Przejdź do treści

01 lutego 2023

Ile kosztują Cię rabaty? 6 rzeczy, które musisz pamiętać o rabatach.

Udzielanie rabatów jest częstym sposobem na przyciągnięcie i zatrzymanie klientów w biznesie. Choć może to przynosić krótkoterminowe korzyści, to jednocześnie może okazać się kosztowne dla przedsiębiorców. W artykule poruszymy kwestię, jakie koszty może ponosić przedsiębiorca udzielając rabatów i czy zawsze opłaca się to robić.

Udzielanie rabatów – ile Cię kosztuje?

Poniższy artykuł dotyczący rabatowania został napisany na podstawie 28. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Dlaczego temat rabatów może być dla Ciebie istotny?

Często mówi się o tym, jak wykorzystywać rabaty, aby zwiększać sprzedaż. Tym artykułem chcemy natomiast rzucić światło na drugą stronę tego medalu – czyli koszt i ryzyka związane z udzielaniem rabatów w Twoim biznesie.

Formuła poniższego tekstu to „6 rzeczy, które musisz wiedzieć i pamiętać o rabatach”. Znaczna część poniższej listy może nie być dla Ciebie nowa lub odkrywcza. To dobry znak. Ponieważ celem tego artykułu jest zebranie w jedno miejsce informacji, które dopiero pokazane razem mogą pokazać Ci faktyczny koszt rabatowania.

Poniżej znajdziesz listę kwestii, o których warto pamiętać.

1. Rabat zawsze pobierany jest z Twojego zysku.

To kwestia, o której przedsiębiorcy (m.in. Ci korzystający z bezpłatnej konsultacji finansowej) bardzo często zapominają.

Jeżeli sprzedajesz coś za 1000 złotych, a Twój bezpośredni koszt to 800 złotych, to w prostym przeliczeniu, Twoja marża wynosi 200 złotych. Jest to 200 złotych, które idzie na pokrycie kosztów marketingu, sprzedaży, administracji, inwestycji oraz Twojego zarobku.

Udzielając w tym momencie 10% rabatu, czyli w tym przypadku 100 złotych, obniżasz tę marżę do poziomu 100 złotych. Czyli o połowę. Bo koszty przecież w żaden sposób Ci się nie zmniejszą.

Warto się zastanowić, czy w tym przypadku udzielenie 10% rabatu podwoi Twoją sprzedaż. Jeżeli nie – Twoja firma zarobi mniej.

2. Jeżeli nie znasz dobrze swojej marży, rabaty są dla Ciebie ryzykiem.

Wróćmy do naszego poprzedniego przykładu – produkt sprzedajesz za 1000 złotych, masz w nim 800 złotych kosztów bezpośrednich, ale tym razem nie masz tego świadomości – bo albo nie jest to policzone, albo jest błędnie policzone i wydaje Ci się, że masz tych kosztów 500 złotych.

W tym przypadku udzielasz takiego wysokiego rabatu w wysokości 30%. Czyli – jesteś stratny. Dokładasz do interesu. Każda sprzedana sztuka produktu generuje u Ciebie dodatkową stratę – więc jeżeli Twój marketing zadziała w tym wypadku wyjątkowo efektywnie, to tym gorzej dla Ciebie.

Jeżeli nie znasz doskonale Twojej marży, udzielanie rabatów stanowi dla Ciebie ryzyko, o którym warto pamiętać.

3. Jeżeli masz kolejkę Klientów, rabaty mogą okazać się u Ciebie zbędne.

Podczas jednej z naszych rozmów z dwoma wspólnikami pewnej firmy zauważyliśmy ciekawą sytuację.

Cała rozmowa krążyła wokół tego, że wspomniani już przedsiębiorcy mają oni urwanie głowy, że nie nadążają z produkcją i że ich Klienci obecnie kupują produkty pomimo tego, że przy niektórych z nich jest informacja o tym, że czas oczekiwania na gotowy produkt to nawet do trzech miesięcy.

A na stronie internetowej… wysokie rabaty.

Zapytani o to, dlaczego oferują swoim klientom rabaty, skoro klienci tak chętnie kupują ich produkty odpowiedzieli że „w tej branży tak po prostu jest, że jak się chce napędzać sprzedaż, to trzeba dawać rabaty”.

Przełóżmy tę sytuację na twarde dane. Przyjmijmy, że mają oni 50% marży na produkcie i udzielają 25% rabatu. Żeby ich firma zrobiła w tym przypadku taki sam zysk, musi sprzedać tych produktów 2 razy więcej.

Tu pojawia się pytanie, czy 25% rabatu przełoży się faktycznie na 2 razy większą konwersję w sklepie online.

Ten punk stanowi także dodatkowe potwierdzenie, że warto mieć w firmie pewną poduszkę finansową. Bo teraz postawmy tezę, że Klienci będą wciąż kupować ten produkt – niezależnie od tego, czy rabat jest, czy też nie. I wprowadzanie czasami tego typu zmian jest trudne, zwłaszcza dla Właściciela firmy, bo zastanawiamy się, czy Klienci faktycznie z nami zostaną po podniesieniu cen. W tym przypadku nic nie da większego spokoju ducha niż dobra, solidna poduszka finansowa, która sprawi, że poczujemy się dużo pewniej wprowadzając takie eksperymenty.

4. Klientów jest bardzo łatwo przyzwyczaić do rabatów.

Każdy z nas ma takie sklepy czy marki, w których dokonuje zakupów tylko w momencie, kiedy widzi u nich rabaty i obniżki.

A to często ze względu na to, że przez lata dawały tyle obniżek, tyle przecen i tyle promocji, że kupowanie u nich czegoś w pełnej cenie wydaje się po prostu nierozsądne. I takie przyzwyczajenia Klientów to coś, co trudno jest potem przełamać.

Klientów bardzo łatwo jest przyzwyczaić do udzielania rabatów, a z drugiej strony – później trudno jest ich od tego odzwyczaić.

5. Szczególnie w przypadku firm B2B – zamiast rabatu „na wejście” możesz postawić warunki.

Jako firma doradcza, często spotykamy się ze stwierdzeniem, że „w naszej branży rabat to mus”.  Jeżeli założymy, że jest to prawda, to może warto trochę z tego skorzystać na własną korzyść.

Załóżmy, że chcesz udzielić 15% rabatu. A na potrzeby przykładu chcesz polepszyć Twój cashflow, bo średni czas płatności faktury przez Twoich Klientów to 30 dni.

W tej sytuacji możesz na przykład udzielić 15% rabatu w przypadku płatności w terminie do 7 dni, 5% w terminie do 14 dni, i brak rabatu w terminie powyżej 14 dni.

Pamiętaj, że tutaj warto poeksperymentować – zastanowić się, co byłoby dla Ciebie dobrą nagrodą w zamian za rabat, a następnie zobaczyć jak zareagują Twoi Klienci. Być może takiego rabatu możesz udzielić na przykład przy podpisaniu umowy na dłuższy okres, być może przy zamówieniu przez Klienta odpowiedniej ilości danego towaru i tak dalej.

6. Małe rabaty są małe jedynie przy małej skali.

Jeżeli udzielasz 5% rabatu, to w skali 100 złotych, to jest to 5 złotych. Faktycznie niewielka kwota.

Ale jeżeli zatrzymamy się na tych 5% i policzymy, że średnio udzielasz rabatów o wysokości 5% w skali całego roku, a masz firmę, która robi 10 milionów przychodu ze sprzedaży, to 5% z 10 milionów to jest to 500 000 złotych. Czyli być może nowa nieruchomość, sportowy samochód albo kilka wysokiej wartości zegarków.

I to jest to, co często gubimy, kiedy nasz biznes szybko rośnie. To, że pozornie małe procenty w dużej skali dają duże kwoty.

Podsumowanie – na co zwracać uwagę rabatując?

Przeszliśmy dziś przez 6 rzeczy, które musisz pamiętać o rabatach, a były to

  1. Rabat zawsze jest pobierany z Twojego zysku,
  2. Jeżeli nie znasz doskonale Twojej marży, rabaty są ryzykowne,
  3. Jeżeli masz kolejkę Klientów to warto przemyśleć czy faktycznie powinieneś udzielać te rabaty,
  4. Klientów bardzo łatwo jest przyzwyczaić do rabatów,
  5. Bardziej dla firm B2B – do rabatu możesz dodać dodatkowe warunki,
  6. Małe rabaty są małe jedynie przy małej skali.

Chcesz skuteczniej zarządzać finansami Twojej firmy?

Finanse w Twojej Firmie to pierwszy w Polsce podcast skupiony wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami. Prowadzony z myślą o polskich przedsiębiorcach.

Jego odcinki raz na dwa tygodnie pomagają Ci lepiej zrozumieć finanse oraz na własną rękę wprowadzić do firmy narzędzia, które usprawnią Twoje analizy.

Jeżeli chcesz przesłuchać kolejnych jego odcinków, skorzystaj z poniższego przycisku!

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!