Przejdź do treści

12 października 2022

Moja firma nie zarabia – 4 powody, przez które małe i średnie firmy nie zarabiają

W 20 odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie Wojciech Plona opowiada o czterech powodach, przez które małe i średnie firmy nie zarabiają. Zapraszamy do odsłuchania!

Moja firma nie zarabia

„Dlaczego małe i średnie firmy nie zarabiają?” to tytuł 20. odcinka podcastu Finanse w Twojej firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł.

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts | Posłuchaj w Google Podcasts

Błędy małych i średnich firm, które prowadzą do niskich zysków

Tematem dzisiejszego artykułu jest to, dlaczego małe firmy i średnie firmy nie zarabiają. Przejdziemy dziś więc przez 4 powody, które nasi Zewnętrzni CFO często zauważają u firm, z którymi rozpoczynamy współpracę.

Żeby było ciekawiej, dziś na tapet wzięliśmy dwa bardziej przyziemne i konkretne powody oraz dwa nieco bardziej złożone. Jako, że jest to niesamowicie rozległy temat, ten odcinek można śmiało potraktować jako „część pierwszą”. A jeżeli nie chcesz przegapić kolejnych odcinków tego cyklu, możesz zasubskrybować podcast oraz dołączyć do ponad tysiąca osób, które zapisały się do naszego finansowego newslettera, zjeżdżając na sam dół strony.

A oto cztery powody, przez które małe i średnie firmy nie zarabiają.

Powód 1 – Brak ogólnej i szczegółowej wiedzy o rentowności

Pierwszy powód jest powodem absolutnie kluczowym. Ponieważ jest to źródło znacznej części innych powodów.

Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę oceniania sytuacji finansowej firmy przez pryzmat przychodów. I trzeba na to bardzo uważać – na przykład rozliczając swoich handlowców. Bo co z tego, że jeden z Twoich handlowców zrobi rekord sprzedaży, jeżeli sprzedane przez niego kontrakty mają takie warunki, że Twoja firma będzie do nich dokładać? A uwierzcie, że nieraz spotykaliśmy się w naszych projektach z tego typu sytuacją – np. wtedy, kiedy systemy premiowe handlowców są uzależniane od wystawionych faktur – mimo, że firma jeszcze nie zobaczyła z nich pieniędzy.

Wiedza o rentowności w dużym skrócie, to sprowadza się to do następujących kwestii:

  • Jeżeli Twoja firma prowadzi projekty, to powinieneś wiedzieć ile marży generuje każdy z nich,
  • Jeżeli Twoja firma sprzedaje produkty, to powinieneś wiedzieć, ile marży generuje każdy z nich (albo przynajmniej w uproszczeniu – ile marży generują poszczególne grupy produktowe),
  • Jeżeli Twoja firma prowadzi produkcję, to powinieneś znać koszt wytworzenia i marże,
  • Jeżeli Twoja firma sprzedaje różne rodzaje usług, to powinieneś wiedzieć ile marży generuje każdy rodzaj z osobna,
  • Jeżeli Twoja firma ma różne linie biznesowe – na przykład prowadzisz zarówno handel jak i usługi – powinieneś wiedzieć, ile marży generuje każda linia z osobna,
  • Jeżeli Twoja firma ma kilka punktów stacjonarnych, to powinieneś wiedzieć, ile marży generuje każdy z nich z osobna.
  • I tak dalej, i tak dalej…

Każda firma powinna znać tego typu detale. A oprócz tego – warto także monitorować to na poziomie globalnym – czyli biorąc to wszystko pod uwagę i odejmując od tego pozostałe koszty – ile tak naprawdę zarabia Twoja firma łącznie.

Ten punkt – czyli brak wiedzy o rentowności- umieściliśmy na liście jako pierwszy, bo jest on swego rodzaju gwiazdą polarną.

Kiedy rozpoczynamy współpracę z nowymi Klientami to po wykonaniu analizy stanu obecnego, nasi zewnętrzni dyrektorzy finansowi najczęściej zaczynają współpracę od dojścia do tego typu informacji. Bo jest to kluczowa informacja, którą powinien znać każdy Przedsiębiorca. A to dlatego, że z braku szczegółowej wiedzy o rentowności rodzi się prawdziwa sterta innych kłopotów – na przykład takich, jak powód drugi – czyli…

Powód 2 – Zbyt niskie wyceny

Które to często są pochodną braku wiedzy o rentowności, niejako „dopaloną” przez takie kwestie jak:

  • niedoszacowane zakresy prac lub ceny materiałów,
  • wycenianie stawek zespołu „na oko” (o czym mówiliśmy w 7 odcinku podcastu pt. Jak właściwie wyznaczać stawki Twojego zespołu?),
  • to, co nazywamy „Syndromem Klienta prezesa”, czyli dawanie ekstra warunków osobom, z którymi mamy jakąś relację,
  • bardzo luźna polityka rabatowa,
  • wewnętrzne przekonania pokroju: „Nikt za to tyle nie zapłaci”, „Nie mogę za to wziąć aż tyle”.

To co polecamy zrobić już dziś, to wdrożenie prostych eksperymentów pricingowych. Wycenienie co czwartego lub nawet co dziesiątego Klienta na 10% więcej niż normalnie. I sprawdzanie, co się wydarzy. Albo alternatywnie – podniesienie ceny jednego z Twoich produktów o kilka %. Bo wartość o którą podniesiesz cenę tego produktu to czysta marża.

Powód 3 – Brak spójnego modelu biznesowego (Business Model Canvas)

Być może znasz już Business Model Canvas, w którym należy określić 9 obszarów funkcjonowania modelu biznesowego:

  1. Do kogo trafiasz?
  2. Jaką wartość oferujesz grupie docelowej?
  3. W jaki sposób dostarczasz usługę i w jakim modelu obsługujesz Klientów?
  4. W jaki sposób się z nimi rozliczasz?
  5. Jakich zasobów potrzebujesz?
  6. Jakie działania są dla Ciebie kluczowe?
  7. Jakich partnerów strategicznych będziesz mieć?
  8. Jaką strukturę kosztów potrzebujesz, aby wygenerować wartość?

Obserwując biznesy, często zauważamy w tym obszarze chaos, jeżeli chodzi o spójność poszczególnych obszarów.  Nasze doświadczenia z Plona Consulting pokazują natomiast jasno:

  • W momencie kiedy dokładnie określiliśmy grupę docelową i jej wartości – zwiększyła nam się produktywność kanałów marketingowych i spadły jednostkowe koszty pozyskania Klienta.
  • Kiedy dokładnie określiliśmy jaką usługę będziemy świadczyć, zaczęliśmy rekrutować ludzi, którzy idealnie nadają się do realizowania tej usługi – dzięki czemu, pomimo tego, że są to bardziej doświadczeni ludzie, marża nam wzrosła.

Powód 4 – Właściciele mają ograniczające przekonania dnia codziennego

Być może zaryzykujemy brzmienie jak Coach Motywacyjny, ale…

Zakładamy, że chcesz zdobyć mistrzostwo. Żeby zdobyć mistrzostwo, musisz wygrać sezon. Żeby wygrać sezon, najpierw musisz wygrać miesiąc, Żeby wygrać miesiąc, musisz wygrać tydzień. A żeby wygrać tydzień, najpierw musisz wygrać dzień.

I to właśnie dzień – te codzienne, często z pozoru mało znaczące, nawyki i przekonania kształtują to, jak wygląda cała Twoja firma.

Przez ograniczające przekonania mamy na myśli stwierdzenia typu:

  • jesteśmy małą firmą, więc nie możemy brać z góry,
  • musimy walczyć ceną,
  • w naszej branży to normalne,
  • konkurencja obniża ceny to my też musimy,
  • cały czas muszę myśleć za swoich pracowników,
  • to niemożliwe, aby generować takie marże,
  • to niemożliwe, że oni na tym zarabiają,
  • robiliśmy tak zawsze i działało,
  • jak podniosę cenę to odejdą Klienci
  • i wiele innych, z których być może zdajesz sobie doskonale sprawę.

Tego typu przekonania często biorą się z braku wiedzy albo świadomości na temat finansów – a dokładniej tego, jak decyzje, które podejmujemy każdego dnia i przekonania, które do nich prowadzą, ograniczają element eksperymentowania, który jest bardzo istotny w codzienności firm, które tak naprawdę szukają swojego modelu biznesowego i chcą stać się większe.

Błędne przekonania w obszarze płynności

Pracowaliśmy kiedyś z firmą, która nigdy nie brała pieniędzy z góry. Jedna z rozmów konsultanta z tym Klientem brzmiała mniej-więcej tak:

– Ale wiecie, że finansujecie w ten sposób Waszych Klientów i wykładacie pieniądze, których nie macie?

– Niby tak, ale przecież tak pracuje cała branża…

– A nie ma żadnych Klientów, którzy mogliby zapłacić Wam zaliczkę?

– Nie ma.

– Nie ma, czy nie zapytaliście?

Po jakimś czasie analizując finanse zwróciliśmy uwagę na wpływy tytułem zaliczki.

Błędne przekonania w obszarze rentowności

W niektórych branżach istnieje niepisana zasada rabatu – minimum 10%. Co ciekawe, jak możesz wiedzieć z jednego z poprzednich odcinków czasami 10% rabatu oznacza obniżenie marży nawet o 50+%.

U jednej z naszych Klientek zaleciliśmy, aby zamiast standardowego 15% rabatu proponować na początek 5% i starać się kończyć na 8%. Ta prosta zamiana zwiększyła zysk do 7% – z 1 mln złotych to 70 tysięcy złotych więcej.

Podsumowanie

„Moja firma nie zarabia” – to zdanie, które słyszymy stosunkowo często od naszych potencjalnych Klientów. Patrząc na firmy, z którymi rozmawialiśmy, zidentyfikowaliśmy 4 obszary, które mocno wpływają na niską rentowność. A są to…

  • Brak szczegółowej wiedzy w temacie rentowności,
  • Zbyt niskie wyceny,
  • Brak spójnego modelu biznesowego,
  • Ograniczające przekonania dnia codziennego.

Poznaj Plona Consulting.

Jeżeli szukasz informacji o tym, jak skutecznie zarządzać firmowymi finansami, poznaj Plona Consulting.

Inne nasze artykuły, które mogą Cię zainteresować to:

A dodatkowo, zachęcamy do sprawdzenia naszego podcastu – Finanse w Twojej Firmie. Czyli pierwszego w Polsce podcastu skupionego wyłącznie na zarządzaniu firmowymi finansami.

Sprawdzam podcast!

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
15 stycznia 2025

Próg rentowności – jak i po co z niego korzystać w biznesie?

„Kiedy firma zaczyna zarabiać na siebie? O tym, jak w prosty sposób obliczyć próg rentowności i wykorzystać go do podejmowania mądrych decyzji, opowiada 80 odcinek podcastu Finanse w Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
02 stycznia 2025

Jak przygotować się do inwestycji w Twojej firmie?

Czy inwestycja o wartości pół miliona złotych może kosztować Cię półtora miliona? Może. Więc o tym, jak przygotować się do inwestycji z punktu widzenia CFO przeczytasz w poniższym artykule.

Więcej
Wojciech Plona
18 grudnia 2024

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów

TYCH błędów unikaj przy budowaniu wewnętrznego działu finansów Dzisiejszy temat to błędy przy budowie wewnętrznego działu finansowego. Ten artykuł został napisany na podstawie 78. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najczęstsze błędy przy budowaniu działu finansowego Mamy czasami takie wrażenie, że Przedsiębiorcy stosunkowo późno orientują się, […]

Więcej
Wojciech Plona
04 grudnia 2024

Finansowa Dolina Śmierci – Jak sobie z nią radzić w rosnącym biznesie?

Jak przejść przez Finansową Dolinę Śmierci… Nie ocierając się o śmierć. Na podstawie 77. odcinka podcastu Finanse W Twojej Firmie.

Więcej
Wojciech Plona
20 listopada 2024

7 pytań, które powinieneś zadać finansiście na koniec roku

O czym powinieneś porozmawiać z Twoim finansistą w Q4?

Więcej
Wojciech Plona
06 listopada 2024

AI i automatyzacja w finansach firmy – jak z nich korzystać?

15 sposobów, aby wykorzystać AI oraz automatyzację w finansach Twojej firmy

Więcej
Wojciech Plona
23 października 2024

Finansowe wyzwania w branży nieruchomości

Finansowe wyzwania firm z branży nieruchomości Nieruchomości to wyjątkowa branża. O tym jakie wyzwania spotykają firmy z tej branży posłuchasz w 73. odcinku podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts „Firmy z branży nieruchomości”… Czyli jakie? Już na wstępie warto zaznaczyć, że pojęcie „firmy nieruchomościowe” to dość pojemny termin – […]

Więcej
michal
09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Więcej
Wojciech Plona
25 września 2024

Tabelki to (nie) wszystko

Tabelki to (nie) wszystko – na ile decyzje Przedsiębiorcy powinny wynikać z danych? Przedsiębiorcy często zwracają uwagę na to, że rzeczą, która dała im biznesową przewagę jest ich intuicja. Ale czym faktycznie jest ta intuicja w biznesie? I jak możesz ją wesprzeć? Posłuchaj 72. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts […]

Więcej
Wojciech Plona
11 września 2024

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw?

Sprzedaż czy finanse – co układać najpierw? Przedsiębiorcy, którzy chcą profesjonalizować działanie swojej firmy zadają sobie czasami pytanie – co układać najpierw? Sprzedaż i marketing? I tego właśnie dotyczy poniższy artykuł – który został napisany na podstawie 71. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie. Przesłuchaj całości korzystając z linków poniżej: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Priorytety w rozwoju […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!