15 stycznia 2025
Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?
„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Próg rentowności w Twoim biznesie – jak i po co go wykorzystać?
Wyobraź sobie linię na piasku. I kiedy ją przekraczasz, zaczynasz zarabiać. To dokładnie ten moment, w którym wszystkie Twoje przychody pokrywają wszystkie koszty. Ani złotówki więcej, ani mniej. Ta linia to Twój próg rentowności. O którym mówi 80. odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie:
Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:
Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts
Próg rentowności – co znaczy ten wskaźnik?
„Próg rentowności” to wskaźnik piękny w swojej prostocie – bo to właśnie on pomoże Ci określić od jakiego momentu Twoja firma zaczyna pracować „na siebie” a nie tylko na pokrycie swoich kosztów. I po pierwsze – warto wspomnieć, że ten wskaźnik może oznaczać co innego w zależności od typu firmy, którą prowadzisz – czyli na przykład…
- w produkcji, w firmie produkującej meble, próg rentowności może oznaczać konkretną liczbę szaf czy stołów, które musisz sprzedać w miesiącu.
- w firmie usługowej, próg rentowności może dotyczyć chociażby liczby godzin, które musisz przepracować dla klientów.
- w handlu, próg rentowności może odnosić się do wartości sprzedaży, w zależności od Twojej średniej procentowej marży.
„Break Even Point” możesz przyłożyć także do pojedynczego produktu lub usługi
Co ciekawe, ten wskaźnik – czyli break-even point możesz przyłożyć też do pojedynczego produktu lub usługi. Czyli na przykład jeżeli organizujesz warsztaty, to musisz wiedzieć, ilu uczestników potrzebujesz, żeby ten warsztat Ci się opłacał. Jeśli koszt organizacji to 5 tysięcy, a bilet kosztuje 500 złotych, to prosto policzyć, że potrzebujesz minimum 10 uczestników.
Szybka weryfikacja pomysłów, dzięki progowi rentowności
I to jest bardzo ciekawa perspektywa. Bo okazuje się, że tak naprawdę zawsze, kiedy robisz w firmie coś nowego, to możesz policzyć takie minimalne warunki, które sprawią, że będziesz mógł to zrobić.
Na przykład jeżeli planujesz zatrudnić nowego pracownika, to możesz policzyć, ile dodatkowego przychodu musisz wygenerować, żeby pokryć jej czy jego pensję i inne koszty. Albo jeżeli otwierasz nowy sklep stacjonarny – -to możesz szybko policzyć jaką minimalną sprzedaż musi on generować. Albo jeżeli kupujesz nową maszynę na produkcję, to warto wyliczyć ile musisz na niej wyprodukować, żeby Ci się zwróciła.
Brzmi to jak kompletna oczywistość… A z drugiej strony warto sobie zadać pytanie: kiedy ostatnio faktycznie coś takiego liczyłeś poza przeliczaniem czegoś na szybko w głowie?
Dlaczego warto liczyć próg rentowności dla Twojej firmy?
Jako firma, która wspiera Przedsiębiorców w zarządzaniu firmowymi finansami – BARDZO lubimy pojęcie progu rentowności. Bo z jednej strony – nie jest to skomplikowana analiza, która trwa nie wiadomo ile czasu i wymaga nie wiadomo jakich umiejętności czy wiedzy – a z drugiej – jest to bardzo użyteczny wskaźnik przy podejmowaniu różnego rodzaju decyzji. Zarówno długoterminowych jak i krótkoterminowych.
Bo z długoterminowych – weźmy na przykład firmę budowlaną. Zimą masz mniej zleceń, ale koszty stałe nie znikają. Więc znając swój próg rentowności, możesz zawczasu zaplanować, ile musisz zarobić w sezonie, żeby bezpiecznie przejść przez okres przestoju. A jeżeli chodzi o krótki termin i bardziej przyziemne decyzje – to na przykład jeżeli zastanawiasz się, czy przyjąć zlecenie po niższej stawce, to znając swój próg rentowności szybko ocenisz, czy ta cena pozwoli Ci chociaż pokryć koszty, czy może lepiej odpuścić i poczekać na lepszą okazję.
Jak zacząć korzystać z tego wskaźnika?
Więc teraz – co z tą wiedzą zrobić, żeby przekuć ją w praktykę? Mamy na to prosty sposób…
- Po pierwsze – nauczyć się koniecznie, jak ten wskaźnik możesz policzyć w praktyce.
- A po drugie – po prostu go liczyć.
Tylko tyle – i aż tyle. Ale jest to naprawdę piękny wskaźnik w swojej prostocie.
Jak liczyć próg rentowności?
Więc – jak go policzyć? To teraz uwaga.
- zsumuj wszystkie koszty stałe.
- podziel je przez marżę jednostkową.
- I oto Twój próg rentowności.
Jak widzisz – to naprawdę nic strasznego… Ale diabeł tkwi w szczegółach.
Pamiętaj: Próg Rentowności NIE JEST stały!
Bo zmienia się zawsze wtedy, kiedy zmieniają się koszty albo ceny. Więc jeśli prowadzisz e-commerce i rosną ceny towarów, Twój próg rentowności automatycznie się podnosi. Musisz albo sprzedać więcej, albo podnieść ceny, żeby utrzymać rentowność. A co to znaczy dla Ciebie w praktyce? Że istotne jest monitorowanie tego wskaźnika regularnie.
Czy analizę progu rentowności można wykorzystywać do wyceniania swoich produktów lub usług?
Istnieje niemało firm, które używają tego wskaźnika do realizacji wycen. I jest to niezły punkt startowy – ale jednak STARTOWY.
Próg rentowności wskazuje minimalny poziom cen – ale nie uwzględnia chociażby tego, jak wyglądają ceny rynkowe, ile Klienci są w stanie faktycznie za coś zapłacić oraz ile faktycznie będziesz w stanie danego produktu czy usługi sprzedawać. Więc jeżeli na przykład z analizy tego progu rentowności wychodzi Ci, że usługę powinieneś sprzedawać za minimalnie 70 złotych – to nie znaczy, że nie możesz sprzedawać jej za 270. I to oczywiście jest to pewien przerysowany przykład – ale idąc w drugą stronę, jeśli Twój break-even point pokazuje, że minimalna cena to 100 zł, to wcale nie znaczy, że powinieneś sprzedawać za 101 PLN. Bo zawsze musisz pamiętać o zapasie na nieprzewidziane sytuacje takie jak wzrost kosztów, spadek sprzedaży czy na przykład awarie.
Jeżeli chodzi o wyceny, to punkt rentowności sprawdza się najlepiej jako narzędzie weryfikacji. Czyli możesz dzięki niemu sprawdzić, czy Twoje ceny rynkowe pozwalają na osiągnięcie progu rentowności przy realnym poziomie sprzedaży. Ale wycena powinna brać pod uwagę dużo więcej niż tylko ten fakt. Bo ten wskaźnik pokażę Ci absolutne minimum – które umożliwi Ci przetrwanie. Ale biznes to coś więcej niż przetrwanie.
Próg rentowności w pigułce
Podsumowując: Czy analiza progu rentowności to jedyna analiza, której potrzebuje Twój biznes? Zdecydowanie nie. Czy analiza progu rentowności pomoże Ci uniknąć całego możliwego ryzyka przy uruchamianiu nowych inicjatyw w Twoim biznesie? Też nie. Ale czy pomoże Ci szybko zweryfikować zasadność pewnych nowych pomysłów i szybko odrzucić te, które na pewno nie mają sensu? Jak najbardziej.
Tak samo jak pomoże Ci sprawdzać, czy Twoje wyceny mają ręce i nogi oraz czy dany projekt – na podstawowym poziomie – ma sens. Więc ten break-even point to jest dla mnie coś na zasadzie kompasu. Nie odpowie Ci na wszystkie pytania. Nie pokaże Ci całej mapy. Ale szybko CI powie, czy idziesz we właściwym kierunku. A to już coś.
Potrzebujesz bardziej szczegółowych analiz? Wesprze Cię w tym Zewnętrzny Dyrektor Finansowy
Analiza progu rentowności to prosta i doraźna analiza, która pomaga podejmować decyzje. Ale skuteczne zarządzanie firmowymi finansami wymaga dużo bardziej szczegółowej wiedzy o jej wskaźnikach i sytuacji. Dlatego wielu Przedsiębiorców, chętnie korzysta ze wsparcia Zewnętrznego Dyrektora Finansowego.
Jeżeli chciałbyś do tego progu rentowności znaleźć inne, bardziej pogłębione analizy – to serdecznie zapraszam do zamówienia bezpłatnej konsultacji, korzystając z poniższego przycisku.
Zacznij zarządzać firmowymi finansami
Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!
