Przejdź do treści

10 maja 2023

Klucze podziałowe kosztów – jak z nich korzystać?

Czym są klucze podziałowe kosztów? Jak z nich korzystać? Na co uważać? Jak inne firmy usługowe, handlowe i produkcyjne korzystają z kluczy podziałowych? O tym wszystkim posłuchasz w 35. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Klucze podziałowe kosztów

Klucze podziałowe kosztów pozwalają na rozdzielenie kosztów, których nie da się łatwo przypisać do konkretnych usług, projektów, produktów czy lini biznesowych. Dokładnie o tym temacie opowiada Wojciech Plona w 35. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Czym są klucze podziałowe kosztów?

Klucze podziałowe to najprościej mówiąc sposoby podziału kosztów pomiędzy jednostki, produkty, projekty albo procesy. I celem tych kluczy podziałowych jest to, aby móc oszacować jakie proporcje kosztów należy do czego przypisać do poszczególnego produktu, usługi czy linii biznesowej. Oczywiście definicja definicją, ale najprościej będzie to pewnie pokazać na przykładzie.

Jak klucze podziałowe mogą wyglądać w praktyce?

Wyobraź sobie, że masz dwóch handlowców i dwóch marketingowców. Masz dwie usługi, które sprzedajesz i wiesz, że jeden handlowiec i jeden marketingowiec pracuje nad pierwszą usługą, natomiast drugi marketingowiec i drugi handlowiec pracuje nad drugą usługą. Oczywiście w tej sytuacji nie masz wątpliwości, jak przydzielić wynagrodzenia poszczególnych osób do danej usługi.

Ale Plona Consulting pracuje na co dzień wyłącznie z małymi i średnimi firmami. I w związku z tym doskonale wiemy, że takie przykłady występują jedynie w książkach.

W rzeczywistości tych dwóch handlowców i dwóch marketingowców pracuje prawdopodobnie nad obiema tymi usługami. Oczywiście nikt nie raportuje tam czasu pracy, więc trudno ocenić, gdzie są większe nakłady pracy i do której usługi należy przypisać poszczególne koszty i jakim kluczem je rozdzielić. I tutaj właśnie na ratunek przychodzą nam klucze podziałowe, które mówią, że wynagrodzenie tych osób możemy w jakiś sposób podzielić. Na przykład proporcjonalnie do liczby wykonanych godzin dla danego działu.

Czyli chodzi o to, że w wielu obszarach mamy pewne części wspólne – które generują też wspólne koszty, których nie możemy łatwo przypisać do jednego działu czy jednej jednostki organizacyjnej. I wtedy właśnie potrzebne są nam takie metody, które pozwolą właściwie te koszty rozdzielić.

Dlaczego warto stosować klucze podziałowe i dokładniej dzielić koszty?

Powodów jest co najmniej kilka, ale ten, który najczęściej podkreślam to fakt, że właściwy podział kosztów pozwala Ci właściwie określić efektywność i rentowność. A co za tym idzie, podejmujemy lepsze decyzje – na przykład w zakresie wycen. Bo wiedząc jak rozkładają się koszty, możemy ustalić właściwy poziom marży, który pozwoli nam zarobić.

Zastanawiałem się, jak można podejść do tematu, żeby dał on wartość wszystkim słuchaczom – i pomyślałem, że omówię dziś często wykorzystywane i przydatne klucze podziałowe w zależności od rodzaju biznesu – dla firm usługowych, handlowych i produkcyjnych oraz przykłady ich zastosowania – aby każdy w pewien sposób mógł przyłożyć to do swojej firmy. Tym będziemy się właśnie dziś zajmować.

W jakich grupach kosztów warto stosować klucze podziałowe?

Poniżej znajdziesz grupy kosztów i dowiesz się, w których z nich warto korzystać z kluczy podziałowych.

Zaczynając od góry rachunku wyników, mamy koszty zmienne. Co do zasady to te koszty, które można przypisać bezpośrednio do produktu i usługi, więc w tym obszarze raczej nie występują klucze podziałowe.

Następnie mamy koszty wydziałowe, czyli te koszty stałe, które są związane z bezpośrednią działalnością, ale nie można jednoznacznie przypisać ich do produktu lub usługi. Tutaj klucze podziałowe mogą występować w odniesieniu do poszczególnych grup produktów, usług lub procesów produkcyjnych.

Kolejne są koszty sprzedaży związane, jak sama nazwa wskazuje, ze sprzedażą i dostarczeniem usługi czy produktu do Klienta. Tutaj także występują występują klucze podziałowe – w zależności od kanałów dystrybucji lub kanałów marketingowych.

Ostatnie koszty, które najczęściej są dzielone to koszty Zarządu i tutaj najczęściej także jest wykorzystywany klucz podziału.

Jeden klucz czy wiele kluczy?

Z jednej strony, można stosować wiele różnych kluczy w zależności od potrzeby, Z drugiej strony można podejść do tego w taki sposób, aby określić jeden klucz podziału do wszystkich kosztów, których nie możemy podzielić. Opcja druga będzie oszczędzała czas, natomiast w niektórych przypadkach może to być dość duże uogólnienie rzeczywistości. Dlatego spotkaliśmy się z takim podejściem, że na każdym poziomie, czy grupie kosztów można stosować inny klucz podziałowy, dzięki czemu nasze wyniki dadzą bardziej wiarygodne informacje.

Z jakich kluczy korzystać w zależności od rodzaju firmy? Praktyczne przykłady.

Poniżej znajdziesz opis tego, z jakich kluczy można warto korzystać w zależności od rodzaju firmy.

Firmy usługowe

Zacznijmy od firm usługowych. Firmy usługowe to takie firmy, które w kosztach zmiennych najczęściej mają wynagrodzenia pracowników.

Weźmy na przykład branżę IT. W software house’ach – programistów pracujących na konkretnych projektach można dość łatwo przypisać. Tutaj mamy poziom kosztów zmiennych.

Natomiast co jeśli mamy Project Managera, który prowadzi nadzór na nad kilkoma projektami? Tutaj można rozdzielić koszty według godzin spędzonych na projekcie. Czasami można spotkać się także z podziałem według struktury kosztów wynagrodzeń. A co w momencie, kiedy ten kierownik projektu ma ponad 10 projektów i ani myśli raportować czas pracy? W tej sytuacji warto użyć klucza podziałowego.

Do wyboru tak naprawdę mamy:

  • strukturę liczby godzin na projektach osób, którymi zarządza,
  • klucz przychodowy,
  • klucz kosztów wynagrodzeń.

Dzięki temu jesteśmy w stanie przypisać danego człowieka do usługi lub do linii biznesowej.

W dalszej kolejności mając koszty sprzedaży tutaj warto znaleźć miarę, która będzie odpowiadała kluczowi – czyli na przykład:

  • liczba sprzedanych usług,
  • liczba sprzedanych usług w danej grupie usług (bo na przykład mogą być duże projekty gdzie czas sprzedaży jest zgoła inny niż w innej grupie),
  • według godzin,
  • według liczby odbytych spotkań w ramach grupy projektów lub linii biznesowej.

To wszystko zależy od tego jakie usługi sprzedaje Twoja firma, jaka jest ich struktura i jak wygląda proces sprzedaży – ale myślę, że analizując sam proces sprzedaży możesz dojść do odpowiednich wniosków.

Firmy handlowe

Teraz przejdźmy do firm handlowych. Firmy handlowe charakteryzują się tym, że stosunkowo łatwo przypisać koszt towaru, który został sprzedany, natomiast większe wyzwanie zaczyna się w momencie kiedy mamy kwestie związane z transportem – czyli przykładowo, co w momencie kiedy rozwozimy różne produkty do różnych klientów.

Inne kłopotliwe koszty, to te związane z magazynem – czyli jak podzielić prace w magazynie i koszt magazynu. W ostatnim czasie pracując dla jednego z naszych Klientów prowadzącego sklep e-commerce zidentyfikowaliśmy kilka kluczy podziałowych, które zostały zaszyte w model i świetnie się sprawdzały – były to między innymi:

  • klucz struktury przychodów ogółem,
  • klucz obrotów na danej platformie (np. Allegro czy Amazonie),
  • klucz liczby wysłanych paczek,
  • klucz wartości towaru,
  • klucz związany z wartością wynagrodzeń,
  • czas pracy pracowników,
  • klucz powierzchni.

Firmy produkcyjne

Na koniec do omówienia zostały nam firmy produkcyjne. Tutaj sytuacja bywa najbardziej skomplikowana. Wynika to głównie z tego, że często procesy produkcyjne nie są pomierzone. Wiedza o procesach często jest tak ogólna, że nawet gdybyśmy  chcieli znaleźć klucz, to jest to równoznaczne z wróżeniem z fusów. Jeżeli natomiast procesy są dobrze owskaźnikowane, oprócz wymienionych wyżej kluczy analogicznych do firm usługowych i handllowych, Na poziomie kosztów wydziałowych i funkcji wsparcia można koszty dzielić w oparciu o:

  • liczbę paczek,
  • liczbę produkcji,
  • wartość produkcji,
  • liczbę godzin pracy pracowników,
  • liczbę godzin pracy maszyn,
  • powierzchnie.

O czym należy pamiętać wdrażając klucze podziałowe?

Jeżeli chodzi o zagadnienie kluczy podziałowych, to jest jedno zagadnienie, które często zauważamy w firmach, które poznają dopiero klucze podziałowe. Chodzi o zbytnie komplikowanie.

Miałem kiedyś znajomego, który opowiadał mi o tym, że miał w swojej niewielkiej firmie sto kilkanaście takich kluczy, bo schodził do bardzo granularnego poziomu. I przyszedł po prostu taki moment, kiedy te klucze zamiast pomagać, zaczęły mu przeszkadzać. Na to się mówi po angielsku overkill – czyli na polskie “strzelanie z armaty do wróbla”. Czyli jeżeli możesz mieć jeden klucz ogólny, który da pewien podział kosztów i dziesiątki kluczy pomocniczych, które dadzą bardzo podobny wynik, ale zajmą nam 10 czy 15 razy więcej czasu, to warto przemyśleć korzystanie z tego prostszego sposobu.

Porozmawiajmy!

Jeżeli szukasz wsparcia w lepszym poznaniu rentowności dzięki kluczom podziałowym, możesz umówić się na 45 minutową konsultację online. Podczas takiej rozmowy:

  • Lepiej poznamy Twój biznes,
  • Na spokojnie opowiemy Ci jak możemy wesprzeć Cię w kontroli rentowności,
  • Odpowiemy na Twoje pytania.

Formularz zapisu znajdziesz tutaj:

Zamawiam bezpłatną konsultację

Wojciech Plona

Przedsiębiorca i ekspert w zarządzaniu finansami małych i średnich firm. Jako Zewnętrzny Dyrektor Finansowy (CFO) w Plona Consulting wspiera właścicieli firm w skutecznym zarządzaniu rentownością, płynnością i wynikami finansowymi. Jego firma zrealizowała ponad 450 projektów doradczych, dostarczając przedsiębiorcom kluczowe dane do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Wojciech także właścicielem Plona Accounting, twórcą podcastu „Finanse w Twojej Firmie” – pierwszego w Polsce formatu w pełni poświęconego zarządzaniu finansami przedsiębiorstw – oraz organizatorem konferencji o tej samej nazwie.

Kieruje się zasadą: „Dobre decyzje biznesowe zaczynają się od twardych danych”. Prywatnie pasjonat Formuły 1 i piłki nożnej.

>> Umów się na spotkanie i skonsultuj bezpłatnie dowolny temat finansowy

 

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!