokazać bardzo dużo ciekawych faktów.
Na przykład, jak u jednego z naszych Klientów – że gdyby od kolejnego miesiąca odszedł ich największy Klient, to po trzech kolejnych miesiącach firma straciłaby całą swoją poduszkę finansową. I to jest naprawdę duży sygnał ostrzegawczy. Więc sprawdź koniecznie, jak sytuacja wygląda w Twojej firmie.
#2 – Czy jest jeden Klient, który decyduje o Twojej wypłacalności?
Punkt drugi checklisty to – czy jeden Klient decyduje o Twojej wypłacalności? Czy masz jednego Klienta, który jeżeli się spóźni, to wywoła w Twojej firmie niewypłacalność i na przykład, przez którego nie będziesz miał gotówki na realizację wypłat dla pracowników. Jeżeli tak – potraktuj to jako poważną czerwoną lampkę.
#3 – Czy większość Twojego zespołu pracuje dla jednego Klienta?
Sygnał alarmowy numer trzy to, że większość Twojego zespołu jest zaangażowana w pracę dla jednego Klienta. I w tym zakresie warto zadać sobie pytanie – co się stanie, jeżeli ten Klient zmieni plany i przestanie Cię potrzebować? Czy masz jakiś plan awaryjny dotyczący tego, co zrobisz, żeby ten zespół nie stracił w tym momencie pracy?
#4 – Czy praca z dużymi Klientami jest dla Ciebie ograniczająca?
I ostatnia kwestia do weryfikacji – czy praca z dużymi Klientami jest dla Ciebie ograniczająca. Subiektywnie. Czy Ty, jako Właściciel uważasz, że te kontrakty, które realizujesz, na przykład, ograniczają czy wspomagają rozwój Twojej firmy?
Tego typu sytuacja, w której zorientujesz się, że być może faktycznie jeden czy kilku Twoich dużych Klientów w pewien sposób uzależnili Cię od współpracy z nimi to sytuacja, która wymaga weryfikacji modelu i tego, z kim faktycznie chcesz pracować i do jakich Klientów chcesz trafiać. I co do zasady, zazwyczaj będzie ona wymagała dodatkowej pracy w obszarze marketingu i sprzedaży – tak, żeby doprowadzić do sytuacji, w której jeden Klient nie “waży” u Ciebie zbyt dużo.
Pracując z dużymi Klientami trzymaj się swoich zasad
Jeżeli zastanawiasz się, co możesz zrobić, żeby nieco zmniejszyć ryzyko przy pracy z większymi Klientami – to jedna kwestia, na którą zawsze wracamy uwagę to ustalenie i bezwzględne trzymanie się pewnych minimalnych zasad współpracy z Klientami. Czyli z finansowej perspektywy polecamy dokładniejsze przyjrzenie się rentowności – i określenie minimalnego poziomu marży poniżej którego co by się nie działo, nie będziesz schodzić – nawet, jeżeli słyszysz od drugiej strony, że “tym razem warunki będą takie, ale jeżeli będą zadowoleni ze współpracy to będą korzystać z Ciebie częściej i zapewniać Ci dużo zleceń”.
Bo pomyśl – ile razy takie obietnice, faktycznie się u Ciebie zmaterializowały. Zakupowcy, z którymi prawdopodobnie masz styczność, mają po prostu swoje cele. Im taniej kupią Twoje usługi i im więcej wynegocjują tym lepiej dla nich. I oni zawsze będą naciskać na to, żeby kupić od Ciebie jak najtaniej. Więc KONIECZNIE musisz znać swoje liczby – bo inaczej szansa na to, że wejdziesz w niekorzystny kontrakt jest po prostu zbyt duża.
Chcesz lepiej poznać Twoje liczby?
Zapoznaj się z podcastem Finanse w Twojej Firmie, w którym wyjaśniamy, w jaki sposób Przedsiębiorcy powinni zarządzać firmowymi finansami.
Zacznij zarządzać firmowymi finansami
Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!