Przejdź do treści

01 lutego 2023

Ile kosztują Cię rabaty? 6 rzeczy, które musisz pamiętać o rabatach.

Udzielanie rabatów jest częstym sposobem na przyciągnięcie i zatrzymanie klientów w biznesie. Choć może to przynosić krótkoterminowe korzyści, to jednocześnie może okazać się kosztowne dla przedsiębiorców. W artykule poruszymy kwestię, jakie koszty może ponosić przedsiębiorca udzielając rabatów i czy zawsze opłaca się to robić.

Udzielanie rabatów – ile Cię kosztuje?

Poniższy artykuł dotyczący rabatowania został napisany na podstawie 28. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Dlaczego temat rabatów może być dla Ciebie istotny?

Często mówi się o tym, jak wykorzystywać rabaty, aby zwiększać sprzedaż. Tym artykułem chcemy natomiast rzucić światło na drugą stronę tego medalu – czyli koszt i ryzyka związane z udzielaniem rabatów w Twoim biznesie.

Formuła poniższego tekstu to „6 rzeczy, które musisz wiedzieć i pamiętać o rabatach”. Znaczna część poniższej listy może nie być dla Ciebie nowa lub odkrywcza. To dobry znak. Ponieważ celem tego artykułu jest zebranie w jedno miejsce informacji, które dopiero pokazane razem mogą pokazać Ci faktyczny koszt rabatowania.

Poniżej znajdziesz listę kwestii, o których warto pamiętać.

1. Rabat zawsze pobierany jest z Twojego zysku.

To kwestia, o której przedsiębiorcy (m.in. Ci korzystający z bezpłatnej konsultacji finansowej) bardzo często zapominają.

Jeżeli sprzedajesz coś za 1000 złotych, a Twój bezpośredni koszt to 800 złotych, to w prostym przeliczeniu, Twoja marża wynosi 200 złotych. Jest to 200 złotych, które idzie na pokrycie kosztów marketingu, sprzedaży, administracji, inwestycji oraz Twojego zarobku.

Udzielając w tym momencie 10% rabatu, czyli w tym przypadku 100 złotych, obniżasz tę marżę do poziomu 100 złotych. Czyli o połowę. Bo koszty przecież w żaden sposób Ci się nie zmniejszą.

Warto się zastanowić, czy w tym przypadku udzielenie 10% rabatu podwoi Twoją sprzedaż. Jeżeli nie – Twoja firma zarobi mniej.

2. Jeżeli nie znasz dobrze swojej marży, rabaty są dla Ciebie ryzykiem.

Wróćmy do naszego poprzedniego przykładu – produkt sprzedajesz za 1000 złotych, masz w nim 800 złotych kosztów bezpośrednich, ale tym razem nie masz tego świadomości – bo albo nie jest to policzone, albo jest błędnie policzone i wydaje Ci się, że masz tych kosztów 500 złotych.

W tym przypadku udzielasz takiego wysokiego rabatu w wysokości 30%. Czyli – jesteś stratny. Dokładasz do interesu. Każda sprzedana sztuka produktu generuje u Ciebie dodatkową stratę – więc jeżeli Twój marketing zadziała w tym wypadku wyjątkowo efektywnie, to tym gorzej dla Ciebie.

Jeżeli nie znasz doskonale Twojej marży, udzielanie rabatów stanowi dla Ciebie ryzyko, o którym warto pamiętać.

3. Jeżeli masz kolejkę Klientów, rabaty mogą okazać się u Ciebie zbędne.

Podczas jednej z naszych rozmów z dwoma wspólnikami pewnej firmy zauważyliśmy ciekawą sytuację.

Cała rozmowa krążyła wokół tego, że wspomniani już przedsiębiorcy mają oni urwanie głowy, że nie nadążają z produkcją i że ich Klienci obecnie kupują produkty pomimo tego, że przy niektórych z nich jest informacja o tym, że czas oczekiwania na gotowy produkt to nawet do trzech miesięcy.

A na stronie internetowej… wysokie rabaty.

Zapytani o to, dlaczego oferują swoim klientom rabaty, skoro klienci tak chętnie kupują ich produkty odpowiedzieli że „w tej branży tak po prostu jest, że jak się chce napędzać sprzedaż, to trzeba dawać rabaty”.

Przełóżmy tę sytuację na twarde dane. Przyjmijmy, że mają oni 50% marży na produkcie i udzielają 25% rabatu. Żeby ich firma zrobiła w tym przypadku taki sam zysk, musi sprzedać tych produktów 2 razy więcej.

Tu pojawia się pytanie, czy 25% rabatu przełoży się faktycznie na 2 razy większą konwersję w sklepie online.

Ten punk stanowi także dodatkowe potwierdzenie, że warto mieć w firmie pewną poduszkę finansową. Bo teraz postawmy tezę, że Klienci będą wciąż kupować ten produkt – niezależnie od tego, czy rabat jest, czy też nie. I wprowadzanie czasami tego typu zmian jest trudne, zwłaszcza dla Właściciela firmy, bo zastanawiamy się, czy Klienci faktycznie z nami zostaną po podniesieniu cen. W tym przypadku nic nie da większego spokoju ducha niż dobra, solidna poduszka finansowa, która sprawi, że poczujemy się dużo pewniej wprowadzając takie eksperymenty.

4. Klientów jest bardzo łatwo przyzwyczaić do rabatów.

Każdy z nas ma takie sklepy czy marki, w których dokonuje zakupów tylko w momencie, kiedy widzi u nich rabaty i obniżki.

A to często ze względu na to, że przez lata dawały tyle obniżek, tyle przecen i tyle promocji, że kupowanie u nich czegoś w pełnej cenie wydaje się po prostu nierozsądne. I takie przyzwyczajenia Klientów to coś, co trudno jest potem przełamać.

Klientów bardzo łatwo jest przyzwyczaić do udzielania rabatów, a z drugiej strony – później trudno jest ich od tego odzwyczaić.

5. Szczególnie w przypadku firm B2B – zamiast rabatu „na wejście” możesz postawić warunki.

Jako firma doradcza, często spotykamy się ze stwierdzeniem, że „w naszej branży rabat to mus”.  Jeżeli założymy, że jest to prawda, to może warto trochę z tego skorzystać na własną korzyść.

Załóżmy, że chcesz udzielić 15% rabatu. A na potrzeby przykładu chcesz polepszyć Twój cashflow, bo średni czas płatności faktury przez Twoich Klientów to 30 dni.

W tej sytuacji możesz na przykład udzielić 15% rabatu w przypadku płatności w terminie do 7 dni, 5% w terminie do 14 dni, i brak rabatu w terminie powyżej 14 dni.

Pamiętaj, że tutaj warto poeksperymentować – zastanowić się, co byłoby dla Ciebie dobrą nagrodą w zamian za rabat, a następnie zobaczyć jak zareagują Twoi Klienci. Być może takiego rabatu możesz udzielić na przykład przy podpisaniu umowy na dłuższy okres, być może przy zamówieniu przez Klienta odpowiedniej ilości danego towaru i tak dalej.

6. Małe rabaty są małe jedynie przy małej skali.

Jeżeli udzielasz 5% rabatu, to w skali 100 złotych, to jest to 5 złotych. Faktycznie niewielka kwota.

Ale jeżeli zatrzymamy się na tych 5% i policzymy, że średnio udzielasz rabatów o wysokości 5% w skali całego roku, a masz firmę, która robi 10 milionów przychodu ze sprzedaży, to 5% z 10 milionów to jest to 500 000 złotych. Czyli być może nowa nieruchomość, sportowy samochód albo kilka wysokiej wartości zegarków.

I to jest to, co często gubimy, kiedy nasz biznes szybko rośnie. To, że pozornie małe procenty w dużej skali dają duże kwoty.

Podsumowanie – na co zwracać uwagę rabatując?

Przeszliśmy dziś przez 6 rzeczy, które musisz pamiętać o rabatach, a były to

  1. Rabat zawsze jest pobierany z Twojego zysku,
  2. Jeżeli nie znasz doskonale Twojej marży, rabaty są ryzykowne,
  3. Jeżeli masz kolejkę Klientów to warto przemyśleć czy faktycznie powinieneś udzielać te rabaty,
  4. Klientów bardzo łatwo jest przyzwyczaić do rabatów,
  5. Bardziej dla firm B2B – do rabatu możesz dodać dodatkowe warunki,
  6. Małe rabaty są małe jedynie przy małej skali.

Chcesz skuteczniej zarządzać finansami Twojej firmy?

Finanse w Twojej Firmie to pierwszy w Polsce podcast skupiony wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami. Prowadzony z myślą o polskich przedsiębiorcach.

Jego odcinki raz na dwa tygodnie pomagają Ci lepiej zrozumieć finanse oraz na własną rękę wprowadzić do firmy narzędzia, które usprawnią Twoje analizy.

Jeżeli chcesz przesłuchać kolejnych jego odcinków, skorzystaj z poniższego przycisku!

Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finanista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej
Wojciech Plona
23 kwietnia 2025

Zasada Pareto w Finansach Firmy – poznaj 20% obszarów, które zapewnią Ci 80% rezultatów

Zasada Pareto w finansach – 20% działań daje 80% wyników Być może słyszałeś kiedyś o zasadzie Pareto. I jeżeli trochę o niej poczytałeś, to pewnie nie zdziwi Cię, że w finansach także ma ona zastosowanie. I dziś będziemy omawiać te metaforyczne 20% obszarów w finansach, które dadzą Ci 80% finansowych rezultatów. Poniższy artykuł powstał na podstawie 87. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wprowadzenie do zasady Pareto w finansach […]

Więcej
Wojciech Plona
16 kwietnia 2025

Modele biznesowe – teoria vs praktyka

W dynamicznym środowisku biznesowym odpowiedni model biznesowy stanowi klucz do sukcesu lub porażki przedsiębiorstwa. Często obserwujemy, jak firmy walczą z dostosowaniem teorii do rzeczywistych warunków rynkowych. Różnica między teorią a praktyką bywa przepaścią trudną do pokonania. Model biznesowy – definicja Model biznesowy to fundamentalna koncepcja określająca, w jaki sposób przedsiębiorstwo tworzy i dostarcza wartość oraz czerpie z niej zyski. Innymi słowy jest to opis tego, jak firma […]

Więcej
Wojciech Plona
09 kwietnia 2025

Gdzie tracisz czas analizując finanse firmy?

Jak NIE tracić czasu w finansach? Są dwie rzeczy, których nie cierpią Przedsiębiorcy: tracenie pieniędzy i tracenie czasu. Pytanie tylko – czego bardziej? W ostatnich 80+ odcinkach podcastu Finanse w Twojej Firmie opowiadaliśmy o tym, jak nie tracić pieniędzy. Dziś przyszła więc pora na CZAS. Poniższy artykuł został napisany na podstawie 86. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
27 marca 2025

Przeczytaj to to, jeżeli Twoje analizy finansowe są mało wiarygodne

Czy analizy Twojej firmy są wiarygodne? W życiu każdego Przedsiębiorcy, który dba o swoje finanse, przychodzi taki moment, w którym patrzy on w swoje finansowe tabelki – i nagle orientuje się, że coś w nich nie gra. I dziś porozmawiamy o tym, co zrobić w takiej sytuacji. Na podstawie 85. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie; Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Działanie bez danych jest złe. Działanie z błędnymi […]

Więcej
2025-03-11-Podcast 84
Wojciech Plona
12 marca 2025

Jak SZYBCIEJ analizować firmowe finanse?

Analizuj finanse SZYBCIEJ i wyciągaj z nich maksimum wniosków – z tymi ośmioma poradami.

Więcej
Wojciech Plona
12 lutego 2025

Firmy rodzinne: Jakie są ich wyzwania w finansach?

Podobno z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach… Ale pomimo tego powiedzenia, wiele firm rodzinnych w Polsce świetnie sobie radzi. Jakie są wyzwania firm rodzinnych w finansach? Posłuchaj 82. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!