Przejdź do treści

09 października 2024

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł: Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków:  Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Najbardziej przeceniane finansowe […]

Najbardziej PRZECENIANE finansowe wskaźniki

Jeżeli choć trochę znasz Plona Consulting, na pewno wiesz jak istotna dla Twojego biznesu jest kontrola finansów. Ale są takie wskaźniki, które Przedsiębiorcy zdają się często przeceniać… Posłuchaj 73. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie, na podstawie którego napisany został poniższy artykuł:

Aby posłuchać nagrania w całości, skorzystaj z jednego z poniższych linków: 

Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts

Najbardziej przeceniane finansowe wskaźniki

Mówi się czasami, że „dane to nowa ropa”. Ale jeżeli mierzy się wszystko, co tylko się da, to część statystyk tę ropę rozwadnia. Dlatego dziś przyjrzymy się najbardziej przecenianym finansowym wskaźnikom.

W dzisiejszych czasach panuje pewien kult danych, w ramach którego wiele osób i także wielu przedsiębiorców mówi, że w swoich codziennych działaniach kieruje się przede wszystkim danymi. Ale… dane danym nierówne. I nie wystarczy działać na podstawie danych, żeby wszystko idealnie się zgadzało. Bo są pewne wskaźniki, na które patrzy mnóstwo osób – a które uważamy za zwyczajnie przecenione.

Szczególnie że mając tak łatwy dostęp do wielu różnych źródeł danych, bardzo łatwo jest w nich utonąć. Dzisiaj bardzo cenimy sobie proste podejście. Bo wyznaczanie coraz to nowych wskaźników, przedstawianie ich zespołowi, szukanie sposobów na ich liczenie i kolejny raz tłumaczenie lub zastanawianie się jak to policzyć i interpretować to kolejne godziny, które odciągają ludzi od pracy i często wcale nie mają przełożenia na efektywność.

Zanim przejdziemy jeszcze do konkretnych wskaźników, musimy szybko uczulić, że każda firma jest inna i w zależności od Twojej branży, skali, etapu rozwoju biznesu i wielu innych czynników, wskaźniki, które będziemy dziś omawiać jako przeceniane, mogą okazać się dla Ciebie użyteczne. Mając to za sobą, możemy przejść do omówienia przecenianych finansowych wskaźników.

Przeceniany wskaźnik #1: Przychody

W praktycznie każdej rozmowie dwóch Przedsiębiorców, która dotyczy rozwoju i skalowania firmy, w pewnym momencie pojawia się temat przychodów. I tego, ilu kto ma klientów, na jaką skalę działa i na końcu – ile sprzedaje. Natomiast spojrzenie na przychody jest o tyle przeceniane, że to po prostu spojrzenie bardzo płytkie. Bo przecież – dwie firmy, które mają 10 milionów złotych przychodu, to mogą być dwie diametralnie różne firmy. Jedna może generować 8 milionów zysku, druga milion, a trzecia przynosić 5 milionów straty. Zwłaszcza że w firmach, które chcą szybko zwiększać swoje przychody, bardzo często pojawia się ryzyko tak zwanego „kręcenia pieniędzmi”. Czyli w skrócie przyjmowania zleceń na bardzo niskiej marży, co powoduje, że pracy jest więcej, a zyski stoją w miejscu.

Wracając do naszego przykładu, powiedzmy, że mamy dwie firmy, które mają te przykładowe 10 milionów złotych przychodu – i niech to będą na przykład dwie agencje marketingowe. Jedna z nich ma więcej projektów, ale na niższej marży. Ta agencja przez to musi zatrudniać więcej osób, co znowu obniża rentowność. I pomimo że te dwie agencje na poziomie przychodów są takie same, w praktyce to dwie kompletnie inne firmy.

A propos – w naszym kursie online, który nagraliśmy jakiś czas temu, na podstawie analizy rentowności analizujemy podobny przypadek. Jeżeli słuchasz akurat tego odcinka i jesteś ciekaw wyliczeń, to możesz śmiało napisać maila na kursy@plonagroup.pl, a w odpowiedzi odeślemy Ci materiał, żebyś mógł zobaczyć, jak wygląda to na liczbach.

Przeceniany wskaźnik #2: Liczba klientów

Wskaźnik numer dwa to taki wskaźnik, o którym nieco już wspomnieliśmy – czyli liczba klientów. Bo to znów taki wskaźnik, który nic nie mówi. Oczywiście można później z dumą informować, że Twój biznes w zeszłym roku obsłużył 22 tysiące klientów… Ale pytanie, czy wśród tych 22 tysiącach nie było przypadkiem pięciu tysięcy klientów, których obsługa była po prostu nierentowna. Więc sucha miara w postaci „ilości klientów” – to za mało.

Przeceniany wskaźnik #3: Liczba pracowników

Trzeci wskaźnik, z którym spotkaliśmy się, że jest traktowany przez przedsiębiorców stawiających na rozwój jako miara sukcesu, to liczba pracowników. Czyli wskaźnik, który mówi, że na przykład w Twojej firmie pracuje aktualnie 49 osób.

I tutaj na myśl przychodzi nam sytuacja sprzed kilku miesięcy, w której Elon Musk po przejęciu Twittera zwolnił lub doprowadził do rezygnacji ponad 80% załogi tej firmy. Co nie spowodowało wcale tego, że platforma przestała działać. Więc sama liczba pracowników bywa czasami wskaźnikiem, który wcale nie powinien być miarą sukcesu firmy.

o co do zasady – nie „liczbą pracowników” rozwija się firmę, tylko „efektywnością”. Więc znów – dwie firmy, które mają na pokładzie 50 osób, to mogą być dwie zupełnie inne firmy. Jedna ma 50 osób i jest przez to spuchnięta, a zespół nieefektywny, a inna przy takim samym składzie i pomocy optymalizacji i poukładanych procesów obsługuje 4, 5 czy 6 razy większy nakład pracy. I pytanie – czy w tym przypadku sam wskaźnik „liczby osób” mówi w ogóle cokolwiek?

Przeceniany wskaźnik #4: Aktywa

Czwartym wskaźnikiem, który bywa przeceniany, są aktywa. I tutaj – wiemy – możemy narazić się na burzę „zbieraczy aktywów” – dlatego spieszymy z wyjaśnieniem. Jest część firm, która gromadzi aktywa… Ale nie dba o to, czy te aktywa pracują. A niepracujące aktywa często potrafią generować dodatkowe koszty, takie jak konserwacje czy naprawy. Bo na przykład mogą to być nieużywane długo maszyny czy nieefektywnie zarządzane nieruchomości.

Przeceniany wskaźnik #5: Koszt pozyskania klienta (liczony wyłącznie przez budżet reklamowy)

Wskaźnik piąty, który przedsiębiorcy lubią szczególnie w rosnących firmach, to koszt pozyskania klienta – ale uwaga – uwzględniając wyłącznie budżet reklamowy. Czyli nie biorąc pod uwagę kosztów innych niż tylko to, co firma przeznacza na samą reklamę. Byliśmy kiedyś na konferencji, na której pewna prelegentka, opowiadając o case study swojej współpracy z klientem, wspomniała, że koszt pozyskania klienta to 500 złotych na reklamę. I wydaje nam się, że trochę się na nas obraziła, kiedy spytaliśmy ją, czy ona w tym projekcie pracowała za darmo.

Budżety nigdy nie obsługują się same. Więc warto patrzeć na ten wskaźnik znacznie szerzej.

Uwaga na interpretację wskaźników

Oczywiście wiele osób mierzy u siebie te 5 wskaźników – jeżeli też je mierzysz, to nie ma w tym nic złego, ale chodzi o to, żeby przy ich interpretacji brać pod uwagę także to, co znajduje się pod ich powierzchnią. Brać pod uwagę szerszy kontekst, strategię firmy i inne wskaźniki, które na głębszym poziomie oddają rzeczywistą sytuację finansową, lepiej odzwierciedlają efektywność Twojej firmy i zapewnią Ci zdrowy rozwój.

Więc nie chodzi o to, żeby tych wskaźników nie mierzyć, ale żeby starać się je osadzić zawsze w szerszym kontekście – który wraz z upływem czasu będzie się zmieniać. Bo chociażby wskaźnik taki jak „liczba klientów” na początku może być istotny sam w sobie. Pomaga zobaczyć, czy Twój pomysł na biznes znajduje swoich odbiorców na rynku i to potwierdza potencjał. Ale wraz z upływem czasu dużo bardziej zaczyna się liczyć to, na ile ci klienci faktycznie są dla Ciebie rentowni.

Dodatkowe wskaźniki wymagające uwagi

Omówiliśmy dziś pięć często przecenianych wskaźników finansowych – przychody, liczbę klientów, liczbę pracowników, aktywa i koszt reklamowy pozyskania klienta. Natomiast przygotowując się do tego odcinka, pomyśleliśmy, że jest też kilka wskaźników, których nie możemy nazwać przecenianymi – ale często wprowadzają przedsiębiorców w błąd. Mamy więc dodatkowe kilka wskaźników, na które warto zwrócić szczególną uwagę i znów – schodzić pod powierzchnię.

Uważaj na… Zysk netto

Pierwszym z takich wskaźników jest zysk netto. Jeden z najbardziej podstawowych wskaźników, który tak na dobrą sprawę w odosobnieniu nie mówi nic o zdolności firmy do generowania gotówki. Są firmy, które pomimo wykazywania na papierze zysku mają problemy z przepływami pieniężnymi. A co więcej – szczególnie w niewielkiej firmie zysk może być mocno zaburzony przez jednorazowe zdarzenia, takie jak na przykład sprzedaż nieruchomości. Więc faktycznie, w odosobnieniu „zysk netto” nie mówi o kondycji firmy. I pomimo tego, że nie możemy nazwać tego wskaźnika przecenianym, na pewno warto na niego uważać.

Uważaj na… Marżę brutto

Tak samo jak warto uważać na wskaźnik drugi – czyli na marżę brutto. To marża, która pokazuje, jaka część przychodów pozostaje po odjęciu kosztów bezpośrednich – ale nie uwzględnia kosztów operacyjnych, takich jak koszty administracyjne, marketingowe czy amortyzacja. Czyli w skrócie – firma może mieć wysoką marżę brutto, ale nadal ponosić straty na poziomie operacyjnym. Co jest szczególnie ciekawe, jeżeli uda Ci się rozdzielić różne linie biznesowe – gdzie może się okazać, że wszystkie są rentowne jeżeli chodzi o marżę brutto, ale już po uwzględnieniu kosztów operacyjnych część z nich może rentowna nie być. Nie wspominając o tym, że marża brutto nie uwzględnia różnic w modelach biznesowych czy strategii cenowej, które mają duży wpływ na ostateczną rentowność.

Uważaj na… Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego

I zmierzając ku końcowi, trzeci taki wskaźnik to wskaźnik zadłużenia kapitału własnego. Czyli wskaźnik, który pokazuje relację pomiędzy zadłużeniem firmy a jej kapitałem własnym. Wysoki wskaźnik zadłużenia może sugerować ryzyko finansowe… Ale też nie zawsze. Bo w niektórych branżach, takich jak na przykład nieruchomości, wysokie zadłużenie jest normą i niekoniecznie oznacza problemy. A co więcej, ten wskaźnik nie uwzględnia zdolności firmy do obsługi tego długu, co do oceny ryzyka finansowego jest kluczowe.

Szukasz właściwych finansowych KPI?

Dobór KPI finansowych i sposobu ich kontrolowania bywa wyzwaniem samym w sobie. Jeżeli chciałbyś, żeby tego typu wskaźniki pomógł Ci wypracować profesjonalista, zachęcamy do zamówienia bezpłatnej konsultacji.  Podczas takiej rozmowy lepiej poznamy Twój biznes i opowiemy o tym, jak Twój biznes mógłby wesprzeć Zewnętrzny Dyrektor Finansowy z Plona Consulting. Do usłyszenia!

>> Zamów bezpłatną konsultację

Podobne wpisy które mogą Cię zainteresować

Wojciech Plona
24 września 2025

Tych błędów nie popełniaj przy rocznym planowaniu Twojej firmy

Czwarty kwartał, w który niebawem wchodzimy, to w biznesie czas planowania. Dlaczego w tym artykule poznasz typowe błędy, których warto wystrzegać się w rocznym planowaniu.

Więcej
Wojciech Plona
10 września 2025

Jakie problemy Przedsiębiorców rozwiązuje Zewnętrzny Dyrektor Finansowy?

Zewnętrzny Dyrektor Finansowy pomaga przedsiębiorcom uporać się z trzema kluczowymi wyzwaniami: chaosem informacyjnym, samotnością decyzyjną i niepewnością finansową. Sprawdź, jak jego wsparcie może odblokować rozwój Twojej firmy.

Więcej
Wojciech Plona
13 sierpnia 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm handlowych

Żartobliwie mówi się, że finanse w firmach handlowych są proste. Wystarczy taniej kupić, drożej sprzedać. W praktyce – jest to często długa, niełatwa i wyboista droga – na której od czasu do czasu pojawiają się nisko wiszące owoce.

Więcej
Wojciech Plona
30 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm produkcyjnych

Czy w finansach firm produkcyjnych istnieją nisko wiszące owoce? Zmiany na produkcji to niekończące się koszty. Nawet najmniejsza zmiana w procesie produkcyjnym potrafi kosztować majątek. Dlatego dziś – patrząc od drugiej strony – przeczytasz o nisko wiszących owocach, które mogą stosunkowo szybko zmienić Twoją sytuację na lepsze w produkcji. Artykuł został napisany na podstawie 94. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym […]

Więcej
Wojciech Plona
16 lipca 2025

Finansowe „quick-winy” dla firm usługowych

Czy w finansach firm usługowych istnieją nisko wiszące owoce? Rozwój finansów to droga… Ale na tej drodze, da się czasami znaleźć nisko wiszące owoce. Dlatego w dzisiejszym artykule przeczytasz o tym, co szybko mogą zrobić w finansach firmy usługowe, aby zmienić swoją sytuację na lepsze. Artykuł został napisany na podstawie 93. odcinka podcastu Finanse w Twojej Firmie: Posłuchaj w Spotify | Posłuchaj w Apple Podcasts Czym są finansowe quick-winy? W naszej definicji „quick-win” […]

Więcej
Wojciech Plona, Dyrektor Finansowy w Plona Consulting, prezentujący rolę strategicznego partnera w rozwoju firmy. Tło z banknotami i logo Plona Consulting
Michal_Antczak
15 lipca 2025

Dyrektor Finansowy – strategiczny partner rozwoju Twojej firmy

Zastanawiasz się, kto ujarzmi koszty, zabezpieczy płynność i wesprze ekspansję Twojego biznesu? Sprawdź dlaczego Dyrektor Finansowy może być brakującym ogniwem w zespole zarządzającym i jak jego kompetencje przekładają się na realne wyniki.

Więcej
Wojciech Plona
02 lipca 2025

Finansista – dlaczego NIE potrzebujesz go w Twoim biznesie?

Większość Przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy WCALE nie potrzebuje finanisty… Ale BARDZO potrzebuje „Finansowego Partnera dla Zarządu”. I dziś poznasz różnicę między nimi.

Więcej
Wojciech Plona
18 czerwca 2025

Lepsze decyzje w biznesie dzięki poukładanym finansom – jak do nich dochodzić?

Jako Przedsiębiorca, nie możesz pozwolić sobie na to, żeby ugrzęznąć w chaosie liczb. W tym artykule pokazujemy, jak krok po kroku przejść od surowych informacji z księgowości do konkretnych, opartych na analizie decyzji – takich, które napędzają wzrost, porządkują koszty i pozwalają Przedsiębiorcy skupić się na ambitnych celach, zamiast na tabelkach.

Więcej
Wojciech Plona
04 czerwca 2025

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej?

Jak zwiększyć rentowność firmy produkcyjnej? Jednym z najczęstszych typów Klientów w Plona Consulting, jeżeli chodzi o usługi Zewnętrznego Dyrektora Finansowego, są firmy produkcyjne. Które mają wiele finansowych wyzwań, specyficznych właśnie dla produkcji. I jednym z nich jest właśnie kwestia analizowania, badania – ale przede wszystkim ZWIĘKSZANIA rentowności – i w tym temacie postaramy się dzisiaj Ciebie zainspirować. Poniższy artykuł powstał na podstawie 90. odcinka podcastu […]

Więcej
Wojciech Plona
21 maja 2025

Czym różnią się finanse małej firmy od finansów dużej firmy?

Czym różnią się finanse małej i dużej firmy? Praktycznie wszystkie firmy, które pracują z Zewnętrznym Dyrektorem Finansowym z Plona Consulting łączy jedna rzecz. Wszystkie z nich ROSNĄ. I dlatego dziś porozmawiamy o tym, czym różnią się finanse w małej firmie od finansów w większej firmie. Więc jeżeli jesteście na Waszej drodze od dwóch, pięciu czy dziesięciu milionów złotych przychodu do pięćdziesięciu czy stu milionów, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. […]

Więcej

Zacznij zarządzać firmowymi finansami

Chciałbyś szybciej analizować finanse Twojej firmy i wyciągać z nich więcej informacji? Zamów bezpłatną, 45 minutową konsultację i sprawdź, o ile prostszy może stać się Twój biznes dzięki profesjonalnym analizom finansowym!