Przejdź do treści

21 czerwca 2022

Niższy zysk przy wyższych przychodach – z czego może to wynikać?

Jak to się dzieje, że szybko rosnące firmy „gubią” marżę i rentowność? Dlaczego ich zyski stoją w miejscu? Jak nowi członkowie zespołu wpływają na produktywność? Jak lepiej kontrolować rozwój firmy, aby utrzymywać odpowiednią marżę?

Niższy zysk przy wyższych przychodach – z czego może to wynikać?

„Niższe zysk przy wyższych przychodach” – poniższy artykuł został napisany na podstawie 12. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts


Skąd pomysł na taki odcinek?

Jako spółka, która doradza innym firmom w obszarze porządkowania firmowych finansów, mamy dosyć unikalną pozycję. Mianowicie – mamy żywą styczność z biznesem. Dzięki temu stosunkowo dobrze jesteśmy w stanie wyłapać popularne wyzwania i problemy, z którymi mierzą się właściciele polskim MŚP. I dzisiejszy temat jest właśnie jednym z nich.

Kiedy rozmawiamy z przedsiębiorcami podczas bezpłatnych konsultacji, temat zmniejszających się wyników wraz ze wzrostem firmy jest jednym z najczęściej poruszanych tematów. Dzisiejszym tematem jest więc to, dlaczego firmy tracą zyski, kiedy ich przychody szybko rosną.

Jak często wygląda sytuacja rosnących firm?

Sytuacja rosnących firm wygląda bardzo często w następujący sposób…

Przedsiębiorca zakłada firmę i zdobywa pierwszych klientów. Następnie korzystając z ich feedbacku, wkłada pracę w rozwój jakości oferowanych produktów i usług. Dzięki wysokiej jakości, sporo osób zaczyna polecać jego firmę, co tylko przyspiesza jej wzrost.

W międzyczasie założyciel firmy mocno pracuje nad rozwojem marketingu i sprzedaży. Być może inwestuje w doradztwo w tym obszarze, być może zatrudnia do firmy doświadczonych marketerów i handlowców. Po czasie, tak marketingowo-sprzedażowa maszynka zaczyna dobrze działać, a nowi klienci pojawiają się w firmie w sposób szybki, pewny i przewidywalny. Nierzadko do tego stopnia, że popyt na usługi/produkty firmy zaczyna mocno przewyższać podaż, co generuje pewne problemy z obsłużeniem nowych zleceń.

Co za tym idzie, do zespołu szybko muszą dołączyć nowe osoby. Firma dalej rośnie, a zarządzanie jej finansami staje się coraz bardziej skomplikowane. Coraz więcej wpływów pojawia się na koncie, ale z drugiej strony jest też coraz więcej wydatków, w których łatwo się pogubić.

Skala dalej rośnie. Przychód zaczyna być liczony w milionach, a pracownicy w dziesiątkach. I tak mija kolejny rok. Przychody znów sporo większe niż rok temu, a tu… Niespodzianka! Zysk stoi w tym samym miejscu!

No i gdzie są te wszystkie pieniądze, które widzę w księgowości?

Mija kolejny rok. Przychody znów są 30% wyższe niż w poprzednim okresie i… Zysk jak stał – tak stoi. A czasami wręcz spada. Prześledźmy zatem, z czego taki stan rzeczy może wynikać i co można z tym zrobić.

Z czego wynika niższy zysków przy rosnących przychodach firmy?

Co firma, to przypadek. Ciężko więc znaleźć tutaj jeden, powód, który uniwersalnie, w każdej firmie, odpowiada za spadek wyniku finansowego w sytuacji szybkiego wzrostu sprzedaży czy przychodów. Najczęściej, nawet w ramach jednej firmy, za tę sytuację odpowiada to szereg czynników.

Co zatem może sprawić, że zysk spada, kiedy przychody rosną?

Zwiększony nakład pracy u kluczowych pracowników

Co do zasady – Twoi kluczowi ludzie będą mieli więcej na głowie. Do „ogarnięcia” będzie więcej spraw, pomiędzy którymi będą się oni musieli przełączać. Jest więcej klientów do zapamiętania, więcej dokumentów do przeczytania, więcej decyzji do podjęcia. To oczywiście odbija się na efektywności pracowników, którzy nierzadko potrafią być w takiej sytuacji przepracowani.

Zatrudnianie nowych ludzi

W związku z powyższym, szybko rosnące firmy muszą rekrutować nowych pracowników, aby poradzić sobie z dużą ilością nowych zleceń i prac. Co do zasady, nowi pracownicy w firmie będą mniej wydajni, ponieważ muszą się zapoznać z firmą, wdrożyć w jej codzienną pracę, poznać wykorzystywane w firmie narzędzia itd.

Tu pojawia się pytanie – ile czasu minie, zanim nowy pracownik będzie samodzielny? Miesiąc? Kwartał? Pół roku? Idąc dalej – co w sytuacji, kiedy takich osób zatrudnimy 20?

Kto prowadzi procesy wdrożeniowe?

Kiedy do zespołu dołączają nowe osoby, muszą one przejść przez proces wdrożenia. Który najczęściej koordynują… Oczywiście Twoi najbardziej wydajni pracownicy. Bo to oni najlepiej pokażą „co i jak”. Czas, który Twoi kluczowi pracownicy poświęcają na wdrożenie nowych osób także obniża ich utylizację.

Jak niska utylizacja wpływa na marżę?

Nowi ludzie mają niską utylizację. A starsi stażem pracownicy mają obniżoną utylizację, ponieważ wdrażają nowych. Co za tym idzie – spada marża. Ale uwaga – marża w opisywanym przypadku rosnącej firmy rzadko spada na poziomie konkretnych projektów. Spada ona dopiero na poziomie całej firmy. Ponieważ często następuje zmniejszenie tempa projektów. Ponieważ w trakcie danego miesiąca będziemy w stanie rozliczyć mniej projektów niż wcześniej. A koszty stałe trzeba przecież płacić!

Większa skłonność właściciela do wydawania pieniędzy na „zachcianki”

Kiedy rosną przychody, to bardzo łatwo popaść w pułapkę pt. „Moja firma obraca takimi pieniędzmi… Czyli stać ją na nowy samochód i 2 razy wyższą wypłatę dla mnie!”. O tych wydatkach bardzo często decydują jednak przychody – a nie wypracowana marża.

Akceptowanie gorszych kontraktów, kiedy w firmie są pieniądze

Szybki rozwój często wiążę się z wizją dynamicznej ekspansji co sprawia, że często godzimy się gorsze warunki kontraktów. Ponieważ na przykład „skoro tych kontraktów jest aż tyle, to w tym jednym zmiana terminu płatności nas specjalnie nie zaboli!”.

Zamiast brać z góry, dzielimy płatność. Zamiast dzielić płatności, bierzemy pieniądze na koniec projektu. Zamiast na koniec projektu, termin ustalamy na 3 miesiące po oddaniu ostatnich poprawek, co wydłuża termin płatności o 6 miesięcy i powoduje brak płynności finansowej w firmie.

Jak lepiej kontrolować rentowność w rosnącej firmie?

Jak sobie z tym radzić? Przygotowaliśmy 6 punktów, które pozwolą lepiej zapanować nad rentownością szybko rosnącej firmy:

  • Określ granice rozwoju – w jakim tempie możesz się rozwijać? Ile możesz wydawać?
  • Kontroluj wydatki na „przyjemności” – ponieważ mocno obniżają one marże.
  • Kontroluj wysokość inwestycji – nie przeinwestowuj, staraj się trzymać budżetu.
  • Weryfikuj produktywność i utylizację Twojego zespołu. Nie rekrutuj za szybko.
  • Weryfikuj wzrost kosztów stałych w odniesieniu do osiąganych przychodów i marży.
  • Weryfikuj na bieżąco wysokość marży – poszczególnych projektów, linii biznesowych oraz całej firmy.

Dodatkowo – warto cyklicznie weryfikować, czy nie poluzowaliśmy polityki dotyczącej terminów płatności. Ponieważ jest to częsta sytuacja w tego typu sytuacji.

Czy warto aż tak szybko rosnąć?

Pozostając w tym temacie – warto zadać sobie powyższe pytanie. Szybki rozwój firmy ciągnie za sobą niemały oddźwięk emocjonalny. Pojawia się wiele wątpliwości dotyczących płynności, rentowności, kosztów, wyników, zespołu i szeregu innych kwestii.

Decyzja o zbyt intensywnym wzroście często wynika z chęci zaimponowania swoim znajomym, prześcignięcia konkurencji lub znajomych przedsiębiorców. Więcej w tym temacie posłuchasz w 11 odcinku podcastu „Finanse w Twojej Firmie”, gdzie w temacie szybkiego wzrostu wypowiadał się Bartosz Majewski – prezes firmy doradczej Casbeg. Sprawdź odcinek 11. 

Podsumowanie

Szybki rozwój firmy niesie za sobą szereg wyzwań. Spadający zysk przy rosnących przychodach to właśnie jedno z nich, które często zauważamy podczas naszych bezpłatnych konsultacji.

Taka sytuacja ma często miejsce w obniżonej efektywności/produktywności/utylizacji Twojego zespołu. Ze względu na dołącznie do zespołu nowych osób, zwiększoną ilość różnych prac, przeprowadzanie procesów wdrożeniowych itd.

Często pomagamy małym i średnim firmom znajdującym się w podobnej sytuacji, poprzez wdrażanie u nich narzędzi finansowych, pomagających kontrolować i sterować rozwojem. Do takich narzędzi należy m.in. budżet, narzędzia do kontroli działalności podstawowej, czy rachunek wyników.

Jeżeli chcesz porozmawiać o tym, jak moglibyśmy wesprzeć Twoją firmę, możesz zamówić bezpłatną konsultację, korzystając z przycisku poniżej.

Zamawiam bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej
Wojciech Plona
28 sierpnia 2024

Więcej, ale taniej VS mniej, ale drożej – co będzie dla Ciebie bardziej korzystne?

Więcej po niższych cenach, czy mniej po niższych cenach? Tematem poniższego artykułu jest to, czy lepiej obsługiwać większy czy lepszy wolumen. Artykuł został napisany na podstawie 70. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Dylemat cenowy Dzisiaj naszym tematem jest kwestia tego, czy warto w Twojej firmie sprzedawać […]

Więcej
Ile inwestować w rozwój firmy
Wojciech Plona
14 sierpnia 2024

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy?

Ile możesz reinwestować w rozwój Twojej firmy? Tematem poniższego artykułu jest granica reinwestowania zysków. Artykuł został napisany na podstawie 69. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Zastanawiasz się ile reinwestować? To wdzięczne pytanie. Reinwestowanie zysków to dobry i wdzięczny temat. Bo sugeruje, że Twoja firma ma zyski […]

Więcej
Wojciech Plona
31 lipca 2024

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie

Sygnały, że Twoje stawki są zbyt niskie Tematem poniższego artykułu są sygnały, że Twoje stawki mogą być zbyt niskie. Artykuł został napisany na podstawie 68. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Posłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Wyznaczenie stawek nie jest proste Wyznaczanie stawek to niełatwy temat. I o ile to, że masz zbyt wysokie stawki widać czasami jak na dłoni, o tyle zbyt niskich stawek nie jest już […]

Więcej
Wojciech Plona
17 lipca 2024

Czy masz zbyt dużych Klientów?

Czy Twoja dywersyfikacja (lub jej brak) pozwalają się Twojej firmie rozwijać, czy stanowią dla niej ograniczenie?

Więcej
Wojciech Plona
03 lipca 2024

Rekrutacja Dyrektora Finansowego – Na co zwrócić uwagę?

Zatrudnienie Dyrektora Finansowego to często symboliczny moment w życiu Przedsiębiorcy. Czy to właściwy moment na zatrudnienie CFO w Twojej firmie? Jak uniknąć błędów?

Więcej
Wojciech Plona
19 czerwca 2024

Marża a narzut – jaka jest różnica?

Różnica między marżą a narzutem Tematem poniższego artykułu jest różnica między marżą a narzutem. Artykuł został napisany na podstawie 65. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Marża to nie narzut, a narzut to nie marża Dziś na warsztat bierzemy temat marży i narzutu. Bo co pewnie […]

Więcej
Wojciech Plona
05 czerwca 2024

Finanse w sezonowym biznesie – jakie są podstawy?

Finanse w sezonowym biznesie Tematem poniższego artykułu jest zarządzanie finansami biznesów, które działają na sezonowym rynku. Artykuł został napisany na podstawie 64. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts Sezonowość jest jak fala Fala na morzu, która, czego byśmy […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!